175 445 läst · 1 328 svar
175k läst
1,3k svar
Har din elektriker också rekommenderat Plejd?
Ja det är som jag skrev i inlägget ovan:D djac skrev:
...extremt stabilt busstyrt system istället för en konventionell installation som sedan ska "göras smart"...
...helt oberoende av någon central enhet...
...ett enormt antal komponenter.
Ja jo, men det måste också vara väldigt "dumt", dels så gör ju den eventuella avsaknaden av en central enhet att det är helt isolerat från omvärlden och dels så kan man ju inte få någon info från enheternas inbyggda "smartness", dvs det blir lite tänd, släck och dimra, men knappast mer om jag förstått det rätt?jbr skrev:
Redan idag kommer ju många apparater med övervakning och kontroll som går utanpå att just tända släcka och allt detta missar man ju, eller frå bygga parallelt iaf och då kan man ju inte bryta strömmen till enheterna ändå, svårt att se värdet redan idag och imorgon verkar det mest vara till problem eller få samla damm?
Jag har närmast funderingar åt andra hållet, bara dra frma fast ström, utan fula brytare på väggen, och styr enheterna via inbyggda funktioner, det känns som att det kommer räcka mycket längre?
Du kan ju redan idag förenkla eldragningen avsevärt genom att sätta fjärrbrytare lokalt istället för fysiska tändtrådar mm.D djac skrev:Ja jo, men det måste också vara väldigt "dumt", dels så gör ju den eventuella avsaknaden av en central enhet att det är helt isolerat från omvärlden och dels så kan man ju inte få någon info från enheternas inbyggda "smartness", dvs det blir lite tänd, släck och dimra, men knappast mer om jag förstått det rätt?
Redan idag kommer ju många apparater med övervakning och kontroll som går utanpå att just tända släcka och allt detta missar man ju, eller frå bygga parallelt iaf och då kan man ju inte bryta strömmen till enheterna ändå, svårt att se värdet redan idag och imorgon verkar det mest vara till problem eller få samla damm?
Jag har närmast funderingar åt andra hållet, bara dra frma fast ström, utan fula brytare på väggen, och styr enheterna via inbyggda funktioner, det känns som att det kommer räcka mycket längre?
Nej då, det innebär inte på något sätt att systemet är isolerat från omvärlden. Däremot är det en styrka att hela systemet rullar på utan att vara beroende av, eller styras av en centralenhet.D djac skrev:
Det känns som att du mest funderar på styrning av belysning? Ett "smart hem" inbegriper det mesta, inkl. värme, kyla, ventilation, effektvakter etc. etc.D djac skrev:
Det finns ju fula brytare och det finns ju fina brytare... Jag förstår dock inte riktigt hur du hade tänkt styra dina enheter?D djac skrev:
Hur är det med KNX när det gäller att göra saker själv?
Behöver man speciella licensierade programvaror för att sätta upp/förändra i systemet?
Och går det att få mätning av energi,effekt, spänning och temperaturer från det?
Frågar eftersom jag inte är insatt i vad KNX innebär, men vet att jag valde bort det på grund av kostnaden, men det är ju snart 10år sedan, så mycket kan ju ha hänt.
Behöver man speciella licensierade programvaror för att sätta upp/förändra i systemet?
Och går det att få mätning av energi,effekt, spänning och temperaturer från det?
Frågar eftersom jag inte är insatt i vad KNX innebär, men vet att jag valde bort det på grund av kostnaden, men det är ju snart 10år sedan, så mycket kan ju ha hänt.
Jag tänker att redan idag så blir ju "enheter" allt mer uppkopplade och att bryta strömmen till dessa är ju inte ens önskvärt, idag finns det ju tex fortfarande ljuskällor som inte är uppkopplade men det lär ju snart vara över och då vill man inte bryta strömmen till dessa heller.jbr skrev:Nej då, det innebär inte på något sätt att systemet är isolerat från omvärlden. Däremot är det en styrka att hela systemet rullar på utan att vara beroende av, eller styras av en centralenhet.
Det känns som att du mest funderar på styrning av belysning? Ett "smart hem" inbegriper det mesta, inkl. värme, kyla, ventilation, effektvakter etc. etc.
Det finns ju fula brytare och det finns ju fina brytare... Jag förstår dock inte riktigt hur du hade tänkt styra dina enheter?
På samma sätt känner jag att alla dessa "puckar" och "pluggar" bara är tillfälliga fixar för att återanvända legacy komponenter i ett uppkopplat hem, oavsett om de heter Plejd, Z-wave eller Zigbee.
Nja uppkopplade glödlampor E27 mfl är övergångsssteget. I framtiden är uppkopplingen i LED-drivers som kan dimma ljuset helt perfekt och med bättre o effektivare komponenter än vad man kostar på i billiga E27-lampor.D djac skrev:Jag tänker att redan idag så blir ju "enheter" allt mer uppkopplade och att bryta strömmen till dessa är ju inte ens önskvärt, idag finns det ju tex fortfarande ljuskällor som inte är uppkopplade men det lär ju snart vara över och då vill man inte bryta strömmen till dessa heller.
På samma sätt känner jag att alla dessa "puckar" och "pluggar" bara är tillfälliga fixar för att återanvända legacy komponenter i ett uppkopplat hem, oavsett om de heter Plejd, Z-wave eller Zigbee.
Kanske, jag kan dock se mer och mer funktionalitet komma i ljuskällorna, varför inte, kostar inget och när de ändå kopplar upp så kan man lika bra feeda tillbaka data.K karlmb skrev:
Sen håller jag med om att LED-drivers som inte är uppkopplade hör nog det förgångna till.
Som sagt, belysning är ju bara en liten del av ett "smart hem" och det mesta vad gäller styrning/reglering i ett system består av helt andra funktioner än att bryta strömmen...D djac skrev:Jag tänker att redan idag så blir ju "enheter" allt mer uppkopplade och att bryta strömmen till dessa är ju inte ens önskvärt, idag finns det ju tex fortfarande ljuskällor som inte är uppkopplade men det lär ju snart vara över och då vill man inte bryta strömmen till dessa heller.
Vad gäller ljuskällor är väl utbudet av icke-uppkopplade enormt mycket större än uppkopplade dylika. Det mest rationella torde vara styrda drivdon och billiga, ostyrda ljuskällor. (en uppkopplad ljuskälla har ju för övrigt ett inbyggt, styrt drivdon)
Vill man av någon anledning ha ljuskällor med inbyggd, trådlös styrning så löser man det med bryggor.
Vad gäller knx finns det idag t.ex. en uppsjö led-drivers där bussystemet reglerar wrgb och ljusstyrka. Ljusstyrning innebär alltså inte enbart on/off samt att pilla med sinuskurvan för att dimma.
Men hur hade du tänkt styra och kontrollera belysning utan knappar/paneler på väggen?
Klart det kostar. Och har du tex 5 E14 i en ljuskrona så blir det 5 enheter extra av allt jfrt med en enda i en driver för hela kronan.D djac skrev:
Detta leder till kostnadsjakt och de sätter in billigast möjliga komponenter som inte håller länge och drar extra ström.
Det är väl samma sak? Just E27 är ju bara en formfaktor. (bl.a. HUE sköter ju det där väldigt snyggt.K karlmb skrev:
Däremot är det ju ett våldsamt resursslöseri att ha unika avancerade drivdon inbyggda i varje enskild ljuskälla. Jag tror också att styrbara drivdon och "dumma" ljuskällor är vägen att gå.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 5 746 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 5 746 inlägg
Jag tror precis tvärtom. Smarta lampor med system kan alla skaffa utan att behöva ändra något, och kan enkelt anpassas efterhand.jbr skrev:
Fasta dimmers/puckar mm är ju hur det såg ut före t ex ZigBee. Jag skulle aldrig vilja gå tillbaka till det när jag väl sett ljuset.