Jag har tyvärr inget bra svar att ge, men ville bara säga att ditt hus ser helt fantastiskt vackert ut. ☺️
 
  • Älska
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Jag frågade förra ägaren om tips och fick till svar att de haft draperi för ytterdörrarna.

Det var ju så man gjorde förr. Tjocka tyger för dörrar o fönster, elda i kaminen.

Du behöver definitivt mer isolering om du skal bo där vintertid.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Inte läst tråden så noga.

Men visst har du det gott o varmt på övervåningen. Varm luft stiger ju uppåt.

Så varför inte ordna en luftsluss med fläkt, som blåser ned luften till undervåningen? Kanske finns någon garderob både upp o nere som du kan ta upp hål mellan.
In med en större fläkt. Inte typ PAX, de blir för klena till detta. Gärna med filter, som samlar damm.

Tror att du bör få ned goa värmen

Hålet bör vara placerat så långt bort från trappen till övervåningen som möjligt.

Jag värmer min 1-plans villa med en sån här.
Var varm i morse när jag stod upp.
Eldade senast i går på eftermiddagen.

21 grader i morse, 0 grader ute. Eldade senast i går morse och eftermiddag.




Två våningar kakelugn med brinnande eld, trägolv, prydnadsföremål och jaktutrustning i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Tungt material, Täljsten som lagrar energi.
Väger 1900 kg.
Har långa rökgaskanaler. Effektiv.

Kräver ordentligt fundament att stå på.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Tycker att du tänker rätt som vill bevara ditt gamla hus och dess gamla fönster och dörrar. Tycker att du är rätt ute i många av dina tankar.

Vill förmedla mina egna erfarenheter av att bo i gammalt hus med jordvärme. Vårt hus är byggt 1918 och är på 186 kvm boyta och 60 kvm biyta. Det är i tre plan med källare med isolerat golv och golvvärme. Övriga två plan har vattenburna element. Vi har 4 st eldstäder, en i badrummet i källaren, en vedspis i köket, en kakelugn och en kamin på ovanvåningen.
Vi har gjort åtgärder i sommar pga de högre elpriserna. Vi har byggt in trappen till översta våningen för att kunna stänga till vid höga elpriser. Vi bytte ut vedpannan mot en större Wamsler och har den senaste månaden eldat i den varje morgon och då passat på att förbereda/tillaga kvällens middag. Vi har alltid en 10 liters kastrull stående så att vi får diskvatten.

Vid låga elpriser passar vi på att laga mycket mat i ugn/elspis.

Sedan tidigare har vi åtgärdat problemet med kalldrag via ytterdörren. Vi satte in nytillverkade oisolerade enkelpardörrar på insidan av karmen. Den stillastående luften emellan dörrparen isolerar. Vi har gått från ca 10 grader på insidan av yttre dörrarna till 20 grader på insidan av de nya innerdörrarna. Mätt med en enkel infratermometer.

Vårt hus har enkelglasfönster med tejpade innanfönster. Enl infratermometern så har vi samma temp på insidan av innanfönstren som intilligande innervägg. Lite jobb att plocka i och ur fönster i säsong men klart värt det.

Vi bor i Dalarna och har haft rejält med minusgrader de senaste 10 dagarna. Vi har hittills i November köpt 662 kwh. Vi har solceller men de behöver ju sol för att bidra med något och den har ju lyst med sin frånvaro.

Prio ett för er tycker jag att få in vedpanna eller kakelugn. Givetvis beror besparing mycket på hur ni får tag på ved.

Trasmattor och tofflor hör nästan till att bo i gammalt hus:)
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
P patriklarsson skrev:
Hej, har också en gammal kåk med stående plank, har börjat tilläggsisolera fasad utv, men upplever inte att väggarna är största problemet nu utan i första hand fönster o min veranda/burspråk.
Har bytt ut två av sex fönster från 1+1glas till "billigare" nya 2-glas och känner jag på glasets insida nu är de nya varma och de gamla kalla, nu när det varit några minus här, så det är stor skillnad. Priset upp till 3-glas är också ganska liten skillnad, men är nöjd med mina här där jag bor.
Min veranda verkar oisolerad/1-glas och det kyler ner golvet en kvadratmeter in.
Brukar ställa en lagom stor madrass på insidan ca 150cm bred som når till tak, men behöver även lägga något nertill golvet, ex mattor.
Planen på sikt är att bygga bort de gamla fönstren, ett rum skall till på ena gaveln, ett skall ersättas av altandörr osv. Jag tycker dock att varje förbättring ger skillnad.
Sedan skulle jag rekommendera en enkel kamin, har vedspis i köket och att elda i den ger stor effekt, en korg ved på kvällen brukar jag elda, två om det är riktigt kallt, i övrigt kör jag bara en luft-luftvärmepump.
Jag har också kyligt vid -20, men så kallt är det nästan aldrig här, då går värmepumpen på max + elda morgon och kväll. Nu när det varit några få minus här, märker jag eg inte att det är kallt, det var värre när jag flyttade in.
En sak till gällande de gamla fönstren, de är dessutom otäta, det drar i springor, blåser det ute som nu, då känner man att det drar rakt igenom.
Min veranda ska på sikt bytas ut till en ny, något större, isolerad med nya fönster och dörrar, så jag tror att du är inne på rätt spår.
En dörrkarm är max 1dm skulle jag säga. Dubbla dörrar är nog inte fel, men då ska det ju vara lite isolering i också.
Lycka till.
Se till att sälj de gamla fönstren, kasta INTE! Många (inkl mig) vill ha de gamla fönstren med munblåst glas och kärnvirke!
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Jag frågade förra ägaren om tips och fick till svar att de haft draperi för ytterdörrarna. Har inte provat det då det känns som att det inte hjälper så mycket.
mittgamlahus1918 mittgamlahus1918 skrev:
Jag frågade förra ägaren om tips och fick till svar att de haft draperi för ytterdörrarna. Har inte provat det då det känns som att det inte hjälper så mycket.
Inte riktigt samma sak, men nästan: Jag har en dörröppning, utan dörr, mellan ett rum som inte används och vardagsrummet. Ingen värme på i det oanvända rummet. Har en gardin från Rusta (alltså ganska billig och inte så tjock, i dörröppningen som isolerar förvånansvärt bra.Det är en markant skillnad i temperatur mellan rummen. Har tyvärr inte mätt upp graderna. Så, prova med ett draperi, det är ju en enkel, billig lösning!
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Ett tidigare tips var att under den kalla säsongen komplettera (enkelglasfönster) med innerfönster och tejpa skarven på insidan. Det är bra! Men när jag kikar på bilderna ser det dock ut som att det är kopplade dubbelglasfönster. I dessa tider när det normalt är isolerglasfönster har vi nog tappat bort nyttan av att täta mellan innerbåge och ytterbåge. Använd då dammlist, av t.ex skumgummi, som är lagom isolerande (inte tätningslist). Det blir då ett isolerande luftskikt med en viss konvektions genomströmning som begränsar kondensbildning.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Vi har löst kylan på det sätt som Anna H skriver i vårt 1800-talshus. Har ingen isolering alls i huset och 2-glasfönster. Blir betydligt varmare inomhus med draperi vid dörrarna samt plissepersienner i fönstren, köpt på IKEA. Kompletterar med filtar samt tofflor så överlever vi dom få dagar det är kallt i södra Sverige.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Bor i ett inte så gammalt hus, men hade en dåligt isloerad altandörr och shit vilken skillnad det blev när vi bytte den till en dyr men välisolerad dörr. Från att ha känt kylan flöda från dörren till ingen värmeskillnad alls vid dörren.
Så byt ut dina altandörrar asap om de är gamla/oisolerade, till och med fönster kanske kan vara värt att byta (det är ju inte det så ofta annars, men här har ni ett ganska stort värmetapp någonstans).
 
Inspektionslucka till grunden vill du väl ha oavsett. Så det hade jag absolut skaffat.
Kanske är det inte alls svårt att få till isoleringen undet golvet.
Jag vet att det är att svära i kyrkan. Men jag slet ner all isolering under golvet i en tillbyggnad på vårt hus där golven var iskalla och dragiga.
Sen hade jag dit en firma som sprutade isolering. Billigt snabbt och golven blev varma och helt dragfria på direkten. Sen syns eller är det ingen påverkan inne i huset.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Vi har ett 1800-talshus och det som kyler ner det för oss är främst att det blåser in i springor och liknande. Efter att vi tätat fönster med linsnöre (ingen plast eller gummi här inte!) och dessutom vintertid tejpar med fönstertejp, så känns det en klar skillnad i den sida av huset som ligger i vindriktningen.

Har även en tunnare äldre dubbeldörr som du, men med innerdörrar också. Eftersom de är av äldre slag (läs: skitgamla) vill vi inte göra åverkan på dom, så lösningen där är att dreva och dessutom sätta isolering i utrymmet mellan dörrarna och bara nyttja ena delen av dörrparet vintertid.

Har kvar ett par köldställen i huset som inte går att åtgärda så lätt. som ovan. I ett hörn på nedervåningen är stenfoten såpass nära golvet att det inte gick att isolera fullt ut och där känns det tydligt att det är kallare än resten av golvet. Men kändes inte värt att riskera hela husets grundläggning för att åtgärda.

Däremot är jag lite fundersam till att du inte kommer åt krypgrunden. I vårt fall upptäcktes det för länge sedan att delar av bjälklaget var ruttet och det sattes in åtgärder för det. Fortfarande är dock delar av bjälklaget inte åtgärdat så det är delvis oisolerat golv ner mot krypgrunden. Det märks också av lite grann riktigt kalla blåsiga dagar. Att täta golvspringor och liknande med lindrev har hjälpt.

Värmekamera är riktigt bra att ha. Inte IR-termometervarianten som bara läser av på en prick, utan värmekamera. Det ger en bättre bild (höhö) av temperaturskillnaderna och var det kan behöva åtgärdas.
 
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Förr hade man tjocka gardiner/draperier som man kunde dra för ytterdörrar osv. Hjälper mycket
Är fönstrena tätade inåt?
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Du kan läsa om Thermo film användes mot dragiga fönster på vintern.
 
  • Förpackning av genomskinlig isoleringsfilm för fönster som sparar energi, 4m x 1,5m storlek, online produktbild.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett petigt påpekande eftersom flera skrivit om att tejpa fönster. Vill förtydliga för den som inte vet att det inte är tejp man använder. Det är fönsterremsa, en speciell produkt för ändamålet, av papper med vattenlösligt klister. Är två finesser med den, dels att du har viss möjlighet att justera den på plats när den monteras, dels att man bara blöter den när den ska tas bort. Det sista är viktigt eftersom den då lossnar utan att skada målningen.

Om att behålla värmen på nedervåningen: även där är draperi en bra lösning om man hänger det i trappen och hindrar det fria luftflödet uppåt.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.