177 828 läst · 1 328 svar
178k läst
1,3k svar
Har din elektriker också rekommenderat Plejd?
Jag har stoppat in sunricher zigbee switchrar och dimmers i hela huset bakom mina renovabrytare. Jag har kopplat dem till min philips hue brygga, men ska köra home assistant.
På så sätt har jag tillgång till allt philips, allt ikea... ja allt zigbee helt enkelt. Plejd må vara lättare att konfigurera, men öppna standarder vinner alltid om man är tekniknörd!
På så sätt har jag tillgång till allt philips, allt ikea... ja allt zigbee helt enkelt. Plejd må vara lättare att konfigurera, men öppna standarder vinner alltid om man är tekniknörd!
Kan någon förklara för mig varför HA är så mycket bättre än exempelvis Domoticz?
Jo, jag vet att man kan finjustera profilerna för allt, men samtidigt så blir det så mycket extra arbete också.
Jo, jag vet att det är lättare att anpassa GUIt, men anpassat GUI ger så mycket mer arbete också.
Jag har försökt byta bort Domoticz, men jag byter tillbaka varje gång för att det är så snabbt och enkelt att arbeta med. Fast det är klart, jag tror inte att Plejd stöds native av Domoticz utan man måste nog använda en tredjeparts plugin...
Jo, jag vet att man kan finjustera profilerna för allt, men samtidigt så blir det så mycket extra arbete också.
Jo, jag vet att det är lättare att anpassa GUIt, men anpassat GUI ger så mycket mer arbete också.
Jag har försökt byta bort Domoticz, men jag byter tillbaka varje gång för att det är så snabbt och enkelt att arbeta med. Fast det är klart, jag tror inte att Plejd stöds native av Domoticz utan man måste nog använda en tredjeparts plugin...
Goda datorkunskaper och kan inte använda en lösenordshanterare?C claesborjesson skrev:
Jag tror du missade glimten, jag skulle kanske skrivit ”Plaid+” iofs ..rocklind skrev:Du behöver ingen gateway per se, det du behöver är en installation av Home assistant, som kan köras på t.ex. en raspberry pie. Denna kan du sedan använda till att styra all din automation.
Har inte din pie inbyggd BLE så krävs en BLE sticka.
[länk]
När detta är på plats så laddar man ner en addon som sköter all kommunikation med dina Plejd devices.
[länk]
Det är lättar än det låter om man har intresse.
Att skrika om att detta inte är bra på grund av att det är open source och inte kommer från Plejd är löjligt.
Hela automationsvärlden bygger på open source.
Sedan kan du skapa scenarion, automationer och bygga ut precis hur du vill.
https://electrek.co/2021/02/01/tesla-model-s-plaid-quickest-car-ever-sets-stage-insane-roadster/
Medlem
· Stockholm
· 388 inlägg
Medlem
· Stockholms Län
· 694 inlägg
Finns det operativ-specifika lösenordshanterare? Verkar jobbigt.C claesborjesson skrev:
Har du olika på telefonen och på datorn?
HA körs på det operativ man vill. Min körs på linux, men just nu hanterar jag det från Windows.
Tillägg:
Sen är hela spannet av "datorkunnskap" så jäkla brett idag.
Det finns många snäva inriktningar, en del sådana behövs nästan för att förstå HA som system, och alla kan inte allt!
Följt ett antal forum o trådar där det finns massor av synpunkter om olika system. Saken är att det är dom som är det som är lite nördiga (även jag) som förespråkar än den en än det andra.
Vi är egentligen inte är speciellt många (även om skaran växer) som kan/ vet något om systemen o den praktiska nyttan. Jobbar som sagt på ett stort husföretag. Vi bygger o säljer massor av små hus varje år, men väldig få kunder väljer till styrning till sina nya hus. Varför? Folk ser inte nytta av det eller det verkar för komplicerat.
Man kan argumentera för en det ena än det andra o tekniska fördelar med det olika systemen. Men dom som inte kan/ vet kommer att styras av säljare, inte om gränssnitt är öppet eller stängt. Gemene mannen vill ha något som är enkelt o bara fungerar.
Dom vill oftast inte sitta o programmera scenarier och har ingen aning om vad en controller är.
z-wave har ett starkt stöd hos hustillverkare. Zigbee gjort ett smart val o fick in sig hos Ikea.
Plejd är bara elektriker som vill montera.
Tiden lär utvisa vilket system som blir störst men än så länge är det väldig få hus som byggs med en komplett styrning.
Vi är egentligen inte är speciellt många (även om skaran växer) som kan/ vet något om systemen o den praktiska nyttan. Jobbar som sagt på ett stort husföretag. Vi bygger o säljer massor av små hus varje år, men väldig få kunder väljer till styrning till sina nya hus. Varför? Folk ser inte nytta av det eller det verkar för komplicerat.
Man kan argumentera för en det ena än det andra o tekniska fördelar med det olika systemen. Men dom som inte kan/ vet kommer att styras av säljare, inte om gränssnitt är öppet eller stängt. Gemene mannen vill ha något som är enkelt o bara fungerar.
Dom vill oftast inte sitta o programmera scenarier och har ingen aning om vad en controller är.
z-wave har ett starkt stöd hos hustillverkare. Zigbee gjort ett smart val o fick in sig hos Ikea.
Plejd är bara elektriker som vill montera.
Tiden lär utvisa vilket system som blir störst men än så länge är det väldig få hus som byggs med en komplett styrning.
förstår inte, är lika enkelt att installera en puck från en annan tillverkare som Plejd. För elektriker är ju Plejden super, du loggar in med din mobil på pucken. Men vad ska du göra där? För att göra mer ”avancerade” saker behöver du ju ändå ett gränssnitt som styr.C claesborjesson skrev:Nej den är INTE väldigt dyr !
Visst finns det billigare dimmers, men de är då "bara" rena dumma dimmers, Plejd är ett ganska enkelt system som är lätt att förstå, kräver inte att man installerar en Rasberry-server, gateway, eller annat för att fungera.
Man installerar via sin mobiltelefon, man trycker på den tryckknapp man vill aktivera, enkla lättbegripliga kommandon,
Vill man ha en mer avancerad styrning som är enkel för normalmänniskan så finns det faktiskt inte, de som påstår något annat är antagligen datanördar som vet skillnaden mellan Zigbee och Z-wave eller KNX och LON. De flesta människor vet inte skillnaden. Det är till dessa plejd vänder sig,,,,
Jag själv har ganska god datorkunskaper, men att installera Home assistans och 2 månader senare komma ihåg "vilket jävla lösenord var det ?" är ganska frustrerande, eller programmera om KNX ett halvår senare och upptäcka att min programvarulicens är utgången o.s.v.
. Av alla de system jag installerat eller programmerat så är Plejd det enda som är "mamma-kompatibelt" det vill säga man kan enkelt få en helt ovan novis att använda systemet samtidigt som det finns avancerade delar. Visst det är begränsat, men tala om för mig vilket system/programvara som är bättre.
Svara inte bara med Z-wave eller Zigbee, ange vilken programvara/system jag skall använda, som är stabil och hyfsad enkel !!!!! Jag lovar att jag skall installera och provköra.
Medlem
· Stockholm
· 388 inlägg
Medlem
· Stockholms Län
· 694 inlägg
Jadu, bra fråga.C claesborjesson skrev:
Traditionellt sett är det ju en Python-applikation.
Men nu när jag gräver runt lite så ser det ut som att den gamla standalone-applikationen är borta till förmån för den containerbaserade.
Kanske inte går direkt under Windows då. Möjligtvis via docker, det kan väl emulera unix-system numera?
Gjort exakt detsamma med Z-wave, returfjärder på strömbrytaren. Kallar vårt ”barn” kompatibelt, våra barn tänder o släcker.C claesborjesson skrev:
Utbudet av Z-wave produkter är såååååå mycket större
du får nog titta lite mer på z-wave, allt det kan redan göra med z-wave, plus mer. Även din golvvärme/radiator värme integrera du i systemet.pacman42 skrev:
Hur har du fått till det så att belysningen triggas av garageportmotorn?J JockeHX skrev:Se på det lite som apple vs pc. Plejd är ett schysst belysningssystem som ställs in en gång och sen funkar det bara.
Sneglar man mot z-wave eller flertalet andra lösningar så har du helt plötsligt en uppsjö med produkter av olika kvalitet och det kanske inte funkar alltid utan lite handpåläggning då och då. Massa mer funktionalitet men samtidigt skapar det andra typer av problem.
Är nöjd med Plejd för mina behov vilket är att styra utebelysning och scenarier till dimrar inomhus samt triggas av garageportmotor etc. Men med det sagt tycker jag gott att Plejd borde skapa lite fler produkter och skapa fler funktioner i sin mjukvara.
L Leif i Skåne skrev:
Kanske!? Inte kanske, KAN plus mer.E El-Löken66 skrev:
CE godkända produkter, finns inget juridiskt som hindrar dig till detta. Ska var larm då möjligtvis, men det kan inte Plejd heller...
Men i övrigt kan du göra allt det du skriver med z-wave.