Maskintok skrev:
Vad är det som säger att det är firma tecknaren och inte en anställd som skrivit detta?
Om den som lämnat offerten/avstämningen är obehörig att göra det får väl firman driva in mellanskillnaden från sin anställde. Blir att se som en läropeng för hen...
 
E
Fairlane Fairlane skrev:
Det förutsätter väl i princip att firmorna håller register om vilka kunder de anser vara problemkunder etc och delar det med varann. Så tror och hoppas jag att ytterst få firmor arbetar, särskilt inte när det är firman som klantat sig rejält.


Håller med


9 timmar var från dag 1, sen blev det väl ungefär samma från dag två?
Inga jättepengar oavsett, och i en stor förening märks det väl inte, men i en liten förening (4-5 medlemmar) så är det inte helt försumbart, men som du skriver, man får juinte agera hur som helst.


Enig
Beror kanske lite på stadens storlek men i grossisternas kaffeoaser går såklart djungeltrumman varm.

Detta gäller ju då främst egenföretagare som både, offereras, utövar och fakturerar.
Större företag behövs ju något annat forum.
 
  • Ledsen
Fairlane
  • Laddar…
A
A ahlbjo skrev:
Om den som lämnat offerten/avstämningen är obehörig att göra det får väl firman driva in mellanskillnaden från sin anställde. Blir att se som en läropeng för hen...
njo men enligt Skumpe så var det väl glasklart att det var firmatecknaren som skrivit detta.. tror mer på oduglig anställd.
 
Fairlane
E El-Löken66 skrev:
Beror kanske lite på stadens storlek men i grossisternas kaffeoaser går såklart djungeltrumman varm.

Detta gäller ju då främst egenföretagare som både, offereras, utövar och fakturerar.
Större företag behövs ju något annat forum.
Så är det säkert. Då får vi falla tillbaks på delen att företaget som man inte kan kommunicera med bör undvikas. Om en företagare inte vill göra jobb hos mig för att någon branschkollega inte fick dubbelt betalt mot vad den offererat så vill jag nog inte ha med någon av de att göra. Nu bor jag ju i storstad så där är det kanske lättare att hitta alternativ, men å andra sidan kanske man som företagare är mer rädd om ryktet i en mindre stad!?
Oavsett så finns det många duktiga hantverkare som också kan driva företag så jag handlar hellre av de än av någon som antingen inte gör ett bra jobb, eller som gör bra jobb men som det inte går att prata med.
 
  • Gilla
Jocke Best och 2 till
  • Laddar…
Hej.
Vad ville den andra entreprenören ha för jobbet ?
Och varför valde du den dyrare om nu priset är så viktigt ?

Mvh
 
E
B Bollo skrev:
Hej.
Vad ville den andra entreprenören ha för jobbet ?
Och varför valde du den dyrare om nu priset är så viktigt ?

Mvh
Mindre.
Större förtroende.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Fairlane
B Bollo skrev:
Och varför valde du den dyrare om nu priset är så viktigt ?
Kanske fanns det andra fördelar med den firman, som tillgänglighet etc, som uppvägde ett lite högre pris?
Priset är väl ofta viktigt, men kanske inte alltid avgörande, däremot om priset blir något helt annat än avtalat så kanske det blir viktigare att reda ut?

Säg att du tittar på två par skor.
Par 1 kostar 1000 kronor och sitter ok och är rätt snygga
Par 2 kostar 1400 kronor och sitter ännu bättre och är ännu snyggare
Du väljer nu att köpa par 2, då du tycker att prisskillnaden är ok i förhållande till vad du får.
När du sen kommer till kassan för att betala får du betala 2800 kronor. Jag skulle ifrågasätta det, men du kanske skulle betala, eftersom du valde de dyrare skorna från start så var ju priset inte viktigt?

Sen kommer såklart butikschefen och förklarar att priset som angivits var för en sko, det borde du ju begripit. ;)
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
AndersOhrt och 8 till
  • Laddar…
E
Fairlane Fairlane skrev:
Kanske fanns det andra fördelar med den firman, som tillgänglighet etc, som uppvägde ett lite högre pris?
Priset är väl ofta viktigt, men kanske inte alltid avgörande, däremot om priset blir något helt annat än avtalat så kanske det blir viktigare att reda ut?

Säg att du tittar på två par skor.
Par 1 kostar 1000 kronor och sitter ok och är rätt snygga
Par 2 kostar 1400 kronor och sitter ännu bättre och är ännu snyggare
Du väljer nu att köpa par 2, då du tycker att prisskillnaden är ok i förhållande till vad du får.
När du sen kommer till kassan för att betala får du betala 2800 kronor. Jag skulle ifrågasätta det, men du kanske skulle betala, eftersom du valde de dyrare skorna från start så var ju priset inte viktigt?

Sen kommer såklart butikschefen och förklarar att priset som angivits var för en sko, det borde du ju begripit. ;)
Bara att pröjsa, anges priser per par eller Sko?
Kan skilja mellan olika tillverkare, kundens skyldighet att undersöka detta, lika så att inte barn tillverkat.
 
Uppskattad tid är oberoende av mängden personal som utför jobbet.
Enligt konsumentjänstelagen och allmän praxis får ett uppskattat pris avvika med 15%
Du skall betala enligt tidsuppgiften du fått + 15% samt betala för tillkommande arbeten som inte ingick i den ursprungliga uppgörelsen.
Observera att ni inte har rätt att hålla inne med betalning för någon annat än den del av summan ni tvistar om.
//M
 
Är ni nöjda med jobbet och kan tänka er att anlita dom igen så skulle jag nog betala men vara hårdare vid nästa beställning

Finns det många andra firmor att välja mellan så kanske jag skulle bråka
 
Vavacon Vavacon skrev:
Uppskattad tid är oberoende av mängden personal som utför jobbet.
Enligt konsumentjänstelagen och allmän praxis får ett uppskattat pris avvika med 15%
Du skall betala enligt tidsuppgiften du fått + 15% samt betala för tillkommande arbeten som inte ingick i den ursprungliga uppgörelsen.
Observera att ni inte har rätt att hålla inne med betalning för någon annat än den del av summan ni tvistar om.
//M
Det är inte en privatperson som beställt tjänsten, utan en BRF, så konsumenttjänstlagen gäller inte. Det finns förstås begränsningar i avtalslagen också, men inte lika stränga mot ena parten.
 
Fairlane
E El-Löken66 skrev:
Bara att pröjsa, anges priser per par eller Sko?
Kan skilja mellan olika tillverkare, kundens skyldighet att undersöka detta, lika så att inte barn tillverkat.
Nja, jag håller inte med om att det bara är att pröjsa. Det var dock inte poängen. Jag menade mer att bara för att någon väljer att köpa en dyrare vara eller tjänst så innebär det inte att man automatiskt inte bryr sig om priset och därmed är beredd att betala det dubbla mot avtalat.
 
  • Wow
El-Löken66
  • Laddar…
det jag känner spontant är att du försöker komma undan med att få det så billigt som möjligt. Tror du var väl införstådd med att det självklart gäller för två gubbar,
Sen tror jag att ingen kommer vilja jobba åt er som förening. Du vill inte ha det bra gjort och proffessionellt.
Som brfförening vet ni mycket väl att det måste underhållas konstant.
Det är inget man kan snäla eller spara på och tro att problemen försvinner med tiden.
 
  • Haha
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Trams. TS tog in offerter och tog inte den billigaste. Vad mer kan han göra på ett 20-timmarsjobb, skriva ett åttasidigt avtal?
 
  • Gilla
MiTi och 5 till
  • Laddar…
Fairlane
I ItWasntMe skrev:
det jag känner spontant är att du försöker komma undan med att få det så billigt som möjligt. Tror du var väl införstådd med att det självklart gäller för två gubbar,
Sen tror jag att ingen kommer vilja jobba åt er som förening. Du vill inte ha det bra gjort och proffessionellt.
Som brfförening vet ni mycket väl att det måste underhållas konstant.
Det är inget man kan snäla eller spara på och tro att problemen försvinner med tiden.
Är det så i hantverkarvärlden att om man säger att något ska ta 8 timmar så menar man inte 8 mantimmar utan 8 timmar * antal personer som behöver vara på plats? Då finns det ytterligare ett kommunikationsproblem, för så brukar det inte vara i andra sammanhang.

Är det fler tillfällen jag som köpare ska vara vaksam? Exempelvis om jag vill renovera 3 rum och får en uppskattning på antal timmar, är det då per rum, eller som jag trodde totalt? Och självklart gånger antal personer, så får jag siffran 40 timmar (fiktiv siffra), så bör jag räkna med att betala 40h * 3 rum * timpeng * personer (golvläggare, målare, snickare, elektriker kanske) så istället för 40 timmar så får jag räkna med 480 timmar? Har jag uppfattat rätt då? Är det så det kommuniceras?

Sen sista delen, att ingen kommer vilja arbeta för deras BRF mer, hur fungerar det? Finns det gemensamma register som de olika bolagen kan kolla upp kunder i för att se vilka man ska undvika?
 
  • Gilla
NoiseMaker och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.