146 094 läst · 1 120 svar
146k läst
1,1k svar
Har folk inga lån?
Men vi har ju punktskatter på de varorna redan?J JohanLun skrev:
https://skatteverket.se/foretag/ska...satserfortobak.4.46ae6b26141980f1e2d4664.html
https://skatteverket.se/foretag/ska...alkohol20232024.4.4a47257e143e26725aecb5.html
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 936 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 936 inlägg
Ja alla vi som har sjukvårdsförsäkring gör precis det och får både bättre och snabbare vård. Detta dubbelbeskattas ju dock numera på så sätt att först betalar jag skatt för sjukvård jag inte utnyttjar, sedan betalar jag premie/förmånsbeskattas på sjukvårdsförsäkringen.kashieda skrev:
Men du sänker ju den totala kostnaden för systemet, så du borde ju vara nöjd? Om bara tillräckligt många gör det så kommer ju skatten att sjunka. Lätt som en plätt.JanneJanne123 skrev:
Biobränslet (HVO) som vi blandar ut dieseln med importeras till 90-95%. Det kostar oss 3-5kr per liter och har enligt forskningen i princip noll miljönytta.N Nerre skrev:
Pengar rakt utomlands som istället hade kunnat användas för långsiktiga satsningar på infrastruktur inom landet. Det hade gett arbetstillfällen och en stor del av pengarna hade kommit tillbaka till statskassan istället för att hamna utomlands.
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 936 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 936 inlägg
Nöjd och nöjd, men bra vård har jag tillgång till. Har ännu inte märkt av någon större effekt, men jag försöker dra mitt strå till stacken. Hoppas på ketchupeffekt vad det lider!kashieda skrev:
Å tänk att alla ( nästan) har glömt bort rubriken på tråden.
Som svar på rubriken, så räknar jag mig till " folk" och har inga lån 🙂.
Som svar på rubriken, så räknar jag mig till " folk" och har inga lån 🙂.
Aktier borde inte räknas dit. En aktie är ett bevis på delägande i ett bolag. Det är inte riktigt samma sak som fastigheter, ädelmetaller och råvaror (som t.ex. skog)Alfredo skrev:
Då kanske du kan nöja dig med att vi har rätt stora skatter på tobak och stora bilar redan?J JohanLun skrev:
Tveksamt. Jag tror bara att de blir fattigare och olyckligare. Främst det senare. Man blir ganska olycklig av att tvingas dricka Arboga 10.2 istället för Jever.J JohanLun skrev:
I Sverige har vi representativ demokrati, det är riksdagen (och inte regeringen eller nån diffus "staten") som beslutar om statens budget, och där har vi alla möjlighet att säga vår åsikt i riksdagsvalen. Samma sak gäller regioner och kommuner, vi väljer representanter som fastställer budgeten.P pmd skrev:
Regeringen lägger visserligen en budgetproposition, men det är riksdagen som beslutar om den och det är inte säkert riksdagen väljer regeringens budget (det såg vi ju hur förra regeringen blev tvungna att jobba med en borgerlig budget).