S Skopan skrev:
Nej, företagen skulle inte lämna landet. Tror du verkligen att IKEA skulle lämna landet? Jasså, har dom redan gjort det? Men arbetstillfällena, forskningen, och utvecklingen, då?
Ikea har lämnat landet för länge sedan 🤣🤣 Sist jag kollade har de ett stiftelse i Nederländerna.
 
sysmali sysmali skrev:
Jo, de företag som har möjlighet skulle lämna landet om villkoren försämrades. Inom IT-branchen har ju sedan länge funktioner flyttats utomlands - med sämre förutsättningar skulle ännu fler delar flyttas.

Tror du utländska företag skulle vilja etablera sig i Sverige med 10% högre kapitalskatt?

Vilket land tycker du för en rimlig skattepolitik?
Det blir snarare 45 % om man inkluderar egenavgift/arbetsuppgifter såsom skulle vara fallet om det skulle blir lika som skatten på förvärvsinkomst.
 
Unikt namn Unikt namn skrev:
NK är ett extremt land, men det är en parentes på alla sätt och vis.

Vidare skrev jag, i delen av posten som du klippte bort, att jag inte anser att det totala skattetrycket bör ökas, bara att intäkterna bör omdisponeras.



Nu tillkom detta medan jag höll på att skriva förra posten.

Varför skulle det bli svårt att leva och hur skulle det bli dyrare att låna av en kapitalslatt?

Att köpa bostäder utan lån är givetvis en utopi samtidigt som vi har extrema fördyrande detaljkrav på hur en bostad får uppföras (för att få bygglov) och hela bondauktions grejjen.

Men det vore bra om vanligt folk hade en rimlig chans att köpa kapitalvaror utan krediter.
Nu minns jag inte riktigt din synpunkt, men somliga vill ha moms på ränta och andra vill ha egenavgifter och kommunalskatt och begravningsavgift osv osv på kapitalinkomster. Hur kan det inte blir dyrare att låna pengar?
Någon som har så pass mycket pengar att hen lånar ut företagsmässigt vore riktigt dum i huvudet att skattskriva sig i Sverige under dessa förhållande om inte inkomsterna är tillräckligt mycket högre för att täcka dessa skattkostnader.
 
Unikt namn Unikt namn skrev:
Att pengarna och rika flyr landet är ett jättevanligt argument. Men har det faktiskt inträffat någonstans i så stor skala att det landet kollapsat på riktigt?

Man kan ju även vända på frågan och fundera om 0%-skatt på kapital(tex isk) har skapat ett märkbart välstånd för en hel befolkning någonstans?

Jag vet inte vad andra vill.

Men jag ser en poäng i att utjämna skatteintäkterna mellan den delen som tas på inkomst och den delen som tas från kapital, utan att för den delen ökan den totala skattebördan.

Jag är övertygad om att det är bättre för landet över tid om förmögenhetskoncentrationen i viss mån kan stävjas, och att gemene man i större grad kan konsumera och leva utan hjälp av krediter.
Hur får du till 0% skatt på ISK? Såvida jag vet är det 30% skatt på inkomster som beräknas sjablonmässigt genom att multiplicera inlägget med statslåneräntan + 1% (men minst 1,25%).
 
Unikt namn Unikt namn skrev:
NK är ett extremt land, men det är en parentes på alla sätt och vis.

Vidare skrev jag, i delen av posten som du klippte bort, att jag inte anser att det totala skattetrycket bör ökas, bara att intäkterna bör omdisponeras.



Nu tillkom detta medan jag höll på att skriva förra posten.

Varför skulle det bli svårt att leva
Kanske man får vara glad att någon investerar sina pengar i tex en bostad så att någon kan hyra den när hen själv inte har råd att köpa? Eller när hen endast vill bo där tillfälligt. Bör bostäder vara såpass billiga att en student som aldrig har jobbat har råd?
 
S JockeEinarson skrev:
Jo, om beskattningen av kapital skulle höjas så dramatiskt så som ts anmodar så skulle varenda företag som KAN, lämna landet. Arbetstillfällen, forskning och utveckling, ja det skulle gå precis käpprätt åt skogen för landet. Titta bara hur den lilla koncessionsavgiften för banker fick den största banken att flytta huvudkontoret från Sverige till Finland, tänk tanken vad 10% skillnad i kapitalskatt skulle göra för företagandet!!
Att införa 10% i arvsskatt är vare sig dramatiskt eller konstigt, som tur är finns nästan inga länder att fly till heller, eftersom de flesta har högre andelar än så som går tillbaka till det gemensamma vid en människas frånfälle. Förmögenheter skapas i en kontext, med stöd av ett samhälles förutsättningar. Väldigt naturligt att en liten del då kommer tillbaka när individen lämnar samhället för gott, lika naturligt som att huvuddelen av de skapade tillgångarna får styras över genom den avlidnes vilja.

Det som kommer gå käpprätt åt skogen på lång sikt är om den globala kapitalkoncentrationen fortsätter utan stabilitetsreglering, då kommer så småningom revolutionerna och med det 100% i arvsskatt, som dessutom tas ut med omedelbar verkan.
 
  • Gilla
HenrikHuslöse och 1 till
  • Laddar…
S sjoberga skrev:
Att införa 10% i arvsskatt är vare sig dramatiskt eller konstigt, som tur är finns nästan inga länder att fly till heller, eftersom de flesta har högre andelar än så som går tillbaka till det gemensamma vid en människas frånfälle. Förmögenheter skapas i en kontext, med stöd av ett samhälles förutsättningar. Väldigt naturligt att en liten del då kommer tillbaka när individen lämnar samhället för gott, lika naturligt som att huvuddelen av de skapade tillgångarna får styras över genom den avlidnes vilja.

Det som kommer gå käpprätt åt skogen på lång sikt är om den globala kapitalkoncentrationen fortsätter utan stabilitetsreglering, då kommer så småningom revolutionerna och med det 100% i arvsskatt, som dessutom tas ut med omedelbar verkan.
Vad ser du mer i din spåkula? Låter spännande.
 
  • Gilla
  • Haha
SonnyListon och 3 till
  • Laddar…
S sjoberga skrev:
Att införa 10% i arvsskatt är vare sig dramatiskt eller konstigt, som tur är finns nästan inga länder att fly till heller, eftersom de flesta har högre andelar än så som går tillbaka till det gemensamma vid en människas frånfälle. Förmögenheter skapas i en kontext, med stöd av ett samhälles förutsättningar. Väldigt naturligt att en liten del då kommer tillbaka när individen lämnar samhället för gott, lika naturligt som att huvuddelen av de skapade tillgångarna får styras över genom den avlidnes vilja.

Det som kommer gå käpprätt åt skogen på lång sikt är om den globala kapitalkoncentrationen fortsätter utan stabilitetsreglering, då kommer så småningom revolutionerna och med det 100% i arvsskatt, som dessutom tas ut med omedelbar verkan.
För de flesta är föräldrarnas största tillgångar bostaden, som beskattas vid försäljning.

Arvsskatt/gåvoskatt har jag förstått att de rika tidigare rundade genom att ge bort konst, olistade aktier och annat som inte beskattades.

Ur ett teoretiskt perspektiv håller jag med om att det vore rimligt att inte låta förmögenhet gå I arv till för stor del. I praktiken kommer det inte slå på förmögna utan bara medelklass...
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
M
S Skopan skrev:
Nej, företagen skulle inte lämna landet. Tror du verkligen att IKEA skulle lämna landet? Jasså, har dom redan gjort det? Men arbetstillfällena, forskningen, och utvecklingen, då?
IKEA är en serie Holländska stiftelser så det är inte vidare svenskt. Skatten på vinsten hamnar inte här.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
S sjoberga skrev:
Att införa 10% i arvsskatt är vare sig dramatiskt eller konstigt, som tur är finns nästan inga länder att fly till heller, eftersom de flesta har högre andelar än så som går tillbaka till det gemensamma vid en människas frånfälle. Förmögenheter skapas i en kontext, med stöd av ett samhälles förutsättningar. Väldigt naturligt att en liten del då kommer tillbaka när individen lämnar samhället för gott, lika naturligt som att huvuddelen av de skapade tillgångarna får styras över genom den avlidnes vilja.

Det som kommer gå käpprätt åt skogen på lång sikt är om den globala kapitalkoncentrationen fortsätter utan stabilitetsreglering, då kommer så småningom revolutionerna och med det 100% i arvsskatt, som dessutom tas ut med omedelbar verkan.
Jag håller i viss mån med dig, vi har ett problem i världen där kapital koncentreras, men din analys är helt fel. Arvsskatt undkommer man lätt om man har mkt kapital, samma sak med för höga kapitalskatter etc. Du har också en förmåga att överdriva vilket inte främjar din ståndpunkt eller sak. Ett stort problem är att det finns skatteparadis och att väldigt mycket kapital helt undkommer beskattning, det är ett globalt problem. Sålänge det finns genvägar för kapital i panama, luxemburg, Delaware, Jersey, Irland mfl spelar det inte så stor roll om du försöker beskatta kapital hårdare i sverige, det kommer bara sannolikt resultera i ännu mindre skatteintäkter och träffar endast medelklassen och möjligtvis den övre delen av denna. Och om världen/eu åtgärdar problemet så behöver vi inte högre beskattning.
 
  • Gilla
gone_fishing och 5 till
  • Laddar…
G guggen skrev:
Jag håller i viss mån med dig, vi har ett problem i världen där kapital koncentreras, men din analys är helt fel. Arvsskatt undkommer man lätt om man har mkt kapital, samma sak med för höga kapitalskatter etc. Du har också en förmåga att överdriva vilket inte främjar din ståndpunkt eller sak. Ett stort problem är att det finns skatteparadis och att väldigt mycket kapital helt undkommer beskattning, det är ett globalt problem. Sålänge det finns genvägar för kapital i panama, luxemburg, Delaware, Jersey, Irland mfl spelar det inte så stor roll om du försöker beskatta kapital hårdare i sverige, det kommer bara sannolikt resultera i ännu mindre skatteintäkter och träffar endast medelklassen och möjligtvis den övre delen av denna. Och om världen/eu åtgärdar problemet så behöver vi inte högre beskattning.
Nu är vi både en del av EU och världen OCH är ett skatteparadis för tillgångar (och samtidigt hårt tryck på kostnader för arbete) så det blir lite tokigt att komma fram till att vi inte skulle behöva vara med och åtgärda den tokigheten vi ställt oss i.

Däremot kan jag hålla med om att vi inte behöver ett större totalt skattetryck, så man får vara lite bra på att växla över till dessa stabilitetsfaktorer för tillgångar med att minska andra skatter.

Överdrifter? Kanske. Historiskt har vi sett det hända många gånger förr, att när en allt mindre andel av människorna styr över makt och pengar, så luckras sociala konstruktioner som pengar upp - inte alldeles sällan i blodiga revolutioner. Jag menar inte att vi ännu står på randen till det, däremot att det är hög tid att ta tag i rodret och styra bort från de riskerna på ett rimligt vis - utan vare sig blod eller kaos.
 
Jag satt igår och kollade igenom nya objekt på Hemnet i stan där jag bor. Upplevde som det var ganska många villor ute sett till säsong, och sett till hur försäljningsläget ser ut. VÄLDIGT många hus hade pantbrev som låg farligt nära vad de begär för sina hus. Tex att man lägger ut sitt hus för 4 mille. Pantbrev för 3,4. Och att begärda priset samtidigt är alldeles för högt.

Nej, jag gissar att det är många som har det väldigt tufft just nu. Och många som gjort oerhört dumma beslut senaste åren.

Min bankman (som kanske var lite väl frispråkig) berättade under värsta pandemitiden för drygt 2 år sedan att han upplevde att folk mer eller mindre såg banken som en bankomat. Han kunde inte överhuvudtaget öppna upp sin telefon. Det ringde oavbrutet på den. Nästan alla ärenden var kunder som ville ansöka om utökade bolån.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
sysmali
D Davelino skrev:
Jag satt igår och kollade igenom nya objekt på Hemnet i stan där jag bor. Upplevde som det var ganska många villor ute sett till säsong, och sett till hur försäljningsläget ser ut. VÄLDIGT många hus hade pantbrev som låg farligt nära vad de begär för sina hus. Tex att man lägger ut sitt hus för 4 mille. Pantbrev för 3,4. Och att begärda priset samtidigt är alldeles för högt.

Nej, jag gissar att det är många som har det väldigt tufft just nu. Och många som gjort oerhört dumma beslut senaste åren.

Min bankman (som kanske var lite väl frispråkig) berättade under värsta pandemitiden för drygt 2 år sedan att han upplevde att folk mer eller mindre såg banken som en bankomat. Han kunde inte överhuvudtaget öppna upp sin telefon. Det ringde oavbrutet på den. Nästan alla ärenden var kunder som ville ansöka om utökade bolån.
Intressant. Det går lite emot avsikten i TS första inlägg, dvs att statistiken visar att folk inte är så högt belånade som "många tror".
 
S sjoberga skrev:
Nu är vi både en del av EU och världen OCH är ett skatteparadis för tillgångar (och samtidigt hårt tryck på kostnader för arbete) så det blir lite tokigt att komma fram till att vi inte skulle behöva vara med och åtgärda den tokigheten vi ställt oss i.

Däremot kan jag hålla med om att vi inte behöver ett större totalt skattetryck, så man får vara lite bra på att växla över till dessa stabilitetsfaktorer för tillgångar med att minska andra skatter.

Överdrifter? Kanske. Historiskt har vi sett det hända många gånger förr, att när en allt mindre andel av människorna styr över makt och pengar, så luckras sociala konstruktioner som pengar upp - inte alldeles sällan i blodiga revolutioner. Jag menar inte att vi ännu står på randen till det, däremot att det är hög tid att ta tag i rodret och styra bort från de riskerna på ett rimligt vis - utan vare sig blod eller kaos.
Men det är helt felaktigt, vi är inte ett skatteparadis för tillgångar. Det är en grov överdrift, men du kanske kan påvisa oss andra är vilka det är som flyttar kapital till sverige utifrån? PRoblemet är just att svenska tillgångar, bolag etc flyttas utomlands, inte för att vi har för hög eller låg beskattning, utan att vi har en beskattning. Det skall vi ha, och gärna en bättre balans, men sålänge vi inte inom eu och globalt åtgärdar den verkliga problematiken med skatteparadis, där man inte betalar skatt och ofta kan vara anonym, är det verkningslöst, risken finns att vi får ännu mindre i intäkter.
 
  • Gilla
Markarbetaren och 1 till
  • Laddar…
D Davelino skrev:
Jag satt igår och kollade igenom nya objekt på Hemnet i stan där jag bor. Upplevde som det var ganska många villor ute sett till säsong, och sett till hur försäljningsläget ser ut. VÄLDIGT många hus hade pantbrev som låg farligt nära vad de begär för sina hus. Tex att man lägger ut sitt hus för 4 mille. Pantbrev för 3,4. Och att begärda priset samtidigt är alldeles för högt.

Nej, jag gissar att det är många som har det väldigt tufft just nu. Och många som gjort oerhört dumma beslut senaste åren.

Min bankman (som kanske var lite väl frispråkig) berättade under värsta pandemitiden för drygt 2 år sedan att han upplevde att folk mer eller mindre såg banken som en bankomat. Han kunde inte överhuvudtaget öppna upp sin telefon. Det ringde oavbrutet på den. Nästan alla ärenden var kunder som ville ansöka om utökade bolån.
Det är nog just för att de som inte behöver sälja inte gör det just nu, om man inte köper ännu dyrare objekt på samma marknad är det sannolikt en mkt dålig affär att sälja idag.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.