F
Annan dörr men samma princip.

Kunde ju kört vit cellplast eller målat men har gardin framför ändå så har inte brytt mig..

Blå skumplastplatta står vid fönster och vägg, trägolv, STOPP klistermärke på fönstret, inomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fönsterkarm närbild med smuts och färgflisor, slitage tecken, suddig bakgrund, inomhusmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
mtboy
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Går att det prata med de förra ägarna? De borde ha en lösning, eller varma tofflor att ta över.
Har pratat med dem. Fick bara till svar att det blir kallt och de hade draperi för ytterdörrarna. Funderar på att leta upp han som ägde huset och installerade bergvärmen. Han bodde här länge och gjorde mycket. De förra bara "bodde här" under 3 år. Och jag minns inte om de vintrarna varit så här kalla.
 
  • Gilla
Hep
  • Laddar…
F Fideliox skrev:
Annan dörr men samma princip.

Kunde ju kört vit cellplast eller målat men har gardin framför ändå så har inte brytt mig..
Oj, det ser nog inte så bra ut på gamla pardörrar 😉
 
Har du tagit loss något foder och sett hur drevningen ser ut runt fönsterkarmarna? När jag gjorde det här hemma upptäckte jag att det bara var ca 1 cm fogskum ytterst i väggen, det hjälpte mycket att fylla på med drev hela vägen in till insida karm. Med ett så gammalt hus kan det ju också hända att även om det är drevat så har det sjunkit ihop och du får köldbryggor. Det kanske inte är hela problemet med en del som är relativt lätt att åtgärda.
 
  • Gilla
Fideliox
  • Laddar…
F
Nä det beror ju på hur rummet ser ut i övrigt. Jag plockar bort det på sommarhalvåret.
 
  • Gilla
mittgamlahus1918
  • Laddar…
Att isolera och motverka kallras mha draperier är alltid positivt ur energisynpunkt.

Du kanske ska se över din Värmepump också.

Är den korrekt inställd map Värmekurva och eltillsats? (många skruvade ner sin elspets förra vintern pga extrema elpriser)

Är systemet avluftat?

Hur ser brine-tempen ut?

Hur ser deltat ut?

Det du förmodligen behöver göra i förlängningen är att byta raddarna till större som är anpassade för bergvärme. Värmepumpen kan då arbeta effektivare inom "rätt" temperaturer och du bör få ett varmare hem, förutsatt att värmepumpen fungerar och är dimensionerad korrekt.

Om du har -20 redan nu är du ju förmodligen i vår norra landshalva och då skulle iaf jag titta på att kunna stödelda med en kamin vid behov.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 7 till
  • Laddar…
BirgitS
Min minnesbild är att innerdörrarna till ytterdörrarna (eller vad man nu ska kalla det) var typ som de vanliga innerdörrarna. Sommartid kan man ju plocka bort dem så att man ser ytterdörrarnas fönster.

Har en kollega som bor i ett 60-talshus med extremt många höga fönster och innan han gjorde om uppvärmningssystemet till gratis ved och pellets samt fick ordning på köldbryggor etc. så täckte han en stor andel av fönstren med cellplastblock och sen tjocka gardiner framför vintertid. Det gjorde väldigt stor skillnad på uppvärmningskostnaden och temperaturen inne.
 
  • Gilla
linneac och 1 till
  • Laddar…
Mina gamla dörrar var kalla och oisolerade. Jag öppnade dem (som för att tvätta rutorna) och la in cellplast i det tomma utrymmet nertill. Syns inget och blev lite bättre.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
mittgamlahus1918 mittgamlahus1918 skrev:
Ja jo men hellre en kakelugn än en luftvärmepump 😄
Det ena behöver inte utesluta det andra :)

Ska du värma med kakelugn behöver du nog köra 3 brasor per dygn. Krävs tid passning logistik extra sotning mm.

Du behöver en LLVP eller rätt omfattande isoleringsförbättringar imho. Om temperaturen nu sjunker till -25 ute får + 9 C på bottenvåningen och +15 uppe.
 
B BjörnEng skrev:
Har du tagit loss något foder och sett hur drevningen ser ut runt fönsterkarmarna? När jag gjorde det här hemma upptäckte jag att det bara var ca 1 cm fogskum ytterst i väggen, det hjälpte mycket att fylla på med drev hela vägen in till insida karm. Med ett så gammalt hus kan det ju också hända att även om det är drevat så har det sjunkit ihop och du får köldbryggor. Det kanske inte är hela problemet med en del som är relativt lätt att åtgärda.
Nej det har jag inte. Har precis flyttat in 😉 men det såklart vara en bra idé. Dock inget jag kommer göra i nutid.
 
  • Gilla
EvertL
  • Laddar…
Hur mår värmepumpen? Vad är det för modell, vad är det för framledningstemp (både är och börvärde), returtemp, osv?
 
Jag säger som flera andra att gardiner/draperier är ett billigt och enkelt första steg. Det behöver absolut inte vara helt tätt, det viktiga är att de är någorlunda tjocka..

Tex denna från Rusta i sammet:
https://www.rusta.com/se/sv/gardinlangd-vivi-p504117720101.aspx
Rea på guldfärgen just nu.

Även persienner gör stor skillnad, dessa från IKEA isolerar bra:
https://www.ikea.com/se/sv/p/hoppvals-plissegardin-dubbel-vit-10290626/
Finns i många bredder, tar man de vita får man in ljuset också.

Sedan ska du givetvis se över isoleringen. Jag antar att huset har källare? Med den gamla oljepannan fick man värme i golvet därifrån, det försvann förmodligen till stor del med bergvärmen, men en annan sak kan också vara om det är gammal spånisolering, isåfall är det ingen isolering kvar i golven mot ytterväggen och då blåser det in kyla där. Så kan det vara på fler ställen i ytterväggarna och även i golvet mellan våningsplanen.
 
  • Gilla
Ammmi och 8 till
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Ska du värma med kakelugn behöver du nog köra 3 brasor per dygn. Krävs tid passning logistik extra sotning mm.
Och kanske framförallt - ved!
 
14 grader, är det mitt i rummen, eller vid fönster/dörrar?
 
Vad har du för temperatur vid andra utetemperaturer?
+0
-5
-10
-15

Är det varmt inne vid dessa temperaturer? Är det just när temperaturen är lägre än -15 som värmen försvinner?

Jag har bergvärme och upplever att ju kallare det är ute desto varmare får jag inne…
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.