S swirve skrev:
det skulle det kunna bli så att du står ersättningslös
Då upprepar jag ordagrant min tidigare fråga:

"Varför tror du det? Har din, eller någon annan, försäkring dessa villkor?"

• Gilla
Jocke Best och 1 till
  • Laddar…
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Nu är inte jag någon expert på KNX med efter en snabb googling på "KNX-RF wireless switching actuator" låg den billigast 1-kanalaren jag kunde hitta på ca 700:- men de flesta låg på tusenlappen och uppåt. Så betydligt dyrare än motsvarande x10/zwave/zigbee.
Wireless?
Det var ju så stabilt för att det var trådat ! .....

S
Alfredo Alfredo skrev:
Då upprepar jag ordagrant min tidigare fråga:

"Varför tror du det? Har din, eller någon annan, försäkring dessa villkor?"
Svar ja! De generella aktsamhetskraven :
Se speciellt andra punkten.
Skärmdump av försäkringsdokument som listar generella aktsamhetskrav vid byggnation och renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

S swirve skrev:
Svar ja! De generella aktsamhetskraven :
Se speciellt andra punkten.
"Intressanta" villkor minst sagt. :surprised::thinking: Vilken offentlig myndighet har godkänt exempelvis din elcentral eller dina vägguttag?

Text från ett dokument som instruerar att endast använda produkter godkända av offentlig myndighet för installationer.

Undrar för övrigt om det finns myndigheter som inte är offentliga? :thinking: Intressanta villkor som sagt...

• Gilla
djac
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Wireless? Det var ju så stabilt för att det var trådat ! .....
Jag kanske missuppfattade dig. Vad det en trådad variant du frågade efter och ska den styras via elkabeln eller vanlig utp (twister pair)? KNX har ju stöd för båda trådat och trådlöst.

S
Alfredo Alfredo skrev:
"Intressanta" villkor minst sagt. :surprised::thinking: Vilken offentlig myndighet har godkänt exempelvis din elcentral eller dina vägguttag?

[bild]

Undrar för övrigt om det finns myndigheter som inte är offentliga? :thinking: Intressanta villkor som sagt...
Exakt samma skrivelser finns hos övriga försäkringsbolag...Tex moderna :
Skärmdump av en dokumenttext om försäkringsvillkor med markerade avsnitt och anteckningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

S swirve skrev:
Exakt samma skrivelser finns hos övriga
Och jag upprepar exakt samma fråga. Vilken "behörig myndighet" godkänner elinstallationsmaterial som exempelvis elcentraler och vägguttag?

Närbild av text från en diskussion om behöriga myndigheter som godkänner elinstallationsmaterial.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
S swirve skrev:
Exakt samma skrivelser finns hos övriga försäkringsbolag...Tex moderna :
[bild]
Så CE-märkt alltså?

• Haha
  • Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Jag kanske missuppfattade dig. Vad det en trådad variant du frågade efter och ska den styras via elkabeln eller vanlig utp (twister pair)? KNX har ju stöd för båda trådat och trådlöst.
Jag trodde inte KNX fanns som trådlöst...
Varför då lägga massa pengar på bussar hit o dit?

S
Alfredo Alfredo skrev:
Och jag upprepar exakt samma fråga. Vilken "behörig myndighet" godkänner elinstallationsmaterial som exempelvis elcentraler och vägguttag?

[bild]
Håller med om att det är en märklig skrivelse... Jag antar att det syftas på CE märkning, som ju är självdeklaration, så finns ju ingen myndighet som godkänner produkter. Men kan ju ses som att om produkten inte är CE märkt så är den inte godkänd. Och då är vi tillbaka på att om du importerar utrustning (ebay, alibaba) så är du ansvarig för att den uppfyller gällande lagar och regler.

S swirve skrev:
Håller med om att det är en märklig skrivelse... Jag antar att det syftas på CE märkning, som ju är självdeklaration, så finns ju ingen myndighet som godkänner produkter. Men kan ju ses som att om produkten inte är CE märkt så är den inte godkänd. Och då är vi tillbaka på att om du importerar utrustning (ebay, alibaba) så är du ansvarig för att den uppfyller gällande lagar och regler.
Men de är ju CE-märkta. Det är dessutom AliExpress, eBay etc som importerar dem. De hanterar moms och tull mm.

• Haha
karlmb
  • Laddar…
S swirve skrev:
Du blandar ihop grossistimport med privatimport.

S
pacman42 pacman42 skrev:
Men de är ju CE-märkta. Det är dessutom AliExpress, eBay etc som importerar dem. De hanterar moms och tull mm.
Nä, det är du som bedriver privatimport då du köper från ett företag som ligger i utlandet. Ali, eBay etc är bara en marknadsplats.

S
K karlmb skrev:
Du blandar ihop grossistimport med privatimport.
Även vid privatimport är du skyldig att tillse att produkten är säker och följer lagar och regler, finns dock inget krav på CE märke så länge du inte sätter produkten på marknaden i Europa.

S swirve skrev:
Nä, det är du som bedriver privatimport då du köper från ett företag som ligger i utlandet. Ali, eBay etc är bara en marknadsplats.
Jag har tolkat det som att det är förändrat iom de nya reglerna som började gälla den 1/7 i EU. Jag kan mycket väl ha fel dock.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.