175 445 läst · 1 328 svar
175k läst
1,3k svar
Har din elektriker också rekommenderat Plejd?
Du skulle också kunna köra Apple Home Kit, det är en robust och förhållandevis säker infrastruktur för bla fjärraccess, du kan tex använda Ikea trådfri, eller andra enheter.O Oxbringa skrev:Jag har varit inställd på att installera plejd på mitt landställe. Mitt behov är att kunna styra vissa lampor, göra lite scenarion.
Jag vill kunna styra från annan ort samt styra på plats med knappar på väggen. Efter att ha läst denna tråd blev jag intresserad av andra märken pga. priset, som vissa hävdar är 4 ggr lägre. Har nu googlat lite och priserna är endast något billigare och jag förstår ej heller viken app jag bör ha för styrning.
När jag hade bestämt mig för plejd kändes det enkelt, nu vet jag inte vad jag ska göra.
Kan man ladda hem vilken z wawe app som helst, köpa vilken enhet som helst och sedan fungerar det?
Vilken annan lösning hade du föredragit för en lägre kostnad inklusive installation?D djac skrev:Jag har bekanta som råkat ut för det klassiska, elektrikern stoppar in Plejd, glömmer berätta att det är en proprietär isolerad lösning, de blir sen besvikna när de märker att de inte kan använda sin investering tillsammans med annat men eftersom det nu sitter där och de har betalt för det, så kör de vidare, men med en liten vardagsirritation och en känsla av att ha blivit lite blåsta.
Hur levereras en Zigbee-puck installerad och klar av en elektriker? Ska en hubb installeras? Ska elektrikern in och pilla på nätverket?
Extremt snyggt att leverera något som lever i ett isolerat nätverk utan behov av åtkomst till internet. Och vill man inte ha den smarta funktionen så behöver man inte använda den, dvs eventuellt merkostnad mot en Schneider-dimmer är försumbar, om inte lägre med tanke på att Schneider-dimmer kan vara pillrigare att konfigurera.
Det går inte riktigt att lämna klagomål på ett kravspecifikationslöst arbete, som dessutom är så litet, då lever man lite naivt.
Du slår ju huvudet på (en del av) spiken där såklart, jag gissar att den största anledningen till den lokala framgång som Plejd haft till stor del ligger i det du beskriver. Dvs att alternativen kräver mer engagement och att de för med sig supportrisker, det köper jag helt. Så ur elektrikerns perspektiv förstår jag resonemanget, men det blir tristare ur kundens.B Bloomington skrev:Vilken annan lösning hade du föredragit för en lägre kostnad inklusive installation?
Hur levereras en Zigbee-puck installerad och klar av en elektriker? Ska en hubb installeras? Ska elektrikern in och pilla på nätverket?
Extremt snyggt att leverera något som lever i ett isolerat nätverk utan behov av åtkomst till internet. Och vill man inte ha den smarta funktionen så behöver man inte använda den, dvs eventuellt merkostnad mot en Schneider-dimmer är försumbar, om inte lägre med tanke på att Schneider-dimmer kan vara pillrigare att konfigurera.
Det går inte riktigt att lämna klagomål på ett kravspecifikationslöst arbete, som dessutom är så litet, då lever man lite naivt.
Jag personligen tycker att en del kvalificerande frågor kan vara på sin plats och lösningen kan ibland vara att inte göra något, dvs råda kunden att köpa några smarta ljuskällor och lösa saken själv, det är ju långt mer flexibelt och trevligare, för en del av kunderna iaf.
Problemet är egentligen att de elektriker som gör dessa jobb utan automationskompetens borde syssla med något annat.B Bloomington skrev:Vilken annan lösning hade du föredragit för en lägre kostnad inklusive installation?
I dessa fall krävs både 230V kompetens, och automationskompetens.
Har man bara det ena så ska man asvtå jobbet, inte sälja på kunden något den inte kommer att bli nöjd med.
Jfr en TV-handlare som säljer cyklar. Sannolikheten att det blir rätt cykel är rätt liten.
Problemet är väl snarare att man valt en teknik som inte återfinns normalt. Blåtand finns överallt. Skulle enheterna kunna konfigureras initialt över blåtand skulle det vara smidigare, men antar att det skulle bli ett jävla mjukvarujobb att få till bland hubbar och annat.K karlmb skrev:Problemet är egentligen att de elektriker som gör dessa jobb utan automationskompetens borde syssla med något annat.
Har man bara det ena så ska man asvtå jobbet, inte sälja på kunden något den inte kommer att bli nöjd med.
Jfr en TV-handlare som säljer cyklar. Sannolikheten att det blir rätt cykel är rätt liten.
Inte återfinns normalt? Marknaden svämmar fn över av wifi-produkter, snart är det Zigbee till stor del som tar över. Om 5 år kanske något annat. Elektriker verkar leva kvar i 90-talet.B Bloomington skrev:
Vilka konsumentprylar har Zigbee förutom hubbar? En Plejdpuck ställer elektrikern in med valfri telefon…K karlmb skrev:
Så nej, Zigbee förekommer inte normalt.
Jag anser att du ser på det från fel håll. Har kunden sagt att de vill ha ett automatiserat hem så stämmer kanske ditt påstående men om kunden säger att hen vill kunna dimra lampan så kan ju elektrikern välja att antingen sälja en traditionell dimmer eller sätta dit en plejd för samma peng. Kunden måste ju inte använda blåtand/telefon för att dimra sin lampa.K karlmb skrev:Problemet är egentligen att de elektriker som gör dessa jobb utan automationskompetens borde syssla med något annat.
Samma sak med astro-ur för att styra till exempel ytterbelysningen. Elektrikern kan sätta in ett traditionellt astro-ur och ställa in det alternativt rekommendera en plejd för att göra jobbet.
Det är ju oftast dessa senario som elektrikern får till sig, inte att automatisera hela hem. Att då rekomendera plejd är ju likvärdigt och inte fel.
Men snälla, Du kan få en föraning här: https://www.aliexpress.com/store/911759684?spm=a2g0o.detail.1000008.6.338a5c89hZ7cfJB Bloomington skrev:
Det finns i Sverige också om du vill betala 4 ggr priset,
Visst, men kunskaperna ökar hela tiden och då blir det missnöjda kunder när de inser att de har gårdagens system redan från början.pdov skrev:Jag anser att du ser på det från fel håll. Har kunden sagt att de vill ha ett automatiserat hem så stämmer kanske ditt påstående men om kunden säger att hen vill kunna dimra lampan så kan ju elektrikern välja att antingen sälja en traditionell dimmer eller sätta dit en plejd för samma peng. Kunden måste ju inte använda blåtand/telefon för att dimra sin lampa.
Samma sak med astro-ur för att styra till exempel ytterbelysningen. Elektrikern kan sätta in ett traditionellt astro-ur och ställa in det alternativt rekommendera en plejd för att göra jobbet.
Det är ju oftast dessa senario som elektrikern får till sig, inte att automatisera hela hem. Att då rekomendera plejd är ju likvärdigt och inte fel.
Det lär ju garanterat bli fel om inte kunden vet vilken cykel den vill ha...K karlmb skrev:Problemet är egentligen att de elektriker som gör dessa jobb utan automationskompetens borde syssla med något annat.
Eller personalen på Lidl ska sälja elmatrial.
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 243 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 243 inlägg
Husägare
· Skåne
· 4 998 inlägg
Att PLEJD har blivit en ”framgångssaga” råder det ingen tvekan om!
Snart sålt 2 miljoner enheter till långt över 400’000 användare av 40’000 elektriker.
Varför har inte andra lyckats med det?
När PLEJD började säljas i volymer 2017 löste det flera installations problem!
En dimmer utan yttre vred för inställning som man måste besöka med en skruvmejsel och stege när kunden valt sin lampa.
Nästa var att man kunde låna en brytare vilken som utan att ha en fysisk tråd mellan två eller flera PLEJD.
Dessutom innehåller alla PLEJD ett astronomiskt ur samt ett veckor tidur.
Allt lika enkelt att ställa in som väckningen i en smartphone.
Detta sammantaget gjorde PLEJD till det billigaste smarta belysning-systemet på marknaden.
Då en elektriker kostar minst 10kr i minuten så är tid = kostnad för systemet.
Att sedan ha en fantastisk vinstmarginal och omsättnings ökning på börsen har skapat ett börsvärde över 4,1 miljarder med en värdeökning på över 5000% på aktien är en bedrift!
Snart sålt 2 miljoner enheter till långt över 400’000 användare av 40’000 elektriker.
Varför har inte andra lyckats med det?
När PLEJD började säljas i volymer 2017 löste det flera installations problem!
En dimmer utan yttre vred för inställning som man måste besöka med en skruvmejsel och stege när kunden valt sin lampa.
Nästa var att man kunde låna en brytare vilken som utan att ha en fysisk tråd mellan två eller flera PLEJD.
Dessutom innehåller alla PLEJD ett astronomiskt ur samt ett veckor tidur.
Allt lika enkelt att ställa in som väckningen i en smartphone.
Detta sammantaget gjorde PLEJD till det billigaste smarta belysning-systemet på marknaden.
Då en elektriker kostar minst 10kr i minuten så är tid = kostnad för systemet.
Att sedan ha en fantastisk vinstmarginal och omsättnings ökning på börsen har skapat ett börsvärde över 4,1 miljarder med en värdeökning på över 5000% på aktien är en bedrift!