nikasp
Nyfniken Nyfniken skrev:
[länk]

Oklart hur den lirar med RS dock. Plastdetaljerna från en Trend-dimmer passar i alla fall och ser ut att vara kompatibla 1:1 med Exxact.
Det var det v'rsta, där var ju lösningen för mig ju! Inte sökt aktivt men har just Exxact och Zigbee. Ganska skönt att kunna släcka och tända varenda ljuskälla med automatik.

R bossebyggarn skrev:
Om man själv väljer att placera styrenheter fullt exponerade på internet och inte vet hur man gör så är det lika illa oavsett om det står Plejd eller Fibaro eller Home Assistant eller något annat på lådan. Alla lösningar värda namnet går att använda utan att ens ha kontakt med internet så ditt argument faller alltså helt.

Lösningar där allt måste gå via nån molntjänst går givetvis bort av samma anledning som man ska välja bort tex Plejd, dvs man vill inte att ens hem ska vara beroende av någon garagefirma som kan konka när som helst. Väljer man själv att kunna göra saker på distans så måste man givetvis ta hänsyn till säkerheten oavsett vilken lösning man använder. Det är oftast inte produkten som är osäker i det sammanhanget utan hur man har satt upp det hela.

Sedan har vi säkerheten i själva enheterna. Du menar på fullt allvar att du litar mer på en svensk liten garagefirmas egna hittepå-protokoll via bluetooth än öppna standarder som utvecklats och granskats av tusentals personer i många år? Kan du berätta lite om hur Plejd implementerat kryptering och autentisering i sitt protokoll och hur den skiljer sig från AES i Zwave och Zigbee?
Men för i helvete! Jag har full respekt för att du inte väljer plejd. Själv har jag några stycken och är nöjd med funktionen i förhållande till pris. På samma sätt får du givetvis välja bort molntjänster om du tycker att det är säkrare att hosta själv. Själv kör jag väldigt mycket molntjänster eftersom jag upplever att det är säkrare än att försöka lagra data själv. Exempel på det är lagring av foton och allt som har med firman att göra. (ja vi snackar garagefirma men jag lever på den).

nikasp nikasp skrev:
Det var det v'rsta, där var ju lösningen för mig ju! Inte sökt aktivt men har just Exxact och Zigbee. Ganska skönt att kunna släcka och tända varenda ljuskälla med automatik.
Som bonus klarar den sig utan nolla med rätt last, har ingång för extra knapp om man har trappkoppling och finns även i en Z-wave-version.

• Gilla
nikasp
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Plejd är bäst i test, tro inte på Bosses Special, hen vill bara sälja på dig ett svindyrt KNX-system så du måste ringa en ingenjör varje gång du vill dimma lampan i badrummet.
Håller inte med dig, en öppen standard behöver inte bli svindyr och inte krånglig heller för den delen.
Hade själv sneglat en del på Homey som hub för att börja göra mitt hem smart då det är en öppen standard och Shelly puckar bakom dosorna för att styra belysningen. (Till TS hör kan du även få in dina ikea och Philips lampor och styra från samma app) Pratade med min elektriker som även han direkt rekommenderade Plejd, ska visst vara riktigt smidiga att konfigurera så misstänker att det är därför så många el-gubbar väljer dem.

Sa att jag inte var intresserad av Plejd utan har köpt Shelly vilka han inte hade jobbat med tidigare men efter att ha kikat på dem och läst på nätet så testade han att installera hos mig. Var riktigt imponerad av enkelheten och fördelarna med andra protokoll än bara bluetooth. Rekommenderar starkt att du skaffa Shelly puckar och när du är redo så skaffa du dig en Homey så är du kittad för ett riktigt smart hem som inte behöver kosta skjortan eller vara rakertforskare för att dimmra i badrummet

• Gilla
tedpelas
  • Laddar…
P PhilipBIM skrev:
Sökt lite runt om Plejd och det verkar som många som har haft rekommendation från en elektriker om att installera Plejd system, så var min också så klart.
Jag har egentligen ingenting emot Plejd men tycker att jag redan har Ikea och Philips där hemma så är det inte så smart att gå igång med ett tredje system. Plejd har dessutom bara bluetooth protokoll medan andra är zigbee.

Är det någon som har bra erfarenhet med att blanda plejd med andra system? vad med att har en plejd utomhus där signalen kan vara något begränsade.
Träffar dagligen elektriker som evigt tjatar om sin Plejd. Varför? För att dom tror att är bäst och att dom blivit insålda på det av just Plejd.

Plejd var smart till skillnad från dom andra tillverkarn. Dom vände sig direkt till elektrikerna o deras grossister. Dels så tror dom att server det bästa som finns. Och att dom kan köpa ut Plejd puckar hos Ahlsell o deras andra leverantörer.

Haft massor av diskussioner med elektriker o all är helt sålda på Plejd o envisas med att det är det som gäller. Själv använder jag z-wave men det finns andra protokoll som är lika bra. Skillnaden mellan dessa protokoll är att utbuden är så mycket större som någon skrev än hos Plejd.

Att komplettera med saker är dessutom billigare ännu hos Plejd i o med att det finns fler tillverkare.

Personligen tycker jag det är lite lurendrejeri från elektrikerna sida att påstå att Plejd skulle var den enda dom kan/ vill montera.

Jobbar inom husbranchen där smarta hem börjar få fart. Gissningen från leverantören är att z-wave är det system som kommer blir det mest vanliga.

Redigerat:
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Ifall du inte kan läsa så skrev han "Samma sak med KNX och andra förlegade lösningar.", så Plejd hamnar i samma låsta systemkategori. Han rekommenderade aldrig KNX.

E El-Löken66 skrev:
Plejd är bäst i test, tro inte på Bosses Special, hen vill bara sälja på dig ett svindyrt KNX-system så du måste ringa en ingenjör varje gång du vill dimma lampan i badrummet.

J jassaj skrev:
.Gissningen från leverantören är att z-wave är det system som kommer blir det mest vanliga.
Z-wave är inte direkt troligt att de kommer att slå nu efter så många år på marknaden. De var tidigt ute, men iomed att de tog ut en licenskostnad gjorde att många tittade åt Zigbee istället. Zigbee Alliance och projektet CHIP är mer troligt att det är svaret. CHIP är protokollsagnostiskt, så det är egentligen ett framework hur man pratar med enheter. Vill du ha en öppen lösning, till skillnad från Plejd som är en stängd lösning, så bör man titta på WiFi-puckar som Shelly eller Tuya mfl.

• Gilla
Jocke Best och 1 till
  • Laddar…
Satte c:a 50 plejd enheter när jag byggde nytt 2018. Ett nybygge för en tekniknörd innebär många nya appar, för än det ena än det andra, Det mesta funkade hyffsat, dvs ibland, vissa saker inte alls. Det som stack ut och fortfarande sticker ut är Plejd. Funkar perfekt, lätt att konfa själv. Har byggt ut en del vartefter det har klarnat var belysning saknas, särskilt utomhus.

Det enda jag hade önskat var att Plejd hade haft en vanlig ”homeplug” i sitt sortiment, så att jag hade fått med några små bordslampor i de scenarion vi använder.

Pellegnillot71
P PhilipBIM skrev:
hur är stabiliteten på plejd för er som använt? Ikeas smarthome upplever jag att den tappa signal då och då. Philips har varit väldig stabilt. Man kan alltså köra plejd utan hub om man nu inte ska koppla till google home?
Min dotter har inte lyckats stänga av utebelysningen på 3 månader. Vi har gjort allt utom att dra ut proppen. Tanken är säkert god men om det inte funkar. Själv har jag Telldus, Ikea, Philips hue, Nedis, allt sammankoppkat med Home Assistant och Google home. Funkar som en smäck!

R bossebyggarn skrev:
Att elektriker rekommenderar en specifik tillverkare är en varningsklocka som borde få alla att springa åt andra hållet. Nej, du ska absolut inte skaffa Plejd eller någon av de andra hundratals hittepålösningar där man försöker uppfinna hjulet igen i syfte att låsa in dig på just deras prylar.

Visst kommer det funka fantastiskt bra att tända och släcka några lampor och andra enkla grejer med Plejd. Det är också det enda du kommer kunna göra. Förr eller senare kommer tiden ikapp dig och du inser att det är ett smart hem du vill ha, inte en glorifierad timer för julbelysningen. Samma sak med KNX och andra förlegade lösningar. Gör dig själv en tjänst och använd en öppen standard och en leverantörsoberoende lösning i stället för att luras med i den snaste hajpen från det företag som är häftigast just den här veckan. Du kommer tacka mig senare.
Framtiden stavas Zigbee.

• Gilla
Jocke Best och 2 till
  • Laddar…
nikasp
N Nordvikshuset skrev:
Satte c:a 50 plejd enheter när jag byggde nytt 2018. Ett nybygge för en tekniknörd innebär många nya appar, för än det ena än det andra, Det mesta funkade hyffsat, dvs ibland, vissa saker inte alls. Det som stack ut och fortfarande sticker ut är Plejd. Funkar perfekt, lätt att konfa själv. Har byggt ut en del vartefter det har klarnat var belysning saknas, särskilt utomhus.

Det enda jag hade önskat var att Plejd hade haft en vanlig ”homeplug” i sitt sortiment, så att jag hade fått med några små bordslampor i de scenarion vi använder.
Det som är det stora minuset är ju inlåsningen så man kan inte sköta det mesta från en app när man inte kan styra Plejd från andra controllers. Känns väldigt oldschool på ett dåligt sätt. Tänk om du kunnat kombinera med enheter som olika sensorer som styr dina Plejd och ger mer möjligheter. Jag försöker febrilt komma ner till en app men just nu svårt pga ett lås (Glue) som jag inte kommer åt från annat än deras egen app = dåligt.

nikasp
K karlmb skrev:
Framtiden stavas Zigbee.
Håller med, känns som att det är vad som kommer att gälla för lång tid framöver. Jag tänker ändå att jag enkelt ska kunna ta bort puckar, lampor och pluggar vid eventuell försäljning eller om något exceptionellt hänt om 5-10 år.

Jag kör ett "blandat"system med home assistent i basen.
Det gör att jag kan välja rätt komponent till rätt sak.
ZigBee (aqara) för sensorer.
ZigBee (trådfri) för stämningsbelysning
BT (plejd) för taklampor, pool belysning
433MHz för vissa gamla pluggar(kaffekokaren t.ex)

Jag kan även koppla andra komponenter till detta såsom min bil, Google assistent telefoner, SMHI, solens upp och nedgång, TV, stereo, högtalare you name it.

Plejd är stabilt, enkelt och går att koppla ihop med allt annat via t.ex home assistant.

Tänder t.ex plejd automatiskt när jag larmar av huset på kvällen.

Kan verkligen rekommendera

Redigerat:
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
Pellegnillot71 Pellegnillot71 skrev:
Min dotter har inte lyckats stänga av utebelysningen på 3 månader. Vi har gjort allt utom att dra ut proppen. Tanken är säkert god men om det inte funkar. Själv har jag Telldus, Ikea, Philips hue, Nedis, allt sammankoppkat med Home Assistant och Google home. Funkar som en smäck!
Du kan koppla din plejd till home assistant också.
Fungerar jättebra

nikasp nikasp skrev:
Det som är det stora minuset är ju inlåsningen så man kan inte sköta det mesta från en app när man inte kan styra Plejd från andra controllers. Känns väldigt oldschool på ett dåligt sätt. Tänk om du kunnat kombinera med enheter som olika sensorer som styr dina Plejd och ger mer möjligheter. Jag försöker febrilt komma ner till en app men just nu svårt pga ett lås (Glue) som jag inte kommer åt från annat än deras egen app = dåligt.
Som redan nämnts är det möjligt t.ex. med open source systemet Home assistant att styra Plejd

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.