P
Bestrid och betala enligt offert om ursprunglig överenskommelse inte ändrats och det som utförts är det som står i offerten.. Jäkla trams från hantverkare att man ger priser som aldrig stämmer med slutpriset , visst att ändringar av vad som ska göra kan tillkomma men dessa ska då regleras på ett tydligt och vettigt sätt.. Att bara dunka på det på fakturan som kunden får sen är inte seriöst..

Konstigt att stora delar av hantverkar och bygg håller på med detta trams med dåliga oklara offerter som är gjorda för att lämna öppet för att man ska kunna salta på i efterhand , och så försvarar man sig med allt möjligt ovidkommande trams. lämna priser som så långt det är möjligt överensstämmer med det som kommer stå på fakturan sen och hittar man nåt under arbetet som inte var med i offerten så kontaktar man kunden och kommer överens om hur man ska göra med den delen , och till vilken kostnad.

Och finns det delar som är oklara och svåra att ge pris på förklara det för kunden och förklara vad offerten avser och vad som inte ingår där, att missa göra det så blir det hantverkaren som får ta den delen av smällen. Så funkar det i alla andra branscher , man har ett ansvar mot kundens ekonomi och att kunden förstår.

• Gilla
MiTi och 3 till
  • Laddar…
Skumpe
E El-Löken66 skrev:
Så låter ju rimligt att resonera.
Å andra sidan kanske BRF bränner sina broar även hos andra firmor och i framtiden kommer få betala långt mer för varje jobb.

Gäller att välja sina strider men går inte chefen att diskutera med så är ju firman i sig värdelös, oavsett hur bra den blir.

Nu är ju 9h utslaget på en BRF en spottstyver och detta vet ju företaget men det ger ju inte detta rätt att agera hur som helst.

Oavsett vilket är det ju alltid bra om tredje och oberoende part får avgöra dylikt och från vi kan se har ju TS rent juridiskt rätt här.
Hade du velat ha jobb gjort hemma av någon som inte kan räkna till 18?

Andree16 Andree16 skrev:
Precis så är det - se printscreen från mail nedan.

Finns det någon kutym kring uppskattad arbetstid framåt också? En uppskattning om 8-10h och dom fakturerar 22h, vi är beredda att möta dom halvvägs och säga att vi accepterar 15h debitering här (vi vet att det varit lite stök) men i min värld har vi gett accept på 8-10h och inget mer. Hur dom sen lägger upp sitt arbete framåt är deras sak. Men även här är deras poäng att timmarna borde ha dubblerats med x2 då vi hae sett att det var 2 gubbar på plats första gången.

[bild]
Detta är mycket vanligt .och måste beivras..Hade elektriker på plats för kabeldrsgning ute..hade kameror som spelade in och kunde på min säga när de kommit och gått..1 dag
38 000krbedtred ty de hade en elev på plats utan utbildning som inte gjorde ett dugg bara tittade..dessutom avvek eleven 13.30 men de debiterade 2 man till kl 19...när jag protesterade så drog firman ner eleven till halv kostnad men förklarade att han skulle köpa material....ja inte till mig i alla fall för eleven kom inte tillbaka och arbetet avslutades samma dag...detta är ett oskick...och man har små rättigheter bestrid via Tingsrätt om de ställer krav..betala endast de i offerten angivna timmarna...

• Gilla
MiTi och 1 till
  • Laddar…
Skumpe
Vi Andersson Vi Andersson skrev:
Detta är mycket vanligt .och måste beivras..Hade elektriker på plats för kabeldrsgning ute..hade kameror som spelade in och kunde på min säga när de kommit och gått..1 dag
38 000krbedtred ty de hade en elev på plats utan utbildning som inte gjorde ett dugg bara tittade..dessutom avvek eleven 13.30 men de debiterade 2 man till kl 19...när jag protesterade så drog firman ner eleven till halv kostnad men förklarade att han skulle köpa material....ja inte till mig i alla fall för eleven kom inte tillbaka och arbetet avslutades samma dag...detta är ett oskick...och man har små rättigheter bestrid via Tingsrätt om de ställer krav..betala endast de i offerten angivna timmarna...
Jag kameraövervakar också. Det är helt socialt acceptabelt att ljuga fullständigt ohämmat bland hantverkare.

• Gilla
MiTi
  • Laddar…
Många svar nu det senaste så försöker svara på en del men skriv gärna igen om ni har några frågor.

B Bollo skrev:
Hej.
Vad ville den andra entreprenören ha för jobbet ?
Och varför valde du den dyrare om nu priset är så viktigt ?

Mvh
Det skilde sig drygt 4000kr. Vi valde den vi valde då dom var på plats drygt en halvtimme för att inspektera och se vad dom lämnade offert på, det gjorde att vi kände oss tryggare i att deras uppskattning av hur lång tid jobbet skulle ta var bättre. Dom lämnade då initialt 16h vilket sen efter dag #1 följdes upp med mailet jag lagt in ovan. För mig var 16h totalt, sen 9h efter dag 1 och uppskattat 8-10h för dag2 timmar jag kunde ta till mig och jag tolkade dom på samma sätt. Det vill säga, jag tolkade aldrig att det skulle vara x2.

Vavacon Vavacon skrev:
Uppskattad tid är oberoende av mängden personal som utför jobbet.
Enligt konsumentjänstelagen och allmän praxis får ett uppskattat pris avvika med 15%
Du skall betala enligt tidsuppgiften du fått + 15% samt betala för tillkommande arbeten som inte ingick i den ursprungliga uppgörelsen.
Observera att ni inte har rätt att hålla inne med betalning för någon annat än den del av summan ni tvistar om.
//M
Konsumentköplagen gäller inte för oss då vi är en BRF. Vi kommer betala inom kort för den delen av fakturan vi håller med om, rent krasst är det drygt 20% av totalbeloppet vi tvistar om.

nino nino skrev:
Är ni nöjda med jobbet och kan tänka er att anlita dom igen så skulle jag nog betala men vara hårdare vid nästa beställning

Finns det många andra firmor att välja mellan så kanske jag skulle bråka
Vi är nöjda med jobbet men om dom inte kan erkänna fel och möta oss här har vi inget intresse av att jobba med dom i framtiden. Jag som lekman behöver jobba med fackmän som jag kan lita på då jag är i en underställning om dom.

I ItWasntMe skrev:
det jag känner spontant är att du försöker komma undan med att få det så billigt som möjligt. Tror du var väl införstådd med att det självklart gäller för två gubbar,
Sen tror jag att ingen kommer vilja jobba åt er som förening. Du vill inte ha det bra gjort och proffessionellt.
Som brfförening vet ni mycket väl att det måste underhållas konstant.
Det är inget man kan snäla eller spara på och tro att problemen försvinner med tiden.
Som jag skrivit ovan är det inte orimligt att vi betalat och varit nöjda om det var i enlighet med vad som var överenskommet. Jag har lagt in en printscreen från mailet jag fått efter dag #1 i tråden ovan med sammanställning över nedlagda timmar och uppskattning framåt. Du får gärna läsa det mailet och säga om det är rimligt att jag som lekman ska förstå att alla timmar ska multipliceras med två.

A ahlbjo skrev:
Om den som lämnat offerten/avstämningen är obehörig att göra det får väl firman driva in mellanskillnaden från sin anställde. Blir att se som en läropeng för hen...
Den som lämnat offerten och den som gav mig sammanställningen över timmar efter dag #1 är som jag förstår det ägaren till bolaget, det är inte han som varit på plats och gjort jobbet men det är han jag haft kommunikation med.

E El-Löken66 skrev:
Japp.
Här syns det att det fallit bort en del text, troligen så skulle det stå 8-10h på plats för 2 hantverkare.
Anledningen till att det är lite rumphugget är att jag tog bort texten där det stod exakt vad dom skulle göra för att behålla lite anonymitet här. Men ärligt talat skit samma så här nedan lägger jag in hela den meningen.

Skärmbild av ett mail med text om en arbetstidsuppskattning för renovering och installationer.

• Gilla
  • Wow
MiTi och 3 till
  • Laddar…
P
E El-Löken66 skrev:
Bara att pröjsa, anges priser per par eller Sko?
Kan skilja mellan olika tillverkare, kundens skyldighet att undersöka detta, lika så att inte barn tillverkat.
Det syns nog på den dåliga kvalitén om det är barn som har tillverkat skorna.

P
Fairlane Fairlane skrev:
Sen sista delen, att ingen kommer vilja arbeta för deras BRF mer, hur fungerar det? Finns det gemensamma register som de olika bolagen kan kolla upp kunder i för att se vilka man ska undvika?
Kartellbildning är olagligt.

• Haha
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Kartellbildning är olagligt.
Ett ganska vanligt senario mellan Brf och entreprenör... Rent juridiskt gäller företag mot företag. Men många entreprenörer förstår inte att arbete mot en en Brf innebär arbete mot lika många privatpersoner som det sitter i styrelsen.
Här gäller det att vara extra tydlig om inte konflikter ska uppstå...

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Jag fortsätter vara djävulens advokat här. Skriver han inte ”på plats” i mailet? Det går ju att tolka som ”x antal gubbar, x timmar på plats”.

med det sagt så håller jag med om att det inte är bra och tydligt uttryckt. Och de som säger att det går att tolkas som medvetet missvisande förstår jag med.

Skumpe
T Tsdoesds skrev:
Jag fortsätter vara djävulens advokat här. Skriver han inte ”på plats” i mailet? Det går ju att tolka som ”x antal gubbar, x timmar på plats”.

med det sagt så håller jag med om att det inte är bra och tydligt uttryckt. Och de som säger att det går att tolkas som medvetet missvisande förstår jag med.
Jag tycker att om man gör en så fri tolkning kan man nästan lika gärna tolka det som att arbetet är gratis och att han pratar om vädret.

• Gilla
  • Haha
AndersOhrt och 4 till
  • Laddar…
Skumpe Skumpe skrev:
Jag tycker att om man gör en så fri tolkning kan man nästan lika gärna tolka det som att arbetet är gratis och att han pratar om vädret.
Absolut. Så om ett fotbollslag äter lunch i en resturang i en timme, är de på plats i en timme, eller elva timmar plus eventuella avbytare?

Blir så trött på hantverkare och att de ofta kommer undan med sånt här rent skit.

Jag jobbar som pilot, ibland tar en flight 1h längre pga motvind vilket kostar i runda slängar 3000l bränsle, ibland är den billigare gaten upptagen på destination så det måste bli den dyrare, ibland snöar det och vi måste ta bort snö och is på flygplanet före avgång vilket kostar mellan 10-15.000kr. Vore ju fantastiskt om flygbolaget kunde fakturera alla dessa extra kostnader till varje passagerare "sorry det blev dyrare än beräknat" eller "idag hade vi sex personer som jobbade i kabinen mot fem i vanliga fall och tre piloter i stället för två" varsågod betala.
Ingen annan bransch kommer undan med så mycket skit och lurendrejeri som byggbranschen. Inte konstigt att många gör jobbet själva.

MVH
Daggen

• Gilla
  • Haha
AndersOhrt och 6 till
  • Laddar…
Daggen84 Daggen84 skrev:
Blir så trött på hantverkare och att de ofta kommer undan med sånt här rent skit.

Jag jobbar som pilot, ibland tar en flight 1h längre pga motvind vilket kostar i runda slängar 3000l bränsle, ibland är den billigare gaten upptagen på destination så det måste bli den dyrare, ibland snöar det och vi måste ta bort snö och is på flygplanet före avgång vilket kostar mellan 10-15.000kr. Vore ju fantastiskt om flygbolaget kunde fakturera alla dessa extra kostnader till varje passagerare "sorry det blev dyrare än beräknat" eller "idag hade vi sex personer som jobbade i kabinen mot fem i vanliga fall och tre piloter i stället för två" varsågod betala.
Ingen annan bransch kommer undan med så mycket skit och lurendrejeri som byggbranschen. Inte konstigt att många gör jobbet själva.

MVH
Daggen
Det råkar inte vara så att flygbolagen redan har räknat in tillkommande kostnader i sina priser? Antar att du tex. Får samma lön även om det är motvind.

Om en hantverkare lämnar ett fast pris så räknas strul in från början. Då slipper man diskussionen sen.
Jag har ingen aning om ifall någon blivit lurad eller inte i just Ts fall.

Men jag tror Ts har lärt sig en läxa att hen och styrelsen behöver lägga ner lite mer energi på själva beställningen ifall dom inte vill bli eller känna sig lurade nästa gång.
Dom har dessutom ett ansvar mot övriga medlemmar att kunna försvara sina beställningar. En Brf skyddas inte av Ktjl så det krävs betydligt mer kött på benen vid en tvist än för en konsument.

Krille-72 Krille-72 skrev:
Det råkar inte vara så att flygbolagen redan har räknat in tillkommande kostnader i sina priser? Antar att du tex. Får samma lön även om det är motvind.

Om en hantverkare lämnar ett fast pris så räknas strul in från början. Då slipper man diskussionen sen.
Jag har ingen aning om ifall någon blivit lurad eller inte i just Ts fall.

Men jag tror Ts har lärt sig en läxa att hen och styrelsen behöver lägga ner lite mer energi på själva beställningen ifall dom inte vill bli eller känna sig lurade nästa gång.
Dom har dessutom ett ansvar mot övriga medlemmar att kunna försvara sina beställningar. En Brf skyddas inte av Ktjl så det krävs betydligt mer kött på benen vid en tvist än för en konsument.
Självklart är det redan inräknat i priset något annat vore helt orimligt därför är det märkligt att vi konstant har dessa trådar i forumet där jobben blir dyrare än vad som sagts från början. 8 timmar ska vara 8 timmar inget annat oavsett 1 gubbe som jobbar eller 20.

MVH
Daggen

• Gilla
MiTi
  • Laddar…
Daggen84 Daggen84 skrev:
Självklart är det redan inräknat i priset något annat vore helt orimligt därför är det märkligt att vi konstant har dessa trådar i forumet där jobben blir dyrare än vad som sagts från början. 8 timmar ska vara 8 timmar inget annat oavsett 1 gubbe som jobbar eller 20.

MVH
Daggen
Har du avtalat om 8 timmar så gäller självklart 8 timmar. Något annat kan inte komma på fråga hur mycket man än försöker.
Sen om det är 1 hen x 8 h eller 16 hen x 0,5h är oväsentligt.

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.