175 437 läst · 1 328 svar
175k läst
1,3k svar
Har din elektriker också rekommenderat Plejd?
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 6 513 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 6 513 inlägg
Känns tyvärr lite som att man får skylla sig själv då, man måste ha lite förståelse att elektrikern inte kan framtidssäkra för allt. Man får ju det man beställer.D djac skrev:Jag har bekanta som råkat ut för det klassiska, elektrikern stoppar in Plejd, glömmer berätta att det är en proprietär isolerad lösning, de blir sen besvikna när de märker att de inte kan använda sin investering tillsammans med annat men eftersom det nu sitter där och de har betalt för det, så kör de vidare, men med en liten vardagsirritation och en känsla av att ha blivit lite blåsta.
Jag kommer snart betala en elektriker för att stoppa in en plejd då det var den lösningen som elektrikern föreslog på en "tryckdimmerkombination" (knappast rätt namn ) som funkar bra med led osv. Har inga planer över huvud taget att göra något mer med den och ångrar jag mig och vill göra något med min badrumsbelysning som plejden inte kan så är det såklart på mig då jag godkänt den lösningen.
Nu verkar det som att jag troligtvis kan beställa hem en billigare lösning men elektrikern hade plejd på hyllan och har koll på dom så jag tror inte jag har mycket att spara där.
Jo, det är det såklart men man skulle också kunna förvänta sig lite konsumentupplysning, speciellt idag när även vardagsleverantörer som Ikea, Lidl, mfl, har styrning som standard. Då är det ju inte konstigt att man blir lite besviken när man inser att det där som vi betalade för inte kan inkluderas. Jag hade såklart aldrig accepterat det, utan kollat själv och sagt nej, men har man inte intresset, inledningsvis, och inte är lagd åt det tekniska hållet, så är det sånt som faller lite utanför.Rickard. skrev:Känns lite som att man får skylla sig själv då men jag förstår såklart känslan men man måste ha förståelse att elektrikern inte kan framtidssäkra för allt om man inte beställer exakt vad man vill ha. Jag kommer snart betala en elektriker för att stoppa in en plejd då det var den lösningen som elektrikern föreslog på en "tryckdimmerkombination" (knappast rätt namn ) som funkar bra med led osv. Har inga planer över huvud taget att göra något mer med den och ångrar jag mig och vill göra något med min badrumsbelysning som plejden inte kan så är det såklart på mig då jag godkänt den lösningen.
Nu verkar det som att jag troligtvis kan beställa hem en billigare lösning men elektrikern hade plejd på hyllan och har koll på dom så jag tror inte jag har mycket att spara där.
J Jonte Karlsson skrev:Plejd är jättebra på att släcka lampor. Det är ingen som påstår att Plejd borde kunna göra mer än det, eftersom det marknadsförs som just ett belysningssystem.
Frågan är fortfarande varför man ska betala fyra gånger mer för ett proprietärt, nedlåst system som knappt utvecklas, än för ett öppet, flexibelt men samtidigt lika enkelt och stabilt system som faktiskt går att anpassas efter framtida behov om man skulle vilja, vilket de flesta så småningom vill. Och det här med att elektriker inte är så sugna på att berätta för deras kunder att det är endast ett belysningssystem som de får folk att investera många tusenlappar i. Hittills har vi inte fått ett enda vettigt argument. Huvudargumentet verkar vara att eftersom Plejd kan mycket mindre än alla andra så betalar man gärna mycket mer för det. Det och någon slags känsla av att det har högre kvalitet än Kinaskit. En känsla som fördmodligen uppstått eftersom man betalat så mycket.
Jo det är det faktiskt "för annars är det en skit produkt" typ av attityd.
Ääähhh sluta! 500kr för en puck som kan säljas för 300-400kr.. blåst !? Nej dom har inte varit duktiga beställare nog. Hur mycket ska elektrikern utbilda folk? Stod det elektriker eller hemautomationstekniker på hans visitkort ? .. det är fritt fram för alla att ringa en vän eller googla på lösningar och hitta t.ex denna fina tråden med plejd hatare. Om man inte vet vad man vill ha och elektrikern installerar något som faktiskt fungerar buggfritt och sen blir besviken får man faktiskt bli besviken på sig själv.D djac skrev:Jag har bekanta som råkat ut för det klassiska, elektrikern stoppar in Plejd, glömmer berätta att det är en proprietär isolerad lösning, de blir sen besvikna när de märker att de inte kan använda sin investering tillsammans med annat men eftersom det nu sitter där och de har betalt för det, så kör de vidare, men med en liten vardagsirritation och en känsla av att ha blivit lite blåsta.
Nä fan va löjlig anledning att bli besviken, jag tror 9 av 10 elektriker hade bytt ut dosan vid en simpel förfrågan...
"Använda sin investering"... Vi snackar om en summa pizza pengar för en normal familj.
Snacka om att blåsa upp problemet.
Nja, det betalade för installationen också och skulle de byta så får de nog betala igen, plus böket, så de låter det sitta. Ja men såklart det är dålig kund, man det gäller ju alla som blir missnöjda med något de köper, det finns alltid någon specialist som vet exakt hur det skulle funka eller vad som skulle hända.Forlowt skrev:Ääähhh sluta! 500kr för en puck som kan säljas för 300-400kr.. blåst !? Nej dom har inte varit duktiga beställare nog. Hur mycket ska elektrikern utbilda folk? Stod det elektriker eller hemautomationstekniker på hans visitkort ? .. det är fritt fram för alla att ringa en vän eller googla på lösningar och hitta t.ex denna fina tråden med plejd hatare. Om man inte vet vad man vill ha och elektrikern installerar något som faktiskt fungerar buggfritt och sen blir besviken får man faktiskt bli besviken på sig själv.
Nä fan va löjlig anledning att bli besviken, jag tror 9 av 10 elektriker hade bytt ut dosan vid en simpel förfrågan...
"Använda sin investering"... Vi snackar om en summa pizza pengar för en normal familj.
Snacka om att blåsa upp problemet.
Jag tror inte jag använde uttrycket blåst heller, eller? Men en jättedålig försäljningsprocess har det varit iaf, förmodligen beroende på inkompetens hos säljaren.
Vad hade dom beställt för nått då?D djac skrev:Jag har bekanta som råkat ut för det klassiska, elektrikern stoppar in Plejd, glömmer berätta att det är en proprietär isolerad lösning, de blir sen besvikna när de märker att de inte kan använda sin investering tillsammans med annat men eftersom det nu sitter där och de har betalt för det, så kör de vidare, men med en liten vardagsirritation och en känsla av att ha blivit lite blåsta.
Det här har vi gått igenom flera gånger redan. Vad som är dyrt är inte bara enskilda produkter utan snarare att man målar in sig i ett hörn där man måste fortsätta betala överpris för alla nuvarande och framtida produkter eftersom man investerat i ett system vars affärsidé är att inte vara kompatibelt med något annat.Forlowt skrev:
Intressant att det nu helt plötstligt är beställarens fel. Nyss handlade det om stackars tant Agda som bara ville kunna tända en lampa. Nu ska hon helt plöstligt vara hemautomationsexpert och vassare än elektrikern och kunna genomskåda när hon blir vilseledd. Man ska givetvis kunna lita på att en elektriker har viss grundläggande kompetens på området och är ärlig med vad som säljs.
"Bara så du vet, du kommer aldrig någonsin kunna integrera det här svindyra systemet med något annat, eftersom övrika marknaden har insett att det här är fel sätt att göra saker på".
Sa ingen elektriker någosin.
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 6 513 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 6 513 inlägg
Nu vet vi ju inte hur det gått till men kan kunden inte googla sig till om plejd är rätt lösning eller inte innan så vill nog inte en firma stå för supporten på ett öppet system heller. Har firman lovat något som inte stämmer så är det såklart en helt annan sak.D djac skrev:
Jag har full förståelse att man föredrar ett låst system när man måste stå för supporten till alla oavsett. Ni som är intresserade, kunniga och kapabla att själva lösa tekniska problem är ett undantag.
Det är precis det som företag som arbetar såhär vill att du ska tro. I början är det pizzapengar. Sedan är du fast i en specifik lösning. Då är det inte längre pizzapengar. Framförallt så är all framtida valfrihet och all flexibilitet borta.Forlowt skrev:
De har alltid dessa på hyllan. Men de är fortfarande helt objektiva och låter inte deras lagerhylla påverka att de ändå arbetar för att ta fram den lösning som är bäst för kunden, eller hur?Rickard. skrev:
Och när säljaren på Elgiganten säger "jag har en själv" om den dyraste tv:n så finns det ju ingen annan förklaring än att det måste vara den absolut bästa och mest prisvärda tv:n.
D djac skrev:Nja, det betalade för installationen också och skulle de byta så får de nog betala igen, plus böket, så de låter det sitta. Ja men såklart det är dålig kund, man det gäller ju alla som blir missnöjda med något de köper, det finns alltid någon specialist som vet exakt hur det skulle funka eller vad som skulle hända.
Jag tror inte jag använde uttrycket blåst heller, eller? Men en jättedålig försäljningsprocess har det varit iaf, förmodligen beroende på inkompetens hos säljaren.
Bök ? Det går på 10 min att byta ut, eftersom andra lösningar är bättre en plejd bör det gå på ett kick ju !?
Känsla av att blivit blåst då..
Men dom råkade ut för "det klassiska" som om dom varit med om något hemskt. Det är nog mer du som tycker det är hemskt för du tycker plejd är sämre än vad du själv har.
Hur det kan vara en dålig försäljningsprocess vet jag inte, min förhoppning är att dom fått frågan åtminstone. Har dom inte fått frågan och elektrikern har installerat så kan man ju alltid klaga lite snyggt och konstruktivt så bör hen lyssna.
Har som en känsla av att blivit blåsa borde dom i första hand tala om det för elektrikern istället för deras plejd hatande vän tycker jag
J Jonte Karlsson skrev:
Jag har plejd, Ikea,hue, Nexa, nedis och andra uppkopplade wifi / ZigBee produkter.. jag känner mig inte alls blåst. Det är för övrigt bara en av dessa produkter som fungerar totalt felfritt och det är plejd.
Jag tror inte det är pizza pengar, det ÄR pizza pengar. Jag är så lyckligt lottad att jag har råd med pizza några ggr i månaden.
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 6 513 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 6 513 inlägg
Bra exempel egentligen för det visar att man som kund oavsett vad man köper får ta sitt eget ansvar för att få vad man vill ha. Elektrikern har sina motiv och bilhandlaren, tv-försäljaren har sina.J Jonte Karlsson skrev:De har alltid dessa på hyllan. Men de är fortfarande helt objektiva och låter inte deras lagerhylla påverka att de ändå arbetar för att ta fram den lösning som är bäst för kunden, eller hur?
Och när säljaren på Elgiganten säger "jag har en själv" om den dyraste tv:n så finns det ju ingen annan förklaring än att det måste vara den absolut bästa och mest prisvärda tv:n.
Motiv och motiv... Om det är "klassiskt" att råka ut för plejd av en elektriker så bör det generera mer skitsnack och obehag för elektrikern än vad det är värt att en installation tar lite tid.
Därför drar jag slutsatsen att det klassiska är snarare att folk i större utsträckning är nöjda och just för att plejd fungerar fint och som flesta är nöja med att använda återfjädrande knappare + mobil.
Därför drar jag slutsatsen att det klassiska är snarare att folk i större utsträckning är nöjda och just för att plejd fungerar fint och som flesta är nöja med att använda återfjädrande knappare + mobil.
JA !!! Det är fler företag som gör på samma sätt! Ett är i ”Frukt industrien” APPLE Inc dom har också ett låst system och dom tar rejält betalt för sina telefoner. Och ändå köper folk dessa telefoner, är det kanske för att dom bara funkar för oss som inte kan programmera.J Jonte Karlsson skrev: