M MartinP666 skrev:
Nej men det finns en tidsuppskattning, och så finns det en offert från en annan firma som var BILLIGARE än firman som gjorde jobbet, redan INNAN den firman dubblerat priset. Är inte det en fingervisning om vad som är rimligt?

Sedan har det tillkommit arbete, men det verkar ju inte vara där konflikten finns.
Jag tolkar det lite annorlunda. Inte att Ts fått en billigare offert alltså.
Jag kan inte heller påminna mig att jag läst vilket belopp offerten var på och vilket belopp Ts entreprenör fakturerat för lika arbete. Du får gärna redovisa detta för mig om jag missat något. Då kanske man faktiskt kan se orimligheten i det hela.

Ts beställer arbetet. Han ser arbetarna på plats då han jobbar hemma. Fakturan visar 2x9 Tim för första dagen. Ts undrar varför dom inte dragit av för lunch. Tidigare har han fått ett mail där entreprenören sagt att 9 Tim är nerlagda första dagen. Borde inte en fråga ha ställts redan här från en professionell beställare. ”Hej du skriver upparbetat 9 Tim men jag såg 2 killar på plats hela dagen. Är den ena killen gratis eller?

Att entreprenören verkar otydlig enligt Ts råder inget tvivel. Men jag kan inte påstå att Ts är speciellt lätt att förstå heller. För mig låter han exakt som en missnöjd konsument vilket han faktiskt inte är.

Detta är dessutom ett konsumentforum så Ts frågor borde ställas någon helt annanstans.

Nu är jag personligen lite road av detta eftersom vi arbetar en hel del med just Brf:er så jag vet hur okunniga många i styrelsen brukar vara. (Finns givetvis många undantag).
Jag dömmer inte dom för det. Tvärtom brukar jag behandla en Brf exakt som en konsument för att undvika konflikter så långt det är möjligt.

För att försöka ge ett dåligt exempel på skillnaden mellan en Brf och en konsument så kan man säga att om en Brf ber mig att riva bort en sockel och ersätta den med en ny så gör jag det och går därifrån. Jag behöver inte tänka på estetiska konsekvenser. Det förutsätts att beställaren tänkt på detta.
När samma fråga kommer från en konsument bör jag upplysa om att färgen eller tapeten på väggen kan skadas. Annars kan jag faktiskt bli skyldig att tapetsera/ måla om. Här är det jag som är proffs. När det gäller en Brf så är båda proffs enkelt uttryckt.
 
Skumpe
Krille-72 Krille-72 skrev:
Det råkar inte vara så att flygbolagen redan har räknat in tillkommande kostnader i sina priser? Antar att du tex. Får samma lön även om det är motvind.

Om en hantverkare lämnar ett fast pris så räknas strul in från början. Då slipper man diskussionen sen.
Jag har ingen aning om ifall någon blivit lurad eller inte i just Ts fall.

Men jag tror Ts har lärt sig en läxa att hen och styrelsen behöver lägga ner lite mer energi på själva beställningen ifall dom inte vill bli eller känna sig lurade nästa gång.
Dom har dessutom ett ansvar mot övriga medlemmar att kunna försvara sina beställningar. En Brf skyddas inte av Ktjl så det krävs betydligt mer kött på benen vid en tvist än för en konsument.
1) fast pris är absolut inte samma sak som att det inte tillkommer kostnader och 2) om hantverkare har så slimmade priser att ingen motgång är "inräknad" så undrar man ju varför det kostar 700 kr/h inkl moms? Om de ska räkna med eventualiteter, vad ska vi då betala för lärling Pelle som har gymnasieutbildning? Är det 1500 kr inkl moms ni vill ha?
 
Skumpe
Jag jobbar som pilot, ibland tar en flight 1h längre pga motvind vilket kostar i runda slängar 3000l bränsle, ibland är den billigare gaten upptagen på destination så det måste bli den dyrare, ibland snöar det och vi måste ta bort snö och is på flygplanet före avgång vilket kostar mellan 10-15.000kr. Vore ju fantastiskt om flygbolaget kunde fakturera alla dessa extra kostnader till varje passagerare "sorry det blev dyrare än beräknat" eller "idag hade vi sex personer som jobbade i kabinen mot fem i vanliga fall och tre piloter i stället för två" varsågod betala.
Ingen annan bransch kommer undan med så mycket skit och lurendrejeri som byggbranschen. Inte konstigt att många gör jobbet själva.

MVH
Daggen[/QUOTE]

Din jämförelse haltar lite tycker jag
har aldrig hört talas om att att betalar flygbiljetten per flygtimme eller är det något nytt ?


Ta fast pris nästa gång du anlitar hantverkare så vet du vad det kostar .
precis som när jag köper en flygbiljett , då vet jag ju vad det kostar[/QUOTE]
Jämförelsen är bra. Fast pris innebär inte fast pris. Plötsligt visar det sig att ett rör behöver bytas vilket man inte visste innan. Extra kostnad. Det kan du jämföra med att plötsligt behöva tina vingarna.
 
Fast en sak ska du ha klart för dig isåfall,
Om man som hantverkare ska ta på sig risken för allt som kan tillkomma vid varenda jobb, så kommer priserna skjuta i höjden.
Om en kund vill ha hjälp med att installera en JFB i sin elanläggning, och jag inte vet om kunden har jordfel idag, men att jag inte får fakturera för den felsökning/åtgärd som EVENTUELLT kan uppstå, så lär jag vilja lägga på 8 timmar på varenda offert för såna jobb.
Så varsågod, Offerten på en installerad JFB gick från 1500+ material till 7500 + material.
Är det inte rimligare att vi offererar det som kunden vet att den vill ha hjälp med, och att vi är överens om vad eventuellt tillkommande arbeten kommer kosta?
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Skumpe Skumpe skrev:
1) fast pris är absolut inte samma sak som att det inte tillkommer kostnader och 2) om hantverkare har så slimmade priser att ingen motgång är "inräknad" så undrar man ju varför det kostar 700 kr/h inkl moms? Om de ska räkna med eventualiteter, vad ska vi då betala för lärling Pelle som har gymnasieutbildning? Är det 1500 kr inkl moms ni vill ha?
1. Fast pris är ett fast pris. För att det ska tillkomma kostnader måste vissa parametrar vara uppfyllda. Lite beroende på avtalsform och beställare ska tillkommande kostnader dessutom godkännas av beställlaren.

2. Menar du att vi ska bjuda på lite tid om vi stöter på motgångar. Eller menar du att hantverkaren på plats ska avstå från lite lön om hen stöter på motgångar? 1500kr/ Tim låter bra. Du får gärna betala ännu mer om du vill. Då kanske jag kan bjussa på lite tid till dom med mindre resurser. Lite Robin Hood helt enkelt.
 
Krille-72 Krille-72 skrev:
Jag tror det viktigaste för dig är att börja förstå att du representerar en Brf med allt ansvar det innebär. Bara ett gott råd i all välmening. Har du ens tänkt på att er Brf dessutom är byggherre med allt vad det innebär. Du har dessutom ett personligt ansvar som beställare.
Nu hänger du på ett konsumentforum. Vänd dig till någon organisation som din Brf förhoppningsvis är ansluten till.
Har du beställt arbetet som en utförande entreprenad eller totalentreprenad? Hur ser avtalet egentligen ut? Vad är det för offert du godkänt? Började inte allt med en muntlig beställning? Är det en budget som entreprenören lämnat på mail? Har du begärt en budgetoffert?
Är det inte lite märkligt att entreprenörens fakturerade timmar verkar vara ganska exakt x2 mot hur du uppfattat att det skulle bli? Kan det trots allt vara så att du missuppfattat något eller är det så enkelt att entreprenören försöker blåsa er?

Jag tycker också att entreprenörens mail är otydligt. Inget snack om det. Jag vet ju inte hur kommunikationen löpt från början till slut.
Du skriver i tidigare inlägg att du såg 2 arbetare på plats första dagen. Har för mig att du undrade varför dom inte dragit av för lunch då dom fakturerat 2x9 Tim. Du ifrågasätter alltså inte att dom varit där 2x9 timmar trots att entreprenören skrivit att dom upparbetat 9 timmar efter första dagen.

Får inte riktigt ihop allt. Koncentrera dig på att reda ut vad du har beställt och ifall du fått en rimlig leverans utifrån din beställning.
  • Det är inte märkligt att entreprenörens fakturerade timmar är exakt x2 - Det är för att han har haft 2 gubbar på plats och de timmar han uppgett till mig ska vara x2 enligt honom, det är hela premissen för tråden (det är faktiskt rubriken på tråden). Det jag ifrågasätter är att om det på något vis är rimligt för mig som beställare /lekman ska förstå att de timmar jag fått sammanställda i mailet ska vara x2.
  • Jag har ingen erfarenhet av att anlita hantverkare tidigare men jag jobbar som konsult själv där vi debiterar kund per timme, jag jobbar med / har vänner som jobbar som alla möjliga sorters konsulter (ingenjörer, ekonomier, jurister) och debiterar per timme. Kanske är det så att det finns en särskild skillnad mellan tjänstemän / arbetare och hur vi kommunicerar (på inget vis nedsättande här) men hade jag kommit till kund med en avstämning som var så pass dåligt formulerad och sen försökt dubbla arvodet hade det aldrig flugit.
  • Utifrån ovan ser jag inte det som min uppgift att agera stämpelklocka åt de hantverkare som är på plats, bara för att jag råkar vara hemma och ser dom i periferin när jag själv sitter och jobbar så är det inte samma sak som att jag har full koll på vad dom gör, hur effektivt dom gör det eller vad dom tar betalat för. Det var precis därför jag bad om en avstämning efter dag #1, för att göra det jag kan som beställare för att att säkerställa att vi håller oss inom den ram för uppdraget övriga i min förening godkänt att vi kör på. Om jag får en sammanställning som säger "totalt antal timmar nedlagda, 9x á 580kr, 2x framställningsavgifter á 440kr)" så bedömer jag att mitt ansvar som beställare är fullgjort, men det är från mitt perspektiv. Men det är här jag vill få in era perspektiv och om jag tolkar dig rätt skulle jag följt upp och ställt frågor kring lunch och avdrag för denna etc.
Ärligt talat vet jag inte vad det är du inte får ihop, jag har varit väldigt tydlig i tråden, jag har inget intresse av att undanhålla något för er då jag vänder mig hit för att få era råd och inte för att få ryggdunkningar. Jag vet är sen väl medveten om skillnaden mellan BRF och konsument men anser att frågan var mer generell om hur man ska förstå och tolka hantverkare - Grundfrågan (och den enda frågan egentligen) är om det på något vis är rimligt att jag ska tolka mailet som x2.

Din sista fråga angående rimlig leverans har jag ärligt talat inte en aning kring. Som jag skrivit flera gånger, jag vet inte hur lång tid något sånt här tar och givet att det rör sig kring genomgång av ventilationer / rensning av dessa är det ju inga märkbara skillnader på något vis nu efteråt.
 
  • Gilla
sysmali
  • Laddar…
Skumpe Skumpe skrev:
Det står 9 styck timmar i specifikationen. Släpp det. Du skämmer bara ut dig själv med att spela dum. Är det du som skrivit fakturan kanske?
jag märker tydligt hur jag skämmer ut mig. Jag går ju direkt till ad hominem för mina argument totalt tagit slut. :crysmile: Skärp till dig med den löjliga tonen.
 
J Joakim Nilsson skrev:
Fast en sak ska du ha klart för dig isåfall,
Om man som hantverkare ska ta på sig risken för allt som kan tillkomma vid varenda jobb, så kommer priserna skjuta i höjden.
Om en kund vill ha hjälp med att installera en JFB i sin elanläggning, och jag inte vet om kunden har jordfel idag, men att jag inte får fakturera för den felsökning/åtgärd som EVENTUELLT kan uppstå, så lär jag vilja lägga på 8 timmar på varenda offert för såna jobb.
Så varsågod, Offerten på en installerad JFB gick från 1500+ material till 7500 + material.
Är det inte rimligare att vi offererar det som kunden vet att den vill ha hjälp med, och att vi är överens om vad eventuellt tillkommande arbeten kommer kosta?
Nu vet jag inte vem du svara i tråden, mig som trådskapare eller någon annan i diskussionen.

Men för min del gäller inte frågan avvikelse mot offert utan avviksele mot sammanställning efter 1 dags arbete. Efter första dagen är alla tillkommande arbeten kända. Jag får då en avstämning som säger exakt enligt nedan. Min fråga är då om det är rimligt att jag som lekman och beställare ska tolka nedan som att det ska multipliceras med x2. Detta utifrån premissen att ursprunglig "offert / tidsuppskattning" (lämnades muntligen) var på 16h.

En följdfråga enligt ditt exempel, om du uppger till kunden att det tar c. 8h och du sen på plats inser att det kommer ta 16h, ser du det som ditt ansvar att då meddela kunden om detta eller kör du bara på? Nu inser jag själv att det är "småtimmar" vi pratar om men ska man som kund bara acceptera att hantverkaren kör på och dubblar tidsåtgången mot estimat? Det kanske är tid som måste spenderas oavsett men jag som beställare (oavsett om det är som privatperson eller BRF) förväntar mig att bli informerade om detta om hantverkaren förväntar sig att få betalat för det.


 
Krille-72 Krille-72 skrev:
Detta är dessutom ett konsumentforum så Ts frågor borde ställas någon helt annanstans.
Jag tror nog att de flesta ser lekmännen i en bostadsrättsförening som ungefär lika rimliga mottagare av stöd och hjälp här som enskilda konsumenter även om de strikt lagtekniskt är professionella i sitt företrädande av BRFen.
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
J Joakim Nilsson skrev:
Fast en sak ska du ha klart för dig isåfall,
Om man som hantverkare ska ta på sig risken för allt som kan tillkomma vid varenda jobb, så kommer priserna skjuta i höjden.
Om en kund vill ha hjälp med att installera en JFB i sin elanläggning, och jag inte vet om kunden har jordfel idag, men att jag inte får fakturera för den felsökning/åtgärd som EVENTUELLT kan uppstå, så lär jag vilja lägga på 8 timmar på varenda offert för såna jobb.
Så varsågod, Offerten på en installerad JFB gick från 1500+ material till 7500 + material.
Är det inte rimligare att vi offererar det som kunden vet att den vill ha hjälp med, och att vi är överens om vad eventuellt tillkommande arbeten kommer kosta?
Du sätter huvudet på spiken väldigt bra med ditt inlägg. Men det finns många problem med precis det du skriver.
Har du innan du tackade jag till arbetet informerat kunden att detta kan inträffa? Hade du kunnat förutse att detta kunde inträffa när du lämnade pris?
Varför har du inte i din offert tydligt skrivit att vid jordfel så tillkommer kostnader. Vid skadad kabel tillkommer kostnader. Vid upptäkt av felaktig tidigare installation tillkommer kostnader. osv.

Jag tycker helt enkelt du får ta ditt ansvar och bjuda på tiden det tar att åtgärda felaktigheter som du hittar. Du är proffs och borde kunna förutse problem.
Du är ju dyr från början och jag har inte ens prutat på ditt pris. Se till att installera det jag har beställt bara. Eller försöker du lura mig som alla andra?
 
Andree16 Andree16 skrev:
Nu vet jag inte vem du svara i tråden, mig som trådskapare eller någon annan i diskussionen.

Men för min del gäller inte frågan avvikelse mot offert utan avviksele mot sammanställning efter 1 dags arbete. Efter första dagen är alla tillkommande arbeten kända. Jag får då en avstämning som säger exakt enligt nedan. Min fråga är då om det är rimligt att jag som lekman och beställare ska tolka nedan som att det ska multipliceras med x2. Detta utifrån premissen att ursprunglig "offert / tidsuppskattning" (lämnades muntligen) var på 16h.

En följdfråga enligt ditt exempel, om du uppger till kunden att det tar c. 8h och du sen på plats inser att det kommer ta 16h, ser du det som ditt ansvar att då meddela kunden om detta eller kör du bara på? Nu inser jag själv att det är "småtimmar" vi pratar om men ska man som kund bara acceptera att hantverkaren kör på och dubblar tidsåtgången mot estimat? Det kanske är tid som måste spenderas oavsett men jag som beställare (oavsett om det är som privatperson eller BRF) förväntar mig att bli informerade om detta om hantverkaren förväntar sig att få betalat för det.


[bild]
Är det fyra inställelser också då, eller varför är det bara timmarna som ska dubblas? (Tänker alltså på texten i den bifogade bilden)
 
  • Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
P
Krille-72 Krille-72 skrev:
Om du läser igen så ser du att Ts skriver att det inte skrivits något avtal.
TS fick en skriftlig avstämning en tid efter påbörjat arbete och i den ingick en uppskattning av hur mycket arbete som var kvar att göra. Se inlägg #39 och notera rubriken på avstämningen.

Den rubriken tycker jag inte går att missförstå.
 
Andree16 Andree16 skrev:
  • Det är inte märkligt att entreprenörens fakturerade timmar är exakt x2 - Det är för att han har haft 2 gubbar på plats och de timmar han uppgett till mig ska vara x2 enligt honom, det är hela premissen för tråden (det är faktiskt rubriken på tråden). Det jag ifrågasätter är att om det på något vis är rimligt för mig som beställare /lekman ska förstå att de timmar jag fått sammanställda i mailet ska vara x2.
  • Jag har ingen erfarenhet av att anlita hantverkare tidigare men jag jobbar som konsult själv där vi debiterar kund per timme, jag jobbar med / har vänner som jobbar som alla möjliga sorters konsulter (ingenjörer, ekonomier, jurister) och debiterar per timme. Kanske är det så att det finns en särskild skillnad mellan tjänstemän / arbetare och hur vi kommunicerar (på inget vis nedsättande här) men hade jag kommit till kund med en avstämning som var så pass dåligt formulerad och sen försökt dubbla arvodet hade det aldrig flugit.
  • Utifrån ovan ser jag inte det som min uppgift att agera stämpelklocka åt de hantverkare som är på plats, bara för att jag råkar vara hemma och ser dom i periferin när jag själv sitter och jobbar så är det inte samma sak som att jag har full koll på vad dom gör, hur effektivt dom gör det eller vad dom tar betalat för. Det var precis därför jag bad om en avstämning efter dag #1, för att göra det jag kan som beställare för att att säkerställa att vi håller oss inom den ram för uppdraget övriga i min förening godkänt att vi kör på. Om jag får en sammanställning som säger "totalt antal timmar nedlagda, 9x á 580kr, 2x framställningsavgifter á 440kr)" så bedömer jag att mitt ansvar som beställare är fullgjort, men det är från mitt perspektiv. Men det är här jag vill få in era perspektiv och om jag tolkar dig rätt skulle jag följt upp och ställt frågor kring lunch och avdrag för denna etc.
Ärligt talat vet jag inte vad det är du inte får ihop, jag har varit väldigt tydlig i tråden, jag har inget intresse av att undanhålla något för er då jag vänder mig hit för att få era råd och inte för att få ryggdunkningar. Jag vet är sen väl medveten om skillnaden mellan BRF och konsument men anser att frågan var mer generell om hur man ska förstå och tolka hantverkare - Grundfrågan (och den enda frågan egentligen) är om det på något vis är rimligt att jag ska tolka mailet som x2.

Din sista fråga angående rimlig leverans har jag ärligt talat inte en aning kring. Som jag skrivit flera gånger, jag vet inte hur lång tid något sånt här tar och givet att det rör sig kring genomgång av ventilationer / rensning av dessa är det ju inga märkbara skillnader på något vis nu efteråt.
Innan jag besvarar detta inlägg ber jag dig läsa mina andra inlägg i denna tråd. Du kanske inte orkar läsa allt? Men för att rädda ditt eget ansikte så ber jag dig läsa på lite om entreprenadsform, beställarens ansvar och byggherrens ansvar.

Det börjar bli lite löjligt att försöka besvara din fråga om det är ok att tolka ett mail från en hantverkare att det ska bli x2.
Självklart inte. Varför skulle det vara det? Finns väl ingen som kan försvara eller förklara att det är kutym inom branschen att man lämnar en redogörelse som skall multipliceras med 2.

Men som det ofta står i lagen: ”Omständigheterna i övrigt”.
Det spelar nog väldigt stor roll i just detta fall.

Jag har ingen som helst sympati för varken dig, er Brf eller er anlitade entreprenör.
Men vill du bestrida en faktura så bör du nog fundera och läsa på lite först.
 
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
P pmd skrev:
TS fick en skriftlig avstämning en tid efter påbörjat arbete och i den ingick en uppskattning av hur mycket arbete som var kvar att göra. Se inlägg #39 och notera rubriken på avstämningen.

Den rubriken tycker jag inte går att missförstå.
Precis den redogörelsen reagerar jag också på. Ts förklarar i andra inlägg att han var hemma när 2 hantverkare var på plats. Han undrar i något inlägg varför dom inte dragit av tid för lunch. Som jag tolkar Ts får han denna redogörelse innan fakturan. Borde han inte ha funderat över varför det bara redovisats 9 Tim när han personligen sätt 2 hantverkare på plats denna dag?

Det här är mer intressant för denna tråd. I praktiken gör det ingen skillnad vill jag påstå. Om inte TS har en beställning mot budget som har överskridits förstås.
Eller om beställningen är på löpande räkning och man misstänker oskäligt många timmar på fakturan.
 
M MartinP666 skrev:
Är det fyra inställelser också då, eller varför är det bara timmarna som ska dubblas? (Tänker alltså på texten i den bifogade bilden)
Kan det vara så enkelt att det är 1 inställelse för 2 personer må tro? Brukar vara 1 servicebil för 2 personer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.