175 430 läst · 1 328 svar
175k läst
1,3k svar
Har din elektriker också rekommenderat Plejd?
Är inte Plejd något som Ahlsell har i sitt sortiment och det är därför elektrikerna rekommenderar det?
Jag skulle kunna tänka mig att prova Plejd i HA, bara för att stilla nyfikenheten, men har tyvärr användning för båda mina njurar nu över nyår, så kan inte sälja nån än så länge för att täcka ett inköp. Vad jag kunde läsa på add-on-sidan så verkar dev-en uppdatera det allt eftersom Plejd förändrar api:t iallafall. Och nej, precis, i Sverige brukar man väl inte åka dit för att modifiera mjukvara/och eller använda en produkrt på ett annat sätt än tillverkaren tänkte sig så länge man inte säljer den vidare.Alfredo skrev:
Du kan läsa på försäkringsbolagens hemsidor om detta. Vet inte hur mycket det påverkar om det kan påvisas att en "ful"-produkt orsakat en brand men det kan du ju ringa och fråga..Alfredo skrev:
Jag var snabbt ute när Led blev poppis och har importerat otaligt antal komponenter. Vissa är bra och vissa andra är mindre bra. Har en förkärlek till att kika hur saker och ting ser ut konstruktionsmässigt och som exempel så var huvuddelen av de led-drivers jag mekade isär rent farliga. Intet sagt att allt är sådant men man får vara på sin vakt annara blir det obra.J Jonte Karlsson skrev:När jag för ett litet tag sen berättade om olika exempel på hur man kan minska risken för brand, tex genom att stänga av riskfylld elektronik när man lämnar hemmet, så blev jag utskrattad och hånad av Plejd-anhängarna. Jag var ju paranoid och pratade om brandapokalypser och allt var det var. Sånt behövde man minsann inte göra. .
Nu är det helt plötsligt väldigt viktigt att handla Plejd eftersom huset brinner ner annars.
Väntar fortfarande med spänning på testrapporterna som visar att en pryl har högre elsäkerhet bara för att samma kinakomponenter är ihopmonterade i en källare i Sverige än i en professionell elektronikfarbrik i Kina.
Medlem
· Tomte-tekniker · Nordpolen
· 1 887 inlägg
Håller med om att en färdigkonfigurerad anläggning med KNX är en mycket stabil och lättanvänd lösning. KNX är också är en stark kandidat vid nyinstallation då prisbilden blir mer rättvis om man jämför med en vanlig elinstallation.jbr skrev:Tja, som vanlig slutanvändare tycker jag inte att tröskeln är hög.
Det många inte riktigt verkar ha förstått är att Knx är ett system som ”ersätter” den konventionella installationen och alltså kan köras helt utan smarta funktioner eller automatisering. Vad man då får är ett mycket flexibelt adresserbart elsystem som lämpar sig mycket bra för just smarta funktioner, automatisering och visualisering.
Detta anser jag vara en betydligt mer rationell väg att gå jämfört med att först göra en konventionell installation som man sedan försöker göra smart.
Vad gäller interaktion mot andra system behöver det varken vara svårt eller dyrt. Det IP-gränssnitt som normalt ingår i en knx-installation, för programmeringen med Ets, är en utmärkt brygga mot t.ex. Home Assistant vilken ju är en bra plattform för automatisering och visualisering. Detta har inget att göra med vare sig molntjänster eller olika versioner av Ets. (Professional eller Home)
Rent tekniskt tycker jag KNX är mycket kompetent men behöver komplettes med Home Assistant (HA) eller likande till slutanvändaren för ökade flexibilitet i styrningen. Att sätta ETS för omkonfiguration i händerna på den normala hemanvändare är inget jag skulle rekommendera. Tyvärr är HA inget den vanliga elektrikern brukar föreslå utan man brukar fokusera på renodlade KNX-lösningar.
När det gäller priserna är de i paritet med vad företag betalar för artiklar i elbranschen med normala pålägg till slutkund men ligger normalt betydlig högre för smarta prylar än tex lösningar som tex Shelly, Sonoff, HomeKit, HomeSeer mfl
Allmänt om KNX vid nyinstallation jämfört med vanlig elinstallation (dvs utan HA eller likande)
- https://www.byggahus.se/el/vad-kostar-smart-hem-knx
- https://knxsweden.se/Dokument/Sonderflyer Sweden.pdf
Prisexempel
Medlem
· Stockholm
· 388 inlägg
Visst är jag intresserad, men vad använder jag för att knyta ihop det hela ?J Jocke Best skrev:
Jag har provat att använda Homeassistans (HA) installerad på en Linuxdistro på en server. Det hela var alltför komplext, att få till drivrutinerna till Conbee, och andra donglar för bluetooth, att få saker att prata med varandra, det var övermäktigt, ett antal installationer och lösenord att hålla reda på ......
Jag har köpt en del Zigbee-saker, men fick Conbee/HA aldrig att hitta dem .....
Mina Ikea Trådfri hittade den, men kunde inte styra ,,,,,
Just nu har jag köpt en Google Nest skärm för 499:- på Kjell o Co, där hittade jag inbyggt stöd för Plejd och kan styra plejd-puckarna utan problem (matar bara in samma användarnamn och lösenord som jag använder när jag loggar in på Plejd-appen). Däremot vet jag ännu inte hur jag gör interaktioner/scenarier
Problemet är vilket program att använda. för att bygga ihop delarna.
Medlem
· Stockholm
· 388 inlägg
Just Linux och HA har jag inte provat och en snabb googling ger att det kan vara lite strul med drivrutiner och är överkurs även för mig. Det brukar kräva VirtualBox VMware etc. Jag hade nog rekommenderat en Home Assistant Blue som är färdigbyggd, man lägger bara till ZigBee eller zwave, eller en Raspberry pi 4 med en SSD disk och med Conbee eller Sonoff-sticka. Eller offra en PC helt och hållet och installera som rent OS.C claesborjesson skrev:Visst är jag intresserad, men vad använder jag för att knyta ihop det hela ?
Jag har provat att använda Homeassistans (HA) installerad på en Linuxdistro på en server. Det hela var alltför komplext, att få till drivrutinerna till Conbee, och andra donglar för bluetooth, att få saker att prata med varandra, det var övermäktigt, ett antal installationer och lösenord att hålla reda på ......
Just nu har jag köpt en Google Nest skärm för 499:- på Kjell o Co, där hittade jag inbyggt stöd för Plejd och kan styra plejd-puckarna utan problem (matar bara in samma användarnamn och lösenord som jag använder när jag loggar in på Plejd-appen). Däremot vet jag ännu inte hur jag gör interaktioner/scenarier
Men ska du vara säker på att köra plejd så vete tusan om det är värt att investera i HA eftersom det inte stöds officiellt. Då måste man nog redan ha en installation och verkligen gilla att pilla med det. Allt annat är självplågeri tror jag.
Redigerat:
Jag har inte haft några problem med ConBee och alla möjliga ZigBee-device. Bytte dock till SmartThings för att förenkla användarvänligheten för resten av familjen, de skall också kunna underhålla sakerna.C claesborjesson skrev:Visst är jag intresserad, men vad använder jag för att knyta ihop det hela ?
Hur länge sedan är det du provade HA, den utvecklas snabbt och svårt att se att någon exempelvis kan ha problem med Conbee idag, det är plug and play?C claesborjesson skrev:Visst är jag intresserad, men vad använder jag för att knyta ihop det hela ?
sen finns det ju färdiga styrenheter, paketerat och klart, de kan kanske vara något att testa.
Jag håller med om mycket här men givetvis inte allt.
Den som pysslar med HA och liknande system i sitt hem är jag dock rätt säker på även kan hantera Ets.
Att en elektriker föreslår KNX tycker jag är synnerligen relevant eftersom det är ett modernt och rationellt sätt att bygga upp ett elsystem.
Här ska man nyttja det faktum att EU är en inre marknad och man köper därför sina produkter förslagsvis från Tyskland. Det är ingen skillnad på att skicka efter från Borås eller att skicka efter från Frankfurt.
Ett annat prisexempel än det tidigare inlägget:
24 kanaler, 16A C-last ger ca. 165 kr per brytare. Med andra ord ligger priset normalt inte betydligt högre för smarta prylar än tex lösningar som tex Shelly, Sonoff, HomeKit, HomeSeer mfl
Håller absolut med om att en central enhet tillför väldigt mycket till en anläggning, såväl funktionalitet som visualisering. Det kan vara en knx-enhet som blir dyrare men bättre eller en extern enhet (t.ex. HA) som blir billigare men i regel också får lite sämre integrering och redundans.Boilerplate4U skrev:
Man måste nog fundera till där. Den normala hemanvändaren tror jag inte driftsätter eller underhåller/utvecklar något system idag, oavsett om man pratar KNX eller Z-wave/Zigbee. (då menar jag hela system och inte enstaka produkter som t.ex. en belysningspuck här och där)Boilerplate4U skrev:
Den som pysslar med HA och liknande system i sitt hem är jag dock rätt säker på även kan hantera Ets.
Att en elektriker föreslår KNX tycker jag är synnerligen relevant eftersom det är ett modernt och rationellt sätt att bygga upp ett elsystem.
Priser ja... grossister ligger löjligt högt i pris på allt som har KNX-logo. (vilket givetvis avspeglar sig hos återförsäljarna)Boilerplate4U skrev:
Här ska man nyttja det faktum att EU är en inre marknad och man köper därför sina produkter förslagsvis från Tyskland. Det är ingen skillnad på att skicka efter från Borås eller att skicka efter från Frankfurt.
Ett annat prisexempel än det tidigare inlägget:
24 kanaler, 16A C-last ger ca. 165 kr per brytare. Med andra ord ligger priset normalt inte betydligt högre för smarta prylar än tex lösningar som tex Shelly, Sonoff, HomeKit, HomeSeer mfl
Jag förstår ärligt talat inte vad du menar. En aktor till Z-wave eller Zigbee kostar i runda slängar hälften av vad dessa du länkat till och att lägga till nya enheter till ett Z-wave-system är relativt enkelt. Detsamma gäller att gruppera enheter eller skriva enklare script (ofta grafisk, klicka och dra).Boilerplate4U skrev:
Ok. Så vad kostar en switch för KNX?jbr skrev:En välplanerad knx-installation är inte dyr i jämförelse med alternativen som står till buds. Det är dock en seglivad myt som hålls igång av många här som själva inte har någon erfarenhet av just knx.
Priset på Ets (programvaran) kan absolut diskuteras, den är emellertid rimligare om man klarar sig med home-edition.
En styrbar LED driver?