blackarrow blackarrow skrev:
[bild]
Nej det stämmer inte.
Utlösningsspolen sitter efter summaströmtrafon, och DC-strömmen passerar inte en trafo.
Däremot kan DC mätta summastömstrafon.
Även forskarlaget i Luleå har kommit fram till det. Men visst, what ever rocks your boat.
 
Mikael_L
M Martin Lundmark skrev:
Jag förstår nog inte till fullo varför jag behöver svara på den fråga, som bygger på en påbyggnad i en figur i en stegvis dialog där jag försöker visa (och förstå) en delmängd av problematiken i hur DC-komponenter rör sig i elnätet, hur de vagabonderar och hur de även kan visa sig som läckström.
Jag ska kanske lite släppa trådens ämne och läsa igenom alla dina inlägg en gång till, dvs utan att söka kopplingen till trådens ämne.
Jag anar att jag kanske missat något, som då klarnar.

Jag lovar inte, dina inlägg är rätt tuffa, mycket att fundera över, så det tar sin tid att få alla bitarna på plats.
Men när du säger att du har fört ett stringent resonemang så är du nog värd den insatsen.
Jag har nämligen än så länge sållat i materialet, och sökt efter det som har med trådens ämne att göra.
DET tycker jag har varit lite av problemet här, att det har inte varit speciellt mycket snack de senaste 100 inläggen om hur DC-ström ska ta sig till grannens hus och blockera dennes JFB.
 
M Martin Lundmark skrev:
Du har lagt in en häll och en ugn i en av mina figurer och vill veta om jag kan förklara att jordfelsbrytaren är blockerad av DC-ström.

Du har skapat en situation som jag inte kan se inte blockerar en jordfelsbrytare med DC- strömmar.
Ugnen är väl inte relevant, men...
Vi är säkert några som inte förstår skillnaden på varför induktionshällen inte kan injicera DC-ström, medan en elbilsladdare kan? Båda kan innehålla switchade nätaggregat med strömstyrkor i samma storleksordning.
 
Redigerat:
F Fredrik Sjödin skrev:
Även forskarlaget i Luleå har kommit fram till det. Men visst, what ever rocks your boat.
Jag klippte in frågan du svarade på som bild så du skulle se vad du svarat på. Du får väl fråga forskarna i Luleå hur det kommer sig att DC kan passera strömtrafon och nå trippspolen i en JFB när DC inte kan passera en nätstationstrafo? Upptäckten är värd ett pris.
Är det inte lite skämmigt?
 
Så grundförutsättningen är alltså att det finns ett jordfel hos de drabbade grannarna, de som behöver en JFB typ B?

Det betyder alltså att JFBn blir blockerad i samma ögonblick som detta jordfel inträffar? Eller pratar vi om olika grad av jordfel, jordfel med en viss impedans?
 
Som jag ser det så måste summan av läckströmmarna från dina grannar som kommer till ditt hus vara tillräckligt stora för att blockera din JFB, men inte lösa ut deras JFB.

Problemet har egentligen inte med elbilar eller solceller att göra heller, alla switchade nätaggregat kan ge bidrag av detta slag.

Men det är det hus som har lägst motstånd (impedans) i sin anläggning som riskerar att drabbas. Om elanläggningarna har likvärdiga impedanser så bör strömmen fördelas över dem alla och då får man tillbaka lika mycket som man levererar (i snitt).

Jag får fortfarande inte ihop att det skall vara en betydande risk för detta, men det är bra att man forskar på det.

Jag antar att läckströmmarna står i proportion med den genererade/förbrukade strömmen och om denna ansats stämmer så måste man ha rejäla förbrukare/generatorer för att man skall få problemet. Är det därför som solceller och elbilar står i fokus? Det finns dock rimligen många andra potentiella källor i så fall. Jag har rätt många datorer i mitt hus exempelvis....
 
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Så grundförutsättningen är alltså att det finns ett jordfel hos de drabbade grannarna, de som behöver en JFB typ B?

Det betyder alltså att JFBn blir blockerad i samma ögonblick som detta jordfel inträffar? Eller pratar vi om olika grad av jordfel, jordfel med en viss impedans?
Nej, jag uppfattar iaf inte filmen så. Den inget ont anande villaägaren utan farlig utrustning som kräver JFB typ B skulle ju få sin JFB typ A satt ur funktion enbart av DC från nätet, så att hans JFB typ A inte fungerar när ett jordfel väl inträffar hos honom.

På fråga två svarar jag Pass.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Du fångar inte det som en granne gör med en JFB typ B i alla fall.

Om vi dock antar (jag tror inte på detta dock) att man har flera grannar som alla skickar likström på samma fas ut i elnätet och deras strömmar alla går genom din JFB, då kan du få problem (om du har jordfel).

Jag vill förresten belysa att orsaken till att man rekommenderar TypB enbart på billaddaren är att det skulle bli för många falsklarm av JFB-utlösningar om man satte den på hela huset. Det vandrar för mycket störningar i näten och husen redan idag. Detta lär elsäkerhetsverket ha sagt I alla fall (har bara tredjehandsuppgifter från Tesla Club Sweden på detta dock).

Vad skulle då hända om alla hushåll hade typ B?
Den filmen är tämligen missvisande. Han hävdar att den risken finns, men visar ingen möjlighet till att den kan uppkomma.
 
blackarrow blackarrow skrev:
Nej, jag uppfattar iaf inte filmen så. Den inget ont anande villaägaren utan farlig utrustning som kräver JFB typ B skulle ju få sin JFB typ A satt ur funktion enbart av DC från nätet, så att hans JFB typ A inte fungerar när ett jordfel väl inträffar hos honom.

På fråga två svarar jag Pass.
Utan jordfel så kan inte likströmmen ta den vägen
D Daniel 109 skrev:
Den filmen är tämligen missvisande. Han hävdar att den risken finns, men visar ingen möjlighet till att den kan uppkomma.
Jo, jag vet. Jag tror att det finns en liten risk faktiskt, men den är verkligen liten...
 
  • Gilla
Fredrik Sjödin
  • Laddar…
E
Hellre förekomma än omkomma, right?
Så sätt nu B i fortsättningen, är det dyrt får vi väl nalla lite från solcellsbidragen.

Utvecklingen måste gå framåt!
 
  • Gilla
Fredrik Sjödin
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Hellre förekomma än omkomma, right?
Så sätt nu B i fortsättningen, är det dyrt får vi väl nalla lite från solcellsbidragen.

Utvecklingen måste gå framåt!
Men samtidigt så rekommenderar man idag bara typB på elbilsladdare och inte på hela centralen pga risker med många frånslag i onödan. Innan jag skulle rekommendera typB på hela anläggningar så skulle jag vilja veta hur stor den risken är.

Och om frekventa frånslag verkligen skulle vara ett stort problem, hur löser man då det?

Man kanske måste ta fram en ny typ av jordfelsbrytare...
 
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
E
pacman42 pacman42 skrev:
Men samtidigt så rekommenderar man idag bara typB på elbilsladdare och inte på hela centralen pga risker med många frånslag i onödan. Innan jag skulle rekommendera typB på hela anläggningar så skulle jag vilja veta hur stor den risken är.

Och om frekventa frånslag verkligen skulle vara ett stort problem, hur löser man då det?

Man kanske måste ta fram en ny typ av jordfelsbrytare...
Det finns i sanning många typer av jordfelsbrytare idag. Korttidsfördröjda för att undvika onödiga frånslag.
Själv motionerade och Själv återställande. Selektiva, när kommer detta till personskydd.

Vi är blott i början av jordfelsbrytarens utveckling, vilka som ska användas i diverse situationer och till vilket pris är i sanning en grannlaga uppgift att bena ut.

Någon skrev tidigare att det viktigaste var att det fanns jordfelsbrytare. Ts verkade inte hålla med, vadan detta?
 
pacman42 pacman42 skrev:
Utan jordfel så kan inte likströmmen ta den vägen

Jo, jag vet. Jag tror att det finns en liten risk faktiskt, men den är verkligen liten...
Det är precis det vi kom fram till.
 
F Fredrik Sjödin skrev:
Det är precis det vi kom fram till.
Men utan att ha utrett hur mycket JFB kommer att lösa ut så vet man inte hur man skall värdera problemen mot nyttan.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Men utan att ha utrett hur mycket JFB kommer att lösa ut så vet man inte hur man skall värdera problemen mot nyttan.
Det har vi också utrett.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.