E Elektra skrev:
Jag har satt upp de här skenorna och det fungerar utmärkt. [länk]
Det där systemet var ju riktigt smart, och mångsidigt med olika alternativ för fästen och delar för hörn osv!
 
  • Gilla
Elektra
  • Laddar…
mittgamlahus1918 mittgamlahus1918 skrev:
Jag överväger att köpa isolerglas från stocksundet, man sätter en tunn plast mellan inner- och ytterfönster för att skapa ytterligare en luftspalt. Någon som testat detta?
Vi har isolerad våra fönster på det viset. Är mycket nöjd med resultatet.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
S
F Fideliox skrev:
[länk]

För kallt är nog inte så hälsosamt. Vi människor är byggda för en temp runt 25-30 grader (utan kläder). 🤓

Äh, det där är bara något modernt påhitt. 😉
Läste i en bok om spädbarnsvård från 30-talet att man ska bada spädbarn en gång i veckan i ett varmt rum, gärna 17-18 grader.
 
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Hej

Temperaturskillnaden på ingående vatten till elementen och utgående ska inte vara mer än 7 - 10 grader. Har du mer beror det på att du har dåligt flöde i systemet. Kan bero på att returen på elementet är strypt eller att cirkulations-pumpen i värmepumpen är inställd på för lågt flöde.
Nu vet jag inte fabrikat på din värmepump men något som du kan kontrollera själv är att skillnaden på värmebärare ut (utgående vatten till elementen) och värmebärare in (inkommande vatten från elementen) bör ligga omkring 7 - 10 grader och temperaturskillnaden på in och ut i borrhålet ska var omkring 3 - 4 grader. Avvikelser från dom värdena ger dålig ekonomi i pumpen.
Lägre skillnad på värmebäraren in och ut betyder att du har för högt flöde i värmesystemet. Större skillnad på värmebäraren in och ut betyder att du har för lågt flöde i värmesystemet Min inställning på värmekurvan ger 54 grader ut på elementen. vid -20 grader, men du kan behöva en högre inställning till ditt hus.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Dan1891 Dan1891 skrev:
Morsan har en sån glasveranda med 1-glas fönster. Huset är byggt 1912.
Dörrarna in är också bara 1-glas(spegel).
Vi har fixat en kassett fylld med Rockwool som passar precis i dörrkarmen från insidan, med tätningslist runt kassetten, så att man klämmer in den i dörrhålet.
Gör ett smärre underverk för värmekomforten den kalla tiden av året.
Låter något som skulle vara intressant att prova själv. Är det alltså något ni byggt själva? Har svårt att föreställa mig exakt vad som menas med en kassett. Vore kul med en bild :)
 
mittgamlahus1918 mittgamlahus1918 skrev:
Jag har bergvärme och elementen är väldigt varma men det räcker inte till. Kan vara så att det behövs fler element också. De flesta sitter inte vid fönster utan inne i rummet. Och i köket har de byggt in elementet bakom köksskåpet... dock med en springa upptill.
Nu har jag inte läst hela tråden så du har kanske redan fått detta tipset, om dina element är enkelpanel så kan du sätta in dubbepanel element som då ger mycket mer värme vid samma temperatur.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
mittgamlahus1918 mittgamlahus1918 skrev:
Jag har redan jagat. Har kompletterat tätningar runt fönster och dörrar där det behövs. Inga öppna fönster och det är självdrag. Varken förra ägaren eller jag har gjort någon reparation. Alla element fungerar. Jag frågade förra ägaren om tips och fick till svar att de haft draperi för ytterdörrarna. Har inte provat det då det känns som att det inte hjälper så mycket. Det var därför jag frågade om tips angående dubbla ytterdörrar. Det känns ett tydligt kalldrag därifrån trots tätningslister. Tror att det beror på att de är så tunna och troligen inte isolerade. Samma sak med altandörrarna och alla fönster. Därför funderar jag på och frågade om tips på isolerglas.
Det är inga problem när det är mildare ute, igår kväll var det -7 och då var det 19 grader nere. Men vid -20 räcker det inte till.
Det kan faktiskt göra mycket med draperier (tjocka) innanför dörrarna. Det är ju i alla fall en enkel och billig åtgärd du kan testa. Tjockt tyg och helst i många veck, från taket ända ner till golvet. Synd att dölja dina vackra dörrar, men du behöver ju bara använda draperiet när det är som kallast ute. Prova! 👍🏻
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
mittgamlahus1918 mittgamlahus1918 skrev:
Haha jo om man aldrig gjort det så tar det nog tid. Och det är inte så lockande att stå ute i kylan och jobba nu.
Stå på insidan så är det lite varmare. 😉
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
S Småbrukaren skrev:
Stå på insidan så är det lite varmare. 😉
Jo fast jag är rädd att förstöra tapeterna.
 
Tack för att så många engagerat sig och läst här. Har fått många bra och en del mindre bra tips 😉
Har inte hunnit läsa allt heller, då skulle jag inte hinna något annat... Men ska göra det så fort jag hinner!

En liten pinsam uppdatering. Min svärson var in och tittade och upptäckte att elementen behöver luftas... hade fått för mig att han som servade pannan gjorde det men nu minns jag att han sa att jag kunde göra det vid behov 🤭
Så nu när vi luftat är det betydligt behagligare inne 🤣 Det har förvisso inte varit -20 sen förra helgen. Men i morse var det -10 och blåsigt. Ändå hade jag 19 grader nere på väggen vid dörren. Det känns ändå helt okej. Kanske detta räcker, kompletterat med mattor mot golvkylan 😊
 
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
mittgamlahus1918 mittgamlahus1918 skrev:
Men i morse var det -10 och blåsigt. Ändå hade jag 19 grader nere på väggen vid dörren.
Då får du nog vara nöjd! Bättre än så är svårt att få i gamla fina hus från början av förra seklet skulle jag säga.
Utan att vidta en massa övriga åtgärder vill säga.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
mittgamlahus1918 mittgamlahus1918 skrev:
Tack för att så många engagerat sig och läst här. Har fått många bra och en del mindre bra tips 😉
Har inte hunnit läsa allt heller, då skulle jag inte hinna något annat... Men ska göra det så fort jag hinner!

En liten pinsam uppdatering. Min svärson var in och tittade och upptäckte att elementen behöver luftas... hade fått för mig att han som servade pannan gjorde det men nu minns jag att han sa att jag kunde göra det vid behov 🤭
Så nu när vi luftat är det betydligt behagligare inne 🤣 Det har förvisso inte varit -20 sen förra helgen. Men i morse var det -10 och blåsigt. Ändå hade jag 19 grader nere på väggen vid dörren. Det känns ändå helt okej. Kanske detta räcker, kompletterat med mattor mot golvkylan 😊
kul att du höll i oss igång....
 
  • Haha
mittgamlahus1918
  • Laddar…
mittgamlahus1918 mittgamlahus1918 skrev:
Tack för att så många engagerat sig och läst här. Har fått många bra och en del mindre bra tips 😉
Har inte hunnit läsa allt heller, då skulle jag inte hinna något annat... Men ska göra det så fort jag hinner!

En liten pinsam uppdatering. Min svärson var in och tittade och upptäckte att elementen behöver luftas... hade fått för mig att han som servade pannan gjorde det men nu minns jag att han sa att jag kunde göra det vid behov 🤭
Så nu när vi luftat är det betydligt behagligare inne 🤣 Det har förvisso inte varit -20 sen förra helgen. Men i morse var det -10 och blåsigt. Ändå hade jag 19 grader nere på väggen vid dörren. Det känns ändå helt okej. Kanske detta räcker, kompletterat med mattor mot golvkylan 😊
Papphammar? 🥸
 
  • Gilla
mittgamlahus1918 och 1 till
  • Laddar…
mittgamlahus1918 mittgamlahus1918 skrev:
Men i morse var det -10 och blåsigt. Ändå hade jag 19 grader nere på väggen vid dörren.
Låter nästan otroligt högt. Vad har du för temperatur mitt i rummet?
 
mittgamlahus1918 mittgamlahus1918 skrev:
Jo fast jag är rädd att förstöra tapeterna.
Lägg ett varsamt snitt med kniven längst med fodret så att tapeten som döljs släpper. Använd en bit kartong bakom bräckjärnet så skyddar du väggen.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.