175 521 läst · 1 328 svar
176k läst
1,3k svar
Har din elektriker också rekommenderat Plejd?
Just det, enkelt i retrofit i befintliga system...MultiMan skrev:
...men att vid renovering eller i nybygge installera elen på samma sätt som man gjorde på 50-talet för att sedan välja smarta ljuskällor eftersom man då inte behöver ändra något känns ju sådär.
Något sådant är det väl ändå ingen som förespråkar? (förutom Plejdfolket då )MultiMan skrev:
Jag kan inte komma på många elektriska apparater som inte finns i uppkopplade versioner, och jag spår en ökning av sådana, inte bara belysning, det gäller allt, värmepannor, kaffemaskiner, osv osv. All belysning är ju inte fast monterad så jag kan gissa att det blir en blandning av uppkopplade ljuskällor och drivdon, absolut.jbr skrev:Som sagt, belysning är ju bara en liten del av ett "smart hem" och det mesta vad gäller styrning/reglering i ett system består av helt andra funktioner än att bryta strömmen...
Vad gäller ljuskällor är väl utbudet av icke-uppkopplade enormt mycket större än uppkopplade dylika. Det mest rationella torde vara styrda drivdon och billiga, ostyrda ljuskällor. (en uppkopplad ljuskälla har ju för övrigt ett inbyggt, styrt drivdon)
Vill man av någon anledning ha ljuskällor med inbyggd, trådlös styrning så löser man det med bryggor.
Vad gäller knx finns det idag t.ex. en uppsjö led-drivers där bussystemet reglerar wrgb och ljusstyrka. Ljusstyrning innebär alltså inte enbart on/off samt att pilla med sinuskurvan för att dimma.
Men hur hade du tänkt styra och kontrollera belysning utan knappar/paneler på väggen?
Tja, målet är ju såklart automation, annars finns det röst, mobiler, eller andra "fjärrkontroller" om man skulle behöva overrida systemen.
Vill bara påpeka att jag inte har något emot KNX, det verkar finfint och som du säger säkert stabilt och allt det, jag gissar bara att det kommer vara för "trögt" framöver, i en värld där "varje lyktstolpe har en IP-adress", där en bil har mer än 250 certifikat, osv osv, svårt att se att ett sådant system ska vara relevant där, i privatbostäder alltså, inom industrin kan det nog se annorlunda ut.
Nja, det är ju inte så det funkar, led-lampor har redan en driver i sig och vid en tidpunkt så kommer dessa "nakna" drivers inte tillverkas mer, då blir det med utökad funtionalitet som blir standard, den vägen går teknik alltid.K karlmb skrev:
Glöm inte att folk har blandade miljöer, lite spotar och lite smålampor, jag tror bägge kommer fortsätta finnas.jbr skrev:Just det, enkelt i retrofit i befintliga system...
...men att vid renovering eller i nybygge installera elen på samma sätt som man gjorde på 50-talet för att sedan välja smarta ljuskällor eftersom man då inte behöver ändra något känns ju sådär.
Något sådant är det väl ändå ingen som förespråkar? (förutom Plejdfolket då )
Led-lampor med inbyggd driver är snart borta.D djac skrev:
När alla har riktiga CC ljuskällor så försvinner marknaden för E27 och E14 LED.
E27 är ju bara för att många fortfarande vill ha kvar sina gamla armaturer.jbr skrev:
På väg bort.
Min uppfinning med CC E14 tex för gamla fina kristallkronor är det ännu ingen som snott. Det hade varit perfekt att kunna bara läggs till en CC-driver och sätta riktiga "dumma" CC-lampor i alla såna.D djac skrev: