Nu låter det ju som du har rätt rejäla värmeförluster, men draperi för dörrar och större fönster (kallas väl gardin då kanske..) ska absolut inte föraktas, kan göra stor skillnad även om det inte känns så "ljust och fräsht och 2000-tal kanske. Men då ska det ju sluta så tätt det går både i sidled och uppe och nere.

Men enkelt att prova och ta bort när du fått mer permanenta lösningar på plats.
Så testa med tjockt tyg vid ytterdörr och större fönsterpartier.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 23 till
  • Laddar…
O [old rusty] skrev:
Nu låter det ju som du har rätt rejäla värmeförluster, men draperi för dörrar och större fönster (kallas väl gardin då kanske..) ska absolut inte föraktas, kan göra stor skillnad även om det inte känns så "ljust och fräsht och 2000-tal kanske. Men då ska det ju sluta så tätt det går både i sidled och uppe och nere.

Men enkelt att prova och ta bort när du fått mer permanenta lösningar på plats.
Så testa med tjockt tyg vid ytterdörr och större fönsterpartier.
Ja kanske det är värt att prova. Det gäller ju dock att få det tätt precis som du skriver.
 
  • Gilla
linneac
  • Laddar…
Har du någon form av ventilation? Det är normalt att det blir lägre tryck nere i vid golvet och högre uppe vid tak. Då vill ersättningsluft ta sig in genom otätheter där på gott och ont. Är det onödigt mycket luft kostar det ju energi och värme men tätar man för mycket kan luftomsättningen bli för låg med fukt och co2 problematik.

Det är så pass stort fel med 14 C vid -20 att jag definitivt hade börjat med att hitta en extra värmekälla och därefter arbetat vidare med fönster och dörrar. Utedelen i en luftvärmepump kan man ju sätta i en arkitektritad hundkoja om det kniper.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Har du någon form av ventilation? Det är normalt att det blir lägre tryck nere i vid golvet och högre uppe vid tak. Då vill ersättningsluft ta sig in genom otätheter där på gott och ont. Är det onödigt mycket luft kostar det ju energi och värme men tätar man för mycket kan luftomsättningen bli för låg med fukt och co2 problematik.

Det är så pass stort fel med 14 C vid -20 att jag definitivt hade börjat med att hitta en extra värmekälla och därefter arbetat vidare med fönster och dörrar. Utedelen i en luftvärmepump kan man ju sätta i en arkitektritad hundkoja om det kniper.
Huset är från 1918 så det bygger väl på självdrag. Nej ingen annan ventilation.
Precis, jag vill absolut inte täta för mycket. Men i nuläget borde jag vara ganska långt ifrån det.
Ja jo men hellre en kakelugn än en luftvärmepump 😄
 
F
Går att hyra en helg för några hundra!
 
F Fideliox skrev:
Går att hyra en helg för några hundra!
Vad då, en luftvärmepump? 😄
 
  • Haha
udihow och 2 till
  • Laddar…
Har du någon bild på elementen och hur de ser ut? Om det är element som var gjorda för oljepannan och 80 graders framledning är de förmodligen väldigt platta utan kylflänsar. Du behöver i så fall byta ut dem mot element som är betydligt tjockare och gjorda för lägre temperatur och kanske även se över så att rören till elementen är rätt dimension.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
F
Nej en värmekamera. Förra ägarna kan ju inte bott där vintertid med 14 grader inne, det är orimligt. 🤓 Nåt knas är det ju.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Går att det prata med de förra ägarna? De borde ha en lösning, eller varma tofflor att ta över.
 
  • Gilla
Bjarne 1 och 1 till
  • Laddar…
J JockeHX skrev:
Har du någon bild på elementen och hur de ser ut? Om det är element som var gjorda för oljepannan och 80 graders framledning är de förmodligen väldigt platta utan kylflänsar. Du behöver i så fall byta ut dem mot element som är betydligt tjockare och gjorda för lägre temperatur och kanske även se över så att rören till elementen är rätt dimension.
Jag har olika.
Vissa ser ut så här. Vit ribbad element, tapet, trägolv, gammal stil, uppvärmning, interiör, rör, ventilkontroll, hushåll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett vardagsrum med en radiator, skadad tapet, en kattstolpe och en undersökande katt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och andra såhär
Vit panelradiator med kopplingsrör, väggfasta stöd och termostatventil i rosa rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Eller såhär
Ett sovrum med trägolv, vit element, blått överkast på sängen, och en vit gardin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

När jag hade rörfirman här i september så sa han inget om det. Bara att det var rejäla element. Och inte en chans att jag byter ut de gamla tjocka elementen! 😊
 
  • Gilla
EvertL och 4 till
  • Laddar…
Men visst ser altandörrarna tunna ut?
Vit dörröppning och trädgolv inne i hus, spegelbild via fönster, ljus interiör, sned perspektiv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Svårt att göra något åt kanske om jag inte vill byta dem.
 
Du bör nog räkna på vad du har för effekt från radiatorerna. Tycker de ser lite "klena" ut och särskilt om de nu går med svalare vatten.
Är nog inga svårigheter att lära sig leva med kalla hus. Mitt är kallt det också.............
 
  • Gilla
SvanteC och 1 till
  • Laddar…
F
Nu vet jag ju inte hur resten av rummet ser ut. Men en gardinstång och tjockt tyg gör nog lite på sig iaf och kostar inte mycket. Du kan också köpa cellplast och sätta på nederdelen av dörren och typ plastfilm på fönstret https://www.clasohlson.com/se/Tesa-isolerande-fonsterfilm/p/34-3040 ser ju inte så snyggt ut dock.

Jag gjorde alla tre på en bakdörr som ändå inte används och syns. Svårt att mäta besparingen på det.
 
  • Gilla
Rebecka Svärdh och 1 till
  • Laddar…
F Fideliox skrev:
Nu vet jag ju inte hur resten av rummet ser ut. Men en gardinstång och tjockt tyg gör nog lite på sig iaf och kostar inte mycket. Du kan också köpa cellplast och sätta på nederdelen av dörren och typ plastfilm på fönstret [länk]

Jag gjorde alla tre på en bakdörr som ändå inte används och syns. Svårt att mäta besparingen på det.
Cellplast på dörren, hur ser det ut?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.