MathiasS MathiasS skrev:
problemet med dessa prenumeration är när man kombinerar "köp 12nr för Xkr" OCH att det i det finstilta måste sägas upp. Tyvärr inte ovanligt.
Ja det finns naturligtvis lömskt formulerade avtalsvillkor men jag anser nog ändå att man bör förutsätta att en tecknad prenumeration "rullar på", om det inte är mycket tydligt att det handlar om ett tidsbegränsat avtal.
 
Va folk är rädda för att använda sitt kort på nätet. Jag har beställt prenumerationer på även på de sajter som känns mindre seriösa.
Det har inte varit några problem.
Dock har haft problem med en streaming tjänst där jag av någon anledning betalat via AG. De har helt plötsligt börjat dra pengar trots att jag sagt upp kontot där. Det står även samma på deras hemsida.
Så även AG går att blåsa en på.
 
  • Gilla
videopac
  • Laddar…
Autogiro är mycket mer lömskt, inte mycket information som finns via internetbanken om vad det är för saker man godkänt. Man borde gå in där och rensa allt som oftast. Undviker i möjligaste mån att acceptera någon som helst slags autogiro.

Kreditkort däremot... förstår inte heller skräcken för dessa.
 
V videopac skrev:
Autogiro är mycket mer lömskt, inte mycket information som finns via internetbanken om vad det är för saker man godkänt.
I varje fall hos Swedbank tycker jag det är ganska klart vilka leverantörer man har accepterat att betala med autogiro och en enskild betalning kan även stoppas. Nu är jag inte det minsta orolig för att betala med kreditkort men var hittar du motsvarande uppgifter, alltså vilka som har ditt kreditkortsnummer och vad de tänker att debitera? Så jag håller nog inte med att överblicken på något sätt skulle vara större med kreditkort än med autogiro.
 
Alfredo Alfredo skrev:
I varje fall hos Swedbank tycker jag det är ganska klart vilka leverantörer man har accepterat att betala med autogiro och en enskild betalning kan även stoppas. Nu är jag inte det minsta orolig för att betala med kreditkort men var hittar du motsvarande uppgifter, alltså vilka som har ditt kreditkortsnummer och vad de tänker att debitera? Så jag håller nog inte med att överblicken på något sätt skulle vara större med kreditkort än med autogiro.
Med kreditkort är det enkelt, får du en betalning registrerad som du inte känner igen/inte godkänt så är det bara att prata med kreditkortsleverantören. Det måste finnas godkännande från dig som köpare för att det skall vara en giltig betalning.

Om det är så att du lämnat ut kreditkortsinformation (inklusive CVV-koden) till ett bolag, ja då kan de dra från kortet och det är samma som att du gjort det själv. Jag har det exempelvis hos Paypal. Det är en kalkylerad risk. Dock kan jag inte se detta någonstans utom hos just Paypal. MEN jag kan sköta "automatiska" betalningar via Paypal och då kan jag se det där, vilka företag som kan debitera mitt Paypalkonto (lite som hos banken, tyvärr).

Kollade precis på internetbanken (Nordea) och man kan se vilka företag som är betalningsmottagare, sant. Har rensat bort sådana som jag inte känner igen tidigare och det var lite kryptiskt. Vad jag vet har jag bara en "aktiv" autogirobetalning men dock tio betalningsmottagare upplagda (som jag uppenbarligen vid något tillfälle godkänt). Har ingen aning om vad det rörde sig om, de kan vara ganska gamla och har funderat på om det är dags att ta bort alla som jag inte "känner igen" som aktiva. Vad jag skulle vilja se här vore information om vad det rör sig om, det jag godkänt... var det en försäkring som jag inte har kvar längre? Var det en tidningsprenumeration? Då är det lättare att bara ta bort utan att riskera att det kommer surt efter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.