Myrstacken
R RoAd skrev:
Jag ser att du tar vid precis där du slutade förra gången. Frågar "varför", får svar på det, inser att du inte tänkt klart innan du frågade, och flyttar målstolparna ytterligare en bit för att slippa erkänna att du hade fel.

Inse att många har större lateralt tänkande än dig och ser massor med möjligheter att förenkla livet på sätt du inte kan komma på.
Aaah här är han ju tillbaks i sitt esse.. alltid lika nedlåtande...
 
  • Gilla
Sittställning
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Hade Plejd varit en svensk Zigbee utvecklare så hade jag varit med dig 100%. Men nu håller de inte måttet.
Så då köper du icke provade/godkända produkter istället:thinking:
 
Sittställning
Köpte precis 4 plejd till inför kommande renoveringar. Ska bli kul med ett smartare hem.

Riktigt bra med astrour!!
 
  • Gilla
claesborjesson och 5 till
  • Laddar…
T trojlee skrev:
Så då köper du icke provade/godkända produkter istället:thinking:
Jag betraktar dem som beprövade. Det är samma som säljs i stor volym i EU och även Sverige.
 
J
Sittställning Forlowt skrev:
Köpte precis 4 plejd till inför kommande renoveringar. Ska bli kul med ett smartare hem.

Riktigt bra med astrour!!
Tror det blir perfekt det
 
  • Gilla
trojlee och 1 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Ok. Men då faller ju stabilitetssnacket från de KNX-profeter som inte gillar radio...
Det har egentligen inte med KNX som sådant att göra. Det handlar snarare om att trådlöst är relativt lätt att störa ut och har begränsad räckvidd i synnerhet i stora byggnadskomplex.

I det privata hemmet spelar dessa begränsningar en mindre roll och är lättare att implementera mha enbart trådlöst. Som ett alternativ kan kommunikationen överföras via elkabeln till respektive styrdon.

Men som vanligt behöver det inte vara antingen eller utan i verkligheten brukar det bli en kombination av det som funkar bäst efter omständigheterna.
 
Redigerat:
  • Gilla
Patrik_Hed och 1 till
  • Laddar…
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Det har egentligen inte med KNX som sådant att göra. Det handlar snarare om att trådlöst är relativt lätt att störa ut och har begränsad räckvidd i synnerhet i stora byggnadskomplex.

I det privata hemmet spelar dessa begränsningar en mindre roll och är lättare att implementera mha enbart trådlöst. Som ett alternativ kan kommunikationen överföras via elkabeln till respektive styrdon.

Men som vanligt behöver det inte vara antingen eller utan i verkligheten brukar det bli en kombination av det som funkar bäst efter omständigheterna.
OK, men det är ju uppenbart att radio är framtiden. Någon som har haft problem med att deras wifi eller Zigbee-system "störts ut" av andra radiokällor?
 
R
Myrstacken Myrstacken skrev:
Aaah här är han ju tillbaks i sitt esse.. alltid lika nedlåtande...
Det var inte meningen att låta nedlåtande. Jag kanske bara har svårt att ge kritik utan att det låter som kritik? Du kanske dessutom har svårt att ta kritik?

Istället för att koncentrera dig på om jag låter nedlåtande eller inte (du kastar dessutom rätt stora sten i ditt glashus här) så kan du väl fundera på om jag hade en poäng.

Du har trots allt två gånger i rad ifrågasatt att någon kan ha någon nytta av vissa funktioner. Båda gångerna har du fått en lista med exempel på vad man kan använda dem till. Och båda gångerna verkar du ha tagit till dig precis noll av detta. Är det viljan eller förmågan som saknas?
 
K karlmb skrev:
OK, men det är ju uppenbart att radio är framtiden. Någon som har haft problem med att deras wifi eller Zigbee-system "störts ut" av andra radiokällor?
CIterar mig själv:

"Det handlar snarare om att trådlöst är relativt lätt att störa ut och har begränsad räckvidd i synnerhet i stora byggnadskomplex."

"I det privata hemmet spelar dessa begränsningar en mindre roll och är lättare att implementera mha enbart trådlöst"
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
CIterar mig själv:

"Det handlar snarare om att trådlöst är relativt lätt att störa ut och har begränsad räckvidd i synnerhet i stora byggnadskomplex."

"I det privata hemmet spelar dessa begränsningar en mindre roll och är lättare att implementera mha enbart trådlöst"
Nu är ju dagens teknik att bygga mesh, så jag ser inte riktigt poängen med trådat i större byggnader heller.
 
K karlmb skrev:
Nu är ju dagens teknik att bygga mesh, så jag ser inte riktigt poängen med trådat i större byggnader heller.
Mesh bygger på länkade noder som i likhet med en kedja inte är starkare än dess svagaste länk. Det skulle vara mycket enkelt att störa ut vitala funktioner i en kommersiell byggnad om man byggde allt enbart på radio. Generellt går det att störa ut x10, zwave samt zigbee med väldigt enkla medel.
 
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Mesh bygger på länkade noder som i likhet med en kedja inte är starkare än dess svagaste länk. Det skulle vara mycket enkelt att störa ut vitala funktioner i en kommersiell byggnad om man byggde allt enbart på radio. Generellt går det att störa ut x10, zwave samt zigbee med väldigt enkla medel.
Nja ett mesh ger ju flera olika vägar för signalen att ta. En tråd är ju bara att klippa av också för den delen.
 
K karlmb skrev:
Nja ett mesh ger ju flera olika vägar för signalen att ta. En tråd är ju bara att klippa av också för den delen.
Det spelar egentligen ingen roll om hur många noder som är aktiva, det är ju ett välkänt faktum att det är lätta störa ut all typ av radiobaserad kommunikation i synnerhet välkända och standardiserade mediaprotokoll. Trådat förläggs av naturliga skäl väl skyddat av just den anledning du nämner.

Man som sagt, man bör välja det som passar bäst efter omständigheterna och inte ensidigt efter någon slags teknisk ideologi.
 
Redigerat:
K karlmb skrev:
OK, men det är ju uppenbart att radio är framtiden.
Jaa, vad ska man säga om det?
Trådlöst väljer man när det är praktiskt och det inte värt besväret eller kostnaden att dra tråd eller fiber. Men att hävda att det är bättre eller att föredra är det nog en minoritet som hävdar.

K karlmb skrev:
En tråd är ju bara att klippa av också för den delen.
Är det en faktor att beakta?
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
jbr jbr skrev:
Jaa, vad ska man säga om det?
Trådlöst väljer man när det är praktiskt och det inte värt besväret eller kostnaden att dra tråd eller fiber. Men att hävda att det är bättre eller att föredra är det nog en minoritet som hävdar.
Det är aldrig värt att dra kabel om man kan slippa.

Gällande klippta trådar så menar jag att det i princip bara är sabotage som skulle bli anledningen till radiostörningar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.