J JohanLun skrev:
Vem har köpt bostadsrätterna i Åre för samma kvm pris som i sthlms innerstad?
De väldigt rika behöver vi inte tala om. De klarar sig alltid.

• Gilla
Crank och 1 till
  • Laddar…
S SideshowBobBuilder skrev:
Jajemän! Priserna skall nog ned ytterligare under 2023 tror jag. Dock så har vi faktiskt bostadsbrist i Sverige. Ledde till "bubblan", vissa tror på den vissa inte. Men med tanke på vilka enorma vinster folk gjort på kort tid i tex Stockholm så får vi nog kalla det någon slags bubbla. Men, bostadsbristen består ju fortfarande och de senaste analyserna ger för handen att vi kommer ytterligare missa målet nu med en sisådär 40 000 byggstarter per år. Tiotusentals i alla fall. Bostadsmarknaden är iskall. Men, vi kommer inte ifrån att vi fortfarande har en brist på bostäder i stora delar av Sverige. Storstockholm är 2,5 miljoner människor där många är redo att slanta upp 7% ränta om de måste. Men, det finns ju inga bostäder att flytta till. Många regeringar är skyldiga för att denna situation har uppstått.

Fjällstugor och dylikt känns ju sådär att ha kvar om man har höga lån på dessa. I allmänhet så är ju antalet som budar ned, antalet objekt som säljs under utgångspris är upp, antal prissänkta objekt är upp. Precis ALLA siffror pekar åt fel håll. Men jag tror ÄNDÅ att det kommer gå "bra"/"ok"/"det kommer att svida men det får gå ändå" i Sverige pga denna bostadsbrist och att vi är lite kära i våra hem. DESSUTOM får många del av ränteavdragen! Den summan måste ju verkligen gå i taket här och kosta multum för ALLA skattebetalare. Inte direkt rättvist. Släpper 2026/2027.
Om jag inte missminner mig så hade vi även bostadsbrist 1989-1992.
Många stod med två boenden, de hade en befintlig bostad och köpt en ny som de var på gång att flytta in i. Många sålde sin gamla bostad i efterhand.
När krisen var ett faktum blev man inte av med sin "gamla bostad" när den nya var klar.
I kölvattnet så fanns det lediga boenden men många unga hade inte råd att flytta hemifrån utan bodde kvar hemma.

Är det inte så nu också?
Många boenden är under byggnation och skall färdigställas runt om i landet?
Köpare har en befintlig bostad som skall säljas?

• Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
G GBG68 skrev:
Många stod med två boenden, de hade en befintlig bostad och köpt en ny som de var på gång att flytta in i. Många sålde sin gamla bostad i efterhand.
När krisen var ett faktum blev man inte av med sin "gamla bostad" när den nya var klar.
I kölvattnet så fanns det lediga boenden men många unga hade inte råd att flytta hemifrån utan bodde kvar hemma.

Är det inte så nu också?
Då hade vi inte de nya bankreglerna för vad bankerna skulle tillåta för nivå på lånen. Så lite skillnad är det förhoppningsvis.

• Gilla
Henningelvis
  • Laddar…
M
G GBG68 skrev:

Är det inte så nu också?
Vi har precis likadant idag. Ett område här i byggden med 150lgh startade för 2 år sedan. Sålde slut ganska omgående. Priserna på bostäder var skyhigh, räntorna billigare än billigast. Idag har priserna tappat, köparna få och räntorna höga. 12% av lägenheterna bland dom 150 är till salu nu, innan inflytt har skett.
Dom flesta säljs genom andra mäklare än den byrå som hade hand om projektet. Så där är ett gäng som är lite bajsnödiga idag för intresset verkar svagt.

• Wow
Dilato och 1 till
  • Laddar…
G GBG68 skrev:
Är det inte så nu också?
Visst är det så. Både de som bygger bostäder och de som säljer bostäder vill få ut så mycket vinst som möjligt, vilket gör att de bostäder som finns är för dyra för de flesta.

En del brukar påstå att när nån köper en dyr bostad så blir det en kedje-effekt så att i slutänden blir en billig bostad ledig, men det tycker jag inte man kan se nåt av.

• Gilla
GBG68
  • Laddar…
S sjoberga skrev:
Problemet är att vi har en accelererande kapitalkoncentration, och det behövs reglerande faktorer som reglerar tillbaka kapitaltillgångar till kollektivet för att få ett stabilt system, som vilket reglersystem som helst. Eftersom vi har väldigt höga skatter på arbete och rena skatteparadiset för tillgångar, så är det dags att växla en del för att hejda den accelererande kapitalkoncentrationen och samtidigt gynna arbete.

Arvsskatt och gåvoskatt är ett koncept som de allra flesta länder i världen använder som del av den reglering som bidrar till stabilitet.

Den riktiga kollapsen kommer när kapitalkoncentrationen är så stor att det stora kollektivet inte längre tolererar situationen och då kommer revolutionerna. Med den kunskap vi har så kan vi istället skapa ett system som har inbyggd stabilitet. Där tillgångar som skapats i förutsättningar i ett gemensamt byggt samhälle, delas på ett rimligt sätt mellan individ och det samhälle de skapats i. Att låtsas som att riskbenägna individer med kapital är allt som krävs är inte korrekt. Det viktiga är att stabilitetsfaktorn flyttas från sin absoluta nollpunkt som den ligger på idag. Kanske är en arvsskatt på något tiotal procent alldeles tillräckligt. Då är vi fortfarande betydligt lägre än de flesta andra länder, men avviker från den instabila nollpunkten.

Om man känner att man inte hängt med i hur extrem svensk skattepolitik blivit så rekommenderar jag att lyssna på Andreas Cervenkas Sommarprogram i år:
[länk]

Men nu håller jag med om att ämnet avviker från trådämnet, så försöker avsluta där.
Unikt namn Unikt namn skrev:
Vänligen vidareutveckla hur det skulle leda till en ekonomisk kollaps om skatt på förvärvsinkomst och utdelning var lika.

Hålebacken 194 köptes 2013 för 8.5M. 7M pantbrev är rätt maxat.

Vallbostrand 18 har ingen säljhistorik, måste varit förvärvat för länge sedan, så det förklarar lågt pantbrev.

Men Hoddebjärsvägen 28 verkar köpts 2021 för 15,3M utan att nämnvärt öka pantbrevet.

Vi vet ju inte heller vad pantbrevet blir vid denna försäljning.
Jo, om beskattningen av kapital skulle höjas så dramatiskt så som ts anmodar så skulle varenda företag som KAN, lämna landet. Arbetstillfällen, forskning och utveckling, ja det skulle gå precis käpprätt åt skogen för landet. Titta bara hur den lilla koncessionsavgiften för banker fick den största banken att flytta huvudkontoret från Sverige till Finland, tänk tanken vad 10% skillnad i kapitalskatt skulle göra för företagandet!!

• Gilla
SonnyListon och 4 till
  • Laddar…
S JockeEinarson skrev:
Jo, om beskattningen av kapital skulle höjas så dramatiskt så som ts anmodar så skulle varenda företag som KAN, lämna landet. Arbetstillfällen, forskning och utveckling, ja det skulle gå precis käpprätt åt skogen för landet. Titta bara hur den lilla koncessionsavgiften för banker fick den största banken att flytta huvudkontoret från Sverige till Finland, tänk tanken vad 10% skillnad i kapitalskatt skulle göra för företagandet!!
Nej, företagen skulle inte lämna landet. Tror du verkligen att IKEA skulle lämna landet? Jasså, har dom redan gjort det? Men arbetstillfällena, forskningen, och utvecklingen, då?

• Gilla
erik_83
  • Laddar…
sysmali
S Skopan skrev:
Nej, företagen skulle inte lämna landet. Tror du verkligen att IKEA skulle lämna landet? Jasså, har dom redan gjort det? Men arbetstillfällena, forskningen, och utvecklingen, då?
Jo, de företag som har möjlighet skulle lämna landet om villkoren försämrades. Inom IT-branchen har ju sedan länge funktioner flyttats utomlands - med sämre förutsättningar skulle ännu fler delar flyttas.

Tror du utländska företag skulle vilja etablera sig i Sverige med 10% högre kapitalskatt?

Vilket land tycker du för en rimlig skattepolitik?

• Gilla
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
sysmali sysmali skrev:
Jo, de företag som har möjlighet skulle lämna landet om villkoren försämrades. Inom IT-branchen har ju sedan länge funktioner flyttats utomlands - med sämre förutsättningar skulle ännu fler delar flyttas.

Tror du utländska företag skulle vilja etablera sig i Sverige med 10% högre kapitalskatt?

Vilket land tycker du för en rimlig skattepolitik?
Alltså, vad gäller IT så har rätt många IT-funktioner flyttats tillbaka redan. Det har experimenterats rätt mycket genom åren. 🤷🏼‍♂️

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
S Skopan skrev:
Det du listar är inte något som kapitalbeskattas. Det är bla vinsten som beskattas på detta sätt. Poängen är att om man tar för hög skatt så får man mindre i intäkter, det gär en hårfin gräns när vi som stat förlorar på att ha för låg eller för hög beskattning. Problemet vi har är att globala bolag aldrig betalar ngn större mängd kapitalskatt i länder som Sverige utan det görs där det inte är ngn skatt. Det gäller alla globala bolag som Ikea, Cementa, min arbetsgivare etc.

• Gilla
gone_fishing och 3 till
  • Laddar…
Alltså, vad gäller IT så har rätt många IT-funktioner flyttats tillbaka redan. Det har experimenterats rätt mycket genom åren. 🤷🏼‍♂️
I viss mån. Sverige betraktas, för högutbildade arbetskraft, idag vara ett relativt låglöneland inom tex it. Arbetstillfällena finns här, men det är globala bolag som betalar precis noll i vinstskatt i Sverige.

• Gilla
Pin och 3 till
  • Laddar…
sysmali
De sista åren har jag jobbat med outsourcing av diverse IT-tjänster för flera olika bolag, främst utveckling och drift. I min lilla värld har jag hittils inte varit med om återflyttar. Men det sker säkert.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Unikt namn
M Markarbetaren skrev:
Att staten ska ha en större del av kakan och sedan ska fördela bland befolkningen är nog inget som jag vill. Kim Jung är väl ett lysande exempel på att det är en ganska dålig ide med den typen av politik.
NK är ett extremt land, men det är en parentes på alla sätt och vis.

Vidare skrev jag, i delen av posten som du klippte bort, att jag inte anser att det totala skattetrycket bör ökas, bara att intäkterna bör omdisponeras.

J J Vos skrev:
Utöver det kommer dina önskemål kring högre beskattning av kapitalinkomster även se till att det blir än dyrare att låna till bland annat bostäder.
Att få bättre financielle levnadsvillkor för medborgarna är en nobel sak, men vägen dit är en balansgång.
Nu tillkom detta medan jag höll på att skriva förra posten.

Varför skulle det bli svårt att leva och hur skulle det bli dyrare att låna av en kapitalslatt?

Att köpa bostäder utan lån är givetvis en utopi samtidigt som vi har extrema fördyrande detaljkrav på hur en bostad får uppföras (för att få bygglov) och hela bondauktions grejjen.

Men det vore bra om vanligt folk hade en rimlig chans att köpa kapitalvaror utan krediter.

Unikt namn
sysmali sysmali skrev:
De sista åren har jag jobbat med outsourcing av diverse IT-tjänster för flera olika bolag, främst utveckling och drift. I min lilla värld har jag hittils inte varit med om återflyttar. Men det sker säkert.
Om man varit med i it-svängen under 00-talet är det sannolikt att man har dåliga erfarenhet av outsourcing.
Det var under en tid lite mode att försöka lägga utveckling och support i Indien och Infosys vad det nu var för leverantör, och många misslyckas med detta.
Efter något års traglande fick man erkänna floppen och återbygga en svensk avdelning igen.

Handen på hjärtat var nog kulturen en försvårande faktor förr, där vi kanske nu har större insikt i att vi (Svenskar) är extremister på flera sätt och vis och "sunt förnuft" behöver formalisers i avtal.

Unikt namn
S JockeEinarson skrev:
Det var inte en blixt från klar himmel när Nordeas finska vd ville flytta verksamheten hem. De har väl suktat efter euro i flera år och behövde bara en politisk godtagbar ursäkt.

Vanliga företag behöver för övrigt inte ens "lämna" landet för att undgå beskattning. Se bara hur de Amerikanska tech-jättarna lyckas navigera runt nästan 0%-skatt genom att hitta kryphål mellan olika länders skattlagstiftning. Det är faktiskt ett riktigt stort problem....

Men Sverige är fortfarande ett (bra) högutbildat och innovativt land, men med lite bostadsbrist.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.