Mikael_L Mikael_L skrev:
Leif i Skåne, Martin Lundmark, GK100 ...

Visst kan det gå likström genom transformatorlindningen, dock kommer det ju inte ut något på primärsidan (eller tvärtom om likströmmen är på primären).
Men genom sekundärlindningen går strömmen, att det samtidigt förstör något i magnetiseringen är förstås en bieffekt, men det bryr sig inte strömmen om, den slutar inte gå för det.

Det är väl lite oklart vad Fredrik menade med att strömmen inte kan gå mot trafon, om han menade uppströms till högspänningsnätet, eller menade att vid trafon blir strömmen stoppad, och den tvingas till grannarnas hus istället.
Det senare är fel, ja mycket fel.
Man har ju som regel en låg förimpedans mot transformatorsidan i det lokala nätet, det betyder att troligen går den mesta likströmmen till distributionstrafon, inte till grannarnas elcentraler.
Som jag tolkade det. Så blir likströmmen instängd på sekundärsidan av trafon. Så den är begränsad mot vad trafon matar. Det som stoppar likström är transformatorer. Man kan teoretiskt stänga in likströmmen med en skyddstransormator typ 3×400/400. Solceller skulle kunna har en skyddstrafo mot nätet. Då skulle det inte släppas ut likström på nätet. Det är ett dyrt sätt. Fast fungerande. Annars så får man ta fram elektronik som gör samma sak.

F fsn skrev:
Om inte det redan var klarlagt så är det väl rätt uppenbart att lobbyisten @Fredrik Sjödin i vanlig ordning snackade skit.

[media]
Det var ett tag sedan detta inlägg skrevs men med anledning av FBS senaste FUD-tråd kikade jag genom denna igen.

I början på denna Podd pratade de om att en JFB typ A bröt när han kopplade in elbilen.
Imponerade formuleringar från en reporter från Elinstallatören "elen rök", de provade flera gånger och det funkade en stund innan strömmen försvann, och då kollade de JFBn som löst ut. Har de en automatiskt återställande JFB?
Då förstod de att det var solcellerna och allt löstes av att de bytte till en typ B.

Förlåt mig, men va?!
Hade de ett jordfel?
Och hur löste de det genom att byta JFB?!
Och en typ A löste, men inte en B, detta är ju tvärt om mot vad problemet är...

• Gilla
  • Haha
lars_stefan_axelsson och 7 till
  • Laddar…
Mikael_L
13th Marine 13th Marine skrev:
men med anledning av FBS senaste FUD-tråd kikade jag genom denna igen.
Är det några nya tokerier som jag har missat?

Min favoritartikel i Elinstallatören är den om ormen som krupit in i elcentralen och förkolnats.
De skriver vidare om hur farligt det varit med kortslutning i centralen och hur farligt det varit att anledningsinnehavaren inte varit medveten om kortslutningen som funnit i elcentralen en längre tid, kanske flera år.

Inte så att jag vill förminska riskerna med förkolnad materia som är spänningssatt i en starkströnsanläggning, men språkbruket bör ju stämma överens med fysikens lagar.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Min favoritartikel i Elinstallatören är den om ormen som krupit in i elcentralen och förkolnats.
De skriver vidare om hur farligt det varit med kortslutning i centralen och hur farligt det varit att anledningsinnehavaren inte varit medveten om kortslutningen som funnit i elcentralen en längre tid, kanske flera år.

Inte så att jag vill förminska riskerna med förkolnad materia som är spänningssatt i en starkströnsanläggning, men språkbruket bör ju stämma överens med fysikens lagar.
Det är bra tycker jag att man tar upp riskerna och inte förringar det hela.
-Det är livsfarligt för ormar att krypa in i en elcentral.
Det står tydligt vad som händer.

Dock har jag från säkra källor fått reda på att detta gäller även möss.

*obs viss ironi kan förekomma*

• Gilla
blackarrow
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Det var ett tag sedan detta inlägg skrevs men med anledning av FBS senaste FUD-tråd kikade jag genom denna igen.

I början på denna Podd pratade de om att en JFB typ A bröt när han kopplade in elbilen.
Imponerade formuleringar från en reporter från Elinstallatören "elen rök", de provade flera gånger och det funkade en stund innan strömmen försvann, och då kollade de JFBn som löst ut. Har de en automatiskt återställande JFB?
Då förstod de att det var solcellerna och allt löstes av att de bytte till en typ B.

Förlåt mig, men va?!
Hade de ett jordfel?
Och hur löste de det genom att byta JFB?!
Och en typ A löste, men inte en B, detta är ju tvärt om mot vad problemet är...
Om jfb löser ut så brukar det oftast bero på att det är ett jordfel. Men de lyckades inte lista ut det själva...

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Nissens
Bananskalare Bananskalare skrev:
Om jfb löser ut så brukar det oftast bero på att det är ett jordfel. Men de lyckades inte lista ut det själva...
Oftast?
Vad skulle det annars vara menar du?

Frekvensomformare kan lösa JFB. Oftast när dom spänningssätts. Typ B är nog tåligare men hiskeligt dyra.

M MagHam skrev:
Frekvensomformare kan ofta lösa JFB när dom spänningssätts. Typ B är tåligare för DC strömmar men hiskeligt dyra.
Det finns typB som bara kostar en dryg tusenlapp. Kolla Tesla-klubbens diskussion om detta så hittar du sådana.

• Gilla
MagHam
  • Laddar…
Mikael_L
M MagHam skrev:
Frekvensomformare kan lösa JFB. Oftast när dom spänningssätts. Typ B är nog tåligare men hiskeligt dyra.
Varför skulle en typ B vara tåligare?
Är de inte mer känsliga för likström och i övrigt samma?

• Gilla
pacman42 och 2 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Oftast?
Vad skulle det annars vara menar du?
Transienta förlopp som verkar via strökapacitanser nedströms brytaren är det typiska. Alltså inget jordfel. Det avhjälps genom att välja vettiga JFB av sk stötströmstålig typ.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
M MagHam skrev:
Det är samma fenomen i det fallet som i svaret till Nissens. Lite skillnad dock genom att det i omformarfallen inte direkt är strökapacitanser utan ofta delar av filter och ingångssteget i sig genom sin konstruktion som är otsak.

• Gilla
MagHam
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.