51 281 läst · 85 svar
51k läst
85 svar
Hantverkare vill ha kvitto på material jag köpt
Jösses vad du svamlar.J javlaandersson skrev:Det är det inte alls det
Om hantverkaren bara ha stått för arbetet varför skulle då Skattemyndigheten fråga honom efter kvitton på material
Blir det några frågor från Skatteverket angående material så kommer de höra av sig till den som har ägt huset och efterfråga kvitton
Enda tänkbara är att hantverkaren kommer göra avdrag på moms för kvitton
Vilket han i alla fall inte har rätt att göra då han inte har köpt det själv
Det verkar inte vara någon seriös hantverkare
Du kan ju alltid slå en signal till Skatteverket och höra vad de säger
Jag sysslar själv med rot och Rut avdrag dagligen i byggsvängen
Har man absolut ingen koll så ska man vara tyst.
Till TS:
Ja, anledningen är att Skatteverket vill ha in kvitton på materialet för att de misstänker att hantverkaren annars skriver allt som arbetskostnad och således försöker få rotavdrag på materialet också.
Inkommer inget underlag till skatteverket så kommer dom antingen neka en utbetalning eller så kommer dom göra ett schablonavdrag för vad summan är för material och sedan betala ut resterande.
I båda fallen så kommer hantverkaren fakturera dig för det rotavdrag som inte betalades ut.
Det är inte hantverkaren som drabbas i slutänden.D Daniel_123 skrev:Yes, håller med! Min enda kommentar är angående "I detta fall fins inget material enligt TS vilket försätter hantverkaren I en svår situation". Här hade jag ju förväntat mig att hantverkaren, istället för att hamna i en svår situation, kunde ha tagit upp det med mig i samband med att jobbet utfördes.
Om skatteverket avslår eller reducerar ROT-avdraget är det TS som sitter med "Svarte Petter".
Mitt råd till TS kvarstår: Gläds åt att hantverkaren är omsorgsfull och är behjälplig med ansökan om ROT-avdrag.
Att hantverkaren inte påtalade detta vid utförande av jobbet kan bero på låg kunskap om regelverket. Det är inte ovanligt att hantverkare anlitar hjälp med bokföring och annan administrstion. Frågan kanske dök upp i samband med fakturering/bokföring.
Jag tror det blir mitt sista svar i tråden då jag fått många bra kommentarer! Jag är så behjälplig jag kan med hantverkaren och är absolut inte ute efter att göra det svårt för honom.B Bernt Ö97 skrev:Det är inte hantverkaren som drabbas i slutänden.
Om skatteverket avslår eller reducerar ROT-avdraget är det TS som sitter med "Svarte Petter".
Mitt råd till TS kvarstår: Gläds åt att hantverkaren är omsorgsfull och är behjälplig med ansökan om ROT-avdrag.
Att hantverkaren inte påtalade detta vid utförande av jobbet kan bero på låg kunskap om regelverket. Det är inte ovanligt att hantverkare anlitar hjälp med bokföring och annan administrstion. Frågan kanske dök upp i samband med fakturering/bokföring.
Men, angående att glädjas åt att hantverkaren är omsorgsfull: Nja, i vårt avtal ingår att han ska ha hand om ansökan till Skatteverket. Jag förväntar mig att han som utförare och expert ska känna till regelverket. Då hantverkaren i fråga enbart utför uppdrag där han inte behöver köpa material så borde han känna till att han kan få de här kontrollfrågorna.
Edit: Jag har inte nämnt det tidigare då det egentligen inte är särskilt relevant, men att han ringde mig tidigt i söndags morse istället för att höra av sig på "en normal" tid kan ha gjort mig lite mer ovänligt inställd.
Edit 2: Att han i sommras efter att jobbet var utfört erbjöd mig att betala svart har också gjort mig lite mer misstänksam mot honom och hans kvittoförfrågan.
OkD Daniel_123 skrev:Jag tror det blir mitt sista svar i tråden då jag fått många bra kommentarer! Jag är så behjälplig jag kan med hantverkaren och är absolut inte ute efter att göra det svårt för honom.
Men, angående att glädjas åt att hantverkaren är omsorgsfull: Nja, i vårt avtal ingår att han ska ha hand om ansökan till Skatteverket. Jag förväntar mig att han som utförare och expert ska känna till regelverket. Då hantverkaren i fråga enbart utför uppdrag där han inte behöver köpa material så borde han känna till att han kan få de här kontrollfrågorna.
Edit: Jag har inte nämnt det tidigare då det egentligen inte är särskilt relevant, men att han ringde mig tidigt i söndags morse istället för att höra av sig på "en normal" tid kan ha gjort mig lite mer ovänligt inställd.
Just som "Alfredo" svarade nyligen. Frågan kom kanske nyligen från Skatteverket.
Du gör verkligen skäl för din "besserwisser-titel". Suck, kan du verkligen inte tycka att det är oproffsigt av en hantverkare att ringa och väcka en tidigare kund tidigt en söndagsmorgon? Av övriga hantverkare jag haft under det senaste året kan jag inte tänka mig att någon av dom skulle göra det.Alfredo skrev:
Hej, Han behöver inga kvitto för att begära rotavdrag, skriver bara materialkostnad 0:-D Daniel_123 skrev:Hej! Jag har fått en, i mitt tycke, konstig fråga ifrån en hantverkare jag anlitat.
Hantverkaren har enbart bidragit med själva arbetet (fakturerat mig fastpris, ej material/verktyg/resa). Han ber mig nu (nästan ett halvår senare) att skicka honom bilder på mina kvitton för material då han påstår sig behöva det för ROT-avdraget. Finns det någon logik i det?
Till saken hör att det var ett arbete som tog två eller tre dagar och materialet handlar om spackel och spackelremsor. Det är mao inte några stora summor för varken arbete eller material och jag tvivlar på att jag kan gräva fram något kvitto. Och oavsett om jag nu kan hitta ett kvitto eller inte så är jag int alls sugen på att spendera tiden det tar för att leta...
Om han får frågan från skattemyndigheten vilket inte är troligt, får han skriva till dom att material är inköpt av kund.
Vill dom sen ha det bekräftat kontaktar dom dig.
Besserwisser
· östergötland
· 2 183 inlägg
Pröva att läsa igen?H Hansgusten skrev:
Som jag förstår det så har han ju fått kontroll...
Det kanske bara var första gången skv gjorde nerslag hos honom. Fortsättningsvis kommer han nog, i motsvarande fall, se till att be om den typen av inköpskvitton i samband med arbetet.D Daniel_123 skrev:Jag tror det blir mitt sista svar i tråden då jag fått många bra kommentarer! Jag är så behjälplig jag kan med hantverkaren och är absolut inte ute efter att göra det svårt för honom.
Edit 2: Att han i sommras efter att jobbet var utfört erbjöd mig att betala svart har också gjort mig lite mer misstänksam mot honom och hans kvittoförfrågan.
Kanske trist att ringa en söndagsmorgon naturligtvis, men gissar att han blev lite stressad. Det är sjukt tråkigt att behöva återkomma till kund och ha misslyckats med rot-avdraget. Även om det är en subvention för kunden ingår det vanligtvis i prisuppgörelsen/offert och få kanske tänker på hur det faktiskt förhåller sig.
Kan du/ni bara visa att du stått för materialet så ska det nog lösa sig.
Vad gäller erbjudandet om svartbetalning så var det kanske lite orutinerat att förekomma och föra det på tal, den frågan brukar liksom komma ända, åt andra hållet...
Det är inte upp till oss medverkande i tråden som tar beslut om ROT-avdrag, ej heller hantverkaren.H Hansgusten skrev:
Det är enbart Skatteverket som beslutar i frågan. Relevant information till Skatteverket underlättar beslutsprocessen. Att ifrågasätta behov av informationsbehov leder enbart till ökad risk för avslag/reducerat ROT-avdrag.
Varför försvåra Skatteverkets beslutsprocesss?