Alla tillverkare vill ju ”låsa in” kunderna till sitt eget fabrikat……. Men är deras försäljningsvolym tillräcklig kommer ju även andra tillverka och sälja passande produkter

köper du en Volvo kan du ju inte köpa reservdelar hos Mercedes ;)
Även om Biltema, Mekonomen med flera har ett visst utbud är man till mycket tvungen att gå till tillverkaren och handla
 
L Leif i Skåne skrev:
Och ändå köper folk dessa telefoner, är det kanske för att dom bara funkar för oss som inte kan programmera.
Den stora skillnaden är väl att det trots allt går att ringa från en iPhone till de andra tillverkarnas telefoner. ;)

Undrar hur många iPhones det hade sålts om de bara kunde ringa till andra iPhones.
 
  • Gilla
Patrik_Hed och 1 till
  • Laddar…
Ja tänk om Plejd bara skulle kunna tända lampor från Osram :thinking:
 
  • Gilla
  • Haha
pdov och 2 till
  • Laddar…
Sittställning
Nyfniken Nyfniken skrev:
Den stora skillnaden är väl att det trots allt går att ringa från en iPhone till de andra tillverkarnas telefoner. ;)

Undrar hur många iPhones det hade sålts om de bara kunde ringa till andra iPhones.
Tur att man kan tända plejd från både android och iOS :love:
 
  • Gilla
pdov och 1 till
  • Laddar…
Denna tråden är så otroligt spårad nu. Och förlåt nu om jag är lite krass och rak i följande kommentar. Men som sagt, alla som förespråkar andra alternativ, än Plejd, varför startar ni inte bara en elfirma och börjar sälja de där amazon-grejerna? Ni kommer inom ett år förstå att ni kommer inte längre vara en elektriker utan ni kommer vara en leverantör av ett totalt ohållbart system där kunderna kommer kräva en driftsäkerhet som ni inte kommer kunna hålla. Er initiala tanke att sköta nyinstallationer och kompletteringar kommer inom 10 kundinstallationer bli att istället övergå till att vara mjukvarusupport och legolösningstekniker hos ganska krävande privatpersoner. Som dessutom tycker att en hundralapp hit eller dit är dyrt.

Jag tänker helt lämna tråden nu eftersom ni jämför och tror att ert eget specialintresse för hemautomation är den allmänna kundens dito.
Sista ordet är att Plejd är inte särskilt mkt dyrare än andra system. Och det är faktiskt upp till elektrikern att välja vad hen vill installera. Det kan kanske bli så att Shelly kommer ersätta Plejd. I min värld så är det i så fall inget konstigt , om de nu är så pass bra som många av er påstår. Men detta kanske är 5 år framåt i tiden. Inom den perioden så har jag njutit av enkelheten av mina 8 Plejdpuckar. Och om 5 år så har jag inga problem att hosta upp nya pengar att köpa andra (kanske Shelly) puckar om mina nuvarandra är trasiga eller oanvändbara. Förmodligen så har det kanske kommit ännu ett nytt märke som är ännu lite bättre. Eller kanske inte.
 
  • Gilla
  • Älska
one- och 8 till
  • Laddar…
J Jonte Karlsson skrev:
Plejd är jättebra på att släcka lampor. Det är ingen som påstår att Plejd borde kunna göra mer än det, eftersom det marknadsförs som just ett belysningssystem.

Frågan är fortfarande varför man ska betala fyra gånger mer för ett proprietärt, nedlåst system som knappt utvecklas, än för ett öppet, flexibelt men samtidigt lika enkelt och stabilt system som faktiskt går att anpassas efter framtida behov om man skulle vilja, vilket de flesta så småningom vill. Och det här med att elektriker inte är så sugna på att berätta för deras kunder att det är endast ett belysningssystem som de får folk att investera många tusenlappar i. Hittills har vi inte fått ett enda vettigt argument. Huvudargumentet verkar vara att eftersom Plejd kan mycket mindre än alla andra så betalar man gärna mycket mer för det. Det och någon slags känsla av att det har högre kvalitet än Kinaskit. En känsla som fördmodligen uppstått eftersom man betalat så mycket.
Märkligt resonemang då det kan appliceras på alla produkter du köper. Är en tysk bil verkligen utvecklad och producerad i Tyskland med samma utgångspunkt t.ex?
 
T tobbbias skrev:
Denna tråden är så otroligt spårad nu. Och förlåt nu om jag är lite krass och rak i följande kommentar. Men som sagt, alla som förespråkar andra alternativ, än Plejd, varför startar ni inte bara en elfirma och börjar sälja de där amazon-grejerna? Ni kommer inom ett år förstå att ni kommer inte längre vara en elektriker utan ni kommer vara en leverantör av ett totalt ohållbart system där kunderna kommer kräva en driftsäkerhet som ni inte kommer kunna hålla. Er initiala tanke att sköta nyinstallationer och kompletteringar kommer inom 10 kundinstallationer bli att istället övergå till att vara mjukvarusupport och legolösningstekniker hos ganska krävande privatpersoner. Som dessutom tycker att en hundralapp hit eller dit är dyrt.

Jag tänker helt lämna tråden nu eftersom ni jämför och tror att ert eget specialintresse för hemautomation är den allmänna kundens dito.
Sista ordet är att Plejd är inte särskilt mkt dyrare än andra system. Och det är faktiskt upp till elektrikern att välja vad hen vill installera. Det kan kanske bli så att Shelly kommer ersätta Plejd. I min värld så är det i så fall inget konstigt , om de nu är så pass bra som många av er påstår. Men detta kanske är 5 år framåt i tiden. Inom den perioden så har jag njutit av enkelheten av mina 8 Plejdpuckar. Och om 5 år så har jag inga problem att hosta upp nya pengar att köpa andra (kanske Shelly) puckar om mina nuvarandra är trasiga eller oanvändbara. Förmodligen så har det kanske kommit ännu ett nytt märke som är ännu lite bättre. Eller kanske inte.
Jag såg detta också för lång tid sedan, motståndarna till Plejd har varit hyfsat öppna med att de är här bara för att försöka ”vinna” diskussionen och tar inte till sig fördelarna med produkten, skillnaden nu är att jag ser flertalet till och med rakt ut skriva det i sina inlägg.

Dags för en moderator att styra upp här lite.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Jag har varit inställd på att installera plejd på mitt landställe. Mitt behov är att kunna styra vissa lampor, göra lite scenarion.
Jag vill kunna styra från annan ort samt styra på plats med knappar på väggen. Efter att ha läst denna tråd blev jag intresserad av andra märken pga. priset, som vissa hävdar är 4 ggr lägre. Har nu googlat lite och priserna är endast något billigare och jag förstår ej heller viken app jag bör ha för styrning.
När jag hade bestämt mig för plejd kändes det enkelt, nu vet jag inte vad jag ska göra.
Kan man ladda hem vilken z wawe app som helst, köpa vilken enhet som helst och sedan fungerar det?
 
O Oxbringa skrev:
Kan man ladda hem vilken z wawe app som helst, köpa vilken enhet som helst och sedan fungerar det?
Jag använder Fibaros controller, då får man använda Fibaros app. Sen kan du köpa vilka Z-wave-enheter som helst.
 
  • Gilla
Oxbringa
  • Laddar…
D
T tobbbias skrev:
Denna tråden är så otroligt spårad nu. Och förlåt nu om jag är lite krass och rak i följande kommentar. Men som sagt, alla som förespråkar andra alternativ, än Plejd, varför startar ni inte bara en elfirma och börjar sälja de där amazon-grejerna? Ni kommer inom ett år förstå att ni kommer inte längre vara en elektriker utan ni kommer vara en leverantör av ett totalt ohållbart system där kunderna kommer kräva en driftsäkerhet som ni inte kommer kunna hålla. Er initiala tanke att sköta nyinstallationer och kompletteringar kommer inom 10 kundinstallationer bli att istället övergå till att vara mjukvarusupport och legolösningstekniker hos ganska krävande privatpersoner. Som dessutom tycker att en hundralapp hit eller dit är dyrt.

Jag tänker helt lämna tråden nu eftersom ni jämför och tror att ert eget specialintresse för hemautomation är den allmänna kundens dito.
Sista ordet är att Plejd är inte särskilt mkt dyrare än andra system. Och det är faktiskt upp till elektrikern att välja vad hen vill installera. Det kan kanske bli så att Shelly kommer ersätta Plejd. I min värld så är det i så fall inget konstigt , om de nu är så pass bra som många av er påstår. Men detta kanske är 5 år framåt i tiden. Inom den perioden så har jag njutit av enkelheten av mina 8 Plejdpuckar. Och om 5 år så har jag inga problem att hosta upp nya pengar att köpa andra (kanske Shelly) puckar om mina nuvarandra är trasiga eller oanvändbara. Förmodligen så har det kanske kommit ännu ett nytt märke som är ännu lite bättre. Eller kanske inte.
Ja, det är väldigt märkligt, blir man galen av Plejd?

Jag uppfattar det som att Plejd är ungefär som alla andra, man kan tända, släcka och dimra, skillnaden, som jag uppfattar det är att man inte kan integrera de med något annat.

Detta kan vara en fördel för säljaren och tillverkaren, mindre Q&A och enklare support, men svårt att se som en fördel för kunden. Sen kan det såklart finnas kunder som får precis på millimetern den nivå av automatisering och annat som de kan tolerera med Plejd, 1 millimeter till och de hade smällt av och då är det ju perfekt.

Men att fara ut mot andra som önskar mer integration, på detta sätt är oerhört märkligt i mina ögon. Lite som i en man som heter Ove när grannen köper Volvo, knepigt tycker jag iaf.
 
Redigerat:
D djac skrev:
Lite som i en man som heter Ove när grannen köper Volvo
Det var en Audi grannen köpte!
5 Nollor —- 4 i fronten och 1 bak ratten.:crysmile:
 
  • Haha
Nyfniken
  • Laddar…
D
L Leif i Skåne skrev:
Det var en Audi grannen köpte!
5 Nollor —- 4 i fronten och 1 bak ratten.:crysmile:
Haha, sorry, skäms för min historielöshet! (jag minns däremot att det slutade med en BMW och då rann det över på riktigt.. är det att likställa med Z-Wave för en plejdare? :crysmile: )
 
  • Gilla
  • Haha
Jocke Best och 1 till
  • Laddar…
Kan någon moderator stänga tråden som totalt spårat, tråkigt när det sker på detta underbara forum..
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
T trojlee skrev:
Kan någon moderator stänga tråden som totalt spårat, tråkigt när det sker på detta underbara forum..
Va då stänga ner? Det har varit den roligaste Jul-Läsningen hitintills.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Sittställning Forlowt skrev:
Hahaha

Att klaga på plejd med argumentet att produkter som är avsedda att styra typ belysning och lite till ska kunna ta er till månen.

Plejd är vad plejd är. Hem automation eller produkter för tidig demens som ni behöver är något helt annat... Så sluta klaga på en produkt när ni tydligt vill ha något annat.
Själv skulle jag inte lagt alla ägg i en korg när det gäller att få ett tryggare hem..
Haha, det är väl lite Plejdare som lägger alla ägg i en korg?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.