176 475 läst · 1 328 svar
176k läst
1,3k svar
Har din elektriker också rekommenderat Plejd?
Medlem
· Stockholm
· 388 inlägg
Nej den är INTE väldigt dyr !elpaco skrev:
Visst finns det billigare dimmers, men de är då "bara" rena dumma dimmers, Plejd är ett ganska enkelt system som är lätt att förstå, kräver inte att man installerar en Rasberry-server, gateway, eller annat för att fungera.
Man installerar via sin mobiltelefon, man trycker på den tryckknapp man vill aktivera, enkla lättbegripliga kommandon,
Vill man ha en mer avancerad styrning som är enkel för normalmänniskan så finns det faktiskt inte, de som påstår något annat är antagligen datanördar som vet skillnaden mellan Zigbee och Z-wave eller KNX och LON. De flesta människor vet inte skillnaden. Det är till dessa plejd vänder sig,,,,
Jag själv har ganska god datorkunskaper, men att installera Home assistans och 2 månader senare komma ihåg "vilket jävla lösenord var det ?" är ganska frustrerande, eller programmera om KNX ett halvår senare och upptäcka att min programvarulicens är utgången o.s.v.
. Av alla de system jag installerat eller programmerat så är Plejd det enda som är "mamma-kompatibelt" det vill säga man kan enkelt få en helt ovan novis att använda systemet samtidigt som det finns avancerade delar. Visst det är begränsat, men tala om för mig vilket system/programvara som är bättre.
Svara inte bara med Z-wave eller Zigbee, ange vilken programvara/system jag skall använda, som är stabil och hyfsad enkel !!!!! Jag lovar att jag skall installera och provköra.
Du behöver ingen gateway per se, det du behöver är en installation av Home assistant, som kan köras på t.ex. en raspberry pie. Denna kan du sedan använda till att styra all din automation.n_sandstrom skrev:
Har inte din pie inbyggd BLE så krävs en BLE sticka.
https://www.home-assistant.io/
När detta är på plats så laddar man ner en addon som sköter all kommunikation med dina Plejd devices.
https://github.com/icanos/hassio-plejd/blob/master/plejd/README.md
Det är lättar än det låter om man har intresse.
Att skrika om att detta inte är bra på grund av att det är open source och inte kommer från Plejd är löjligt.
Hela automationsvärlden bygger på open source.
Sedan kan du skapa scenarion, automationer och bygga ut precis hur du vill.
Var inte det ett hack som kan sluta att fungera när som helst? Tycker mig ha läst att det kan blockas.rocklind skrev:
Hue skulle jag säga är svaret på mammakompatibel och väldigt mycket mer möjligheter än Plejd. Då kan de lite mer kunniga enkelt fixa och tweaka om det är något man vill ändra på i efterhand utan att behöva ta in någon "expert". Det enda jag saknat som kommer nu i vår är inbyggnadspuck som jag kan koppla in så man kan slå på och av med knapp eller app helt oberoende av varandra. Nu får jag tjata på familjen att inte slå av på knappen vilket känns kasst. De där jag har Z-Wave kommer jag troligen att byta mot Hue så fort produkten kommer.C claesborjesson skrev:Nej den är INTE väldigt dyr !
Visst finns det billigare dimmers, men de är då "bara" rena dumma dimmers, Plejd är ett ganska enkelt system som är lätt att förstå, kräver inte att man installerar en Rasberry-server, gateway, eller annat för att fungera.
Man installerar via sin mobiltelefon, man trycker på den tryckknapp man vill aktivera, enkla lättbegripliga kommandon,
Vill man ha en mer avancerad styrning som är enkel för normalmänniskan så finns det faktiskt inte, de som påstår något annat är antagligen datanördar som vet skillnaden mellan Zigbee och Z-wave eller KNX och LON. De flesta människor vet inte skillnaden. Det är till dessa plejd vänder sig,,,,
Jag själv har ganska god datorkunskaper, men att installera Home assistans och 2 månader senare komma ihåg "vilket jävla lösenord var det ?" är ganska frustrerande, eller programmera om KNX ett halvår senare och upptäcka att min programvarulicens är utgången o.s.v.
. Av alla de system jag installerat eller programmerat så är Plejd det enda som är "mamma-kompatibelt" det vill säga man kan enkelt få en helt ovan novis att använda systemet samtidigt som det finns avancerade delar. Visst det är begränsat, men tala om för mig vilket system/programvara som är bättre.
Svara inte bara med Z-wave eller Zigbee, ange vilken programvara/system jag skall använda, som är stabil och hyfsad enkel !!!!! Jag lovar att jag skall installera och provköra.
Medlem
· Stockholms Län
· 694 inlägg
Det lät lätt, tills jag läste dokumentationenrocklind skrev:Du behöver ingen gateway per se, det du behöver är en installation av Home assistant, som kan köras på t.ex. en raspberry pie. Denna kan du sedan använda till att styra all din automation.
Har inte din pie inbyggd BLE så krävs en BLE sticka.
[länk]
När detta är på plats så laddar man ner en addon som sköter all kommunikation med dina Plejd devices.
[länk]
Det är lättar än det låter om man har intresse.
Att skrika om att detta inte är bra på grund av att det är open source och inte kommer från Plejd är löjligt.
Hela automationsvärlden bygger på open source.
Sedan kan du skapa scenarion, automationer och bygga ut precis hur du vill.
Det är ju egentligen inte en HA-integration. Det är paketerat i en container som kör under HA, det använder BLE på samma Pi som HA körs på. Men allt det gör är att skicka trafiken vidare över MQTT, och det är ju lagom kul att styra sin belysning över.
Men men, bättre än inget.
Hur "installerar" man plejd i ett sådant läge?
Behöver man fortfarande anävända mobil-app för att aktivera dom? Vad gör att den bara hittar ens egna enheter och inte grannens?
Det är en addon, vilket installeras enkelt via ddon-store i supervisorn.n_sandstrom skrev:Det lät lätt, tills jag läste dokumentationen
Det är ju egentligen inte en HA-integration. Det är paketerat i en container som kör under HA, det använder BLE på samma Pi som HA körs på. Men allt det gör är att skicka trafiken vidare över MQTT, och det är ju lagom kul att styra sin belysning över.
Men men, bättre än inget.
Hur "installerar" man plejd i ett sådant läge?
Behöver man fortfarande anävända mobil-app för att aktivera dom? Vad gör att den bara hittar ens egna enheter och inte grannens?
Du hämtar sedan datan via ditt plejd konto.
Nej, appen måste inte användas. Du kan förstås om du vill men jag använder primärt HA appen i viken jag styr allt annat också eller via Google assistent.
Sedan köra förstås diverse scenario beroende på olika triggers.
Missförstod kanske frågan om installation, ja, ska du lägga till flera devices görs detta via plejd appen. De dyker sedan upp i HA när de är tillagda på ditt konto
Redigerat:
Medlem
· Stockholms Län
· 694 inlägg
Ja, som sagt, det körs som en addon i HA.rocklind skrev:
Men det integrerar mot MQTT, inte mot HA.
Så det är en plejd -> MQTT-länk, som är packeterad för att köras under HA's supervisor.
Sen kan man såklart om man vill ansluta HA till samma MQTT-broker och integrerar vidare den vägen.
Men ok, man cloud-syncar sina enheter via appen, och sedan cloudanslutning i HA för att autentisera mot dom.
Behövs cloudkoppling för drift också, eller enbart för första anslutningen?
Jag antar att det rätt straight forward att få in allt i HA om man redan är van vid sitt plejd-system. Men för mig som aldrig har ägt en enhet är det såklart lite fler frågetecken
Låter plättlätt! Ska tipsa frugan.n_sandstrom skrev:
HA tar rätt mycket tid att få igång. Har gjort ett par försök och har gett upp bägge gångerna för att det var för krångligt. Har gått tillbaka till Domoticz bägge gångerna. Jag får igång en Domoticz med både 433MHz och ZigBee på tio minuter. Med HA så har jag på tio minuter inte ens koll på vad som skall göras.rocklind skrev:
Medlem
· Stockholm
· 388 inlägg
Man har faktiskt flera nivåer med lösenord i HA, den lägsta nivån fick jag ringa en kompis att få, behövdes för att aktivera något (kommer inte ihåg vad).Alfredo skrev:
Den högsta nivån så ville jag inte ha något lösenord vilket dem vägrade, när jag angav mina standardlösenord protesterade den att de var gör enkla.
Installationen av HA på min PC som jag använder för mina övriga husautomationer var inte helt lätt, och hjälpen hur jag skall få z-wave att fungera lyste med sin frånvaro.
Funderar just nu att skaffa tellstick, som ju skall fungera med z-wave och 433 Mhz. Har en gammal tellstick men den är 4 generationer för gammal och den kan inte prata z-wave vilket de nyare kan.
Medlem
· Stockholms Län
· 694 inlägg
Jag har bara ett lösenord, trots att jag är man!C claesborjesson skrev:
Och det kommer jag såklart inte ihåg, finns i en password manager.
Precis som byggahus, och plejd om jag haft det.
Sen integrerar mitt HA såklart mot diverse tjänster, som också har lösenord. Men till själva HA har vi bara ett var.