Sen när beräknade man effektåtgång per kvm? Beror ju mycket på fönster m.m.
 
  • Gilla
mittgamlahus1918
  • Laddar…
Skulle absolut satsa på isolerglas.
 
  • Gilla
mittgamlahus1918
  • Laddar…
Hur funkar isolerglas egentligen? På ett kopplat 2 glasfönster? Jag är lite nyfiken på det, hur gör man?
 
En snabbis: är radiatorerna bytta till lågtemp.?
Sorry om ni redan har diskuterat detta, kan iaf inte se det.
 
Elementen fungerar nog inte så bra med värmepump som flera påpekat. Kontrollera att de är urluftade och sätt en fläkt som får värmen att cirkulera bättre. Satsa på byta ut de nygamla elementen till nya som är anpassade till lägre vattentemperaturer.

Draperier framför dörrarna.

Skaffa innanfönster till fönstren som man hade förr i tiden. De tar man bort på våren när det blir varmare och montera tillbaks på senhösten eller när du tycker det blir för kallt.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
V växelventil skrev:
Kanske en luft-luft värmepump kan nog hjälpa till med värmen på undervåningen och dom kostar inte så mycket.
En luft-luftvärmepump för att få mer värme när det är -20 ute är rätt meningslöst.
 
  • Gilla
EvertL och 1 till
  • Laddar…
Dan1891 Dan1891 skrev:
Nu spånar jag rätt friskt här, men kan man isolera golven ovanifrån? Med typ cellplastskivor? Fast då förvsinner ju nuvarande (plank) golv, och man får lägga nått nytt golv över...kanske inte så kul.
Tack för att du försöker lösa problemet men om jag ska isolera uppifrån så ska det ske med gamla metoder och plankgolvet ska tillbaka.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Vi bytte också ut innerrutorna mot energiglas i de gamla fina fönstren (kopplade tvåglas med spröjs) och behöll kulturglasen i ytterrutorna. Nu ser jag ibland att det är frost på utsidan av vissa ytterrutor vilket tyder på att värmeläckaget genom rutan är lågt.

Köp en värmekamera och leta efter läckage både inomhus (kall luft strömmar in) och utomhus (värme läcker ut).
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
P Peitursnur skrev:
En snabbis: är radiatorerna bytta till lågtemp.?
Sorry om ni redan har diskuterat detta, kan iaf inte se det.
Vet ej. Men rörfirman som servade pannan såg inga problem med elementen.
 
  • Gilla
Peitursnur
  • Laddar…
Håller inte riktigt med där. Gamla stora element brukar funka ganska bra ihop med bergvärme, mycket yta, i motsats till mina 70-tals enkla radiatorer. Från början oljeeldning, och blev det -25 var det bara att skruva på shunten. Bergvärmesäljaren, ett norskt företag, borde givetvis förklarat att vi behövde byta till "flerlagriga" radiatorer.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 8 till
  • Laddar…
Dan1891 Dan1891 skrev:
Hur funkar isolerglas egentligen? På ett kopplat 2 glasfönster? Jag är lite nyfiken på det, hur gör man?
De har mycket info på sin hemsida. Man öppnar upp som när man ska putsa fönster och fäster glaset i överkant. Sen ska det hänga fritt däremellan.
 
  • Gilla
leifherlin och 1 till
  • Laddar…
mittgamlahus1918 mittgamlahus1918 skrev:
De har mycket info på sin hemsida. Man öppnar upp som när man ska putsa fönster och fäster glaset i överkant. Sen ska det hänga fritt däremellan.
Vilken hemsida är det?
 
Ulltand Ulltand skrev:
Utedelen i en luftvärmepump kan man ju sätta i en arkitektritad hundkoja om det kniper.
Nej, absolut *aldrig* bygga in en utedel till en LLVP! Fritt blås och inte monterat för nära ytterväggen. Ett snörasskydd en bra bit över kan vara befogat och helt ok om det är mycket snö där man bor.

Att bygga i utedelen är ett garanterat recept för urusel verkningsgrad pga kortslutet luftflöde output-input i utedelen.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
När det gäller ytterdörrar och altandörrar så är en snabb fix att ha en matta innanför som man drar upp över underkanten för att minska både kallas och förmodat luftläckage. Det är ju extra stor tryckskillnad nertill som driver in kall-luften pga temperatur differensen. Mattan skjuter kan lätt ner på golvet då den inte behövs.
Ett annat knep är att med ett stearinljus söka luftläckagerunt fönster och dörrkarmar. Vi hittade så ganska snabbt några rejäla missar i den fogtätning som en entreprenör utfört vid vårt fönsterbyte. Det var sedan lätt att lossa några foder och komplettera.
Hoppas att du får till det och vårda det gamla huset.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.