a.o.f a.o.f skrev:
De får uppgifterna i Paypals kassa när man gör betalningen. TS vill ju anväda pengarna hen har i paypal.På paypals hemsida. När man köpt abonnemang och lämnat ut uppgifterna så har företaget tillgång till dem. Alltså inte om man kopplar ett kort till paypal.
Men vi pratar ju om huruvida Paypal lämnar ut kortinformation till tredje part. Det hävdar jag att de inte gör.

Om sedan Disney kräver kortuppgifter från köparen om det är så att köparen inte har ett kort kopplat till Paypal är en helt annan sak.

V videopac skrev:
Men vi pratar ju om huruvida Paypal lämnar ut kortinformation till tredje part. Det hävdar jag att de inte gör.

Om sedan Disney kräver kortuppgifter från köparen om det är så att köparen inte har ett kort kopplat till Paypal är en helt annan sak.
På vilket av sätten att betala med kort menar du?

a.o.f a.o.f skrev:
Det var det som TS frågade om det gick att betala utan kort och om jag förstått det rätt så betalade du Disney men pengar som var insatta på paypal.
Jag har inga pengar på Paypal bara ett kreditkort.
Jag behövde inte ge kortnr till Disney utan gjorde köpet med PayPal.
Det är det som är hela poängen med PayPal.

• Gilla
videopac
  • Laddar…
T TheGame skrev:
Jag har inga pengar på Paypal bara ett kreditkort.
Jag behövde inte ge kortnr till Disney utan gjorde köpet med PayPal.
Det är det som är hela poängen med PayPal.
Hur man vill använda Paypal är en smaksak och inte rätt eller fel.

a.o.f a.o.f skrev:
Hur man vill använda Paypal är en smaksak och inte rätt eller fel.
Men det var inte det som diskuterades.
Utan om Disney detr här fallet får en kortuppgifter från Paypal.
Du skrev att det är så när man prenumererarg Jag gvill påstå att så är inte fallet och tog mitt Netflix exempel.
Varför skulle just Disney få uppgifterna?

a.o.f a.o.f skrev:
På vilket av sätten att betala med kort menar du?
TS är ju uppenbarligen rädd för att lämna ut sina kortuppgifter på nätet. För att minimera det så är det ett bra och enkelt sätt att lämna ut dessa uppgifter till en aktör som sedan i sin tur hanterar betalningar till andra.

Om Paypal är inblandat vid kortbetalning så lämnas inte kortinformation ut.

Om man inte betalar med kort via Paypal så är Paypal inte inblandat i några kortuppgifter.

Så jag förstår inte din fråga.

När man betalar så ingår man ett avtal med säljaren. När man betalar med paypal så är inte paypal inblandad i avtalet mellan säljare och köpare. Om säljaren önskar dina kortuppgifter som i fallet med disney så delar du dina uppgifter med disney vid köptillfället om det ingår i avtalet med dig. Paypal delar inte ut dina uppgifter och bryr sig inte om hur avtalet mellan kund och säljare ser ut utan de är bara mellanhanden som sköter betalningen.

a.o.f a.o.f skrev:
När man betalar så ingår man ett avtal med säljaren. När man betalar med paypal så är inte paypal inblandad i avtalet mellan säljare och köpare. Om säljaren önskar dina kortuppgifter som i fallet med disney så delar du dina uppgifter med disney vid köptillfället om det ingår i avtalet med dig. Paypal delar inte ut dina uppgifter och bryr sig inte om hur avtalet mellan kund och säljare ser ut utan de är bara mellanhanden som sköter betalningen.
Men nu är det virrigt.
Du skrev i början att betalar man en prenumeration med PayPal så ska man skriva kortnr/säljaren får ens kortnr av Paypal.
Det stämmer inte.
TS kan lägga in ett kort på Paypal.com utan att vara på Disney och sen göra ett köp hos Disney utan att behöva uppge sitt kortnr.

Jag har köpt Disney med PayPal och jag betalar månadsvis Netflix med PayPal.
Tar jag bort mitt kort från Paypal drar inte Netflix pengar från kortet för dom har inga kortuppgifter bara Paypal.

• Gilla
GargamelSE och 1 till
  • Laddar…
N Nyikåk skrev:
Swedbank tog av någon outgrundlig anledning bort e-kort för några år sen.
Swedbank införde möjlighet att öppna och stänga konto/kreditkort för Internethandel via dator eller mobilapp istället.
Och en gissning är också att så få använde funktionen, man handlar med "vanligt" kort då det är tillräckligt säkert/tryggt idag för merparten av de som gör köp via Internet.

Rent krasst, är man inte nöjd med ett säljande företags rutiner så får man avstå från köp.

T TheGame skrev:
Men nu är det virrigt.
Du skrev i början att betalar man en prenumeration med PayPal så ska man skriva kortnr/säljaren får ens kortnr av Paypal.
Det stämmer inte.
TS kan lägga in ett kort på Paypal.com utan att vara på Disney och sen göra ett köp hos Disney utan att behöva uppge sitt kortnr.

Jag har köpt Disney med PayPal och jag betalar månadsvis Netflix med PayPal.
Tar jag bort mitt kort från Paypal drar inte Netflix pengar från kortet för dom har inga kortuppgifter bara Paypal.
Vi kommer nog inte längre i denna diskussion. Har inte tid att hitta en källa på mitt påstående. För övrigt så har jag webbshop med paypal som betalningsleverantör.

F
a.o.f a.o.f skrev:
Vi kommer nog inte längre i denna diskussion. Har inte tid att hitta en källa på mitt påstående. För övrigt så har jag webbshop med paypal som betalningsleverantör.
Och trots det så finns det många som aldrig anger sina kontokortsnummer. Jag har både NetFlix och Spotify på "autogiro" via PayPal. Du måste inse att du har fel här.

• Gilla
videopac
  • Laddar…
Marike
Lägger in sista svaret från PP igen.
"
På grund av de lagar som finns i Sverige så är det inte möjligt för oss att debitera ditt bankkonto direkt och det är därför ett kort måste användas.
I många fall så kan man använda sitt PayPal-saldo men det är upp till säljaren vilka betalningsmetoder som de accepterar. Så om du ombeds att koppla ett kort för att göra betalningen så kan det vara så att säljaren kräver det. Det krävs ofta när det är prenumerationstjänster."
Sedan vad som står i D+ vilkor.
" Vi sparar dina detaljerade betalningsuppgifter såsom kreditkortsnr och utg.datum. Vi kan komma att dela dina betalningsuppgifter inom The Walt Disney Family of Companies, (ex.ESPN, Marvel, Pixar m.fl.) om du samtycker."
Fråga 1: Vad är det för nytta med att ha bankkonto kopplat till PP?
2: Vilka är uppgifterna som D vill dela inom koncernen? Är det att kunden betalar med PP? Varför då detta intresse för kortnr från D?
Jag köper en vara och betalar med PP, därmed borde affären vara slutförd.
Tror inte D vid förfrågan om kund har anslutit ett giltigt kort till PP nöjer sig med ett " jo men visst".

• Älska
a.o.f
  • Laddar…
Marike Marike skrev:
Vi handlar mycket på internet, mer än någonsin i dessa tider, med antingen klarna, paypal eller direktöverföring.
Kanske ett litet sidospår och det har nämnts i förbigående men jag skulle undvika alla dessa betalningsmetoder och i stället betala med ett kreditkort. Den stora fördelen detta ger är att Konsumentkreditlagen (2010:1846) ger konsumenten ett förstärkt skydd vid betalning med kredit/kreditkort.

"29 § Vid kreditköp får köparen mot kreditgivarens krav på betalning framställa samma invändningar på grund av köpet som han eller hon kan göra mot säljaren".

Speciellt i dessa tider har detta varit till nytta för många i samband med "trilskande" "researrangörer" som dragit ut på återbetalningar. Naturligtvis gäller detta även i andra sammanhang när säljaren inte uppfyller avtalat åtagande. Det kan många gånger vara enklare att bestrida posten på kreditkortsfakturan och låta kreditgivaren ta striden mot felande leverantör än att själv behöva göra det.

Marike Marike skrev:
Som jag ser det: inget förutom när du vill ha utbetalt det som andra skickat till dig via Paypal.

2: Vilka är uppgifterna som D vill dela inom koncernen? Är det att kunden betalar med PP? Varför då detta intresse för kortnr från D?
Tror inte D vid förfrågan om kund har anslutit ett giltigt kort till PP nöjer sig med ett " jo men visst".
Är det klarlagt att Disney kräver att du skall ange kortdata om du har kort anslutet till Paypal? Om det är så att de kräver det trots att du har kortet anslutet till Paypal då är det att de vill kunna dra pengar från det själva alternativt att de vill kunna se vilken region du tillhör. Om de inte kräver det så har de ingen nytta av den informationen för från Paypal kommer de inte att få den.

Marike Marike skrev:
Lägger in sista svaret från PP igen.
"
På grund av de lagar som finns i Sverige så är det inte möjligt för oss att debitera ditt bankkonto direkt och det är därför ett kort måste användas.
I många fall så kan man använda sitt PayPal-saldo men det är upp till säljaren vilka betalningsmetoder som de accepterar. Så om du ombeds att koppla ett kort för att göra betalningen så kan det vara så att säljaren kräver det. Det krävs ofta när det är prenumerationstjänster."
Sedan vad som står i D+ vilkor.
" Vi sparar dina detaljerade betalningsuppgifter såsom kreditkortsnr och utg.datum. Vi kan komma att dela dina betalningsuppgifter inom The Walt Disney Family of Companies, (ex.ESPN, Marvel, Pixar m.fl.) om du samtycker."
Det har nog inget att göra med kortet i sig utan att dom vill vara säkra på att få betalning.
Eller helt enkelt att Paypal inte kan/vill dra från ett bankkonto pga regler/kostnader?
Oavsett.
Har du ett kort hos Paypal så behöver du inte ange kort till Disney när du köper från Disney utan bara Paypal.
Prova själv med att lägga in en kort på paypal.com och gör sen köpet på Disney.

Men nu har man förklarat det här 100ggr så nu får det vara nog :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.