Precis som andra sagt här, så börja med att skaffa eller hyra en värmekamera. Det är inte dyrt alls och det ger en tydlig bild var de största problemen ligger. Precis som inom IT så ska man inte optimera utan att mäta först. Ibland kan det göra otroligt mycket att bara täta vid fönster och dörrar, men det är svårt att veta om man inte mäter först.

Elementen bör bytas ut i vilket fall som helst för att få mer ut av bergvärmen. Som andra dagt även om detta så är de tjocka elementen ok för oljepannor, men inte för de låga temperaturerna som bergvärme ger.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Har du 14 på ytterväggen vid dörren är det nog några grader högre inne och är det då bara en vecka om året och annars 19-20 grader vid dörren så verkar du ha det varmt och skönt större delen av året.

Jag hade nog bara satt på mig underställ och tofflor den veckan om året som det är -20.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Till 90-95 procent använder bergvärmepumpen lagrad solenergi och inte geotermisk energi, om man nu inte har ett borrhål på flera km. Frågan är hur kallt det är i borrhålet. Marken en bit ner är lite som havet, dvs håller samma temperatur som medeltemperaturen. Sen blir det 1-2 grader varmare för varje 100 meter eller så, beror ju på en del andra parametrar också, ex bergart. Är det minus 20 ute lär elpatronen fick hjälpa till.
 
  • Gilla
  • Wow
EvertL och 2 till
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Om klimatet är ok genrellt utom ngn enstaka köldknäpp så kanske tjocka gardiner för fönster och eller dörr kan vara ngt
Jo, det är vi flera som föreslagit, men TS tror att det måste vara helt tätt för att fungera. Så är det ju inte. Det kostar ca 300 kr att testa med sammetsdraperier för ytterdörren.

Jag har även rekommenderat IKEA:s vita plissérullgardiner som isolerar väldigt bra med ändå släpper in ljus.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
M MsTake skrev:
Har du 14 på ytterväggen vid dörren är det nog några grader högre inne och är det då bara en vecka om året och annars 19-20 grader vid dörren så verkar du ha det varmt och skönt större delen av året.

Jag hade nog bara satt på mig underställ och tofflor den veckan om året som det är -20.
Ja men vi får väl se hur den här vintern blir, kanske en riktig vargavinter med tanke på hur den börjat 😄
 
Varför inte göra det ordentligt på en gång. Tilläggsisolera utifrån och sätta ny panel? Det med nya fönster/dörr alternativt installera en 2-glas kasett i alla fönster.
 
Anna_H Anna_H skrev:
Jo, det är vi flera som föreslagit, men TS tror att det måste vara helt tätt för att fungera. Så är det ju inte. Det kostar ca 300 kr att testa med sammetsdraperier för ytterdörren.

Jag har även rekommenderat IKEA:s vita plissérullgardiner som isolerar väldigt bra med ändå släpper in ljus.
Ska testa gardiner. Har inga tjocka hemma bara. Måste köpa 😊
 
T trojlee skrev:
Varför inte göra det ordentligt på en gång. Tilläggsisolera utifrån och sätta ny panel? Det med nya fönster/dörr alternativt installera en 2-glas kasett i alla fönster.
Det är ett sekelskifteshus. Jag tänker inte förstöra dess utseende.
 
  • Gilla
tensiden och 4 till
  • Laddar…
Det går väl att ge det exakt samma utseende även om du byter panel eller?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
T trojlee skrev:
Det går väl att ge det exakt samma utseende även om du byter panel eller?
Ja, om man flyttar ut fönstren och gör om fönstersmygarna i hela huset.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Är alla element varma i botten? Det behövs cirkulation för att få ut värmen från värmepumpen. Vad är det för temperatur på fram och returledning? Är värmepumpen dimensionerad för -20? Hur stor effekt har den och hur stort är huset? Att kompressorn går får vi väl anta eftersom teknikern tyckte den gick bra, men är elpatronen påslagen? Många bergvärmepumpar har el som tillskott kalla dagar och på vissa går den att stänga av
 
  • Gilla
Bromma1927
  • Laddar…
T trojlee skrev:
Det går väl att ge det exakt samma utseende även om du byter panel eller?
Det går nog men känns väldigt onödigt. Men det är inte ens säkert att det är väggar som är det största problemet. Börjar nog med värmekamera för att veta.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Helt rätt att börja så för att sedan ta ställning om vidare arbete. Vi har tilläggsisolerat vårt gamla hus då det bara var 9cm isolering i väggarna. Sen bytte vi från handblåsta fönster till 3-glas och det gav en sjuk komforthöjning. Tidigare kände man att det var -20 i en radie på 2m från fönster men alla åtgärder vi har gjort har ökat komforten enormt.
Lycka till med värmekameran.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Som en liten fråga. dom föra ägarna, i vilken del av huset var dom mest och sov. Kanske dom sänkte tempen med att vrida ner p elementvreden lite, bar så det inte frös. Då går det mer värme/flöde till andra rum, så gjordes förr i tiden. Kallställde några rum på vintern, men då var det inha vattenelement som kunde frysa. Sen dom bumlingarna till element fungerar till en VP, men lite tunt med dom smala.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Ja, om man flyttar ut fönstren och gör om fönstersmygarna i hela huset.
Och förlänger takfoten, och lägger på isolering på grunden osv. Det kan bli mycket jobb.

Och kanske till inte så stor nytta. Väggarna står ju bara för en del av värmeläckaget. Jag tänker att isolera golvet (om det är krypgrund) och taket är mindre jobb, mer lönsamt och inte påverkar utseendet!

ingenmansland ingenmansland skrev:
Elementen bör bytas ut i vilket fall som helst för att få mer ut av bergvärmen. Som andra dagt även om detta så är de tjocka elementen ok för oljepannor, men inte för de låga temperaturerna som bergvärme ger.
Skillnaden mellan nya och gamla radiatorer är inte enorm, det bör funka ok för allt utom de kallaste dagarna. Har man ett gammalt hus är moderna panelradiatorer inte nåt som förhöjer estetiken. Jag skulle heller montera ett par tre extra radiatorer på väl valda ställen isåfall...
 
  • Gilla
Riemann och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.