Varför tar du upp Plejds börsvärde om och om igen @Leif i Skåne ?
Det har noll och ingenting med kundnyttan att göra. Om man inte äger aktier förstås. ;)
 
  • Gilla
karlbrutal och 6 till
  • Laddar…
D
B Bloomington skrev:
Vilka konsumentprylar har Zigbee förutom hubbar? En Plejdpuck ställer elektrikern in med valfri telefon…

Så nej, Zigbee förekommer inte normalt.
Haha, du får nog ta en runda i detaljhandeln idag, de har många prylar för hemautomation, med olika kommunikationsstandarder, få du hittar har Bluetooth.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
D
L Leif i Skåne skrev:
Att PLEJD har blivit en ”framgångssaga” råder det ingen tvekan om!
Snart sålt 2 miljoner enheter till långt över 400’000 användare av 40’000 elektriker.
Varför har inte andra lyckats med det?

När PLEJD började säljas i volymer 2017 löste det flera installations problem!
En dimmer utan yttre vred för inställning som man måste besöka med en skruvmejsel och stege när kunden valt sin lampa.
Nästa var att man kunde låna en brytare vilken som utan att ha en fysisk tråd mellan två eller flera PLEJD.
Dessutom innehåller alla PLEJD ett astronomiskt ur samt ett veckor tidur.
Allt lika enkelt att ställa in som väckningen i en smartphone.
Detta sammantaget gjorde PLEJD till det billigaste smarta belysning-systemet på marknaden.
Då en elektriker kostar minst 10kr i minuten så är tid = kostnad för systemet.

Att sedan ha en fantastisk vinstmarginal och omsättnings ökning på börsen har skapat ett börsvärde över 4,1 miljarder med en värdeökning på över 5000% på aktien är en bedrift!
Vilken annan teknik har inte sålt 2 miljoner produkter, det är ju jättelite?
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Haha, du får nog ta en runda i detaljhandeln idag, de har många prylar för hemautomation, med olika kommunikationsstandarder, få du hittar har Bluetooth.
Väl medveten. Men i detta fall handlar det om vad en elektriker kan förväntas göra utan att få tillgång till ens nätverk och/eller redan existerande automationslösning. Den typen av elektriker ni efterfrågar, med så bred kompetens kostar inte 650 kr/h… (även om det i praktiken är enkla saker).

obs, klankar inte ner på Zigbee-prylar, men i fallet med elektriker blir det svårt att få installerat och klart till en rimlig peng.
 
D
B Bloomington skrev:
Väl medveten. Men i detta fall handlar det om vad en elektriker kan förväntas göra utan att få tillgång till ens nätverk och/eller redan existerande automationslösning. Den typen av elektriker ni efterfrågar, med så bred kompetens kostar inte 650 kr/h… (även om det i praktiken är enkla saker).

obs, klankar inte ner på Zigbee-prylar, men i fallet med elektriker blir det svårt att få installerat och klart till en rimlig peng.
Nä jag håller med, om inte kunden kan ta ansvaret för applikationssidan själv så skulle jag avråda från att installera sånt. Då hade jag nog pekat på Hue eller Trådfri till att börja med, stabilt, beprövat och väl spritt, Då har de alla möjligheter att växa senare om de skulle få blodad tand.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
B Bloomington skrev:
Väl medveten. Men i detta fall handlar det om vad en elektriker kan förväntas göra utan att få tillgång till ens nätverk och/eller redan existerande automationslösning. Den typen av elektriker ni efterfrågar, med så bred kompetens kostar inte 650 kr/h… (även om det i praktiken är enkla saker).

obs, klankar inte ner på Zigbee-prylar, men i fallet med elektriker blir det svårt att få installerat och klart till en rimlig peng.
Om det är såna kompetensproblem i elektrikerbranschen (jag tvivlar) så borde de nog slå sig samman med larm o data firmor för att klara av att leverera på vad folk ser i snart sagt varenda byggvaruhus...
 
D
K karlmb skrev:
Om det är såna kompetensproblem i elektrikerbranschen (jag tvivlar) så borde de nog slå sig samman med larm o data firmor för att klara av att leverera på vad folk ser i snart sagt varenda byggvaruhus...
Fast jag kan köpa att supporten på en hemautomationshub åt någon helt datorovan kan bli knepig, bättre att avstå.

Å andra sidan har jag svårt att se samma kund köpa en modern elbil, de är inte lättare.. :crysmile::crysmile:
 
D djac skrev:
Fast jag kan köpa att supporten på en hemautomationshub åt någon helt datorovan kan bli knepig, bättre att avstå.

Å andra sidan har jag svårt att se samma kund köpa en modern elbil, de är inte lättare.. :crysmile::crysmile:
Det finns väl support om man köper en hund?
FÖ är det ju inte svårare än att lära sig en ny mobil.
Har en granne som kör Iphone som inte hade några problem med en Zigbee gateway..
 
Sittställning
Det e ju beroende på vilken plejd hatare man frågar, vissa säger folk är tröga och vissa säger elektrikern lurar folk och ibland med en kombination av att plejd säljer in sig bäst.

Själv tycker jag inte det är svårt men plejd är svårslaget o simplicitet som bara funkar utan bekymmer.
 
G
Beställe nyss min tredje Plejd dim-01, 46x46x18mm går precis in i mina gamla dosor "med skohorn";)
 
  • Älska
Sittställning
  • Laddar…
MultiMan
L Leif i Skåne skrev:
Att PLEJD har blivit en ”framgångssaga” råder det ingen tvekan om!
Snart sålt 2 miljoner enheter till långt över 400’000 användare av 40’000 elektriker.
Varför har inte andra lyckats med det?

När PLEJD började säljas i volymer 2017 löste det flera installations problem!
En dimmer utan yttre vred för inställning som man måste besöka med en skruvmejsel och stege när kunden valt sin lampa.
Nästa var att man kunde låna en brytare vilken som utan att ha en fysisk tråd mellan två eller flera PLEJD.
Dessutom innehåller alla PLEJD ett astronomiskt ur samt ett veckor tidur.
Allt lika enkelt att ställa in som väckningen i en smartphone.
Detta sammantaget gjorde PLEJD till det billigaste smarta belysning-systemet på marknaden.
Då en elektriker kostar minst 10kr i minuten så är tid = kostnad för systemet.

Att sedan ha en fantastisk vinstmarginal och omsättnings ökning på börsen har skapat ett börsvärde över 4,1 miljarder med en värdeökning på över 5000% på aktien är en bedrift!
Härligt!

Du kanske ska skapa ett eget Plejd-forum där alla kan hylla sina och andras innehav och diskutera aktiekurserna istället för produkterna? Så ser det ut på de flesta Apple-forum numera, sedan ett antal år. Kritiserar man någon del av deras produkter man inte gillar är svaret oftast att man ska titta på aktiekursen. Ett så framgångsrikt företag kan ju omöjligen göra dåliga prylar. De brukar också gå igenom den tryggade pensionen som aktierna fixat och att minsann Berkshire-Hathaway alltid har trott på företaget och har jätteinnehav. Det finns så mycket kul att diskutera! Utom just produkterna och deras plats i konsumentmarknaden.
 
  • Haha
  • Älska
nikasp och 3 till
  • Laddar…
Sittställning
MultiMan MultiMan skrev:
Härligt!

Du kanske ska skapa ett eget Plejd-forum där alla kan hylla sina och andras innehav och diskutera aktiekurserna istället för produkterna? Så ser det ut på de flesta Apple-forum numera, sedan ett antal år. Kritiserar man någon del av deras produkter man inte gillar är svaret oftast att man ska titta på aktiekursen. Ett så framgångsrikt företag kan ju omöjligen göra dåliga prylar. De brukar också gå igenom den tryggade pensionen som aktierna fixat och att minsann Berkshire-Hathaway alltid har trott på företaget och har jätteinnehav. Det finns så mycket kul att diskutera! Utom just produkterna och deras plats i konsumentmarknaden.

Det verkar gå andra hållet också är jag :crysmile::crysmile:
 
K karlmb skrev:
Det finns väl support om man köper en hund?
FÖ är det ju inte svårare än att lära sig en ny mobil.
Har en granne som kör Iphone som inte hade några problem med en Zigbee gateway..
Bara så jag förstår:
Att inte välja Zigbee är fel i alla lägen.
Att be elektrikern om en dimmer och då få Plejd utan att få information om produkter på Alibaba, Ikea, eller från Philips Hue är att låta elektrikern grundlura en och vandra hela vägen till banken?
Att ha en iPhone är som att vara född till katt med två ben, utan ögon och folk applåderar tårögt när man lyckas installera en app?

—-

Plejd har sina användningsområden där det fungerar väldigt bra, lättanvänt för både elektriker och konsument. Elektrikern kan lämna över snyggt, konsumenten kan använda det lätt, har vetskapen om att en svensktillverkad produkt sitter i väggen samt att supporten svarar varje vardag på ett hjälpsamt sätt.

En användare som väljer en Zigbee-lösning får en lösning som klarar mer eller mindre fullständig hemautomation, med allt från nära på obefintlig till väldigt mycket handpåläggning. Puckarna i väggen kan ha allt från hög kvalité till det-här-kan-börja-brinna-när-som-kvalité. Returer/support finnas om sakerna köps på exempelvis Kjell & Co (inte mycket dyrare, och för vissa produkter billigare, än Alibaba-länken från tidigare inlägg). Mjukvaruuppdatering till puckarna kan för vissa tillverkare vara självklart, för andra otänkbart. Matter kan vara en sådan sak som möjligtvis kräver uppdatering.

Som användare vet man nog vad man ska välja, och vet man inte blir nog Plejd ett bra val.

Jag själv kör, för transparensens skull, Plejd för all belysning samt tillhörande Gateway. Jag styr med Google Home (i väntan på HomeKit-stöd). Kör även ett gäng Aqara-sensorer för luftfuktighet och temperatur. Till det även Aqara-kameror. Home Assistant ska sättas upp så fort jag får tid och lust till det. Har ventilationsaggregat jag vill styra baserat på luftfuktighet.

Jag personligen tror iskallt att funktioner viktiga för försäljning av Plejd-puckar kommer implementeras, och rör det saker som kräver kommunikation med omvärld implementeras det via Gateway. Är fullt medveten om att saker har tagit tid att utveckla, men tror också att nödvändiga omställningar skulle gå att genomföra snabbare.
 
  • Gilla
  • Älska
pdov och 3 till
  • Laddar…
B Bloomington skrev:
Bara så jag förstår:
Att inte välja Zigbee är fel i alla lägen.
Att be elektrikern om en dimmer och då få Plejd utan att få information om produkter på Alibaba, Ikea, eller från Philips Hue är att låta elektrikern grundlura en och vandra hela vägen till banken?
Att ha en iPhone är som att vara född till katt med två ben, utan ögon och folk applåderar tårögt när man lyckas installera en app?

—-

Plejd har sina användningsområden där det fungerar väldigt bra, lättanvänt för både elektriker och konsument. Elektrikern kan lämna över snyggt, konsumenten kan använda det lätt, har vetskapen om att en svensktillverkad produkt sitter i väggen samt att supporten svarar varje vardag på ett hjälpsamt sätt.

En användare som väljer en Zigbee-lösning får en lösning som klarar mer eller mindre fullständig hemautomation, med allt från nära på obefintlig till väldigt mycket handpåläggning. Puckarna i väggen kan ha allt från hög kvalité till det-här-kan-börja-brinna-när-som-kvalité. Returer/support finnas om sakerna köps på exempelvis Kjell & Co (inte mycket dyrare, och för vissa produkter billigare, än Alibaba-länken från tidigare inlägg). Mjukvaruuppdatering till puckarna kan för vissa tillverkare vara självklart, för andra otänkbart. Matter kan vara en sådan sak som möjligtvis kräver uppdatering.

Som användare vet man nog vad man ska välja, och vet man inte blir nog Plejd ett bra val.

Jag själv kör, för transparensens skull, Plejd för all belysning samt tillhörande Gateway. Jag styr med Google Home (i väntan på HomeKit-stöd). Kör även ett gäng Aqara-sensorer för luftfuktighet och temperatur. Till det även Aqara-kameror. Home Assistant ska sättas upp så fort jag får tid och lust till det. Har ventilationsaggregat jag vill styra baserat på luftfuktighet.

Jag personligen tror iskallt att funktioner viktiga för försäljning av Plejd-puckar kommer implementeras, och rör det saker som kräver kommunikation med omvärld implementeras det via Gateway. Är fullt medveten om att saker har tagit tid att utveckla, men tror också att nödvändiga omställningar skulle gå att genomföra snabbare.
Alltså, man kan be en elektriker fixa en trappkoppling tex. En heldum lösning utan någon elektronik alls.
Man vet inte att det finns bättre och billigare lösningar idag så man vet om något man sett hos andra.
Frågan är då vilken roll elektrikern ska axla?
Han kan förstås sälja en traditionell trappkoppling och dra några nya tändtrådar med tillhörande brytare.
Gör han fel som inte undervisar kunden om de nya möjligheterna?
Gör han rätt som inte ger sig in i några diskussioner om det där nya han inte riktigt har kläm på än?
Jag vet iaf vad jag vill ha men om någon vill lägga dyra elektrikertimmar på något hen kommer att ångra senare så är det naturligtvis upp till var och en.
Det är väl detta som trådar som denna är till för, att visa på alternativen.
 
nikasp
Hur sjutton kan det ta flera år för Plejd att fixa HomeKit-stöd? Lät som att de var riktigt nära för två år sedan.

Skärmdump av diskussion om Plejds försenade stöd för HomeKit i ett socialt mediainlägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
karlmb och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.