B Bloomington skrev:
Jag personligen tror iskallt att funktioner viktiga för försäljning av Plejd-puckar kommer implementeras, och rör det saker som kräver kommunikation med omvärld implementeras det via Gateway. Är fullt medveten om att saker har tagit tid att utveckla, men tror också att nödvändiga omställningar skulle gå att genomföra snabbare
Jag hoppas att du har rätt. Jag är (som jag tidigare skrivit) inte intresserad av någon hemautomation i nuläget utan Plejd skulle passa finfint för mig, men det skrämmer mig att utlovad funktionalitet som jag vill ha verkar ta jäkligt lång tid att implementera. Därför är jag i nuläget inte beredd att hoppa på tåget, vill som sagt inte i hamna i ett läge där jag plöjt ner pengar i ett system som jag kanske behöver "spara" en gammal lur för att syra (been there done that, jag har flera gamla datorer och läsplattor sparade just bara för att köra vissa ganla mjukvaror som inte fungerar i nyare operativsystem). Visst, jag målar verkligen fan på väggen här, men deras minst sagt låga utvecklingstakt gör att jag drar öronen åt mig.

• Gilla
nikasp och 1 till
  • Laddar…
Bygger nytt hus under 2022 och vill då ha ett smart hus. Kör just nu hemma mycket Home Assistant och nya prylar jag köper i huset skall ha Matter stöd.

För skoj skull drog jag iväg ett mail till Plejd supporten för att höra vad de säger och hur de jobbar med detta och fick följande svar.

Vi finns idag på Google home och vi jobbar just nu på integrationen mot Homekit. Först efter det kan vi se vilka mer vi skall integrera mot. Vår ambition är att vara med på dom stora plattformarna som växer fram. Vi har koll på Matter och Thread och dom är absolut intressanta för oss, så det är något vi tittar på och kommer vilja vara med på om det tar fart som tänkt.
Jag blir ytters tveksamt till detta svar, typiskt politiskt svar utan någon tyngd i sig, att de inte än har stöd för Homekit är skrämmande då det har funnits så länge. Att de då snart skall ha stöd för Matter är inte troligt. Thread är min uppfattning också hårdvara beroende så de har det säkert inte börjat titta på.

De svar jag hade önskat att få höra för att få lite lung och ro i sig, är att de har utvecklat en intern version som lirar med Matter men de är inte där en att detta kan släppas till oss konsumenter. Men jag tror ärligt talat inte att de har börjat utveckla något då de är fast på Homekit

• Gilla
jorblad och 2 till
  • Laddar…
T Tinototem skrev:
Bygger nytt hus under 2022 och vill då ha ett smart hus. Kör just nu hemma mycket Home Assistant och nya prylar jag köper i huset skall ha Matter stöd.

För skoj skull drog jag iväg ett mail till Plejd supporten för att höra vad de säger och hur de jobbar med detta och fick följande svar.

Jag blir ytters tveksamt till detta svar, typiskt politiskt svar utan någon tyngd i sig, att de inte än har stöd för Homekit är skrämmande då det har funnits så länge. Att de då snart skall ha stöd för Matter är inte troligt. Thread är min uppfattning också hårdvara beroende så de har det säkert inte börjat titta på.

De svar jag hade önskat att få höra för att få lite lung och ro i sig, är att de har utvecklat en intern version som lirar med Matter men de är inte där en att detta kan släppas till oss konsumenter. Men jag tror ärligt talat inte att de har börjat utveckla något då de är fast på Homekit
Är väl enkelt, bara att du köper något annat då:thinking:

T Tinototem skrev:

Jag tycker svaret verkar okej. Det är tydligen intressant att stödja, men när är osagt.

Thread fungerar med Matter och HomeKit. Matter backad av bland annat Apple. Kan det vara så vackert att, genom att ha stöd för HomeKit och Google Home, så kommer stöd för Thread och Matter givet att du har HomeKit eller Google Home i samma hus? Självständigt stöd kan då dröja lite längre innan det blir försäljningspåverkande.

Thread verkar bygga på blåtand och mesh, i den strömsnåla varianten. Här är alltså Plejd hårdvarumässigt förberedda.

Matter verkar inte särskilt spikat än, och jag hittar på officiella sidan ingen sida med existerande produkter (som det finns på Thread-sidan).

Obs! Har ingen insyn i Plejd, och har du bråttom med att få sakerna att lira ska du nog titta åt ett annat håll. Om integration via Google Home, och snart HomeKit fungerar kan nog Plejd vara ett rimligt val.

• Gilla
Tinototem
  • Laddar…
pdov
T Tinototem skrev:
Schneider Wiser är det enda bolaget vad jag läst som hittills gått ut och sagt att de ska stödja Matter gällande brytare och smarta eluttag. Om det är ett krav för dig så får du nog satsa på Schneider Wiser.

• Gilla
jorblad och 2 till
  • Laddar…
D
B Bloomington skrev:
Bara så jag förstår:
Att inte välja Zigbee är fel i alla lägen.
Att be elektrikern om en dimmer och då få Plejd utan att få information om produkter på Alibaba, Ikea, eller från Philips Hue är att låta elektrikern grundlura en och vandra hela vägen till banken?
Att ha en iPhone är som att vara född till katt med två ben, utan ögon och folk applåderar tårögt när man lyckas installera en app?

—-

Plejd har sina användningsområden där det fungerar väldigt bra, lättanvänt för både elektriker och konsument. Elektrikern kan lämna över snyggt, konsumenten kan använda det lätt, har vetskapen om att en svensktillverkad produkt sitter i väggen samt att supporten svarar varje vardag på ett hjälpsamt sätt.

En användare som väljer en Zigbee-lösning får en lösning som klarar mer eller mindre fullständig hemautomation, med allt från nära på obefintlig till väldigt mycket handpåläggning. Puckarna i väggen kan ha allt från hög kvalité till det-här-kan-börja-brinna-när-som-kvalité. Returer/support finnas om sakerna köps på exempelvis Kjell & Co (inte mycket dyrare, och för vissa produkter billigare, än Alibaba-länken från tidigare inlägg). Mjukvaruuppdatering till puckarna kan för vissa tillverkare vara självklart, för andra otänkbart. Matter kan vara en sådan sak som möjligtvis kräver uppdatering.

Som användare vet man nog vad man ska välja, och vet man inte blir nog Plejd ett bra val.

Jag själv kör, för transparensens skull, Plejd för all belysning samt tillhörande Gateway. Jag styr med Google Home (i väntan på HomeKit-stöd). Kör även ett gäng Aqara-sensorer för luftfuktighet och temperatur. Till det även Aqara-kameror. Home Assistant ska sättas upp så fort jag får tid och lust till det. Har ventilationsaggregat jag vill styra baserat på luftfuktighet.

Jag personligen tror iskallt att funktioner viktiga för försäljning av Plejd-puckar kommer implementeras, och rör det saker som kräver kommunikation med omvärld implementeras det via Gateway. Är fullt medveten om att saker har tagit tid att utveckla, men tror också att nödvändiga omställningar skulle gå att genomföra snabbare.
Jag vet inte riktigt vad du vill komma till men skulle Plejd bli öppet och möjligt att integrera, pa samma sätt som de andra, så skulle det som jag ser som största problemet vara ur världen och de skulle bli spelbara. Sen är det ju ändå en risk när man är liten och har ett proprietärt mindset men det kanske går över, det gäller ju att hänga med framöver också och om man är låst till en GW så är ju ändå risken större att man hamnar osupportad vid uppdateringar etc.

T TowaTei skrev:
Jag hoppas att du har rätt. Jag är (som jag tidigare skrivit) inte intresserad av någon hemautomation i nuläget utan Plejd skulle passa finfint för mig, men det skrämmer mig att utlovad funktionalitet som jag vill ha verkar ta jäkligt lång tid att implementera. Därför är jag i nuläget inte beredd att hoppa på tåget, vill som sagt inte i hamna i ett läge där jag plöjt ner pengar i ett system som jag kanske behöver "spara" en gammal lur för att syra (been there done that, jag har flera gamla datorer och läsplattor sparade just bara för att köra vissa ganla mjukvaror som inte fungerar i nyare operativsystem). Visst, jag målar verkligen fan på väggen här, men deras minst sagt låga utvecklingstakt gör att jag drar öronen åt mig.
Ja, det hade ju varit skillnad om det gällde en 3pack fjärrstyrda 433 pluggar på Rusta.

• Gilla
Oxbringa
  • Laddar…
T Tinototem skrev:
Bygger nytt hus under 2022 och vill då ha ett smart hus.
Men om du vill ha ett "smart hus" så är väl knappast Plejd ett alternativ..?

Plejd är ju en robust dimmer/switch med timerfunktion som lämpar sig väl för retrofit när man önskar en specifik funktion för t.ex. en specifik belysningsgrupp.

Vill du ha ett smart hus bör du satsa på ett system som erbjuder en mer omfattande kontroll och styrning samt även sensorer och visualisering.

• Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
jbr jbr skrev:
Men om du vill ha ett "smart hus" så är väl knappast Plejd ett alternativ..?

Plejd är ju en robust dimmer/switch med timerfunktion som lämpar sig väl för retrofit när man önskar en specifik funktion för t.ex. en specifik belysningsgrupp.

Vill du ha ett smart hus bör du satsa på ett system som erbjuder en mer omfattande kontroll och styrning samt även sensorer och visualisering.
Jag kör Home Assistant med Node Red som den centrala styrsystemet för smarta hemenheter. Men detta behöver integrera med lampor och då ser jag Plejd som ett alternativ. Ett bättre alternative hade varit KNX men det är grymt mycket dyrare.

Men du får gärna utveckla hur du tänker. Du kanske ser något som jag inte ser som är klart bättre.

T Tinototem skrev:
Jag kör Home Assistant med Node Red som den centrala styrsystemet för smarta hemenheter. Men detta behöver integrera med lampor och då ser jag Plejd som ett alternativ. Ett bättre alternative hade varit KNX men det är grymt mycket dyrare.

Men du får gärna utveckla hur du tänker. Du kanske ser något som jag inte ser som är klart bättre.
Jag tycker att man först bör definiera för sig själv vad man menar med "smart hem".
Om det är fråga om ett nybygge med sensorer, aktorer och visualisering hade jag alla dagar i veckan valt en knx-installation i botten.
Jag tycker det är betydligt mer rationellt att göra så istället för att göra en konventionell installation som man sedan kompletterar med något valt system.

• Gilla
Tinototem
  • Laddar…
jbr jbr skrev:
Jag tycker att man först bör definiera för sig själv vad man menar med "smart hem".
Om det är fråga om ett nybygge med sensorer, aktorer och visualisering hade jag alla dagar i veckan valt en knx-installation i botten.
Jag tycker det är betydligt mer rationellt att göra så istället för att göra en konventionell installation som man sedan kompletterar med något valt system.
Jag hade också valt en centraliserad lösning alla dagar i veckan. Men KNX? Nja! Det finns många olika alternativ med olika fördelar och nackdelar. Jag hade nog byggt runt HA, SmartThings eller något annat liknande system ändå. Antalet sensorer och brytare är ju så enormt mycket större och man kan komplettera i efterhand med saker som inte ens fanns när man byggde det...

• Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Jag hade också valt en centraliserad lösning alla dagar i veckan. Men KNX? Nja! Det finns många olika alternativ med olika fördelar och nackdelar. Jag hade nog byggt runt HA, SmartThings eller något annat liknande system ändå. Antalet sensorer och brytare är ju så enormt mycket större och man kan komplettera i efterhand med saker som inte ens fanns när man byggde det...
Anledningen till att jag utan tvekan väljer knx för husets elsystem är att man då får ett extremt stabilt busstyrt system istället för en konventionell installation som sedan ska "göras smart". Ett system som dessutom är helt oberoende av någon central enhet för att fungera.
Standarden har 500 anslutna företag som tillsammans tillhandahåller ett enormt antal komponenter.

Man kan sedan givetvis komplettera med en central knx-enhet för utökad funktionalitet och visualisering eller via brygga till HA eller annat system för den delen.

D
jbr jbr skrev:
Anledningen till att jag utan tvekan väljer knx för husets elsystem är att man då får ett extremt stabilt busstyrt system istället för en konventionell installation som sedan ska "göras smart". Ett system som dessutom är helt oberoende av någon central enhet för att fungera.
Standarden har 500 anslutna företag som tillsammans tillhandahåller ett enormt antal komponenter.

Man kan sedan givetvis komplettera med en central knx-enhet för utökad funktionalitet och visualisering eller via brygga till HA eller annat system för den delen.
Jag kan inte tillräckligt om KNX för att kunna bedömma värdet, känns spontant förlegat, framöver förväntar man ju sig att alla enheter är "smarta" var för sig, dvs att de har någon form av anslutningsmöjligheter för övervakning och styrning. Har svårt att se nyttan av en "smart sladd" fram till en smart enhet?

• Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Jag kan inte tillräckligt om KNX för att kunna bedömma värdet, känns spontant förlegat, framöver förväntar man ju sig att alla enheter är "smarta" var för sig, dvs att de har någon form av anslutningsmöjligheter för övervakning och styrning. Har svårt att se nyttan av en "smart sladd" fram till en smart enhet?
Ja det är ju inte riktigt så det fungerar...

D
jbr jbr skrev:
Ja det är ju inte riktigt så det fungerar...
Kanske, men det var därför jag frågade vilket värde det är som du ser och håller så högt?

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.