L Leif i Skåne skrev:
En kort fråga till z-wave / zigbee användare.

Jag har ett uterum (pensionärerskuvös) som jag önskar smartare belysning, den består i dag av en 5 m Kina Ledstrip 230V + 1st spott med eget drivdon som tänds i dag med en väggbrytare. Ljuset skall vara automatiskt och tända mjukt under 30 minuter före solnedgång och släcka mjukt under 15 min när solen går upp. På natten skall det vara släckt mellan midnatt och kl 5 på morgonen.

Vilka delar måste köpas?
Ett dimbart Zigbee drivdon för vardera ljuskällan, säg 100kr st på AliExpress, en gateway från tex Lidl för 300 kr. (Men det finns massor av billiga gateways på ALiexpress också) Hålll dig till välkända märken som Tuya, Sonoff och liknande som är samma som säljs svindyrt här i Sverige redan.

Nyfniken Nyfniken skrev:
[länk]
Se där, det tog dem bara 2 år att få hem och lägga på 3 ggr priset av vad det kostar på AliExpress!
Att Zigbee är dyrare på m-nu visar att det är lite rea på Zvawe enligt min mening.
Utbudet är iaf mkt större på Zigbee i Kina. Just LED-drivers behövs ju lite olika modeller av. Skillnad med enkla dimmers som (sägs) passa till alla "dimbara" ljuskällor.

MultiMan
K karlmb skrev:
Är de inte tillverkade i Kina?
Plejd påstår att allt är tillverkat i Sverige, men hur det är med de nya pluggarna vet jag inte.

K karlmb skrev:
Se där, det tog dem bara 2 år att få hem och lägga på 3 ggr priset av vad det kostar på AliExpress!
Nåt ska de väl leva av? Det är ju inte elektrikerpåslag i alla fall. ;)

• Haha
karlmb
  • Laddar…
J Jonte Karlsson skrev:
Om fru Svensson övertygas av elektrikern att tända sin ytterlampa med ett system som är fyra gånger dyrare än andra system som också skulle kunna tända hennes lampa precis lika bra så är det ganska rimligt att elektrikern kan motivera detta ja. Gärna på fler sätt än att de har en Plejd-puck över i bilen eller att grossisten har den på hyllan.

Om fru Svensson i framtiden vill kunna göra lite mer med sitt dyra system än att tända och släcka en lampa, vilket är ganska sannolikt, så är det också rimligt att elektrikern berättar för henne att det inte är möjligt trots den omotiverat höga kostnaden.

När fru Svensson frågar om det är ett hemautomationssystem hon köper så är det också rimligt att elektrikern svarar "nej, det är ett simpelt belysningssystem".

Sen får fru Svensson själv avgöra om det passar henne.
Jag tror du är en riktig motsträvare. Med Plejd kan man mer än tända lampan,man kan dimmra och ställa astrour mm. Ska man köpa produkter för alla dessa funktioner löst så kommer man inte undan billigare än plejd. Ska man dessutom leja en elektriker vilket man måste så blir installationskostnaden högre.
Jag har både plejd, wiser och några andra system. Mest för att prov vad vi tycker är bäst. Alla produkter har sina för och nackdelar. Schneider börjar få ganska stort utbud av produkter och styrningen av dessa är ganska utvecklad.
Jag skulle nog vilja påstå att det är ett fåtal procent av oss hobbysnickare som orkar/vill hålla på med att löda ihop styrningar och programera dessa....men det är min personliga åsikt.

• Gilla
foppa
  • Laddar…
S
K karlmb skrev:
Plejd tillverkas i Sverige.
Det min poäng är är att en svenskutvecklad produkt som följer de standarder som de ska följa enligt lag naturligtvis blir dyrare än motsvarande som inte gör det. Och det ger en säkrare produkt.

• Gilla
Myrstacken
  • Laddar…
Sittställning
K karlmb skrev:

• Smartphoneskärm som visar hemautomationsapp och två enheter för smart belysningsstyrning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Myrstacken
  • Laddar…
PeterFalun
ge er nu, det är julafton

glöm inte att släcka lyset.....

god jul

• Gilla
Myrstacken
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Nja, gör en sökning på AliExpress på dimbara LED-drivers, som kan styras av Z-vawe resp Zigbee...
Det är nästan omöjlgit att hitta några ens för Z-vawe.
Just radiokontrollerade LED-drivers är det som jag har väntat på i 10 år snart, och nu är de här.
Plejd har nog bra dimmers, men det är ju för gamla sortens ljuskällor och genom att försöka dimma moderna LED-drivers.
Sånt går ju bort enligt mig som vill ha bra dimmingskvalitet i alla lägen (även efter byte av CC-ljuskälla tex) om det ska vara någon alls.
Varför aliexpress????

m.nu har allt du behöver

Sittställning Forlowt skrev:
Principen är att plejd kan göra mindre men den gör det perfekt. Allt annat jag provat har haft små irriterande buggar.

Vad priser för en dosa som motsvarar dim 01?, kravet är samma stabilitet.
Principen är att plejd kan göra mindre men den gör det perfekt. Allt annat jag provat har haft små irriterande buggar.

Vad priser för en dosa som motsvarar dim 01?, kravet är samma stabilitet.
skulle köpa Nexa 399:- på m.nu.

funkar klockrent

Jag skiter faktiskt i om man använde z-Waze, Zigbee eller Plejd men kan inte låta bli att bli förbannad på elektriker eller förstå sig påaer som påstår sig att Plejd är bättre etc etc.

Som dom flesta objektiva människor här redan vet är att Zigbee och z-wave gör EXAKT samma stabila jobb som en svindyr Plejd gör.

OCH både Zigbee och z-wave har ett MYCKET större utbud en begränsade Plejd, med fördel för z-wave utbuds mässigt. Ren och skär fakta

T trojlee skrev:
Jag tror du är en riktig motsträvare. Med Plejd kan man mer än tända lampan,man kan dimmra och ställa astrour mm. Ska man köpa produkter för alla dessa funktioner löst så kommer man inte undan billigare än plejd. Ska man dessutom leja en elektriker vilket man måste så blir installationskostnaden högre.
Jag har både plejd, wiser och några andra system. Mest för att prov vad vi tycker är bäst. Alla produkter har sina för och nackdelar. Schneider börjar få ganska stort utbud av produkter och styrningen av dessa är ganska utvecklad.
Jag skulle nog vilja påstå att det är ett fåtal procent av oss hobbysnickare som orkar/vill hålla på med att löda ihop styrningar och programera dessa....men det är min personliga åsikt.
Nä, kan man dimra och ställa astrour? Vilken fullständigt unik produkt 'ironi'

• Gilla
karlbrutal och 1 till
  • Laddar…
Sittställning
Ääähhh sluta gnäll nu.

Plejd är bra. 400kr för en puck är inte dyrt.

• Gilla
  • Haha
Leif i Skåne och 3 till
  • Laddar…
Ääähhh sluta gnäll nu.

Plejd är bra. 400kr för en puck är inte dyrt.
För min del är priset inte viktigt, utan att jag kan bygga ett sk. smart hem. Och då går plejd bort, om inte dom speedar upp utvecklingstakten ungefär 10 gånger, det verkar som att dom sover sej igenom dagarna på plejds utvecklingsavdelning:sleep::sleep:

• Gilla
jorblad och 2 till
  • Laddar…
T trojlee skrev:
Löda? Programmera? Vad snackar du om?

• Gilla
Keld
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.