43 229 läst · 67 svar
43k läst
67 svar
Hantverkare vill ha kvitto på material jag köpt
Fast nu är det ju hantverkaren som ombesörjer fastighetsägarens rot ansökan. I det ingår att skicka in underlag vid en granskning. Kanske kunde hantverkaren informerat om det vid begäran så blir det mindre förvirringJ javlaandersson skrev:Hantverkaren har INGET med fastighetsägarens kvitton att göra
Blir det frågetecken ang kvitton på material, så hör Skatteverket av sig direkt till den som har betalat och fått kvittona på materialet
Jag som hantverkare kan ju omöjligen visa kvitton som någon annan har köpt
Däremot tvärt om
För 2 år sedan hade jag elektriker ute i min fastighet
Jag hade allt material för byte av
elcentraler och en massa annat arbete
Skatteverket gjorde granskning på min RoT begäran genom elfirnan
Dom frågade mig efter kvitton
Dom tyckte det var onormalt att kund hade allt
(Jag har tidigare haft elektriker anställd) därför jag hade allt själv
Ex, "Hej skatteverket reagerade på fakturan då inget material står listat, jag behöver underlag på att du köpte det själv. Har du några kvitton eller kortdragningar kvar?"
Inte helt ovanligt eftersom det förekommer fusk där de skriver material som arbetstid. Så han har nog fått fått fråga från Skatteverket. Men tycker väl att han får hänvisa till dig.D Daniel_123 skrev:Hej! Jag har fått en, i mitt tycke, konstig fråga ifrån en hantverkare jag anlitat.
Hantverkaren har enbart bidragit med själva arbetet (fakturerat mig fastpris, ej material/verktyg/resa). Han ber mig nu (nästan ett halvår senare) att skicka honom bilder på mina kvitton för material då han påstår sig behöva det för ROT-avdraget. Finns det någon logik i det?
Till saken hör att det var ett arbete som tog två eller tre dagar och materialet handlar om spackel och spackelremsor. Det är mao inte några stora summor för varken arbete eller material och jag tvivlar på att jag kan gräva fram något kvitto. Och oavsett om jag nu kan hitta ett kvitto eller inte så är jag int alls sugen på att spendera tiden det tar för att leta...
Bra kommentar.J Joem87 skrev:Njae, normalt är det utföraren av en tjänst, t ex snickaren, som ansöker om ROT för kundens räkning - och i de flesta fall får betalt för sin del direkt av kund, resterande från verket efter godkänd ansökan.
Kan nästan garantera att det har med ev revision från Skatteverket att göra. Och som någon tidigare nämnde är det klokt att plocka fram underlaget, i annat fall löper slutkunden risk att bli nekad avdraget och därmed inte få del av skattebillig”are” arbetskraft.
Avdrag för moms ett halvår senare? Låter orimligt i mina öron.
Jag misstänker att TS missförstår regelverket. ROT-avdrag beviljas av Skatteverket inte hantverkaren.
Hantverkarens roll i detta är att för TS räkning vara behjälplig med ansokan för ROT-avdrag.
TS motpart är Skatteverket, inte hantverkaren.
Beviljat ROT-avdrag betalas ut till hantverkaren.
TS får skattereduktion med motsvarande belopp på sin slutliga skatt för det aktuella året.
Skatteverket gör normalt schablonberäkningar på arbetskostnaden kontra materialandel.
I detta fall fins inget material enligt TS vilket försätter hantverkaren I en svår situation.
Om Skatterverket avslår ROT-avdrag kan hantverkaren fakturera TS för utebliven ersättning.
Jag rekomenderar TS att vara hantverkaren behjälplig i största möjliga mån med korrekta underlag.
Korkad kommentar. Nej alla klarar inte det. Men även om man klarar det kanske man vill lägga sin tid på annat. Däremot känns det onödigt att hålla på och köpa material själv till ett sådant litet jobb. Kan inte vara många kronor sparade för den shoppingrundan.B Bozzen skrev:
Släpp prestigen. Det är du som riskerar uteblivet ROT-avdrag. Var hantverkaren behjälplig med den ansökan om ROT-avdrag hantverkaren gör för din räkning.D Daniel_123 skrev:Hej! Jag har fått en, i mitt tycke, konstig fråga ifrån en hantverkare jag anlitat.
Hantverkaren har enbart bidragit med själva arbetet (fakturerat mig fastpris, ej material/verktyg/resa). Han ber mig nu (nästan ett halvår senare) att skicka honom bilder på mina kvitton för material då han påstår sig behöva det för ROT-avdraget. Finns det någon logik i det?
Till saken hör att det var ett arbete som tog två eller tre dagar och materialet handlar om spackel och spackelremsor. Det är mao inte några stora summor för varken arbete eller material och jag tvivlar på att jag kan gräva fram något kvitto. Och oavsett om jag nu kan hitta ett kvitto eller inte så är jag int alls sugen på att spendera tiden det tar för att leta...
Lycka till.
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 4 855 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 4 855 inlägg
Fråga hantverkaren varför han/hon behöver kvittona.D Daniel_123 skrev:Hej! Jag har fått en, i mitt tycke, konstig fråga ifrån en hantverkare jag anlitat.
Det är inget konstigt med det, jag bokför åt en firma och det händer ibland att när kunderna själva betalar materialet så behöver skatteverket bevis på det. Det anses konstigt att kunden själv har betalat materialet och då tror de att det kan ligga för mycket Rot-avdrag.D Daniel_123 skrev:Hej! Jag har fått en, i mitt tycke, konstig fråga ifrån en hantverkare jag anlitat.
Kan ju vara så att man inhandlar material för att göra jobbet själv. Efter ett halvår inser man att det inte kommer att ske, varpå man tar sitt förnuft tillfånga och anlitar ett proffs. Eller?K koolla skrev:
Handlar inte om att trilskas. Om du läser vad jag skrivit så handlar det som sagt om några brukar gips. Jag sparar kvitton för större inköp men när det handlar om några hundralappar så sätts dom inte in i någon pärm.B Bozzen skrev:
Angående att göra jobbet själv så had jag köpt materialet för att fixa rummet men en begravning kom emellan. Som tur är finns det då bra och proffisga hantverkar som kan hjälpa till.
Yes, håller med! Min enda kommentar är angående "I detta fall fins inget material enligt TS vilket försätter hantverkaren I en svår situation". Här hade jag ju förväntat mig att hantverkaren, istället för att hamna i en svår situation, kunde ha tagit upp det med mig i samband med att jobbet utfördes.B Bernt Ö97 skrev:Bra kommentar.
Jag misstänker att TS missförstår regelverket. ROT-avdrag beviljas av Skatteverket inte hantverkaren.
Hantverkarens roll i detta är att för TS räkning vara behjälplig med ansokan för ROT-avdrag.
TS motpart är Skatteverket, inte hantverkaren.
Beviljat ROT-avdrag betalas ut till hantverkaren.
TS får skattereduktion med motsvarande belopp på sin slutliga skatt för det aktuella året.
Skatteverket gör normalt schablonberäkningar på arbetskostnaden kontra materialandel.
I detta fall fins inget material enligt TS vilket försätter hantverkaren I en svår situation.
Om Skatterverket avslår ROT-avdrag kan hantverkaren fakturera TS för utebliven ersättning.
Jag rekomenderar TS att vara hantverkaren behjälplig i största möjliga mån med korrekta underlag.
Material måste alltid kunna redovisas på fråga från Skatteverket, men det är inte särskilt ofta de frågar. Alltså är det inte självklart att hantverkaren tar upp det varje gång. Hantverkaren behöver inte skicka in kvittona för att begära ROT utan det är bara om Skatteverket gör en fördjupad kontroll som de behövs.
Samma princip som när du redovisar reavinst vid en husförsäljning; du ska ha kvitton på alla förbättringar du gjort, men du behöver dem bara om Skatteverket plockar ut dig för granskning.
Samma princip som när du redovisar reavinst vid en husförsäljning; du ska ha kvitton på alla förbättringar du gjort, men du behöver dem bara om Skatteverket plockar ut dig för granskning.
Skattemyndigheten arbetar inte så snabbt, därav tiden. I deras värld är ett halvår kort tid. De kan begära in uppgifter längre än så. Som vanligt silar de mygg och sväljer elefanter.D Daniel_123 skrev: