22 112 läst · 170 svar
22k läst
170 svar
Har jag klart för mig om Disney+?
Om du köper en tjänst eller vara så kan du betala med kort men paypal delar inte med sig uppgifterna till företaget du handlar av. Däremot om du köper ett abonnemang så får säljföretaget tillgång till dina kortuppgifter så de löpande kan dra pengar från kortet. Plockar du bort kortet från paypal så borde också abonnemanget avbrytas med detta är jag inte riktigt säker på. Använder paypal ofta men jag köper inte abonnemang.T TheGame skrev:Men jag förstog det som (kanske inte var du som skrev) att Disney i det här fallet får ens kortuppgifter ÄVEN fast man väljer att använda sig av paypal.
om det är så när det är abonemang så borde dom dra ifall man tar bort kortet från paypal.
men när man tog bort kortet kunde dom inte dra med andra ord så har inte netflix fått några kortuppgifter.
då förstår jag inte vad problemet är från början, att ha på paypal ansågs förr iaf vara bland det säkraste ist för att dela med sig av sina kortuppgifter överallt på nätet. Paypal har som sagt även 2-stegs verifiering vid köp.
Jag har mitt kort spärrat för internetköp och spärrat för inköp utomlands. När jag skall betala nåt så lyfter jag bort spärren via bankens app (Handelsbanken) och 3 minuter senare drar jag dit den igen. Känns skapligt riskfritt.Marike skrev:
En kamrat som hade Swedbank (tror jag) kunde via sin internetbank skapa virtuella kreditkort som han makulerade direkt efter köp.
Allvetare
· Stockholm
· 3 061 inlägg
Men finns det någon som lyckats hacka Bank ID? På vilket sätt är det osäkert? Vad jag förstått så är det väldigt säkert. Och skulle någon hacka ditt bank id skulle du få ersättning från banken. Men om du själv lämnar ut ditt bank id när något ringer uppF fredl skrev:PayPal är inget vidare (mer än att de är bra på att tjäna pengar i alla led).
Kreditkort för nätköp med bra funktioner för att öppna / stänga olika länder, grader av e-handel rekommenderar jag så länge man kan hantera att köpa på kredit. Jag gör så att jag betalar in efter att jag har köpt något. Funkar bra med SEB Mastercard Credit, American Express. OCR är samma varje månad så enkelt att betala allt eftersom.
Handlat på nätet sedan mitten på 90-talet men har faktiskt råkat ut för kortbedrägeri några gånger. Har dock löst sig, senast var det 20+ tusen men tack vare att det var kreditkort så behövde jag inte ligga ute med pengarna.
Apple Pay tycker jag är riktigt bra.
Största ekonomiska risken är dock BankID som är alldeles för kraftfullt och osäkert, speciellt mobilt BankID. Inte lätt att klara sig utan dock. Som tur är kräver vissa banker att man godkänner inlogg via BankID första gången med annan metod (Handelsbanken, Skandiabanken, SEB).
Allt annat handlar om att människan är för godtrogen. Det kan inte vara bank ID´s fel?
Jag har köpt 1 år disney+ och jag använde paypal. Behövde inte skriva in kortnr till disney.Marike skrev:Vi handlar mycket på internet, mer än någonsin i dessa tider, med antingen klarna, paypal eller direktöverföring. Ser inte varför något av detta inte skulle fungera även på Disney+.
Be någon annan göra det jag själv inte vill finns inte på kartan.
Sedan vad du gör med din folie är upp till dig, jag använder inte sådant onödigt krafs.
jag tog bort kortet då komer det ett mail att netflix inte hade kunnat dra pengar eller nått sånt så uppenbarligen hade dom inga kortuppgifter.a.o.f skrev:Om du köper en tjänst eller vara så kan du betala med kort men paypal delar inte med sig uppgifterna till företaget du handlar av. Däremot om du köper ett abonnemang så får säljföretaget tillgång till dina kortuppgifter så de löpande kan dra pengar från kortet. Plockar du bort kortet från paypal så borde också abonnemanget avbrytas med detta är jag inte riktigt säker på. Använder paypal ofta men jag köper inte abonnemang.
satte in nytt kort på paypal, då kunde allt forsätta som vanligt igen. var aldrig fråga om nå avslut av abonemang.
Första citatet var inte till mig men jag undrar ifall du hade gett paypal dina kontouppgifter?T TheGame skrev:Jag har köpt 1 år disney+ och jag använde paypal. Behövde inte skriva in kortnr till disney.
jag tog bort kortet då komer det ett mail att netflix inte hade kunnat dra pengar eller nått sånt så uppenbarligen hade dom inga kortuppgifter.
satte in nytt kort på paypal, då kunde allt forsätta som vanligt igen. var aldrig fråga om nå avslut av abonemang.
Hur det fungerar på Netflix vet jag inte men de kunde upptäcka att paypal inte hade dina kontouppgifter länge och därmed inte kunde dra pengar automatiskt.
Ja så kan det vara men jag har inte läst villkoren hos Netflix. Däremot i Disneys villkor står det att de lämnar ut uppgifterna till tredjepart för att kontinuerligt kolla om kortuppgifterna stämmer.V videopac skrev:
Ja, men i det här fallet är det inte Disney som har uppgifterna (och kan kolla mot kortbolag) utan det är Paypal och de lämnar inte ut sådana uppgifter.a.o.f skrev:
Nej inga kontouppgifter.a.o.f skrev:
När jag började använda PayPal gjorde man inte så. Man hade ett kort eller manuellt fört över pengar till Paypal.
Det var det som TS frågade om det gick att betala utan kort och om jag förstått det rätt så betalade du Disney men pengar som var insatta på paypal.T TheGame skrev:
Paypal påstår att vissa företag kräver att få kontoinformation och i och med att TS måste skriva in sina kontouppgifter hos disney för att få abonnera på deras tjänst så borde disney vara ett av de bolagen. Men du har kanske lyckats att abonnera på disney utan att lämna kontouppgifter.V videopac skrev:
Om de skulle få de uppgifterna från Paypal så skulle ju TS inte behöva skriva in några kortuppgifter hos Disney, eller hur?a.o.f skrev:
Var påstår Paypal att de ger ut kontokortsuppgifter till tredje part?
De får uppgifterna i Paypals kassa när man gör betalningen. TS vill ju anväda pengarna hen har i paypal.På paypals hemsida. När man köpt abonnemang och lämnat ut uppgifterna så har företaget tillgång till dem. Alltså inte om man kopplar ett kort till paypal.V videopac skrev:
Swedbank tog av någon outgrundlig anledning bort e-kort för några år sen.F fsn skrev:Jag har mitt kort spärrat för internetköp och spärrat för inköp utomlands. När jag skall betala nåt så lyfter jag bort spärren via bankens app (Handelsbanken) och 3 minuter senare drar jag dit den igen. Känns skapligt riskfritt.
En kamrat som hade Swedbank (tror jag) kunde via sin internetbank skapa virtuella kreditkort som han makulerade direkt efter köp.
Fast den absolut största delen som det fanns var du tvungen att sänka säkerheten för internetbanken till att ha pinkod för att kunna använda e-kort, inte se smartaste beslutsfattarna där direkt.
Swevanks e-bank var en superb idé. hade den ett tag, men fick aldrig deras "skit" att funka, gick aldrig att köpa nåt med deras e-kort när jag försökte.N Nyikåk skrev: