Nissens Nissens skrev:
exempelvis köksinredningen i sina lägenheter. Den behöver ju bytas ut efter några decennier.
Hur länge är några decennier?
20 / 30 / 40 år?

Vad är det som gör att köksinredningen måste bytas ut?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Jodå, har haft både bostadsrätt och varit med i gemensamhetsanläggningar som kabeltv och vägföreningar.

Numera är jag inte med i något sådant, tack och lov.
Den dagen det blir dags att logga ut från arbetslivet så skall jag sälja av alla tillgångar och hyra mitt boende. Bra pension, bankkontot överfyllt och problemfritt (underhållsfritt) boende. 😊
Ja då får du betala hyresvärdens lån istället och har inte mycket att bestämma om.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Nissens
F frause skrev:
Ja då får du betala hyresvärdens lån istället och har inte mycket att bestämma om.
Precis, men i det läget spelar det ingen roll. Fett bankkonto, bra pension och problemfritt boende. Då kan man resa och ägna sig åt precis vad som faller in de pterstående aktiva åren.
Man har ändå inte med sig något till slut. 😊

Nu är det ju rätt många år kvar, men det känns som en bra plan.

Lite OT. 😊

Claes Sörmland
Demmpa Demmpa skrev:
Vad är det som gör att köksinredningen måste bytas ut?
Foliering/lack mattas och ger sen upp. Spånplattan torkar sönder och sväller av fuktpåslag fram daglig användning. Gångjärnen slits och skruvar orkar inte sitta kvar i spånplattan. Mjukgöraren i plasten torkar bort och sen spricker den.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
C
Nissens Nissens skrev:
Det visar ju hur galet den är konstruerad.
Att Brf äger något som man varken skall underhålla eller byta ut när det är uttjänt…
Det är väl inte så galet. Är väl bara bra att undvika akademisk lagstiftning som löser icke-existerande problem. Även om det inte är uttalat övergår i praktiken fast inredning och ytskikt till bostadsrättsinnehavaren vid upplåtelsen. Har aldrig hört talas om någon BRF som pratar om att t.ex. köksinredningen tillhör föreningen eller i övrigt gör några som helst anspråk på denna.

• Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
Nissens
C cpalm skrev:
Det är väl inte så galet. Är väl bara bra att undvika akademisk lagstiftning som löser icke-existerande problem. Även om det inte är uttalat övergår i praktiken fast inredning och ytskikt till bostadsrättsinnehavaren vid upplåtelsen. Har aldrig hört talas om någon BRF som pratar om att t.ex. köksinredningen tillhör föreningen eller i övrigt gör några som helst anspråk på denna.
Nej, det galna är att juridiskt sett så äger tydligen bostadsrättsföreningen exempelvis köksinredningen i bostäderna. Oavsett vem som köpt den.
Visst är det galet, åtminstone tycker jag det.

C
Nissens Nissens skrev:
Nej, det galna är att juridiskt sett så äger tydligen bostadsrättsföreningen exempelvis köksinredningen i bostäderna. Oavsett vem som köpt den.
Jag påstår, som tidigare sagt, att det är ett missförstånd. Man kan snarare konstatera att BRL inte berör ägandefrågan överhuvudtaget. Däremot underhållsfrågan.

• Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Nej bor man i HSB så förstår jag man tröttnar. Min lgh är väl värd fyra fem kåkar i din gudsförgätna håla
DIN lägenhet ? du äger väl ingen lägenhet ? du menar bostadsrättsföreningens lägenhet som du äger rätten att bo i ?

😏

• Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Nissens
C cpalm skrev:
Jag påstår, som tidigare sagt, att det är ett missförstånd. Man kan snarare konstatera att BRL inte berör ägandefrågan överhuvudtaget. Däremot underhållsfrågan.
Du och @Claes Sörmland har helt olika uppfattningar om detta verkar det som. Jag uppfattade det som att Clas har koll på detta, så det känns konstigt att du hävdar motsatsen.

C
Nissens Nissens skrev:
Du och @Claes Sörmland har helt olika uppfattningar om detta verkar det som.
Ja, jag menar att @Claes Sörmland drar för stora växlar av innebörden av byggnadstillbehör enligt jordabalken. Det framgår också klart och tydligt av 2 kap. 4 §:

"Föremål som nyttjanderättshavare eller annan än fastighetsägaren tillfört fastigheten hör inte till denna, om inte föremålet och fastigheten kommit i samme ägares hand. Detsamma gäller i fråga om föremål som enligt 3 § kan höra till fastigheten och tillförts denna av fastighetsägaren utan att han eller hon ägde föremålet. Har fastighetsägaren tillfört fastigheten föremål som enligt 3 § kan höra till fastigheten och som han eller hon förvärvat under villkor att överlåtaren har rätt att återta föremålet om förvärvaren åsidosätter vad som åligger honom eller henne enligt överlåtelseavtalet, hör föremålet inte till fastigheten så länge villkoret gäller."

Något annat skulle få absurda konsekvenser.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Nja, konsekvenserna är nog närmast omärkbara. Huruvida kollektivet eller individen äger inredningen i en lägenhet verkar närmast betydelselöst så länge som alla är överens om att inredningen hör till den specifika lägenheten.

Jag lutar iofs. mer åt din tolkning än @Claes Sörmlands, men tror trots att jag bor i en BRF inte att jag ens orkar läsa lagtexten och fundera på saken, än mindre gräva djupare än så.

Frågan är i allt väsentligt oviktig.

• Gilla
Nissens
  • Laddar…
Claes Sörmland
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Nja, konsekvenserna är nog närmast omärkbara. Huruvida kollektivet eller individen äger inredningen i en lägenhet verkar närmast betydelselöst så länge som alla är överens om att inredningen hör till den specifika lägenheten.
Det är det här som är nyckeln för att förstå detta. Det spelar ingen större roll i de flesta fall vem som äger kökskåpen i en bostadrättsförening, d v s att föreningen gör detta men att bostadsrättshavaren disponerar dessa och har underhållsansvaret för dem.

De enstaka fall jag kan tänka mig där det spelar roll är när föreningen köper ett hus och sedan upplåter lägenheten som bostadsrätter. Föreningen köper ju då huset med alla dess byggnadstillbehör.

Jag kan också tänka mig att det spelar roll om bostadsrättsföreningen säljer en fastighet, då är det ju viktigt vad som ingår i fastigheten och därmed är en del av försäljningen. T ex vid en likvidation.

Sen finns en bubblare som jag stötte på i styrelsearbete genom en näpsig elektriker och det är ellagen och dess begrepp elanläggning och ansvaret för denna. Här blir det riktigt komplicerat med gränsdragningarna eftersom underhållsansvaret ligger på bostadsrättshavaren men ägandet ligger på föreningen. Elsäkerhetsverket skriver:

"Grundprincipen är att ansvaret faller på den som har tillträde till att kontrollera elanläggningen och som också har rätt att göra ändringar i anläggningens utförande. I en hyresrätt är det i de flesta fall fastighetsägaren eller hyresvärden som är innehavare av elanläggningen. I en bostadsrätt kan det antingen vara du själv eller bostadsrättsföreningen, eller båda. I en villa, fritidshus eller egenägd lägenhet är det du som ägare som är innehavare."
https://www.elsakerhetsverket.se/privatpersoner/din-elanlaggning/ansvaret-for-elanlaggningen/

Claes Sörmland
C cpalm skrev:
Ja, jag menar att @Claes Sörmland drar för stora växlar av innebörden av byggnadstillbehör enligt jordabalken. Det framgår också klart och tydligt av 2 kap. 4 §:

"Föremål som nyttjanderättshavare eller annan än fastighetsägaren tillfört fastigheten hör inte till denna, om inte föremålet och fastigheten kommit i samme ägares hand. Detsamma gäller i fråga om föremål som enligt 3 § kan höra till fastigheten och tillförts denna av fastighetsägaren utan att han eller hon ägde föremålet. Har fastighetsägaren tillfört fastigheten föremål som enligt 3 § kan höra till fastigheten och som han eller hon förvärvat under villkor att överlåtaren har rätt att återta föremålet om förvärvaren åsidosätter vad som åligger honom eller henne enligt överlåtelseavtalet, hör föremålet inte till fastigheten så länge villkoret gäller."

Du får specificera vad du menar att jag drar för stora växlar på för att jag ska förstå ditt inlägg.

Jag har bara uppgivit att om när föreningen köper ett fastighet med ett kök och en hatthylla så äger föreningen köket och hatthyllan som fast egendom. Efter upplåtelsen så disponerar bostadsrättshavaren köket och hatthyllan utan att äga dem och ansvarar för deras underhåll. Bostadsrättshavaren kan sälja sin bostadsrätt och köket och hatthyllan förblir trots detta i bostadsrättsföreningens ägo.

Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Claes Sörmland
C cpalm skrev:
Även om det inte är uttalat övergår i praktiken fast inredning och ytskikt till bostadsrättsinnehavaren vid upplåtelsen.
Jag läser dig här som att du inte vill hävda att fast inredning och ytskikt frigörs från bostadsrättsföreningens fasta egendom och blir lös egendom utan att den istället förblir i föreningens ägo som fast egendom. Men att det i praktiken inte spelar så stor roll i vardagslivet i en BRF. I så fall har vi samma syn.

Om du istället vill hävda att fast inredning och ytskikt faktiskt frigörs från den fasta egendomen vid upplåtelsen och då blir bostadsrättshavarens lösa egendom, ja då är vi inte alls överens om juridiken.

Nissens
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det är det här som är nyckeln för att förstå detta. Det spelar ingen större roll i de flesta fall vem som äger kökskåpen i en bostadrättsförening, d v s att föreningen gör detta men att bostadsrättshavaren disponerar dessa och har underhållsansvaret för dem.

De enstaka fall jag kan tänka mig där det spelar roll är när föreningen köper ett hus och sedan upplåter lägenheten som bostadsrätter. Föreningen köper ju då huset med alla dess byggnadstillbehör.

Jag kan också tänka mig att det spelar roll om bostadsrättsföreningen säljer en fastighet, då är det ju viktigt vad som ingår i fastigheten och därmed är en del av försäljningen. T ex vid en likvidation.

Sen finns en bubblare som jag stötte på i styrelsearbete genom en näpsig elektriker och det är ellagen och dess begrepp elanläggning och ansvaret för denna. Här blir det riktigt komplicerat med gränsdragningarna eftersom underhållsansvaret ligger på bostadsrättshavaren men ägandet ligger på föreningen. Elsäkerhetsverket skriver:

"Grundprincipen är att ansvaret faller på den som har tillträde till att kontrollera elanläggningen och som också har rätt att göra ändringar i anläggningens utförande. I en hyresrätt är det i de flesta fall fastighetsägaren eller hyresvärden som är innehavare av elanläggningen. I en bostadsrätt kan det antingen vara du själv eller bostadsrättsföreningen, eller båda. I en villa, fritidshus eller egenägd lägenhet är det du som ägare som är innehavare."
[länk]
Precis, det är det jag menat hela tiden, i praktiken spelar det ingen roll eftersom Brf aldrig tar något ägaransvar för exempelvis köksinredning ändå.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.