Det är inte så att det var - 20 och blåsigt?! Mitt gamla hus från 1890 med orginalpanel (dvs mycket springor) är kallare inomhus om det är 0 gradigt och blåser mycket än om det är - 25 och vindstilla.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
T Torleif S skrev:
När det gäller ytterdörrar och altandörrar så är en snabb fix att ha en matta innanför som man drar upp över underkanten för att minska både kallas och förmodat luftläckage. Det är ju extra stor tryckskillnad nertill som driver in kall-luften pga temperatur differensen. Mattan skjuter kan lätt ner på golvet då den inte behövs.
Ett annat knep är att med ett stearinljus söka luftläckagerunt fönster och dörrkarmar. Vi hittade så ganska snabbt några rejäla missar i den fogtätning som en entreprenör utfört vid vårt fönsterbyte. Det var sedan lätt att lossa några foder och komplettera.
Hoppas att du får till det och vårda det gamla huset.
Tack för smarta tips!
 
S swirve skrev:
Det är inte så att det var - 20 och blåsigt?! Mitt gamla hus från 1890 med orginalpanel (dvs mycket springor) är kallare inomhus om det är 0 gradigt och blåser mycket än om det är - 25 och vindstilla.
Jag tror inte det blåste, minns inte 🤣
Men visst märks det när det blåser, då kan det bli riktigt kallt inne!
 
MultiMan
Med ett så fint gammalt hus hade jag nog personligen sett till att optimera bergvärmen så att den verkligen klarar av det stora värmebehovet i ett sådant hus. Kanske borra ett hål till, kanske byta pump. Att ha för lite borrhål som inte kan ge tillräcklig effekt gör att elpatron får gå in för ofta och det blir dyrt. Plus att huset blir utkylt om inte effekten räcker ens när allt går på max, som verkar vara fallet här.

Jag har gjort det i första läget istället för att renovera sönder ett så fint, klassiskt hus, men givetvis ska man kontrollera om det finns rena läckage så att det inte drar rakt genom huset. Så allra först kontrollera huset med värmekamera.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
Inte om man tänker sig för och lämnar fritt för bra utblås.
 
Hade du sagt så för 10-15 år sedan skulle jag hållit med men dom som kommer nu för tiden är inte att leka med.Vi körde en aura t2 och jämförde med en legend 8 kw i labb i Arvika och legenden(bergvärme) hade inte mycket att komma med.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
mittgamlahus1918 mittgamlahus1918 skrev:
Nej det har jag inte. Har precis flyttat in 😉 men det såklart vara en bra idé. Dock inget jag kommer göra i nutid.
Varför inte. Bryt loss fodret försiktigt, dreva ordentligt och spika sedan fast det igen. Måla vid behov. Tar inte många minuter.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Skillnaden mellan nya och gamla radiatorer är inte enorm, det bör funka ok för allt utom de kallaste dagarna. Har man ett gammalt hus är moderna panelradiatorer inte nåt som förhöjer estetiken. Jag skulle heller montera ett par tre extra radiatorer på väl valda ställen isåfall...
Det kan ge 50-60% mer effekt och sänker returtemperaturen betydligt. Det gör bergvärmen mer effektiv.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
När det gäller radiatorerna kan det också vara bra att undersöka hur bra de är injusterade som ett system. Det kan vara svårt att få till det med en blandning av gammalt och nytt samt med en lägre framlednings temperatur. Känn av att alla radiatorer är någorlunda i balans så att det är varmt uppe och kallt nere. En enda radiator kan kortsluta och släppa igenom ett onödigt stort flöde som stör hela systemet.
 
Hej. Är uppvuxen i ett gammalt hus 1900-talet. Det ”blåste” vid golvet när servar kallt ute. Gammal stengrund där det förmodligen saknades någon form av tätning mellan huskroppen och grunden. Annars ser allt bra ut tycker jag. Synd att byta fönster och dörrar initialt. Se efter om det är otätheter mellan grund och huskroppen först med värmekamera och utgå därifrån. Lycka till.
 
  • Gilla
mittgamlahus1918 och 1 till
  • Laddar…
Värme stiger uppåt. Isoleringen av taket/vinden är helt avgörande om du ska få varmt på bottenvåningen. Börja med att kolla isoleringen där uppe även om det blir varm där idag. Du kan aldrig få varmt på bottenvåningen utan att isoleringen är bra där uppe. Det är som att inte ha en varm mössa på sig när det är -20 grader ute.
 
  • Gilla
mittgamlahus1918
  • Laddar…
mittgamlahus1918 mittgamlahus1918 skrev:
IVT greenline ht plus heter den.
Hålet är 140 m från markytan.
Ja, där har vi ju problemet. Hålet är alldeles för kort för det huset! 140m ger gissningsvis mindre än 120 aktiva meter.
Sannolikt har du minusgrader även på inkommande, beroende på hur mycket, riskerar du att hålet fryser och slangarna kläms ihop - obra!

Så beroende på ekonomi, är det första du borde göra att beställa dit en borrfirma och borra ett till hål, gärna 200m när de ändå är på plats, och parallellkoppla hålen med strypventil på det djupa för att få balans.

Sedan om ekonomi finns, byta ut till en större pump på 12 eller 15kW.
Därefter borde värrmesystemet klara det huset, även kallaste dagarna.
 
  • Älska
Roger Fundin
  • Laddar…
Hej, har också en gammal kåk med stående plank, har börjat tilläggsisolera fasad utv, men upplever inte att väggarna är största problemet nu utan i första hand fönster o min veranda/burspråk.
Har bytt ut två av sex fönster från 1+1glas till "billigare" nya 2-glas och känner jag på glasets insida nu är de nya varma och de gamla kalla, nu när det varit några minus här, så det är stor skillnad. Priset upp till 3-glas är också ganska liten skillnad, men är nöjd med mina här där jag bor.
Min veranda verkar oisolerad/1-glas och det kyler ner golvet en kvadratmeter in.
Brukar ställa en lagom stor madrass på insidan ca 150cm bred som når till tak, men behöver även lägga något nertill golvet, ex mattor.
Planen på sikt är att bygga bort de gamla fönstren, ett rum skall till på ena gaveln, ett skall ersättas av altandörr osv. Jag tycker dock att varje förbättring ger skillnad.
Sedan skulle jag rekommendera en enkel kamin, har vedspis i köket och att elda i den ger stor effekt, en korg ved på kvällen brukar jag elda, två om det är riktigt kallt, i övrigt kör jag bara en luft-luftvärmepump.
Jag har också kyligt vid -20, men så kallt är det nästan aldrig här, då går värmepumpen på max + elda morgon och kväll. Nu när det varit några få minus här, märker jag eg inte att det är kallt, det var värre när jag flyttade in.
En sak till gällande de gamla fönstren, de är dessutom otäta, det drar i springor, blåser det ute som nu, då känner man att det drar rakt igenom.
Min veranda ska på sikt bytas ut till en ny, något större, isolerad med nya fönster och dörrar, så jag tror att du är inne på rätt spår.
En dörrkarm är max 1dm skulle jag säga. Dubbla dörrar är nog inte fel, men då ska det ju vara lite isolering i också.
Lycka till.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Finns möjlighet att sätta in en pelletspanna där gamla dieselpannan stod, så är det en bra backup och stöd på vintern. Håller även skorstenenstocken varm och torr. Värmepumpar må vara bra men de är inte byggda för gamla hus. Tvåglas fönster räcker långt, så dörrarna och burspråket ser ut att vara de stora värmetjuvarna.
 
Jodå, draperier gör mycket. Speciellt när dörren sitter som din med ett djup i karmen, då det inte bara handlar om att materialet i draperiet isolerar, utan också om att du skapar en luftspalt enligt samma logik som ett innanfönster.

Det ska hänga så nära väggen det går och överlappa minst hela dörrfodet, och gå ända ner till golvet. Helst ett enda tygstycke, om du tycker att du måste ha två delar med glipa i mitten ska de sitta på olika stänger så de kan dras igen med överlapp.
Rekommenderar vadmal (finns t.ex. hos Ohlssons tyger) Det hänger plant och stabilt, är "dragtätt", tål variationer i fuktighet och håller emot kyla bra. Kan klippas till exakt den storlek som passar och hängas i gardinklämmor helt utan sömnad.

På samma sätt hjälper rullgardiner /andra gardiner i fönstren också, även om tyget inte är superisolerande i sig. Tänk lite extra kring hur de hänger, var luften smiter emellan, och att de har tyngd/annan stabilitet så de inte rör sig av sådant som drag eller att folk går förbi.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.