M
G guggen skrev:
Jag håller i viss mån med dig, vi har ett problem i världen där kapital koncentreras, men din analys är helt fel. Arvsskatt undkommer man lätt om man har mkt kapital, samma sak med för höga kapitalskatter etc. Du har också en förmåga att överdriva vilket inte främjar din ståndpunkt eller sak. Ett stort problem är att det finns skatteparadis och att väldigt mycket kapital helt undkommer beskattning, det är ett globalt problem. Sålänge det finns genvägar för kapital i panama, luxemburg, Delaware, Jersey, Irland mfl spelar det inte så stor roll om du försöker beskatta kapital hårdare i sverige, det kommer bara sannolikt resultera i ännu mindre skatteintäkter och träffar endast medelklassen och möjligtvis den övre delen av denna. Och om världen/eu åtgärdar problemet så behöver vi inte högre beskattning.
Jag gissar lite här nu men är det inte lite så att dom förmögna, dom högavlönade, inte är emot skatt som princip, om än i sansade belopp. Utan det är hur dessa fördelas man inte gillar. Leif Östling har ju myntat ett ganska välkänt uttryck för detta.

• Gilla
SonnyListon och 4 till
  • Laddar…
Håller med guggen, de förmögna kommer i princip alltid kunna komma runt förmögenhet och arvsskatt, iallafall minimera den rejält. Det är de som har gnetat ihop mkt pengar som vid döden är bunden i fastigehter mm och inte kan frigöras och transfereras i tid som får betala.

Fastighetsskatt är svårare att komma undan om man vill ha en fastighet här.

Jag tycker själv att bästa sättet är att höja momsen. Nackdel, företagare fulhandlar på sin firma. Prylar smugglas eller fulimporteras in. Eller köps svart. Men det är rimligt att skatta när man förbrukar nåt. Att man arbetar är väl bra för alla runtomkring, man gör ju (förhoppningsvis) nytta för nån annan. När man sparar och bygger fastigheter så bygger man ju i någon mån upp något mer eller mindre beständigt som bör kunna vara till nytta för nån annan.

Om man äter, dricker eller eldar upp nåt så är det ju borta sen. Ingen annan blir glad om du är tjock eller full. Inte heller om din bil förbrännt massa olja, eller huset står och tuggar AC eller värme. Naturen blir ledsen av detta.

Så moms med varierad momssats, billig på tex mjölk och dyr på sprit. Det gör att man styr anvädningen. Om vi nu tycker politikerna ska göra det.

J JohanLun skrev:
Håller med guggen, de förmögna kommer i princip alltid kunna komma runt förmögenhet och arvsskatt, iallafall minimera den rejält. Det är de som har gnetat ihop mkt pengar som vid döden är bunden i fastigehter mm och inte kan frigöras och transfereras i tid som får betala.

Fastighetsskatt är svårare att komma undan om man vill ha en fastighet här.

Jag tycker själv att bästa sättet är att höja momsen. Nackdel, företagare fulhandlar på sin firma. Prylar smugglas eller fulimporteras in. Eller köps svart. Men det är rimligt att skatta när man förbrukar nåt. Att man arbetar är väl bra för alla runtomkring, man gör ju (förhoppningsvis) nytta för nån annan. När man sparar och bygger fastigheter så bygger man ju i någon mån upp något mer eller mindre beständigt som bör kunna vara till nytta för nån annan.

Om man äter, dricker eller eldar upp nåt så är det ju borta sen. Ingen annan blir glad om du är tjock eller full. Inte heller om din bil förbrännt massa olja, eller huset står och tuggar AC eller värme. Naturen blir ledsen av detta.

Så moms med varierad momssats, billig på tex mjölk och dyr på sprit. Det gör att man styr anvädningen. Om vi nu tycker politikerna ska göra det.
Jag tycker nog dock att momsen skall vara hög på mjölk och låg på spriten.

• Haha
  • Gilla
  • Älska
MultiMan och 4 till
  • Laddar…
G guggen skrev:
Jag tycker nog dock att momsen skall vara hög på mjölk och låg på spriten.
Kör en white russian så kvittar det hur de momssätter!

• Älska
guggen
  • Laddar…
G guggen skrev:
Men det är helt felaktigt, vi är inte ett skatteparadis för tillgångar. Det är en grov överdrift, men du kanske kan påvisa oss andra är vilka det är som flyttar kapital till sverige utifrån? PRoblemet är just att svenska tillgångar, bolag etc flyttas utomlands, inte för att vi har för hög eller låg beskattning, utan att vi har en beskattning. Det skall vi ha, och gärna en bättre balans, men sålänge vi inte inom eu och globalt åtgärdar den verkliga problematiken med skatteparadis, där man inte betalar skatt och ofta kan vara anonym, är det verkningslöst, risken finns att vi får ännu mindre i intäkter.
Har du lyssnat på Andreas Cervenkas sommar ? Det känns som att du lever kvar i något som var sant för 20-talet år sedan. Idag har Sverige gått till extremer när det gäller utebliven beskattning av tillgångar, samtidigt som vi ligger kvar ganska extremt på beskattning av arbete.

• Gilla
Attitudeswe och 6 till
  • Laddar…
sysmali
S sjoberga skrev:
Har du lyssnat på Andreas Cervenkas sommar ? Det känns som att du lever kvar i något som var sant för 20-talet år sedan. Idag har Sverige gått till extremer när det gäller utebliven beskattning av tillgångar, samtidigt som vi ligger kvar ganska extremt på beskattning av arbete.
Vilket land ser du du som föregångsland skattepolitiskt?

S sjoberga skrev:
Såklart jag har, ett bra sommarprat, har även läst boken, dock är det synd att det var så kort, då blir det snabba poänger och slutsatser.
Det är standard numera att folk lyssnar på ett sommarprogram och drar snabba, enkla slutsatser från detta, lite typiskt i vår tid, ett snabbt youtube klipp, ett sommarprat, sen vet man hela sanningen och eftersom man är den enda som kommit på detta så har man en enkel lösning.
Vi har haft en förskjutning av kapital i samhället, men det har pågått under lång tid, även när kapitalbeskattningarna var högre, när alla skatter var högre, ändå glider kapitalet uppåt, städer gentrifieras osv. Tror de flesta i tråden håller med om problematiken, men inte om din quick-fix, som är att höja alla kapitalskatter. Du vill åtgärda vad du ser som ett enkelt problem, för att du har lyssnat på ett sommarprogram, som tyvärr är ett väldigt komplext sådant.

• Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
G guggen skrev:
Såklart jag har, ett bra sommarprat, har även läst boken, dock är det synd att det var så kort, då blir det snabba poänger och slutsatser.
Det är standard numera att folk lyssnar på ett sommarprogram och drar snabba, enkla slutsatser från detta, lite typiskt i vår tid, ett snabbt youtube klipp, ett sommarprat, sen vet man hela sanningen och eftersom man är den enda som kommit på detta så har man en enkel lösning.
Vi har haft en förskjutning av kapital i samhället, men det har pågått under lång tid, även när kapitalbeskattningarna var högre, när alla skatter var högre, ändå glider kapitalet uppåt, städer gentrifieras osv. Tror de flesta i tråden håller med om problematiken, men inte om din quick-fix, som är att höja alla kapitalskatter. Du vill åtgärda vad du ser som ett enkelt problem, för att du har lyssnat på ett sommarprogram, som tyvärr är ett väldigt komplext sådant.
Min föreslagna fix är inte att höja alla kapitalskatter utan att höja totalen från den absoluta nollnivån vi antagit de senaste 20 åren, till mer av en normalisering mot omvärlden.

Det kan räcka med ganska små återkopplingsfaktorer för att stabilisera ett reglersystem.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
sysmali sysmali skrev:
Vilket land ser du du som föregångsland skattepolitiskt?
Svår fråga, det finns bra och dåliga delar överallt och i detaljer har jag inte översiktlig och total koll på särskilt många länder.

Jag ser stabilitetsfaktorer för reglering av kapitalkoncentration som en hygienfaktor som vi har lämnat helt. Samtidigt som vi hämmar innovation och tillväxt genom att fortsätta beskatta arbete nästan lika hårt som våra danska vänner.

Jag finner det lite märkligt att debatten från de politiker som vill höja skatterna alltid fastnar i hårdare beskattning av inkomsttagare, där vi redan står med flaggan i topp och plockar in skatter på arbetsinkomster.

Enkla skattesystem är alltid att föredra, så jag ser hellre att man inför en stabilitetsfaktor än kastar ihop en komplex kombination av många.

• Gilla
erik_83
  • Laddar…
S sjoberga skrev:
Svår fråga, det finns bra och dåliga delar överallt och i detaljer har jag inte översiktlig och total koll på särskilt många länder.

Jag ser stabilitetsfaktorer för reglering av kapitalkoncentration som en hygienfaktor som vi har lämnat helt. Samtidigt som vi hämmar innovation och tillväxt genom att fortsätta beskatta arbete nästan lika hårt som våra danska vänner.

Jag finner det lite märkligt att debatten från de politiker som vill höja skatterna alltid fastnar i hårdare beskattning av inkomsttagare, där vi redan står med flaggan i topp och plockar in skatter på arbetsinkomster.

Enkla skattesystem är alltid att föredra, så jag ser hellre att man inför en stabilitetsfaktor än kastar ihop en komplex kombination av många.
Är det inte precis detta Alliansen har gjort i många år och som S aldrig rörde? Jobbskatteavdrag?

• Gilla
Anonymiserad 156538 och 2 till
  • Laddar…
S sjoberga skrev:
Det är oetiskt att skatta på tillgångar

• Gilla
saltis99 och 1 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Det är oetiskt att skatta på tillgångar
Nånstans måste skatten tas. Det kan tyckas lika oetiskt att skatta på fastigheter, inkomster, pensioner mm.
Jag tror det i stort är en praktisk fråga, var är det lättast att ta skatt och var kan man ta mest utan att folk smiter från den. Så utifrån någon slags nationalekonomisk / teknisk synvinkel så tar man där det är lättast och bäst.

Om man sen vill ta mer från ett ställe och mindre från ett annat så är det en politisk fråga. Dvs inte etik utan politik. Man kan välja att ta skatt från de som är unga, gamla, har hög inkomst, har mycket tillgångar. Såläge det inte är diskriminerande så är det ren politik. Likaså hur man sätter momssatserna.

• Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Nånstans måste skatten tas. Det kan tyckas lika oetiskt att skatta på fastigheter, inkomster, pensioner mm.
Jag tror det i stort är en praktisk fråga, var är det lättast att ta skatt och var kan man ta mest utan att folk smiter från den. Så utifrån någon slags nationalekonomisk / teknisk synvinkel så tar man där det är lättast och bäst.

Om man sen vill ta mer från ett ställe och mindre från ett annat så är det en politisk fråga. Dvs inte etik utan politik. Man kan välja att ta skatt från de som är unga, gamla, har hög inkomst, har mycket tillgångar. Såläge det inte är diskriminerande så är det ren politik. Likaså hur man sätter momssatserna.
Skatterna borde sänkas inte höjas

• Gilla
TommyC
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Skatterna borde sänkas inte höjas
Nu pratar du som en sann Sosse!

Svensk nyhetsartikel om Socialdemokraternas förslag till skattesänkning för vanligt folk under 2023 ekonomisk kris.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Haha
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Nu pratar du som en sann Sosse!

[bild]
Vanligt folk. Kollade upp vad äckel-maggan menade med det och det var folk som tjänade långt under medianen. Så inget vanligt med dom

• Gilla
TommyC och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.