MultiMan MultiMan skrev:
Jag tror precis tvärtom. Smarta lampor med system kan alla skaffa utan att behöva ändra något, och kan enkelt anpassas efterhand.
Just det, enkelt i retrofit i befintliga system...
...men att vid renovering eller i nybygge installera elen på samma sätt som man gjorde på 50-talet för att sedan välja smarta ljuskällor eftersom man då inte behöver ändra något känns ju sådär. ;)

MultiMan MultiMan skrev:
Fasta dimmers/puckar mm är ju hur det såg ut före t ex ZigBee. Jag skulle aldrig vilja gå tillbaka till det när jag väl sett ljuset. ;)
Något sådant är det väl ändå ingen som förespråkar? (förutom Plejdfolket då :cool:)

D
jbr jbr skrev:
Som sagt, belysning är ju bara en liten del av ett "smart hem" och det mesta vad gäller styrning/reglering i ett system består av helt andra funktioner än att bryta strömmen...

Vad gäller ljuskällor är väl utbudet av icke-uppkopplade enormt mycket större än uppkopplade dylika. Det mest rationella torde vara styrda drivdon och billiga, ostyrda ljuskällor. (en uppkopplad ljuskälla har ju för övrigt ett inbyggt, styrt drivdon)
Vill man av någon anledning ha ljuskällor med inbyggd, trådlös styrning så löser man det med bryggor.
Vad gäller knx finns det idag t.ex. en uppsjö led-drivers där bussystemet reglerar wrgb och ljusstyrka. Ljusstyrning innebär alltså inte enbart on/off samt att pilla med sinuskurvan för att dimma.

Men hur hade du tänkt styra och kontrollera belysning utan knappar/paneler på väggen?
Jag kan inte komma på många elektriska apparater som inte finns i uppkopplade versioner, och jag spår en ökning av sådana, inte bara belysning, det gäller allt, värmepannor, kaffemaskiner, osv osv. All belysning är ju inte fast monterad så jag kan gissa att det blir en blandning av uppkopplade ljuskällor och drivdon, absolut.

Tja, målet är ju såklart automation, annars finns det röst, mobiler, eller andra "fjärrkontroller" om man skulle behöva overrida systemen.

Vill bara påpeka att jag inte har något emot KNX, det verkar finfint och som du säger säkert stabilt och allt det, jag gissar bara att det kommer vara för "trögt" framöver, i en värld där "varje lyktstolpe har en IP-adress", där en bil har mer än 250 certifikat, osv osv, svårt att se att ett sådant system ska vara relevant där, i privatbostäder alltså, inom industrin kan det nog se annorlunda ut.

D
K karlmb skrev:
Klart det kostar. Och har du tex 5 E14 i en ljuskrona så blir det 5 enheter extra av allt jfrt med en enda i en driver för hela kronan.
Detta leder till kostnadsjakt och de sätter in billigast möjliga komponenter som inte håller länge och drar extra ström.
Nja, det är ju inte så det funkar, led-lampor har redan en driver i sig och vid en tidpunkt så kommer dessa "nakna" drivers inte tillverkas mer, då blir det med utökad funtionalitet som blir standard, den vägen går teknik alltid.

D
jbr jbr skrev:
Just det, enkelt i retrofit i befintliga system...
...men att vid renovering eller i nybygge installera elen på samma sätt som man gjorde på 50-talet för att sedan välja smarta ljuskällor eftersom man då inte behöver ändra något känns ju sådär. ;)

Något sådant är det väl ändå ingen som förespråkar? (förutom Plejdfolket då :cool:)
Glöm inte att folk har blandade miljöer, lite spotar och lite smålampor, jag tror bägge kommer fortsätta finnas.

D djac skrev:
Nja, det är ju inte så det funkar, led-lampor har redan en driver i sig och vid en tidpunkt så kommer dessa "nakna" drivers inte tillverkas mer, då blir det med utökad funtionalitet som blir standard, den vägen går teknik alltid.
Led-lampor med inbyggd driver är snart borta.
När alla har riktiga CC ljuskällor så försvinner marknaden för E27 och E14 LED.

jbr jbr skrev:
Det är väl samma sak? Just E27 är ju bara en formfaktor. (bl.a. HUE sköter ju det där väldigt snyggt.

Däremot är det ju ett våldsamt resursslöseri att ha unika avancerade drivdon inbyggda i varje enskild ljuskälla. Jag tror också att styrbara drivdon och "dumma" ljuskällor är vägen att gå.
E27 är ju bara för att många fortfarande vill ha kvar sina gamla armaturer.
På väg bort.

D djac skrev:
Glöm inte att folk har blandade miljöer, lite spotar och lite smålampor, jag tror bägge kommer fortsätta finnas.
Även smålampor lämnar nu E27 o E14-formaten.

D
K karlmb skrev:
E27 är ju bara för att många fortfarande vill ha kvar sina gamla armaturer.
På väg bort.
Den tar nog tid, finns väldigt mycket inredningsklassiker som kommer leva mycket länge, man slänger inte sin Kotte för att det finns en festligare ljuskälla.

• Gilla
Jakobk och 2 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Den tar nog tid, finns väldigt mycket inredningsklassiker som kommer leva mycket länge, man slänger inte sin Kotte för att det finns en festligare ljuskälla.
Min uppfinning med CC E14 tex för gamla fina kristallkronor är det ännu ingen som snott. Det hade varit perfekt att kunna bara läggs till en CC-driver och sätta riktiga "dumma" CC-lampor i alla såna.

D
K karlmb skrev:
Min uppfinning med CC E14 tex för gamla fina kristallkronor är det ännu ingen som snott. Det hade varit perfekt att kunna bara läggs till en CC-driver och sätta riktiga "dumma" CC-lampor i alla såna.
Över ån efter vatten..?

D djac skrev:
Över ån efter vatten..?
Tvärtom!
En E14 utan driver blir ju mkt enklare att bygga till hög kvalitet.

Redigerat:
  • Haha
djac
  • Laddar…
J
D djac skrev:
Exakt. Tänk om Josef Frank visste att hans lampa skulle få en uppkoppling hos mig 90 år senare?
Vintage golvlampa med tre skärmar i gult, rött och grönt, bredvid en stilren stol framför ett fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Älska
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
J Jocke Best skrev:
Exakt. Tänk om Josef Frank visste att hans lampa skulle få en uppkoppling hos mig 90 år senare?
[bild]
Precis! E27 o E14 är bra format som sådana!
Men behöver inte gå på 230V AC.

Redigerat:
D djac skrev:
Över ån efter vatten..?
Varför skrattar du?

D
K karlmb skrev:
Varför skrattar du?
Som sagt, om man kan köpa en lösning för en 50-lapp, så är det inte många som vill "bygga något", -över ån efter vatten :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.