P pmd skrev:
Då kanske du kan nöja dig med att vi har rätt stora skatter på tobak och stora bilar redan?

Tveksamt. Jag tror bara att de blir fattigare och olyckligare. Främst det senare. Man blir ganska olycklig av att tvingas dricka Arboga 10.2 istället för Jever.
Jag är tacksam för dessa punktskatter. Bättre än att beskatta arbete!

Jag lever ändå i tron att några faktiskt super mindre och kör mindre bil pga det. Om de blir fattiga får de väl bränna hemma

• Gilla
SkåJocke och 1 till
  • Laddar…
Hahaha, nu tror jag att du har tullat 😆

N Nerre skrev:
Exakt vilka av statens utgifter hamnar utomlands? Och hur stor del av budgeten står de för? D.v.s. vad skulle det ge för inverkan på den totala budgeten?

[länk]
Lite off topic nu men det är ganska stor del av offentlig sektors spendeiring som hamnar utomlands. Det mesta vad gäller varor är importerat.
Det skulle inte vara lyckat att, som Riverground önskar, stoppa det. Då skulle sjukvården i stort sett stå helt utan utrustning och läkemedel.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Du tror inte att "offentlig sektor" kan göra en klok bedömning av vad som kan stoppas/minskas eller inte? Jag tycker att jag hör sådana avvägningar ganska ofta från folk som verkar veta vad dom sysslar med.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
T TommyC skrev:
Du tror inte att "offentlig sektor" kan göra en klok bedömning av vad som kan stoppas/minskas eller inte?
Nej, absolut inte!

• Gilla
Ganescha
  • Laddar…
Jag tänkte på prioriteringar som gjordes av sjukvården de senaste åren under pandemin. Där verkade det fungera bra.

Edit: I övrigt håller jag med dig.

S sjoberga skrev:
Det är ”oetiskt” att vi har lämnat devisen skatt efter förmåga därhän.

Det är inte ett dugg oetiskt att de som har bäst möjligheter att bidra, gör det i högre utsträckning än andra. Jag skulle kalla det väldigt naturligt och helt i enlighet med min etik, men det är såklart en åsikt.
Har du månne missat att vi har progressiv skatt i det här landet? Det är således så att den som tjänar mycket inte bara betalar mer i skatt nominellt, utan även (dessutom ganska mycket) mer procentuellt.
Det gäller dock inte kapitalskatt i olika former där vi har ett system där den som lyckas sysselsätta många människor genom anställning får en väldigt mycket gynnsammare beskattning än den som inte gör det. Att ta utdelning i fåmansbolag eller i onoterade kvalificerade aktier, är oftast högbeskattat och efter att pengarna redan bolagsbeskattats. Således som regel över 60% på totalen.
Jag tror de flesta accepterar den progressiva skatten, dvs tjänar man mer så kan man betala mer såväl nominellt som procentuellt. Vi får dock aldrig sluta att ifrågasätta effektiviteten i hur våra skattepengar används och där (som i de flesta sammanhang) finns det förbättringar att göra. Incitamentet till effektivisering i den offentliga sektorn är dock för låg och system till förbättringar skulle jag gärna åta mig att utreda, gratis (förstås).

• Gilla
J Vos och 1 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Om de blir fattiga får de väl bränna hemma
När jag gjorde det tjänade jag 2500 i månaden mot att gå på bolaget så jag slapp bli fattig.

Men nää, man får inte bränna hemma.

Sen blir inte alla alkoholberoende snorfulla varje dag och får leverskador (som ska bekostas av skattemedel).
Man kan leva med beroende utan att behöva läggas in och kosta sjukvård.

D Dilato skrev:
När jag gjorde det tjänade jag 2500 i månaden mot att gå på bolaget så jag slapp bli fattig.

Men nää, man får inte bränna hemma.

Sen blir inte alla alkoholberoende snorfulla varje dag och får leverskador (som ska bekostas av skattemedel).
Man kan leva med beroende utan att behöva läggas in och kosta sjukvård.
Det är väl preskriberat nu, men det gjorde jag åxå när jag var fattig student. 🤪

Jag tycker bara det känns mer rätt att sänka skatten på arbete och höja den på tex skadlig tobak.
Dessutom. Hur många med en normal lön blir fattiga av skatten på spriten de köper? Måste man inte dricka väldigt mycket för att det ska ha nån betydelse alls?

J JohanLun skrev:
Det är väl preskriberat nu, men det gjorde jag åxå när jag var fattig student. 🤪

Jag tycker bara det känns mer rätt att sänka skatten på arbete och höja den på tex skadlig tobak.
Dessutom. Hur många med en normal lön blir fattiga av skatten på spriten de köper? Måste man inte dricka väldigt mycket för att det ska ha nån betydelse alls?
Dricker man mindre så jobbar man väl bättre och då är utsikterna att få högre lön större?!?! Win/win!!
Rökpaus är väl ändå inget som finns längre hoppas jag…..

S JockeEinarson skrev:
Rökpaus är väl ändå inget som finns längre hoppas jag…..
Klart det finns. Numera får man inte röka på de flesta arbetsplatser utan måste ta en paus.. 🤪

• Haha
Pin
  • Laddar…
Just skatten på alkohol är ju en sak som inkräktar på individens frihet, pappa moralstaten ska bestämma hur du ska leva.

I stora delar av världen är alkohol ett livsmedel som vilket annat som helst men här i Sverige är det djävulens drog som bara är ok att inmundiga om man betalar avlat (hög skatt).

I stora delar av världen är det tillåtet att bränna hemma, men inte här..är det av hälsoskäl eller av skatteskäl tro?

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Klart det finns. Numera får man inte röka på de flesta arbetsplatser utan måste ta en paus.. 🤪
Och dessutom måste gå långt bort från ingången..

S JockeEinarson skrev:
Dricker man mindre så jobbar man väl bättre och då är utsikterna att få högre lön större
Det är inte säkert, i många kreativa yrken presenterar man bäst lite lullig!

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
GlennB GlennB skrev:
Men vad har folk för val då ? ..det är lätt att oja sej eller till och med göra sej lustig över folk som tar stora lån till bostad när man själv hade turen att hoppa in i bostadsmarknaden innan den blev så upphaussad.

Och varför är det så vikltigt att amortera enligt dej ? ..Nu amorterar jag personlugen förvisso, men kompisens föräldrar lånade 220000 till sitt hus 1973, dom betalade av det sista för några år sedan, men menar du att det hade varit en stor katastrof om dom inte amorterat en spänn under dessa 50 år ? hade det varit OTROLIGT dåligt för dom att ha hela 220000 spänn i skuld på ett hus värderat till ca 6 miljoner idag ?

Eller tror du det kommer att se annorlunda ut om 50 år ? att huspriserna fortfarande ligger på 2023 års nivå år 2073 ?
Glenn, du har helt rätt i det långa perspektivet OCH om prisutvecklingen fortgår. I det korta perspektivet ser det möjligen annorlunda ut. Tänk dig ett exempel, där jag köpte ett hus 2016 för ca 5 mkr. Då kunde jag låna till ca 1% ränta (rörligt med ok rabatt). Om jag då hade maxat lånen så hade räntekostnaden innan avdrag uppgått till 42 500 kr/år. Med samma belåning så skulle den kostnaden vara fyra gånger högre idag, dvs 170 000 kr/år. Om jag istället hade valt att amortera mellanskillnaden, dvs (170- 42,5)x 6 så hade lånet varit 1,5 mkr lägre och räntan idag 109 000 kr/år (fortfarande innan skatteavdrag). Att huset nu är värt ca 10 mkr är en klen tröst när räntan ska betalas, men jag håller med dig om att det inte är en dålig affär.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.