• Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
JanneJanne123
kashieda kashieda skrev:
Ett lätt sätt att minska statens utgifter är att låta bli att använda det gemensamma som skatterna används till, eller betala det direkt ur egen ficka. Säg till när ni är klara.
Ja alla vi som har sjukvårdsförsäkring gör precis det och får både bättre och snabbare vård. Detta dubbelbeskattas ju dock numera på så sätt att först betalar jag skatt för sjukvård jag inte utnyttjar, sedan betalar jag premie/förmånsbeskattas på sjukvårdsförsäkringen.
 
  • Gilla
mnils och 3 till
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Ja alla vi som har sjukvårdsförsäkring gör precis det och får både bättre och snabbare vård. Detta dubbelbeskattas ju dock numera på så sätt att först betalar jag skatt för sjukvård jag inte utnyttjar, sedan betalar jag premie/förmånsbeskattas på sjukvårdsförsäkringen.
Men du sänker ju den totala kostnaden för systemet, så du borde ju vara nöjd? Om bara tillräckligt många gör det så kommer ju skatten att sjunka. Lätt som en plätt.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Exakt vilka av statens utgifter hamnar utomlands? Och hur stor del av budgeten står de för? D.v.s. vad skulle det ge för inverkan på den totala budgeten?

[länk]
Biobränslet (HVO) som vi blandar ut dieseln med importeras till 90-95%. Det kostar oss 3-5kr per liter och har enligt forskningen i princip noll miljönytta.

Pengar rakt utomlands som istället hade kunnat användas för långsiktiga satsningar på infrastruktur inom landet. Det hade gett arbetstillfällen och en stor del av pengarna hade kommit tillbaka till statskassan istället för att hamna utomlands.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
R Riverground skrev:
har enligt forskningen i princip noll miljönytta.
Vilken forskning refererar du till då?
 
JanneJanne123
kashieda kashieda skrev:
Men du sänker ju den totala kostnaden för systemet, så du borde ju vara nöjd? Om bara tillräckligt många gör det så kommer ju skatten att sjunka. Lätt som en plätt.
Nöjd och nöjd, men bra vård har jag tillgång till. Har ännu inte märkt av någon större effekt, men jag försöker dra mitt strå till stacken. Hoppas på ketchupeffekt vad det lider!
 
P
G guggen skrev:
Nej, nu skall jag nog stoppa upp en snus, ta mig ett glas vin och gå ut och träna hunden inför fasajakten.
Ve och fasa!
 
Å tänk att alla ( nästan) har glömt bort rubriken på tråden.
Som svar på rubriken, så räknar jag mig till " folk" och har inga lån 🙂.
 
  • Gilla
Pin och 4 till
  • Laddar…
P
Alfredo Alfredo skrev:
I den mån man anser att reala tillgångar kan förvaras i ISK så görs det redan. Jag kan inte exakt definitionen på "reala tillgångar" (om det ens finns en allmänt accepterad) men aktier i exempelvis fastighetsbolag eller skogsbolag kan kanske räknas dit?
Aktier borde inte räknas dit. En aktie är ett bevis på delägande i ett bolag. Det är inte riktigt samma sak som fastigheter, ädelmetaller och råvaror (som t.ex. skog)
 
P
J JohanLun skrev:
Jag tycker det är bra med skatt på tobak och stora bilar.
Då kanske du kan nöja dig med att vi har rätt stora skatter på tobak och stora bilar redan?
J JohanLun skrev:
Om "underklassen" är dyra pga de super och äter skräpmat så hjälper vi ju dem till ett bättre liv OCH hålla nere sjukvårdskostnaderna.
Tveksamt. Jag tror bara att de blir fattigare och olyckligare. Främst det senare. Man blir ganska olycklig av att tvingas dricka Arboga 10.2 istället för Jever.
 
  • Haha
  • Gilla
guggen och 4 till
  • Laddar…
P
N Nerre skrev:
Vapenmakt? Att betala skatt är en del av en överenskommelse, för att få vara en del av det svenska samhället.
Jag har inte fått vara med och förhandla om kontraktet.
 
  • Gilla
J Vos och 1 till
  • Laddar…
P
kashieda kashieda skrev:
Men du sänker ju den totala kostnaden för systemet, så du borde ju vara nöjd? Om bara tillräckligt många gör det så kommer ju skatten att sjunka. Lätt som en plätt.
Optimist!
 
R Riverground skrev:
Biobränslet (HVO) som vi blandar ut dieseln med importeras till 90-95%. Det kostar oss 3-5kr per liter och har enligt forskningen i princip noll miljönytta.
Men det är väl inte skattepengar som betalar för det?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
P pmd skrev:
Jag har inte fått vara med och förhandla om kontraktet.
I Sverige har vi representativ demokrati, det är riksdagen (och inte regeringen eller nån diffus "staten") som beslutar om statens budget, och där har vi alla möjlighet att säga vår åsikt i riksdagsvalen. Samma sak gäller regioner och kommuner, vi väljer representanter som fastställer budgeten.

Regeringen lägger visserligen en budgetproposition, men det är riksdagen som beslutar om den och det är inte säkert riksdagen väljer regeringens budget (det såg vi ju hur förra regeringen blev tvungna att jobba med en borgerlig budget).
 
  • Gilla
  • Haha
erik_83 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.