Fokus borde vara på att minska statens utgifter, särskilt där pengarna hamnar utomlands. Att få bort reduktionsplikten och harmonisera dieseln med övriga Europa skulle nog vara det som snabbast minskade inflationen (3-4kr lägre kostnad för diesel och 10-15% mindre bränsle går åt). Vi är ett transportberoende land så dieselpriset har stor påverkan på inflationen.
 
  • Gilla
mnils och 3 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Vanligt folk. Kollade upp vad äckel-maggan menade med det och det var folk som tjänade långt under medianen. Så inget vanligt med dom
Hon menade säkert vanliga Sossar. :thinking: 😀
 
  • Haha
  • Gilla
GlennB och 3 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Vanligt folk. Kollade upp vad äckel-maggan menade med det och det var folk som tjänade långt under medianen. Så inget vanligt med dom
Om man sänker för de med låg lön och samtidigt tar bort bidrag så kommer det löna sig att jobba mot att gå på bidrag. På sikt sänker det skatten för alla. Man kan inte börja sänka för de högavlönade. Då kommer de knappast jobba mer, snarare mindre. Det är de på "botten" man måste börja med.
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Det är oetiskt att skatta på tillgångar
Det är ”oetiskt” att vi har lämnat devisen skatt efter förmåga därhän.

Det är inte ett dugg oetiskt att de som har bäst möjligheter att bidra, gör det i högre utsträckning än andra. Jag skulle kalla det väldigt naturligt och helt i enlighet med min etik, men det är såklart en åsikt.
 
  • Gilla
HenrikHuslöse och 3 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Om man sänker för de med låg lön och samtidigt tar bort bidrag så kommer det löna sig att jobba mot att gå på bidrag. På sikt sänker det skatten för alla. Man kan inte börja sänka för de högavlönade. Då kommer de knappast jobba mer, snarare mindre. Det är de på "botten" man måste börja med.
Nej man måste börja med utgifterna. Det är absolut inget fel på ofentliga sektorns inkomster. Det är utgifterna det är fel på
 
  • Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
Nissens
Alfredo Alfredo skrev:
Hon menade säkert vanliga Sossar. :thinking: 😀
Såna som Jan-Emanuel och Göran Persson. 😂 😂
 
  • Haha
Dilato och 2 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Nej man måste börja med utgifterna. Det är absolut inget fel på ofentliga sektorns inkomster. Det är utgifterna det är fel på
Exakt. Bort med bidrag. In med jobb med lägre lön och ingen skatt så folk kan leva på lönen. Hellre nån tjänar 20.000 och inte betalar en krona i skatt än att de inte jobbar alls och får 25.000 i bidrag!

Om man inte har nån utbildning och inte är snabbast i stan går ju inte för en vanlig männsika att anställa nån som kostar dubbelt vad du själv tjänar netto och är hälften så effektiv eller gränsande till inkompetent. Kan du köpa en enklare tjänst för säg 150kr/h - utan fjantiga ROT och RUT så skulle fler kunna anställa folk som är mindre kompetenta för enklare jobb.

Jag skulle tro man idag måste tjäna ca 60.000 för att kunna ta hjälp av någon med en tjänst för lägstalön och gå jämnt upp. Troligen mer. Och räknar man att den som tjänar 60 kan välja jobba en timme extra och hyra in hjälp så lönar det sig nog inte.

Jag förstår ärligt inte hur ekonomin går ihop när statlig skatt bara betalas av de som tjänar norr om 50.000 och massor av folk inte jobbar alls. Dessutom, tjänar du säg 70.000 så betalar du ju bara 50% skatt på typ 15.000, det blir 7.000 spänn i månaden. Eller 3.500 mer än nån som bara betalar 30%. Dvs den som tjänar 70 betalar inga 50% i skatt, vet inte vad det blir men blir det ens 40%, tror inte det... Kanske 35%?

För samtidigt som skatten ska in så ska ju alla bidrag och kostnader ut...
 
J JohanLun skrev:
Exakt. Bort med bidrag. In med jobb med lägre lön och ingen skatt så folk kan leva på lönen. Hellre nån tjänar 20.000 och inte betalar en krona i skatt än att de inte jobbar alls och får 25.000 i bidrag!

Om man inte har nån utbildning och inte är snabbast i stan går ju inte för en vanlig männsika att anställa nån som kostar dubbelt vad du själv tjänar netto och är hälften så effektiv eller gränsande till inkompetent. Kan du köpa en enklare tjänst för säg 150kr/h - utan fjantiga ROT och RUT så skulle fler kunna anställa folk som är mindre kompetenta för enklare jobb.

Jag skulle tro man idag måste tjäna ca 60.000 för att kunna ta hjälp av någon med en tjänst för lägstalön och gå jämnt upp. Troligen mer. Och räknar man att den som tjänar 60 kan välja jobba en timme extra och hyra in hjälp så lönar det sig nog inte.

Jag förstår ärligt inte hur ekonomin går ihop när statlig skatt bara betalas av de som tjänar norr om 50.000 och massor av folk inte jobbar alls. Dessutom, tjänar du säg 70.000 så betalar du ju bara 50% skatt på typ 15.000, det blir 7.000 spänn i månaden. Eller 3.500 mer än nån som bara betalar 30%. Dvs den som tjänar 70 betalar inga 50% i skatt, vet inte vad det blir men blir det ens 40%, tror inte det... Kanske 35%?

För samtidigt som skatten ska in så ska ju alla bidrag och kostnader ut...
Glöm inte arbetsgivaravgifterna, de är ren skatt över brytpunkten, så marginal skatten är långt över 50,%

Här kan du se total skatt baserat på lön, ditt exempel på 70k betalar totalt 60% av lönen i skatt, inkl arbetsgivaravgifterna
https://dinskatt.se/
 
Redigerat:
  • Gilla
J Vos och 1 till
  • Laddar…
sysmali
A ajn82 skrev:
Glöm inte arbetsgivaravgifterna, de är ren skatt över brytpunkten, så marginal skatten är långt över 50,%
Ja, och det totala skattetrycket är bland världens högsta.

Ändå finns det tydligen människor som vill ha ännu högre skatt. Märkligt på gränsen till bisarrt.
 
  • Gilla
J Vos och 1 till
  • Laddar…
S sjoberga skrev:
Min föreslagna fix är inte att höja alla kapitalskatter utan att höja totalen från den absoluta nollnivån vi antagit de senaste 20 åren, till mer av en normalisering mot omvärlden.

Det kan räcka med ganska små återkopplingsfaktorer för att stabilisera ett reglersystem.
Nollvivån??? Kan du försöka förklara?
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
sysmali sysmali skrev:
Ja, och det totala skattetrycket är bland världens högsta.

Ändå finns det tydligen människor som vill ha ännu högre skatt. Märkligt på gränsen till bisarrt.
Inget konstigt med det skulle också rösta för högre skatter om jag tänkte leva på bidrag hela mitt liv.
 
  • Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
sysmali
G Greger_08 skrev:
Inget konstigt med det skulle också rösta för högre skatter om jag tänkte leva på bidrag hela mitt liv.
Förvisso 🙂 men om hela systemet rasar ihop lär ingen få bidrag.
 
sysmali sysmali skrev:
Förvisso 🙂 men om hela systemet rasar ihop lär ingen få bidrag.
Det finns ingen kommunist som förstår det. Det beror troligen på att dom flesta av dom tärande hoppas att dom själva tillhör nomenklaturan och klarar sig när ekonomin havererar. 😂
 
  • Gilla
Jonatan79 och 1 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Exakt. Bort med bidrag. In med jobb med lägre lön och ingen skatt så folk kan leva på lönen. Hellre nån tjänar 20.000 och inte betalar en krona i skatt än att de inte jobbar alls och får 25.000 i bidrag!

Om man inte har nån utbildning och inte är snabbast i stan går ju inte för en vanlig männsika att anställa nån som kostar dubbelt vad du själv tjänar netto och är hälften så effektiv eller gränsande till inkompetent. Kan du köpa en enklare tjänst för säg 150kr/h - utan fjantiga ROT och RUT så skulle fler kunna anställa folk som är mindre kompetenta för enklare jobb.

Jag skulle tro man idag måste tjäna ca 60.000 för att kunna ta hjälp av någon med en tjänst för lägstalön och gå jämnt upp. Troligen mer. Och räknar man att den som tjänar 60 kan välja jobba en timme extra och hyra in hjälp så lönar det sig nog inte.

Jag förstår ärligt inte hur ekonomin går ihop när statlig skatt bara betalas av de som tjänar norr om 50.000 och massor av folk inte jobbar alls. Dessutom, tjänar du säg 70.000 så betalar du ju bara 50% skatt på typ 15.000, det blir 7.000 spänn i månaden. Eller 3.500 mer än nån som bara betalar 30%. Dvs den som tjänar 70 betalar inga 50% i skatt, vet inte vad det blir men blir det ens 40%, tror inte det... Kanske 35%?

För samtidigt som skatten ska in så ska ju alla bidrag och kostnader ut...

Marginalskatten är på 66 procent för de som tjänar över brytpunkten. Vet inte var du får dina siffror från men de är fel
 
J J Vos skrev:
Nollvivån??? Kan du försöka förklara?
Arvsskatt, gåvoskatt är borttagna. Fastighetsskatt relateras inte längre till tillgångens värde. Ingen förmögenhetsskatt existerar.

Allt beskattande sker på derivatan av tillgångarnas värde när förmågan att bidra med skatt handlar helt om tillgångarnas absoluta värde

Från rimligt till nollnivå på bara en kort tid.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.