Marike
Alfredo Alfredo skrev:
Kanske ett litet sidospår och det har nämnts i förbigående men jag skulle undvika alla dessa betalningsmetoder och i stället betala med ett kreditkort. Den stora fördelen detta ger är att Konsumentkreditlagen (2010:1846) ger konsumenten ett förstärkt skydd vid betalning med kredit/kreditkort.

"29 § Vid kreditköp får köparen mot kreditgivarens krav på betalning framställa samma invändningar på grund av köpet som han eller hon kan göra mot säljaren".

Speciellt i dessa tider har detta varit till nytta för många i samband med "trilskande" "researrangörer" som dragit ut på återbetalningar. Naturligtvis gäller detta även i andra sammanhang när säljaren inte uppfyller avtalat åtagande. Det kan många gånger vara enklare att bestrida posten på kreditkortsfakturan och låta kreditgivaren ta striden mot felande leverantör än att själv behöva göra det.
Detsamma sa banken. Jag vänta på ett kreditkort nu. Om jag sedan kommer att köpa D+ är tveksamt, inte för att jag är orolig mer för att jag fått tid att väga nöjjet med det.
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Marike
T TheGame skrev:
Det har nog inget att göra med kortet i sig utan att dom vill vara säkra på att få betalning.
Eller helt enkelt att Paypal inte kan/vill dra från ett bankkonto pga regler/kostnader?
Oavsett.
Har du ett kort hos Paypal så behöver du inte ange kort till Disney när du köper från Disney utan bara Paypal.
Prova själv med att lägga in en kort på paypal.com och gör sen köpet på Disney.

Men nu har man förklarat det här 100ggr så nu får det vara nog :)
Och varför vill då PP att jag ska koppla bankkonto?
Hade det varit betalning i efterskott hade jag förstått det men inte förskottsbetalning. Jag köper och betalar varan med PP saken är klar. Vill jag förlänga är det upp till mig att komma ihåg skicka betalorder till PP.
Jag ser det klarlagt hur D & PP resonerar och de bestämmer, det får man förhålla sig till, eller inte.
 
Marike Marike skrev:
Och varför vill då PP att jag ska koppla bankkonto?
Hade det varit betalning i efterskott hade jag förstått det men inte förskottsbetalning. Jag köper och betalar varan med PP saken är klar. Vill jag förlänga är det upp till mig att komma ihåg skicka betalorder till PP.
Jag ser det klarlagt hur D & PP resonerar och de bestämmer, det får man förhålla sig till, eller inte.
Paypal kräver inte att man kopplar nått bankkonto.
Jag loggade precis in på Paypal och kollade vad jag har där. Där ligger bara mitt kreditkort + alla andra gamla kort som byts ut.
Jag har haft och använt Paypal över 20år.
 
  • Gilla
videopac och 1 till
  • Laddar…
Marike
T TheGame skrev:
Paypal kräver inte att man kopplar nått bankkonto.
Jag loggade precis in på Paypal och kollade vad jag har där. Där ligger bara mitt kreditkort + alla andra gamla kort som byts ut.
Jag har haft och använt Paypal över 20år.
Nej du har rätt, bankkonto behövs inte, det är nog om man skulle flytta pengar från PP för att det skulle bli smidigare, kanske. Jag uppfattade som att det behövdes kanske för att jag fick mejl då jag tog bort det. Mitt fel.
Men nu när jag ska ta bort kontot igen står det så här.
Utestående transaktioner kommer fortfarande att behandlas och automatiska betalningar kommer att debiteras en annan betalningsmetod efter att det här bankkontot har tagits bort.
Frågande är jag, vad menar de, Bankkontot har väl aldrig varit ett betalningsalternativ?
 
Redigerat:
Marike Marike skrev:
Nej du har rätt, bankkonto behövs inte, det är nog om man skulle flytta pengar från PP för att det skulle bli smidigare, kanske. Jag uppfattade som att det behövdes kanske för att jag fick mejl då jag tog bort det. Mitt fel.
Men nu när jag ska ta bort kontot igen står det så här.
Utestående transaktioner kommer fortfarande att behandlas och automatiska betalningar kommer att debiteras en annan betalningsmetod efter att det här bankkontot har tagits bort.
Frågande är jag, vad menar de, Bankkontot har väl aldrig varit ett betalningsalternativ?
Det betyder säkert att det dras från ev kort du har på paypal eller direkt från saldot du har på paypal.
har du inget kort eller saldo kommer ingen betalning kunna dras och den som vill ha betalt får inte betalt.
 
Marike
T TheGame skrev:
Det betyder säkert att det dras från ev kort du har på paypal eller direkt från saldot du har på paypal.
har du inget kort eller saldo kommer ingen betalning kunna dras och den som vill ha betalt får inte betalt.
Jo men bankkontot har inte varit något alternativ så varför skriver de så?
 
Marike Marike skrev:
Jo men bankkontot har inte varit något alternativ så varför skriver de så?
Standardformulering när någon tar bort ett kopplat bankkonto är min gissning.

EDIT: Det är även vanligt att "informationsmail" skickas när några förändringar alls görs på "viktiga" konton för att upplysa kontoägaren att något gjorts, utifall att ändringen utförts av någon annan. Ren "säkerhetsinformation".
 
Marike Marike skrev:
Jo men bankkontot har inte varit något alternativ så varför skriver de så?
Kanske ett sk "standard svar"

Jag vet inte.
 
Marike
Nr på ett stängt kreditkort funkade utmärkt så nu har jag och barnen Disney+ ett år. Kan säga att lyckan hos barnbarnen redan gjort det värt pengarna.:giggle:
 
  • Gilla
  • Älska
El-Löken66 och 3 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Skulle tippa på att de inte kommer godkänna något temporärt kort, utan de vill ha kortuppgifterna för att kunna fortsätta prenumerationen efter det första året.
det är därför jag inte vill lämna ut kortnummer! vill jag prenumerera efter ett år så kan jag betala igen ! jag vill inte att dom ska kunna dra pengar när dom vill. det är på flera ställen jag har låtit bli att gå med tack vare det.
 
  • Gilla
a.o.f
  • Laddar…
U urbenruben skrev:
det är därför jag inte vill lämna ut kortnummer! vill jag prenumerera efter ett år så kan jag betala igen ! jag vill inte att dom ska kunna dra pengar när dom vill. det är på flera ställen jag har låtit bli att gå med tack vare det.
Jag förstår dig, håller egentligen med. Samtidigt förstår jag dem.
 
U urbenruben skrev:
det är därför jag inte vill lämna ut kortnummer! vill jag prenumerera efter ett år så kan jag betala igen ! jag vill inte att dom ska kunna dra pengar när dom vill. det är på flera ställen jag har låtit bli att gå med tack vare det.
De kommer inte dra pengar ”när de vill”. De kommer dra pengar 1 gång i månaden. Tror du Disney går in och tömmer ditt konto?
 
  • Gilla
RalleB och 1 till
  • Laddar…
E
1 markus1 skrev:
De kommer inte dra pengar ”när de vill”. De kommer dra pengar 1 gång i månaden. Tror du Disney går in och tömmer ditt konto?
Fast ibland dras det oväntat någon årsavgift eller dylikt, dessa saker är rätt störiga.

Men just tvstream är väl inga större problem med, såvida inte ungarna kommer in på hyr- och Köp filmer.
 
E El-Löken66 skrev:
Fast ibland dras det oväntat någon årsavgift eller dylikt, dessa saker är rätt störiga.

Men just tvstream är väl inga större problem med, såvida inte ungarna kommer in på hyr- och Köp filmer.
Ja, sjukt störigt att behöva betala för tjänster man signar upp sig på :crysmile:
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 1 till
  • Laddar…
E
1 markus1 skrev:
Ja, sjukt störigt att behöva betala för tjänster man signar upp sig på :crysmile:
Ja, men det är ju alltid gratis i början. :p
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.