K karlmb skrev:
Ok, det förklarar iaf det höga priset.
Har själv inte vågat handla på Aliexpress (ännu). Gränssnittet känns rörigt och det är för mig otydligt varifrån saker skickas inklusive risk och om moms och tull ingår. T ex när jag väljer "skicka till" Sverige och "skicka från" till ett EU-land, då visas ändå produkter som verkar skickas från Kina.

Har du något tips, hur brukar du göra? Går det att välja så att endast "avsändare EU" visas? Vad har man för säkerhet som köpare, likt Amazon (där man får tillbaks pengar om man blir vilseledd eller lurad)?

Enkelheten i dagens lösningar med tryckknappar på väggen skall inte underskattas. Det är extremt svårt att förändra sådant om det vardagliga blir krångligare. Visst, man kan ha en surfplatta (eller exempelvis Alexa eller Nest) för att styra, men varför då?

Jag skulle gärna ha mitt hems styrning centraliserad, men det fungerar bra med puckar också. Wifi och ZigBee löser det mesta i form av behov. Jag har inte ens automatiserat hela hemmet, men beroende på rum så väljer jag olika lösningar. Sällan-rum har jag rörelsesensorer i (tvättstuga, garage, skafferi), mer besökta genomgångsrum med ljus utifrån har jag avstängningstimer på (farstu, förråd mm). Vissa rum är till och med blandade (badrummen har ledljus på rörelsesensor och timer på manuella brytare).

Viss belysning går bara på timer/mörker (utebelysning mm), men den går tända släcka manuellt också. Andra brytare stängs bara av vid viss tid eller vid vissa andra händelser.

S Smoothie skrev:
Har själv inte vågat handla på Aliexpress (ännu). Gränssnittet känns rörigt och det är för mig otydligt varifrån saker skickas inklusive risk och om moms och tull ingår. T ex när jag väljer "skicka till" Sverige och "skicka från" till ett EU-land, då visas ändå produkter som verkar skickas från Kina.

Har du något tips, hur brukar du göra? Går det att välja så att endast "avsändare EU" visas? Vad har man för säkerhet som köpare, likt Amazon (där man får tillbaks pengar om man blir vilseledd eller lurad)?
Allt på AliExpress visas med moms och tull (som ingår).

Edit: EU införde nya regler i somras och de gäller alla handelssiter med försäljning till Europa.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
D djac skrev:
Som sagt, om man kan köpa en lösning för en 50-lapp, så är det inte många som vill "bygga något", -över ån efter vatten :)
Har du räknat på vad 5 smarta E14 kostar jfrt med 5 CC-källor och en driver för säg 100 kr?
Och när en ger upp pga undermålig kvalitet så måste du byta alla 5 eftersom det är så svårt att hitta samma färgton etc.

pacman42 pacman42 skrev:
Allt på AliExpress visas med moms och tull (som ingår).
En OT och kanske dum fråga men detta tolkar jag som att det inte tillkommer något mer än det man faktiskt betalar direkt till "AliExpress"? Jag handlade en hel del småprylar därifrån förr men slutade i princip när "kinaskatten" kom och många gånger var lika dyr som prylen jag beställt.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
En OT och kanske dum fråga men detta tolkar jag som att det inte tillkommer något mer än det man faktiskt betalar direkt till "AliExpress"? Jag handlade en hel del småprylar därifrån förr men slutade i princip när "kinaskatten" kom och många gånger var lika dyr som prylen jag beställt.
Brukar handla av de som säger de skickar från ett EUland och då slipper man grubbla. Går snabbare dessutom.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Brukar handla av de som säger de skickar från ett EUland och då slipper man grubbla. Går snabbare dessutom.
Går bra med Kina också. Undvik säljare i fd kommunistblocket som inte ligger i EU idag, men Kina är OK som sagt var.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Jag kan lägga till att jag till och med köpte laddkabelbtill Frugans elbil från Kina. 1500kr för 5m 3-fas 32A spiralkabel, levererad på mindre än en vecka från Kina.

• Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
MultiMan
K karlmb skrev:
Har du räknat på vad 5 smarta E14 kostar jfrt med 5 CC-källor och en driver för säg 100 kr?
Och när en ger upp pga undermålig kvalitet så måste du byta alla 5 eftersom det är så svårt att hitta samma färgton etc.
Livslängden är iaf inget problem när det gäller IKEAs ZigBee-prylar. Inte en enda lampa (av 40+) har gått sönder sedan jag köpte de första 2016. De flesta används dagligen, flera med rörelsesensor och släcks och tänds många, många gånger per dag.

• Gilla
djac
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Enkelheten i dagens lösningar med tryckknappar på väggen skall inte underskattas. Det är extremt svårt att förändra sådant om det vardagliga blir krångligare. Visst, man kan ha en surfplatta (eller exempelvis Alexa eller Nest) för att styra, men varför då?

Jag skulle gärna ha mitt hems styrning centraliserad, men det fungerar bra med puckar också. Wifi och ZigBee löser det mesta i form av behov. Jag har inte ens automatiserat hela hemmet, men beroende på rum så väljer jag olika lösningar. Sällan-rum har jag rörelsesensorer i (tvättstuga, garage, skafferi), mer besökta genomgångsrum med ljus utifrån har jag avstängningstimer på (farstu, förråd mm). Vissa rum är till och med blandade (badrummen har ledljus på rörelsesensor och timer på manuella brytare).

Viss belysning går bara på timer/mörker (utebelysning mm), men den går tända släcka manuellt också. Andra brytare stängs bara av vid viss tid eller vid vissa andra händelser.
Knappar behövs oftast, men de går att placera helt fritt efter behag. Och kan vara coola lysande med touchfunktion.
MultiMan MultiMan skrev:
Livslängden är iaf inget problem när det gäller IKEAs ZigBee-prylar. Inte en enda lampa (av 40+) har gått sönder sedan jag köpte de första 2016. De flesta används dagligen, flera med rörelsesensor och släcks och tänds många, många gånger per dag.
Vad bra! Men rent tekniskt så är det ju lättare att välja och köpa bra komponenter om de får kosta lite mer genom att man använder dem till 5-10 ljuskällor än till en.
Att ni får lång livslängd med Ikeas nuvarande E14 eller E27 ljuskällor är ju inte mer än anekdotisk bevisföring.

pacman42 pacman42 skrev:
Jag kan lägga till att jag till och med köpte laddkabelbtill Frugans elbil från Kina. 1500kr för 5m 3-fas 32A spiralkabel, levererad på mindre än en vecka från Kina.
Samma produkt o tillverkare via svensk säljare: 5000?

K karlmb skrev:
Samma produkt o tillverkare via svensk säljare: 5000?
Något åt det hållet, ja.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Knappar behövs oftast, men de går att placera helt fritt efter behag. Och kan vara coola lysande med touchfunktion.
Om de inte skall gå på batteri så måste ju ändå ström finnas framdragen....

Och om de skall lysa så tar nog batterierna slut rätt snabbt.

pacman42 pacman42 skrev:
Om de inte skall gå på batteri så måste ju ändå ström finnas framdragen....

Och om de skall lysa så tar nog batterierna slut rätt snabbt.
Med belysning ja. Men det finns ju el på många ställen ändå.
Annars är zigbee-knappar väldigt strömsnålare.
Det finns faktiskt även helt batterilösa knappar som klarar sig på den energi som de får när man trycker på dem.

K karlmb skrev:
Jag har nu letat en bra stund på Aliexpress efter olika typer av sensorer från Aqara och är besviken. Dels för att det är en så himla rörig sida och hopplös sortering, priserna som visas på översikten kan gälla en, två eller flera enheter eller t o m bara en hållare eller i princip vad som helst. Dels vilka som faktiskt i praktiken har frakt från EU-land eller inte, oavsett vad de skriver i första steget. Men konstigt nog är det dessutom minimal skillnad på priserna jämfört med svenska återförsäljare. Knappast lönt att vänta en månad för att tjäna 20% på priset. Med frakt inom EU var det minst lika dyrt som i Sverige.

Det här ju så klart inget du kan hjälpa karlmb, men är det bara "nobrands" som brukar vara billigt? Eller råkar just Aqara vara extra dyrt på Aliexpress av någon anledning?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.