E
J jassaj skrev:
Kanske!? Inte kanske, KAN plus mer.

CE godkända produkter, finns inget juridiskt som hindrar dig till detta. Ska var larm då möjligtvis, men det kan inte Plejd heller...

Men i övrigt kan du göra allt det du skriver med z-wave.

Och varför skulle detta inte gå att lösa med en enkelt PLC, exempelvis Din monterad S7a?

Blir fortfarande inget försäkringsbolaget tillåter enligt sina villkor, såvida du inte kan visa annorlunda?

Tigokämpa Tigokämpa skrev:
Hur har du fått till det så att belysningen triggas av garageportmotorn?
Hörmann motorn har ett litet tillbehör som kan trigga annan belysning när den öppnar porten. Eller rättare sagt den kan driva extern belysning. Den är istället kopplad till en CTR-01 som triggas som en rörelsevakt och då kan jag köra valfritt scenario.

pacman42 pacman42 skrev:
... det är när man kopplar in termometrar, fuktsensorer, brandvarnare, inbrottslarm, rörelsesensorer osv osv som hemautomatisering verkligen gör nytta. Kan man göra allt detta i ett enda system idag? Nej!
Visst kan man det. Allt det där kan du göra i KNX, plus mycket mer.

• Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
J JockeHX skrev:
Hörmann motorn har ett litet tillbehör som kan trigga annan belysning när den öppnar porten. Eller rättare sagt den kan driva extern belysning. Den är istället kopplad till en CTR-01 som triggas som en rörelsevakt och då kan jag köra valfritt scenario.
Fattar. Undrar om det finns något liknande till Aperto tro? Får undersöka det.

Jag tror ni totalt missar målet och lite till. Ni måste försöka gå utanför er egen kropp och sinne och istället sätta er in i en "normal svensson-kropp". Först då kan ni förstå varför Plejd säljer som glass i solsken och kommer bli görstora även i Norge nu.
Normalsvensson vill inte gå ut på en konstig hemsida på nätet och köpa något som heter Shelly, ZigBee, eller annat som hen aldrig hört talas om. Den vill att elektrikern ska köpa det elektrikern vill installera. Annars så sitter man där med en puck i handen som man inte kan installera själv.
Ni får tänka på att saker ni pratar om och förstår är total rocket science för gemene man.
Så Plejd har inga supergrejer, men de har sålt in det till rätt personer, vilket inte är Er, utan elektrikerna som gör 99% av alla installationer. Kalla det logiskt, eller kalla det smart. Det kvittar.
Dessutom, de flesta människor bryr sig inte om att det inte går att programmera att en lampa tänds om en katt rör sig utanför farstukvisten mellan klockan 21:01-01:23 och det samtidigt är under +272 Kelvin på kvicksilvret. De vill bara att den nya lampknappen som de installerade i den nya farstukvisten, trots att det saknades framdragen el där, ska tända lampan i taket varje gång... Livet behöver inte vara mer komplicerat än så för gemene man. Även om ni väldigt gärna vill försöka framhäva motsatsen. Fotnot: ja, jag äger aktier i Plejd.

• Gilla
YuGi och 19 till
  • Laddar…
Tigokämpa Tigokämpa skrev:
Fattar. Undrar om det finns något liknande till Aperto tro? Får undersöka det.
Går ju alltid annars att koppla in sig på lampan som sitter på öppnaren, mät upp spänningen och sätt ett lämpligt relä så få man ut en potentialfri slutning.

E El-Löken66 skrev:
Kan, kanske.
Godkänd lösning enligt försäkringsbolaget, knappast.
Vad har jag missat nu?
Kommer försäkringsbolaget komma och beslagta mitt hus bra för att jag väcks av en lampa från Ikea och en Chromecast från Google varje morgon?

Vad har dom med min hemautomation-försäkring att göra?

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
E
n_sandstrom n_sandstrom skrev:
Vad har jag missat nu?
Kommer försäkringsbolaget komma och beslagta mitt hus bra för att jag väcks av en lampa från Ikea och en Chromecast från Google varje morgon?

Vad har dom med min hemautomation-försäkring att göra?
Finns det något godkänt larm som inte är fristående?
Länka gärna.

E El-Löken66 skrev:
Finns det något godkänt larm som inte är fristående?
Länka gärna.
Jaha, du hakar upp dig på biten om inbrottslarm.
Nej just den biten, + brandvarnare, tycker jag absolut inte ska vara beroende av något hemautomationssystem för att kunna göra sitt jobb.

E
Nej just den biten, + brandvarnare, tycker jag absolut inte ska vara beroende av något hemautomationssystem för att kunna göra sitt jobb.
Är väl inte ovanligt att lampor, lås och annat involveras då larmet utlöser.

Men just ett larm är inget krav från försäkringsbolag utan bara en faktor som kan reducera din premie.
Så egentligen är inte heller det något ett försäkringsbolag bryr sig om.

E
rocklind rocklind skrev:
Men just ett larm är inget krav från försäkringsbolag utan bara en faktor som kan reducera din premie.
Så egentligen är inte heller det något ett försäkringsbolag bryr sig om.
Det är som regel sant så det gäller en simpel privatperson.

Men å andra sidan ett tecken på att systemet inte är vattentätt som det måste vara.

Vill du ha ett nedbrunnet eller vandaliserat hus på grund av detta?

E El-Löken66 skrev:
Det är som regel sant så det gäller en simpel privatperson.

Men å andra sidan ett tecken på att systemet inte är vattentätt som det måste vara.

Vill du ha ett nedbrunnet eller vandaliserat hus på grund av detta?
Tror du har en hel del att läsa på i ämnet.
Det finns många fullgoda och effektiva alarm som har möjlighet att dela data på lokal nivå.
Det finns även många som via APIer delar data från t.ex. etablerade larmcentraler.

Att bygga ett larm baserat på t.ex. Z-wave sensorer är idioti, det kan jag hålla med om men de flesta skulle jag tro använder ett etablerat alarm med validerade APIer. Ett proffesionellt uppsatt alarm med egen kontrollenhet från vilken data kan utläsas lokalt är på inget sätt kopplat till "nedbrunnet eller vandaliserat hus" det är ju bara löjliga kommentarer.

Hu diskussionen har kunnat gå från "är Plejd bra" till en massa egna åsikter om uppkopplade larm är helt bisarrt.

• Haha
Leif i Skåne
  • Laddar…
Det intressanta med larm-diskussionen är att syftet med ett larm kan vara väldigt olika.

I mitt fall så har jag redan övervakning i huset och mha denna så kan jag göra ett "fattigmanslarm" också. Inte för att jag behöver ett larm, utan för att jag kan. Jag har batteribackup på grejerna och jag har ett 4G-modem, så jag har inga problem med den delen.

Ett riktigt larm kommer inte in i mitt hus då det skulle krävas väldigt stora ingrepp i huset för att installera det. Om tjuvarna har med sig störsändare för 2,4GHz, så åker de ändå dit på rörelsesensorerna som är trådbundna. Samtidigt så har jag det bästa stöldskydd ändå, jag bor där tjuvarna inte vågar åka då de definitivt riskerar att åka fast. Vi har sällan stöldförsök (2ggr på 20 år) och när det skett så har man spärrat av vägen 5km bort och tjuvarna har då gett upp.

• Gilla
Martin Bayard
  • Laddar…
Rörande Plejd eller inte, det kommer ZigBee-brytare i mängder nu. De växer upp som svampar ur jorden. Det är inte så många som blivit CE-godkända ännu, men tillverkare som brukar få sina andra produkter CE-märkta (som exempelvis SonOff) har nu börjat leverera inbyggnadsbrytare med ZigBee i Asien.

De är inte dyra heller. De som finns i Sverige kostar runt 300-400kr (exempelvis Xiaomi Aqara), men jag har hittat brytare för 120kr på nätet från Europa. Detta antyder att de kommer att finnas för under 200kr i Svenska butiker snart.

Ännu ett tecken på att ZigBee nog kommer att ta över även brytare för inbyggnad.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.