176 354 läst · 1 328 svar
176k läst
1,3k svar
Har din elektriker också rekommenderat Plejd?
Byt till Danalock, då kan du välja mellan radioprotokollen. Jag kör allt i samma app hemma (egen gateway med flera olika radioprotokoll: ZigBee, wifi, 433.92MHz).nikasp skrev:Det som är det stora minuset är ju inlåsningen så man kan inte sköta det mesta från en app när man inte kan styra Plejd från andra controllers. Känns väldigt oldschool på ett dåligt sätt. Tänk om du kunnat kombinera med enheter som olika sensorer som styr dina Plejd och ger mer möjligheter. Jag försöker febrilt komma ner till en app men just nu svårt pga ett lås (Glue) som jag inte kommer åt från annat än deras egen app = dåligt.
Ingen har väl påstått något annnat. Det finns dock en viktig aspekt här. Att detta är möjligt är enbart tack vare frivilliga HA-utecklare, inte tack vare att någon på Plejd visat någon vilja att ingå i en öppen lösning (snarare tvärtom).rocklind skrev:
HA och andra lösningar går att koppla ihop med massor av olika proprietära, nedlåsta, begränsade lösningar från olika källarfirmor som tror att just deras lösning och protokoll kommer bli den dominerande standarden och därför vägrar köra med befintliga standarder. Det betyder inte att dessa lösningar per automatik är öppna eller flexibla eller bra.
Det är alltså inte Plejd som kan uppnå logiken "om X och Y händer, tänd lampa Z". Det är helt beroende av att någon annan har sett till att detta är möjligt att göra med Plejd. Plejd ska därför ha exakt noll credits för detta.
Medlem
· Stockholms Län
· 694 inlägg
Spännande att det tar 8 sidor av att kalla det för ett låst system innan någon nämner den detaljen, det gör ju saker lite annorlunda!rocklind skrev:
Vad har man för gateway till det?
Antar att HA pratar ett öppet protokoll till något, som sedan pratar slutet till alla puckar?
Definiera ”garagefirma”? Vi pratar om ett bolag som växer med 50% per år och omsätter en kvarts miljard med 7% vinstmarginal.R bossebyggarn skrev:Om man själv väljer att placera styrenheter fullt exponerade på internet och inte vet hur man gör så är det lika illa oavsett om det står Plejd eller Fibaro eller Home Assistant eller något annat på lådan. Alla lösningar värda namnet går att använda utan att ens ha kontakt med internet så ditt argument faller alltså helt.
Lösningar där allt måste gå via nån molntjänst går givetvis bort av samma anledning som man ska välja bort tex Plejd, dvs man vill inte att ens hem ska vara beroende av någon garagefirma som kan konka när som helst. Väljer man själv att kunna göra saker på distans så måste man givetvis ta hänsyn till säkerheten oavsett vilken lösning man använder. Det är oftast inte produkten som är osäker i det sammanhanget utan hur man har satt upp det hela.
Sedan har vi säkerheten i själva enheterna. Du menar på fullt allvar att du litar mer på en svensk liten garagefirmas egna hittepå-protokoll via bluetooth än öppna standarder som utvecklats och granskats av tusentals personer i många år? Kan du berätta lite om hur Plejd implementerat kryptering och autentisering i sitt protokoll och hur den skiljer sig från AES i Zwave och Zigbee?
Medlem
· Stockholm
· 388 inlägg
Vilken rekommenderar du ?R bossebyggarn skrev:
Jag har provat ett antal, Nexa, Homeautomation, Ikea trådfri, Phillips och Plejd.
Ikea trådfri är billigast och bäst om man har en enstaka lampa som skall styras, men är INTE ett system.
Phillips är in i H-e dyr och inget färdigt system, man måste använda deras tryckknappar.
Plejd fungerar och är lätt att programmera har c:a 10 st. Man använder befintliga tryckknappar men försedda med återfjädrande fjäder ditsatt. Är vad vi i familjen kallar "mamma"-kompatibel, alltså att min fru förstår att tända och släcka, vi andra dimmar grupper m.m. via dubbeltryck.
Som jag fattat det krävs plejds egen gateway och sen en HA server, med plejd gateway funkar integrering med Google home och det jobbas på ytterligare integreringar (home kit tror jag ligger näst på tur).n_sandstrom skrev:
Att man kan styra ett låst system från ett öppet tack vare frivilliga insatser från utvecklare som lägger sin fritid på att lista ut hur det fungerar betyder inte att det låsta systemet är mindre låst.n_sandstrom skrev:
Det betyder däremot att när som helst kommer utvecklaren att ledsna eller så kommer tillverkaren av det låsta systemet inse att man inte längre använder deras egna lösningar i första hand och då genomför de ändringar som rycker undan mattan för alla som inte gör på det sätt som företaget tjänar mest pengar på. Ett företag som år 2021 hittar på egna protokoll och lösningar för sådana här tillämpningar borde skämmas.
Medlem
· Stockholms Län
· 694 inlägg
Zigbee är ett system, Ikea och Hue är delar i det systemet.C claesborjesson skrev:Vilken rekommenderar du ?
Jag har provat ett antal, Nexa, Homeautomation, Ikea trådfri, Phillips och Plejd.
Ikea trådfri är billigast och bäst om man har en enstaka lampa som skall styras, men är INTE ett system.
Phillips är in i H-e dyr och inget färdigt system, man måste använda deras tryckknappar.
Plejd fungerar och är lätt att programmera har c:a 10 st. Man använder befintliga tryckknappar men försedda med återfjädrande fjäder ditsatt. Är vad vi i familjen kallar "mamma"-kompatibel, alltså att min fru förstår att tända och släcka, vi andra dimmar grupper m.m. via dubbeltryck.
Men nej, än så länge har det systemet en bit kvar till "din fru"-kompatibelt.
Och som efter 11 år har ungefär totalt 10 produkter inom ett område som växer explosionsartat. Och har gått emot allt vad öppenhet och standarder heter och gör därmed om samtliga misstag som varenda bolag inom detta område fått lära sig den hårda vägen de senaste 15 åren. Det är definnitionen av en garagefirma, att tro att man vet bättre än alla andra. Vissa lyckas men oddsen talar inte riktigt för att man blir nästa Apple.B bingoberra skrev:
Att folk blivit vilseledda av elektriker som sålt in hajpen att det här är framtiden och korkar upp champagnen för att man kan släcka en lampa på distans betyder inte automatiskt att det är ett bra bolag.
Jag säger kör på Plejd, så otroligt användarvänligt och stabilt, det bara fungerar. Har ca 15st installerade och har inte upplevt att dom har strulat en enda gång, eller Jo innan jag hade gateway installerat och vi hade strömavbrott så tappade Astro funktionen tiden men nu när gatewayn finns så synkat den tiden mot nätet. Har det synkat ihop med Google home och grymt smidigt att kunna tända och släcka genom att bara säga "Google släck hall" and so on.P PhilipBIM skrev:Sökt lite runt om Plejd och det verkar som många som har haft rekommendation från en elektriker om att installera Plejd system, så var min också så klart.
Jag har egentligen ingenting emot Plejd men tycker att jag redan har Ikea och Philips där hemma så är det inte så smart att gå igång med ett tredje system. Plejd har dessutom bara bluetooth protokoll medan andra är zigbee.
Är det någon som har bra erfarenhet med att blanda plejd med andra system? vad med att har en plejd utomhus där signalen kan vara något begränsade.
Har provat Malmbergs variant men den var inte alls lika användarvänlig.
Plejd är är helt klockren
Den här tråden tyder inte på att kunderna som valt Plejd känner sig ”vilseledda av elektriker”, tvärtom verkar de nöjda över vad man kan (och inte kan) göra med sin lösning. Inte alla prioriterar öppen standard, en del prioriterar andra aspekter!R bossebyggarn skrev:Och som efter 11 år har ungefär totalt 10 produkter inom ett område som växer explosionsartat. Och har gått emot allt vad öppenhet och standarder heter och gör därmed om samtliga misstag som varenda bolag inom detta område fått lära sig den hårda vägen de senaste 15 åren. Det är definnitionen av en garagefirma, att tro att man vet bättre än alla andra. Vissa lyckas men oddsen talar inte riktigt för att man blir nästa Apple.
Att folk blivit vilseledda av elektriker som sålt in hajpen att det här är framtiden och korkar upp champagnen för att man kan släcka en lampa på distans betyder inte automatiskt att det är ett bra bolag.
Tråden började med den högst relevanta frågan om det är lämpligt att investera tid och pengar i ett helt nytt tredje system när man redan har två, bara för att elektrikern rekommenderar det. Jag tycker det är lite märkligt att det verkar vara en kontroversiell åsikt att ifrågasätta rimligheten i detta. Men det blir lätt så när man bara ser hajpen och inte tänker framåt.B bingoberra skrev:
Jag har pratat med massor av människor som hamnat i samma sits och först efteråt inser att de investerat i ett högst begränsat belysningssystem, inte ett smart hem. År 2021 är det förmodligen det senare som de flesta har i åtanke åtminstone på sikt. Om det är ett belysningssystem man vill ha och vet vad man ger sig in på så är det väl inga problem. Men tror ni elektriker generellt är transparenta med detta när de så stenhårt försöker sälja in Plejd till höger och vänster? Att man köper in sig i en specifik tillverkares hemmasnickade system med alla begränsningar som det medför? Min erfarenhet visar något annat.
DET är en relevant fråga, men maskeras lite av den raljanta tonen mot just Plejd som ”hemmasnickrat” och ”garageförerag” vilket ger bilden av att det per definition är en dålig produkt för alla. Tänk på det så försvinner inte en valid synpunkt!R bossebyggarn skrev:Tråden började med den högst relevanta frågan om det är lämpligt att investera tid och pengar i ett helt nytt tredje system när man redan har två, bara för att elektrikern rekommenderar det. Jag tycker det är lite märkligt att det verkar vara en kontroversiell åsikt att ifrågasätta rimligheten i detta. Men det blir lätt så när man bara ser hajpen och inte tänker framåt.