För övrligt, det ser ut att vara ett jättefint hus - bra du är rädd om det, det förtjänar det! De gamla fina gjutjänradiatorerna ska du absolut inte byta ut, men den där panelradiatorn kanske går att ersätta med nåt bättre? Och som sagt, att dra ned de ställen där det inte behövs värme kan ge mer till andra ställen, men det beror ju på vad som är problemet, om BVP kör på max hela tiden eller det är nåt annat som gör att det inte blir varmt - att kolla att systemet är rätt inställt är en bra början - vi har ingen innegivare (än) och det gör att vid omslag av vädret så kan det bli lite för kallt eller varmt, det tar ett tag innan pumpen kommer i takt...
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
P Plutus skrev:
Är alla element varma i botten? Det behövs cirkulation för att få ut värmen från värmepumpen. Vad är det för temperatur på fram och returledning? Är värmepumpen dimensionerad för -20? Hur stor effekt har den och hur stort är huset? Att kompressorn går får vi väl anta eftersom teknikern tyckte den gick bra, men är elpatronen påslagen? Många bergvärmepumpar har el som tillskott kalla dagar och på vissa går den att stänga av
Har inte svar på alla dina frågor. Var nere i källaren på lunchen och kollade alla värden men minns dem inte. Tror inte det var så stor skillnad.
Men att den är dimensionerad för huset får man väl anta då den stått här i 18 år och ingen av de som bott här under tiden har gjort något åt det. Och det finns papper på de beräkningar som gjordes då.
Elementen är kallare i botten, det är väl så det ska vara om jag förstått rätt. Det varma är upptill och det kallare går tillbaka nertill.
Huset är på 130 kvm, vet inte hur stor effekt den har.
Ja elpatronen är påslagen.
Jag tror inte det är där problemet sitter.
 
J JohanLun skrev:
För övrligt, det ser ut att vara ett jättefint hus - bra du är rädd om det, det förtjänar det! De gamla fina gjutjänradiatorerna ska du absolut inte byta ut, men den där panelradiatorn kanske går att ersätta med nåt bättre? Och som sagt, att dra ned de ställen där det inte behövs värme kan ge mer till andra ställen, men det beror ju på vad som är problemet, om BVP kör på max hela tiden eller det är nåt annat som gör att det inte blir varmt - att kolla att systemet är rätt inställt är en bra början - vi har ingen innegivare (än) och det gör att vid omslag av vädret så kan det bli lite för kallt eller varmt, det tar ett tag innan pumpen kommer i takt...
Tack! Jag uppskattar den gamla charmen.
Jag har innegivare. Tror inte problemet ligger i pannan.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Hyra en värmekamera är ju helt klart steg ett.
Kanske hittar en eller flera super tydliga ställen som går att lösa.
Så slipper du chansa och klydda med gardineri och grejor.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Om elementen är kallare på bottenvåningen än uppe så är det för lite kraft i cikpumpen och på något sätt går vattnet lättare till dom. Troligtvis så är det 2 stammar av grövre typ i huset, ett till uppe och ett till BV. Du får se om det går att öka faren på pumpen och se hur rören är kopplade, kanske finns det ventiler för att stänga till båda och som prov stänga lite till uppe. Då ökar flödet på dom nere och blir lite varmare. Kontentan av att för ett högre flöde över VP är att VP inte hinner lyfta tempen på vattnet.
Ökar man på flödet genom VP så sjunker tempen och minskar man det så ökar tempen, riktigt klurigt att få till det, men kan gå.
 
  • Gilla
Bromma1927
  • Laddar…
mittgamlahus1918 mittgamlahus1918 skrev:
Jag har innegivare. Tror inte problemet ligger i pannan.
J jonaserik skrev:
Om elementen är kallare på bottenvåningen än uppe så är det för lite kraft i cikpumpen och på något sätt går vattnet lättare till dom. Troligtvis så är det 2 stammar av grövre typ i huset, ett till uppe och ett till BV. Du får se om det går att öka faren på pumpen och se hur rören är kopplade, kanske finns det ventiler för att stänga till båda och som prov stänga lite till uppe. Då ökar flödet på dom nere och blir lite varmare. Kontentan av att för ett högre flöde över VP är att VP inte hinner lyfta tempen på vattnet.
Ökar man på flödet genom VP så sjunker tempen och minskar man det så ökar tempen, riktigt klurigt att få till det, men kan gå.
Nej det är inte kallare i elementen på nedervåningen. De är något varmare.
 
Kanske räcker med att köpa ett par flyttbara elradiatorer och ställa på nedervåningen när det är som kallast.
 
  • Gilla
mittgamlahus1918 och 1 till
  • Laddar…
Om VP är 18 år gammal kan jag med gott självförtroende brösta upp och säga att förmodligen så är den inte dimensionerad för det kallaste av dagar utan man täckte upp med elpatron.
Kika om elpatronen får gå in som stöd eller om den är avstängd.

Om jag vore dig så skulle jag börja budgetera för en ny VP och kanske tom jordslinga eller ett till hål som har större effekttäckning än den nyvarande istället för att göra några andra förfulande åtgärder på ett sådant gammal fint hus det verkar vara.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Då till nästa fråga som inte framkommit, Fabrikat och typ på VP, samt hur djupt hålet är, om det är ett ellr flera, kanske om du har tur och dom är registrerade, så kan dom finnas här, går att zoma ner på fastighetsnivå.
https://apps.sgu.se/kartvisare/kartvisare-brunnar.html
 
Å andra sidan, om du inte har -20 mer än några gånger per säsong, så kanske draperier vid dörr och fönster räcker? Plus tröja och tofflor på de dagarna. Och stänga dörrar till de rummen du vill ha lite mer värme i.
 
  • Gilla
hansan och 1 till
  • Laddar…
Maxwells demon TotalControl skrev:
Om VP är 18 år gammal kan jag med gott självförtroende brösta upp och säga att förmodligen så är den inte dimensionerad för det kallaste av dagar utan man täckte upp med elpatron.
Kika om elpatronen får gå in som stöd eller om den är avstängd.

Om jag vore dig så skulle jag börja budgetera för en ny VP och kanske tom jordslinga eller ett till hål som har större effekttäckning än den nyvarande istället för att göra några andra förfulande åtgärder på ett sådant gammal fint hus det verkar vara.
Har redan skrivit att elpatronen är igång. Jo jag vet att jag kommer behöva pannan. Jord är inte aktuellt pga fastigheten, annars är det nog mest effektivt. Men varför skulle inte det befintliga hålet räcka till?
 
J jonaserik skrev:
Då till nästa fråga som inte framkommit, Fabrikat och typ på VP, samt hur djupt hålet är, om det är ett ellr flera, kanske om du har tur och dom är registrerade, så kan dom finnas här, går att zoma ner på fastighetsnivå.
[länk]
IVT greenline ht plus heter den.
Hålet är 140 m från markytan.
 
Jag tänker att det är trist att gå all in och ändra alltför mycket på det fina gamla hus du har.
Nya fönster, ny utanpåliggande isolering, nya dörrar osv. förstör ju känslan på huset som det var från 1918.
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
Dan1891 Dan1891 skrev:
Å andra sidan, om du inte har -20 mer än några gånger per säsong, så kanske draperier vid dörr och fönster räcker? Plus tröja och tofflor på de dagarna. Och stänga dörrar till de rummen du vill ha lite mer värme i.
Jo det är sant. Har i o f s alltid tofflor och tjocktröja. Även nu är det golvkallt så golven behöver nog isoleras. Problemet är att jag inte vet hur det ska gå till. Vill inte bryta upp golvet och kommer inte under huset. Hur gör man då? 🤔😬
 
Dan1891 Dan1891 skrev:
Jag tänker att det är trist att gå all in och ändra alltför mycket på det fina gamla hus du har.
Nya fönster, ny utanpåliggande isolering, nya dörrar osv. förstör ju känslan på huset som det var från 1918.
Exakt på spiken! Kommer inte att göra något sånt alls 😊
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.