D Daniel_123 skrev:
Hej! Jag har fått en, i mitt tycke, konstig fråga ifrån en hantverkare jag anlitat.
Exakt detta hände mig när jag renoverade ytskiktet i min lägenhet. Det kan nog varit så långt som ett halvår senare som målaren hörde av sig och bad om hjälp.

Jag hade köpt allt material själv till ett bra pris. Det där kvittot hade försvunnit sedan länge. Jag fick sitta i samtal med SV och förklara. Det gick efter en del tjat igenom.

Idag står det ju ofta på en faktura att priset gäller om ROT-avdraget går igenom. Annars debiteras man fullt pris.

Så ja, detta är rimligt och jag tycker du ska anstränga dig för att det ska bli rätt.

Redigerat:
  • Gilla
Uffe A och 4 till
  • Laddar…
B Bozzen skrev:
Läste du inlägget innan eller sitter du bara och "tycker" utan fakta.

Jag tycker hantverkaren kan skicka in och få avslag så kan ts betala fullt istället.

Hantverkaren har inge skyldighet att rotet går igenom !
På fakturan står det säkert att om ROT-avdrag inte medges ska kunden betala hela fakturabeloppet, alltså utan ROT-avdrag.

H hempularen skrev:
Det är ju tänkbart att skattemyndigheten ifrågasätter om verkligen hela fakturan som du fått ROT för, var arbetskostnad. Det förekommer en del fusk, där man skriver allt som arbete på fakturan.

OM det är så, så finns ju risken att skatteverket underkänner ROT avdraget.
Jag är hantverkare (Elektriker) och har fått exakt samma fråga från skattemyndigheterna, och just i samma sak en kund som köpte det material jag behövde. Jag specade och han köpte, just det material jag ville ha. Jag slapp åka och handla (vilket han får betala för), han vet att materialpriset är minimalt.

Jag arbetar till 50 procent mot privatkunder, men vägrar numera att jobba med ROT. Om en faktura är på 2000:- och skatteverket strular, vilket de ofta gör. Problemet är att många kunder inte kommer ihåg (eller att jag glömmer) att jag sagt inte gör ROT.

Dock vägrar jag om kunden vill köpa vissa Biltema och Jula-material. En automatsäkring som det står Biltema på vägrar jag att sätta upp, Malmberg är ok, ABB är överprisade men bäst.

• Gilla
Uffe A
  • Laddar…
D Daniel_123 skrev:
Hej! Jag har fått en, i mitt tycke, konstig fråga ifrån en hantverkare jag anlitat.

Hantverkaren har enbart bidragit med själva arbetet (fakturerat mig fastpris, ej material/verktyg/resa). Han ber mig nu (nästan ett halvår senare) att skicka honom bilder på mina kvitton för material då han påstår sig behöva det för ROT-avdraget. Finns det någon logik i det?

Till saken hör att det var ett arbete som tog två eller tre dagar och materialet handlar om spackel och spackelremsor. Det är mao inte några stora summor för varken arbete eller material och jag tvivlar på att jag kan gräva fram något kvitto. Och oavsett om jag nu kan hitta ett kvitto eller inte så är jag int alls sugen på att spendera tiden det tar för att leta...
Kanske kan det vara så att hantverkaren fått från från Skatteverket och vill ha kvitton på dina köp för att visa att kostnaden för dessa inte har gömts som "arbetskostnad" i fakturan som ligger till grund för rot-avdraget.

• Gilla
Bernt Ö97
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Det är ju tänkbart att skattemyndigheten ifrågasätter om verkligen hela fakturan som du fått ROT för, var arbetskostnad. Det förekommer en del fusk, där man skriver allt som arbete på fakturan.

OM det är så, så finns ju risken att skatteverket underkänner ROT avdraget.
Kan ju också tänkas att han vill fuska genom att bokföra materialet som en kostnad i firman.

C claesborjesson skrev:
Jag är hantverkare (Elektriker) och har fått exakt samma fråga från skattemyndigheterna, och just i samma sak en kund som köpte det material jag behövde. Jag specade och han köpte, just det material jag ville ha. Jag slapp åka och handla (vilket han får betala för), han vet att materialpriset är minimalt.

Jag arbetar till 50 procent mot privatkunder, men vägrar numera att jobba med ROT. Om en faktura är på 2000:- och skatteverket strular, vilket de ofta gör. Problemet är att många kunder inte kommer ihåg (eller att jag glömmer) att jag sagt inte gör ROT.

Dock vägrar jag om kunden vill köpa vissa Biltema och Jula-material. En automatsäkring som det står Biltema på vägrar jag att sätta upp, Malmberg är ok, ABB är överprisade men bäst.
Ditt resonemang tyder verkligen på en bransch som skulle behöva mer konkurrens. Här tycker staten att branschen behöver hjälp och går in och stöttar med x Mijarder per år av statsbudgeten för att hantverkarna inte ska riskera arbetslöshet. Men uppenbarligen finns så mycket jobb för elektriker att man har lyxen att välja bort Rot-arbeten pga det är för jobbigt. Dags att skrota Rot och läggs resurserna där de behövs??

M Myckling skrev:
Ditt resonemang tyder verkligen på en bransch som skulle behöva mer konkurrens. Här tycker staten att branschen behöver hjälp och går in och stöttar med x Mijarder per år av statsbudgeten för att hantverkarna inte ska riskera arbetslöshet. Men uppenbarligen finns så mycket jobb för elektriker att man har lyxen att välja bort Rot-arbeten pga det är för jobbigt. Dags att skrota Rot och läggs resurserna där de behövs??
Hmmmmm. 🤔
För ett antal år sedan åt javg lunch på en matservering och delade bord med en hantverkare.
Samtalet hamnade kring Rot-avdraget varvid han uttryckte stor glädje över Rot-avdraget.
Numera förekommer knappast förfrågan om "svartjobb". Tidigare gick det inte att få ett jobb utan att konkurera med löften om "svart" betalning. Minst till halva beloppet.
Effekten av Rot-avdraget var att "svart-jobben" minskat dramatiskt. Hantverkaren kände verklig glädje över att slippa manipulera bokföring och bli misstänkligjord av skattemyndigheten som ansåg att den deklarerade inkomsten var låg för ett drägligt liv. Din slutsats att avsikten var att stimulera arbetsmarknaden är inte helt relevant.

• Gilla
Uffe A och 2 till
  • Laddar…
P
mest troligt så är det skatteverket som granskar och funderar om hantverkaren myglat in materialet i arbetskostnaden för att kunna få rot även på materialet..

Inte helt ovanlig fråga från skatteverket , har flera hantverkare i vännerkretsen och ja flera har fått liknande frågor från skatteverket såfort rotavdraget ser ut att sakna material separat specificerat

och det är ju kunden som ansvarar att rotavdraget går igenom och gör det inte det för man inte får fram rätt kvitton så faktureras kunden i efterskott, så ja det ligger i kunden intresse att få fram dessa kvitton och bevisa att allt är rätt och riktigt så rotavdraget går igenom

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.