Marike Marike skrev:
Varför skulle jag diskutera mitt internetskydd? Tråden handlar om varför det avkrävdes kortnr när det enligt D gick lika bra med PP och sedermera vilka riskerna är att lägga ut kortinfo.
Vetskapen om att det ligger kanske miljoner kort på D gör sajten till ett attraktivt byte. Ingen hackare skulle göra sig besvär att hacka min dator för att belönas med familjefoto.
Jag känner mig fullständigt trygg i mitt användande, och det vill jag fortsätta med.
Om man betalar med paypal så har företaget som du betalar inte tillgång till kortuppgifterna.
bara paypal-kontot.
varför det krävs kort ev för prenumation och inte dra från konto är för att det kanske inte ska bli struligt om kontot är tomt.
Abonemangen är ofta aktivt ett kort stund fast man inte betalat.

Det är det som är hela grejen med paypal, ens kort ska vara "säkert förvar" så man inte behöver använda sina kortuppgifter när man handlar på siter som ebay mm som kan ha en massa skumma kinesiska försäljare.
 
T TheGame skrev:
Om man betalar med paypal så har företaget som du betalar inte tillgång till kortuppgifterna.
bara paypal-kontot.
varför det krävs kort ev för prenumation och inte dra från konto är för att det kanske inte ska bli struligt om kontot är tomt.
Abonemangen är ofta aktivt ett kort stund fast man inte betalat.

Det är det som är hela grejen med paypal, ens kort ska vara "säkert förvar" så man inte behöver använda sina kortuppgifter när man handlar på siter som ebay mm som kan ha en massa skumma kinesiska försäljare.
När du betalar för tjänst eller vara stämmer det men när du abonnerar så blir det annorlunda.

Disney + vill ha kortuppgifterna för att kontinuerligt dra avgiften.

Från https://disneytermsofuse.com/swedish/

Betalning och fakturering
När ni anger betalningsuppgifter intygar ni att informationen är korrekt, att ni godkänner att betalningssättet som angivits får användas samt att ni kommer att meddela oss om eventuella ändringar gällande betalningsuppgifterna. Vi reserverar oss rätten att använda tredje parts tjänster för kreditkortsuppdatering i syfte att anskaffa aktuella upphörandedatum för kreditkort.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
Att inte glömma är att vi är olika i bedömning av vad som är säkert! Det är ju inte bara dina kredit/betalningsfunktioner som är risker, vi kan se andra typer av intrång eller läckage av information som kan vara besvärligare t.ex. publicering av personliga uppgifter. Så en mindre förlust av pengar kan vara acceptabelt jämfört med annan information. Det är inte alla typer av informationsstöld som blir känd.............
 
Marike Marike skrev:
Tänkte prova Disney + ett år. Problemet är att jag inte kan betala då jag aldrig uppger mitt kontokortsnr på internet, tänkte betala med Paypal vilket är ett av betalningsalternativen. Men när jag betalar med Paypal kräver Disney att jag ska skriva in mina kortuppgifter, alla. Men det var det jag inte ville, det är därför jag använder Paypal.Har de ens ett alternativ till kortbetalning? Som att gå att handla mat och betala med pengar och sedan bli avkrävd fullständigt kontokortsnr.
Ska det va så? Eller har jag missat något?
Känner igen eländet. Man får välja mellan PayPal ock Kontokort, och förväntas sedan lik fö.annat ange ett kontokort, om än (i bästa fall) bara till PayPal i samband med PayPal betalningen. Dessutom är det ju så att PayPal vill att man kopplar sitt kontokort till PayPal, vilket som jag ser det är ett par grader värre än att bara använda ett kort och köra säkerhet via SMS+bank etc. som vanligt. Alltså känns PayPal som ett mycket sämre alternativ eftersom kontokortet blir mer exponerat.

Jag har f.ö. en leverantör som numera bara använder PayPal. De blev mycket förvånade och arga när jag sade upp bekantskapen pga detta. Deras ståndpunkt var nämligen att eftersom PayPal nu var så använt måste alla tycka om det.

Mvh

Magnus
 
M magnushasselqvist skrev:
Dessutom är det ju så att PayPal vill att man kopplar sitt kontokort till PayPal, vilket som jag ser det är ett par grader värre än att bara använda ett kort och köra säkerhet via SMS+bank etc. som vanligt. Alltså känns PayPal som ett mycket sämre alternativ eftersom kontokortet blir mer exponerat.
På vilket sätt blir kontokortet mer exponterat via Paypal?
 
a.o.f a.o.f skrev:
När du betalar för tjänst eller vara stämmer det men när du abonnerar så blir det annorlunda.

Disney + vill ha kortuppgifterna för att kontinuerligt dra avgiften.

Från [länk]

Betalning och fakturering
När ni anger betalningsuppgifter intygar ni att informationen är korrekt, att ni godkänner att betalningssättet som angivits får användas samt att ni kommer att meddela oss om eventuella ändringar gällande betalningsuppgifterna. Vi reserverar oss rätten att använda tredje parts tjänster för kreditkortsuppdatering i syfte att anskaffa aktuella upphörandedatum för kreditkort.
Jag har netflix, betalar månadsvis med paypal.
tog bort kortet från paypal så drogs inga pengar från kortet, det kom ett mail. La sen in ett annat kreditkort till paypal så kunde dom dra. Om dom nu hade alla uppgifter kunde dom ju dragit från kortet fast det inte fanns på paypal med det resonemanget ?
 
M magnushasselqvist skrev:
Känner igen eländet. Man får välja mellan PayPal ock Kontokort, och förväntas sedan lik fö.annat ange ett kontokort, om än (i bästa fall) bara till PayPal i samband med PayPal betalningen. Dessutom är det ju så att PayPal vill att man kopplar sitt kontokort till PayPal, vilket som jag ser det är ett par grader värre än att bara använda ett kort och köra säkerhet via SMS+bank etc. som vanligt. Alltså känns PayPal som ett mycket sämre alternativ eftersom kontokortet blir mer exponerat.

Jag har f.ö. en leverantör som numera bara använder PayPal. De blev mycket förvånade och arga när jag sade upp bekantskapen pga detta. Deras ståndpunkt var nämligen att eftersom PayPal nu var så använt måste alla tycka om det.

Mvh

Magnus
Du kan ha SMS verifiering på paypal.
 
T TheGame skrev:
Du kan ha SMS verifiering på paypal.
Är väl snarare ett krav med 2-stegs verifiering med PayPal nu? Senaste ebayinköpet fick jag knappa in smskod.
 
Nu har väl inte ett bankkonto där ni har alla pengar och ett kort kopplat till det kontot som ni använder i affärer och på nätet?
Som sagts tidigare i den här tråden, har man ett kort med bara lite pengar på som man använder till vardags så är det ju ingen som helst risk.
 
T TheGame skrev:
Jag har netflix, betalar månadsvis med paypal.
tog bort kortet från paypal så drogs inga pengar från kortet, det kom ett mail. La sen in ett annat kreditkort till paypal så kunde dom dra. Om dom nu hade alla uppgifter kunde dom ju dragit från kortet fast det inte fanns på paypal med det resonemanget ?
Det var det jag skrev. De kan kontinuerligt dra om du har gett dem dina kortuppgifter. Tar du bort kortet så kan de inte dra pengar. Ville påpeka just detta att de kan fortsätta dra pengar om du inte tar bort kortet vilket inte är så bra om du tror att du köpt ett abonnemang för t.ex. en månad eller ett år.
 
a.o.f a.o.f skrev:
Det var det jag skrev. De kan kontinuerligt dra om du har gett dem dina kortuppgifter. Tar du bort kortet så kan de inte dra pengar. Ville påpeka just detta att de kan fortsätta dra pengar om du inte tar bort kortet vilket inte är så bra om du tror att du köpt ett abonnemang för t.ex. en månad eller ett år.
Man kan ju avsluta abonnemang också.
 
K Kirre2 skrev:
Man kan ju avsluta abonnemang också.
Ja och hos vissa företag är det lätt och andra är det mycket omständligt. I vissa fall ser det ut som om man köpt ett abonnemang under en viss tid men att det är löpande. Mindre seriösa företag tjänar mycket pengar på folk som av någon anledning missar att säga upp abonnemang.
 
Marike Marike skrev:
Tänkte prova Disney + ett år. Problemet är att jag inte kan betala då jag aldrig uppger mitt kontokortsnr på internet, tänkte betala med Paypal vilket är ett av betalningsalternativen. Men när jag betalar med Paypal kräver Disney att jag ska skriva in mina kortuppgifter, alla. Men det var det jag inte ville, det är därför jag använder Paypal.Har de ens ett alternativ till kortbetalning? Som att gå att handla mat och betala med pengar och sedan bli avkrävd fullständigt kontokortsnr.
Ska det va så? Eller har jag missat något?
Har man inte lärt sig hur internet fungerar förstår jag varför man är skeptisk och håller helt med om att man inte bör ens befinna sig eller förlita sig på internettjänster i huvud taget.
Jag använder mig av klarna, bundet till ett konto på min bank där jag bara har de pengar jag behöver. Alla köp godkänns med mitt mobila bankid och jag tror det enda jag kan vara rädd för är fysiskt rån med tortyr där man tvingar mig att använda mitt mobila bankid... Men där spelar ju ingen roll om jag besitter kontanter eller bankpengar.
Alla sparpengar är på isk konto och dem är omöjliga att komma åt med kort varsel.

Att handla på internet har aldrig varit mer tryggt om du vet vad du gör, att kombinera det med exempelvis Samsung pay när du betalar i butik så ges aldrig ditt riktiga kortnummer ut. Mitt bankkort däremot är jag sjukt skeptisk till att använda någonstans och föredrar att aldrig göra, gammal teknik som bör förbättras.

Om du nu är så rädd att köpa något på internet men verkligen vill i just detta fall kan du väl förlita dig på någon som gör det åt dig och du betalar dem?

PS folie är bättre i ugnen än på huvudet
 
Marike
C Chrizzan skrev:
Har man inte lärt sig hur internet fungerar förstår jag varför man är skeptisk och håller helt med om att man inte bör ens befinna sig eller förlita sig på internettjänster i huvud taget.
Jag använder mig av klarna, bundet till ett konto på min bank där jag bara har de pengar jag behöver. Alla köp godkänns med mitt mobila bankid och jag tror det enda jag kan vara rädd för är fysiskt rån med tortyr där man tvingar mig att använda mitt mobila bankid... Men där spelar ju ingen roll om jag besitter kontanter eller bankpengar.
Alla sparpengar är på isk konto och dem är omöjliga att komma åt med kort varsel.

Att handla på internet har aldrig varit mer tryggt om du vet vad du gör, att kombinera det med exempelvis Samsung pay när du betalar i butik så ges aldrig ditt riktiga kortnummer ut. Mitt bankkort däremot är jag sjukt skeptisk till att använda någonstans och föredrar att aldrig göra, gammal teknik som bör förbättras.


Om du nu är så rädd att köpa något på internet men verkligen vill i just detta fall kan du väl förlita dig på någon som gör det åt dig och du betalar dem?

PS folie är bättre i ugnen än på huvudet
Vi handlar mycket på internet, mer än någonsin i dessa tider, med antingen klarna, paypal eller direktöverföring. Ser inte varför något av detta inte skulle fungera även på Disney+.
Be någon annan göra det jag själv inte vill finns inte på kartan.
Sedan vad du gör med din folie är upp till dig, jag använder inte sådant onödigt krafs.
 
  • Gilla
a.o.f
  • Laddar…
a.o.f a.o.f skrev:
Det var det jag skrev. De kan kontinuerligt dra om du har gett dem dina kortuppgifter. Tar du bort kortet så kan de inte dra pengar. Ville påpeka just detta att de kan fortsätta dra pengar om du inte tar bort kortet vilket inte är så bra om du tror att du köpt ett abonnemang för t.ex. en månad eller ett år.
Men jag förstog det som (kanske inte var du som skrev) att Disney i det här fallet får ens kortuppgifter ÄVEN fast man väljer att använda sig av paypal.
om det är så när det är abonemang så borde dom dra ifall man tar bort kortet från paypal.
men när man tog bort kortet kunde dom inte dra med andra ord så har inte netflix fått några kortuppgifter.
då förstår jag inte vad problemet är från början, att ha på paypal ansågs förr iaf vara bland det säkraste ist för att dela med sig av sina kortuppgifter överallt på nätet. Paypal har som sagt även 2-stegs verifiering vid köp.
 
  • Gilla
videopac
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.