K karlmb skrev:
Håller med om att det är irriterande att de ofta anger priser som är om man köper 10 eller 20 st. Kan ta lite tid att hitta rätt.
Men på Zigbee grejor är priserna i slutändan kanske 25% eller så av vad svenska handlare begär för precis samma brands.
Är produkterna på ali ce-godkända? Vad händer om de skapar en brand?

gol gol skrev:
Lite vägledning:
[länk]
;)därav frågan, tror man kan stå tomhänt om en kina-pryl orsakar villabrand vilket gör att det känna tryggare att handla godkända produkter.

S Smoothie skrev:
Back on topic...

Om man skulle kunna koppla samman Plejd med Home assistant, skulle alla i tråden bli vänner då? Allt till alla? :)
Det kan man redan, men det är enbart tack vare att enskilda individer lyckats lista ut hur Plejds låtsasprotokoll fungar och att de inte skyddar sina kryptonycklar. Detta alltså trots att Plejds hela affärsidé är att inte vara kompatibel med något annat än sig själva eftersom de vill tvinga alla att endast köpa svindyra grejer. Det är inte direkt så att de hjälper sina användare att åstadkomma vad de vill så som är brukligt i denna bransch.

Huruvida detta ens är lagligt från användarens sida kan nog diskuteras (åtminstone i vissa länder är det garanterat inte det) men framförallt så påvisar det vad jag sagt hela tiden, att man är helt i händerna på tillverkaren. När som helst kan de rycka bort mattan för dig eftersom du gör saker som är mot deras principer. Man får alltså räkna med att saker går sönder regelbundet eftersom Plejd gör ändringar utan att bry sig om vad communityt gör, tex https://github.com/icanos/hassio-plejd/issues/72
I vissa fall är det lätt för en duktig kodare att göra anpassningar men Plejd kan också när som helst göra så att det blir i princip omöjligt.

Så svaret är alltså att det oftast är tekniskt möjligt men att det när som helst kan vara kört. Det hela är givetvis inte en teknisk fråga egentligen, det handlar mer om det pinsamma i att några få företag år 2021 tror att det är att det är ett vinnande koncept att göra tvärtemot alla andra som insett att alla vinner på att gå mot mer öppenhet.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
J
T trojlee skrev:
Det är upp till var och en att vara noggrann, men de produkter jag köper är produkter man hittar i Europa med.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
T trojlee skrev:
T trojlee skrev:
;)därav frågan, tror man kan stå tomhänt om en kina-pryl orsakar villabrand vilket gör att det känna tryggare att handla godkända produkter.
När jag för ett litet tag sen berättade om olika exempel på hur man kan minska risken för brand, tex genom att stänga av riskfylld elektronik när man lämnar hemmet, så blev jag utskrattad och hånad av Plejd-anhängarna. Jag var ju paranoid och pratade om brandapokalypser och allt var det var. Sånt behövde man minsann inte göra. .

Nu är det helt plötsligt väldigt viktigt att handla Plejd eftersom huset brinner ner annars.

Väntar fortfarande med spänning på testrapporterna som visar att en pryl har högre elsäkerhet bara för att samma kinakomponenter är ihopmonterade i en källare i Sverige än i en professionell elektronikfarbrik i Kina.

• Gilla
  • Haha
djac och 2 till
  • Laddar…
J Jocke Best skrev:
Det är upp till var och en att vara noggrann, men de produkter jag köper är produkter man hittar i Europa med.
Samma här. Samma märken, samma förpackning.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
T trojlee skrev:
Ja, iaf de välkända märkena som också säljs här i EU.

Hannuse Hannuse skrev:
Tack för förtydligande kring KNX.
Då är det lite som för ca 10år sedan, när jag utvärderade olika system.
Lite märkligt att man inte vill göra det tillgängligare?
Ska ha proffspriser.

K karlmb skrev:
Ska ha proffspriser.
En välplanerad knx-installation är inte dyr i jämförelse med alternativen som står till buds. Det är dock en seglivad myt som hålls igång av många här som själva inte har någon erfarenhet av just knx.

Priset på Ets (programvaran) kan absolut diskuteras, den är emellertid rimligare om man klarar sig med home-edition.

jbr jbr skrev:
En välplanerad knx-installation är inte dyr i jämförelse med alternativen som står till buds. Det är dock en seglivad myt som hålls igång av många här som själva inte har någon erfarenhet av just knx.

Priset på Ets (programvaran) kan absolut diskuteras, den är emellertid rimligare om man klarar sig med home-edition.
Jag anser att KNX är en stabil men forfarande relativ dyr standard jämfört med likande "hemma lösningar".

Ska man ha exempelvis lite normal integration med omvärlden är gateways väldigt dyra, tex ABB DG/S1.64 Basic går på ca 7 000 och kräver ETS Pro för installation och konfiguration. ETS Home-edition kostar fortfarande ca 3 500 kr och då har man inte tillgång till att styra via "molnet" så det är lite moment 22. Även om det finns en version som kallas ETS Home-edition är gränssnittet gjort av tekniker för installationstekniker och inget man sätter i händerna på den normala hemanvändaren.

Det finns lite andra echosystem till KNX för den normala hemanvändaren men är propetära och väldig dyra high-end lösningar.

Redigerat:
  • Gilla
Hannuse
  • Laddar…
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Jag anser att KNX är en stabil men forfarande relativ dyr standard jämfört med likande "hemma lösningar".

Ska man ha exempelvis lite normal integration med omvärlden är gateways väldigt dyra, tex ABB DG/S1.64 Basic går på ca 7 000 och kräver ETS Pro för installation och konfiguration. ETS Home-edition kostar fortfarande ca 3 500 kr och då har man inte tillgång till att styra via "molnet" så det är lite moment 22. Även om det finns en version som kallas ETS Home-edition är gränssnittet gjort av tekniker för installationstekniker och inget man sätter i händerna på den normala hemanvändaren.

Det finns lite andra echosystem till KNX för den normala hemanvändaren men är propetära och väldig dyra high-end lösningar.
Tack för hjälpen att reda ut lite hur det ligger till.
Har försökt att läsa på lite om KNX, eftersom jag inte pysslat med det själv, men är teknikintresserad.
Verkar som sagt vara lite för hög tröskel på många sätt för en "vanlig slutanvändare".
Tvivlar däremot inte på att det är stabilt när man väl har igång det.
Men tror att närmaste framtiden blir intressant, eftersom elräkningen kommer att bli allt intressantare att kunna ha koll på.

pacman42 pacman42 skrev:
Det går att koppla ihop Plejd med HA den är knäckt...
Är det någon här som gör det? Jag skulle gärna ta del av erfarenheter kring hur bra det fungerar. Känns det framtidssäkert? Stabilt? Hur är "supporten" kring lösningen? Eventuella problem/risker? Ja kort och gott allt av intresse.

Om inte i denna tråd så kanske i HA-tråden:
https://www.byggahus.se/forum/threads/home-assistant.274002/

Hannuse Hannuse skrev:
Tack för hjälpen att reda ut lite hur det ligger till.
Har försökt att läsa på lite om KNX, eftersom jag inte pysslat med det själv, men är teknikintresserad.
Verkar som sagt vara lite för hög tröskel på många sätt för en "vanlig slutanvändare".
Tvivlar däremot inte på att det är stabilt när man väl har igång det.
Men tror att närmaste framtiden blir intressant, eftersom elräkningen kommer att bli allt intressantare att kunna ha koll på.
Tja, som vanlig slutanvändare tycker jag inte att tröskeln är hög.

Det många inte riktigt verkar ha förstått är att Knx är ett system som ”ersätter” den konventionella installationen och alltså kan köras helt utan smarta funktioner eller automatisering. Vad man då får är ett mycket flexibelt adresserbart elsystem som lämpar sig mycket bra för just smarta funktioner, automatisering och visualisering.

Detta anser jag vara en betydligt mer rationell väg att gå jämfört med att först göra en konventionell installation som man sedan försöker göra smart.

Vad gäller interaktion mot andra system behöver det varken vara svårt eller dyrt. Det IP-gränssnitt som normalt ingår i en knx-installation, för programmeringen med Ets, är en utmärkt brygga mot t.ex. Home Assistant vilken ju är en bra plattform för automatisering och visualisering. Detta har inget att göra med vare sig molntjänster eller olika versioner av Ets. (Professional eller Home)

• Gilla
Patrik_Hed och 2 till
  • Laddar…
T trojlee skrev:
Vad händer om de skapar en brand?
Man får samma skador av en brand vare sig den orsakas av en CE-märkt pryl eller av en icke CE-märkt pryl. Farliga saker finns nog både med och utan CE-märkning så jag tror man bör vara försiktig med att se denna märkning som en kvalitetsgaranti.

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.