50 750 läst · 85 svar
51k läst
85 svar
Hantverkare vill ha kvitto på material jag köpt
Stämmer bra att skattemyndigheten vill ha in kvitton på material.D Daniel_123 skrev:Hej! Jag har fått en, i mitt tycke, konstig fråga ifrån en hantverkare jag anlitat.
Hantverkaren har enbart bidragit med själva arbetet (fakturerat mig fastpris, ej material/verktyg/resa). Han ber mig nu (nästan ett halvår senare) att skicka honom bilder på mina kvitton för material då han påstår sig behöva det för ROT-avdraget. Finns det någon logik i det?
Till saken hör att det var ett arbete som tog två eller tre dagar och materialet handlar om spackel och spackelremsor. Det är mao inte några stora summor för varken arbete eller material och jag tvivlar på att jag kan gräva fram något kvitto. Och oavsett om jag nu kan hitta ett kvitto eller inte så är jag int alls sugen på att spendera tiden det tar för att leta...
Är själv företagare och skattemyndigheten är stenhårda på att material skall redovisas oavsett vem som inhandlat material
Läste du inlägget innan eller sitter du bara och "tycker" utan fakta.Perssel skrev:
Jag tycker hantverkaren kan skicka in och få avslag så kan ts betala fullt istället.
Hantverkaren har inge skyldighet att rotet går igenom !
Ja om företaget har avtalat om rätten att fakturera avslaget rotavdrag, har dom inte det så är det företaget som får slicka såren!B Bernt Ö97 skrev:
Efter att själv granskat denna typ av avdrag på Skatteverket så är det just att förhindra fusk som denna typ av kontroll görs. Det är en stor bankomat om inga kontroller görs. I princip alla byggarbeten finns det kostnader för material och de ska kunna visas upp vid kontroll, oavsett om det är företaget eller kunden som gjort dem. Det finns 1000-tals falska identiteter där ute (som även kan vara skrivna på fastigheter) och om det endast skulle behövas en transaktion mellan denna och företaget så går det snabbt att blåsa staten på pengar, som ska gå till skola och omsorg m.m. inte ner i de grovt kriminellas fickor. ”Personen” sätter in pengarna, företaget ansöker om utbetalning av ROT-pengar. MEN om de i samband med detta måste visa upp kvitton blir det lite jobbigare. Det är en hel cirkus med falska kontrolluppgifter m.m som hålls igång av kunniga kriminella som nu slipper råna värdetransporter och till en mycket lägre risk.J javlaandersson skrev:Det är det inte alls det
Om hantverkaren bara ha stått för arbetet varför skulle då Skattemyndigheten fråga honom efter kvitton på material
Blir det några frågor från Skatteverket angående material så kommer de höra av sig till den som har ägt huset och efterfråga kvitton
Enda tänkbara är att hantverkaren kommer göra avdrag på moms för kvitton
Vilket han i alla fall inte har rätt att göra då han inte har köpt det själv
Det verkar inte vara någon seriös hantverkare
Du kan ju alltid slå en signal till Skatteverket och höra vad de säger
Jag sysslar själv med rot och Rut avdrag dagligen i byggsvängen
Kanske för att det är ganska vanligt att ni hantverkare försöker fuska?B Bozzen skrev:
Då är risken stor att skv menar att mtrl har debiterats som arbetskostnad och underkänner ROT avdragetPerssel skrev:
Så ditt råd är inte alls bra för kunden
Har hantverkarn skrivit ett avtal för Avdraget så får kunden inget ROT avdrag
Köper alltid mtrl själv och har aldrig behövt redovisa kvitton till snickare eller elektrikern. Låter konstigt. Avdraget gäller arbetet.D Daniel_123 skrev:Hej! Jag har fått en, i mitt tycke, konstig fråga ifrån en hantverkare jag anlitat.
Hantverkaren har enbart bidragit med själva arbetet (fakturerat mig fastpris, ej material/verktyg/resa). Han ber mig nu (nästan ett halvår senare) att skicka honom bilder på mina kvitton för material då han påstår sig behöva det för ROT-avdraget. Finns det någon logik i det?
Till saken hör att det var ett arbete som tog två eller tre dagar och materialet handlar om spackel och spackelremsor. Det är mao inte några stora summor för varken arbete eller material och jag tvivlar på att jag kan gräva fram något kvitto. Och oavsett om jag nu kan hitta ett kvitto eller inte så är jag int alls sugen på att spendera tiden det tar för att leta...
Samma här, tog inte betalt för den kostnaden eftersom det var en gammal kund och det ändå låg på vägen hem och inte kostade extra för att köra inom och göra jobbetE El Janne skrev:
Var en bra handläggare på Skv som hade hand om ärendet så kunden fick sitt avdrag
Men hantverkaren måste ha avtalat om att vid avslag av rotavdrag så äger dom rättigheten att fakturera kunden det återstående beloppet som har blivit avslaget annars kan kunden bara neka att betala resterande del som har blivit avslaget!B Bozzen skrev:
Redigerat:
Oj jag hade hantverkare här idag o jag sa att han fick använda materialet som ligger här o inköpt för skitlänge sen, det var inga konstigheter o han hade gjort så massa ggr. Jag har inte kvitton 20 år tillbaka. Får väl ta kort på brädhögen innan o skicka till skatteverket då, eller vad ska man göra för att det ska bli rot på jobbet? Man kan väl göra massa jobb utan nyköpt material? Måste kolla med honom innan han sätter igång vad han säger om detta! Tycker det är självklart att man inte fipplar ihop kostnader för arbete o material när man har med skattemyndigheten o göra men det kanske är vanligt?
Det bör räcka med ett intyg från kunden att materialet är inköpt av denne.
Som redan sagts så är det väl inte ovanligt att man som kund har redan inköpt material liggandes köpt för flera år sedan och dom kvittona finns inte längre ( skrivna på termopapper som bleknar på 3 månader).
Typ jag tänkte göra jobbet själv men sen orkade jag inte utan köpte jobbet....
Som redan sagts så är det väl inte ovanligt att man som kund har redan inköpt material liggandes köpt för flera år sedan och dom kvittona finns inte längre ( skrivna på termopapper som bleknar på 3 månader).
Typ jag tänkte göra jobbet själv men sen orkade jag inte utan köpte jobbet....
Hantverkaren har INGET med fastighetsägarens kvitton att göraH Hälsingebocken skrev:
Blir det frågetecken ang kvitton på material, så hör Skatteverket av sig direkt till den som har betalat och fått kvittona på materialet
Jag som hantverkare kan ju omöjligen visa kvitton som någon annan har köpt
Däremot tvärt om
För 2 år sedan hade jag elektriker ute i min fastighet
Jag hade allt material för byte av
elcentraler och en massa annat arbete
Skatteverket gjorde granskning på min RoT begäran genom elfirnan
Dom frågade mig efter kvitton
Dom tyckte det var onormalt att kund hade allt
(Jag har tidigare haft elektriker anställd) därför jag hade allt själv
Vilken tur du har koll, säg det till han som gjort tråden sen när han får roten nekad och läre betala företaget för den delen.J javlaandersson skrev:Hantverkaren har INGET med fastighetsägarens kvitton att göra
Blir det frågetecken ang kvitton på material, så hör Skatteverket av sig direkt till den som har betalat och fått kvittona på materialet
Jag som hantverkare kan ju omöjligen visa kvitton som någon annan har köpt
Däremot tvärt om
För 2 år sedan hade jag elektriker ute i min fastighet
Jag hade allt material för byte av
elcentraler och en massa annat arbete
Skatteverket gjorde granskning på min RoT begäran genom elfirnan
Dom frågade mig efter kvitton
Dom tyckte det var onormalt att kund hade allt
(Jag har tidigare haft elektriker anställd) därför jag hade allt själv