15 633 läst · 99 svar
16k läst
99 svar
Hantverkare blockerade kabelrör med för tjock kabel
Vi fick solceller på taket och i samband med detta behövdes ett nätverkskabel till uteförråd där växelriktaren sitter. Som tur har vi två tomma reservkabelrör från elmätarskåpet (i uteförrådet) till elcentralen (där even media centralen sitter) så att mitt förslag var att använda en av dessa kanaler för att dra nätverkskabeln (gissningsvis 7-10 m). Problemet var dock att den kabeln som hantverkarna hade med sig var alldeles för tjock (skulle gissa på ca. 8 mm), med mycket isolering så att den inte heller var så flexibel. De lyckades dra in den kanske 2/3 av vägen sedan gick det inte vidare. De provade även med det andra tomma röret men där fungerade det inte heller. Om jag förstått rätt gick fjädern inte genom denna. I alla fall bestämde vi att övergå till plan B och borra hål genom väggen.
Senare visade det sig att kabeln som fastnade var kvar i kabelröret samt att kabeln som de hade dragit genom väggen inte fungerar. Jag meddelade att det behöver åtgärdas, dvs. återställa kabelröret i det ursprungliga skicket samt laga nätverkskabeln. Förra veckan var chefen här på plats för att kolla läget.
Han började med att påstå att kabeln fungerar, men hade inte heller någon kabeltestare med sig för att bevisa det. Efter lite diskussion insåg han att kabeln faktiskt är trasig/felkopplad och lovade att den skulle fixas.
Vad gäller kabeln som fastnade i röret menade han att den inte gick att få ut. Jag menade att det borde väl gå att få ut den när man fått in den. - Inte utan risk, menade han. - Vad är risken? frågade jag. Han menade att det fiunns risk att skada elcentralen när man med våld försöker dra in kabeln ditt. - Mitt svar var att det är utåt som det måste dras, eftersom de drog inåt när de förskte få in den. Han menade att det inte stämmer men jag visste ju att det var så eftersom jag stod bredvid killen i hallen när han drog som en häst för att få genom kabeln och jag undrade om det verkligen var så man gör detta. Jag föreslog att vi kollar röret i elmätarskåpet. Om jag har rätt borde det ju kabeländan synas där. Han sa att han inte hade nyckeln med sig men när jag gick in för att hämta en tång så öppnade han elmätarskåpet ändå. Och där var kabeln så att han insåg att det var utåt som den behövde dras. Jag hämtade en tång för att få grepp i kabeln och dra, men han ville inte göra det nu utan när de lagar nätverkskabeln.
Det besöket är nu bokat till måndag morgon och jag hoppas att de denna gång har en kabeltestare för att säkerställa att den nya kabeln fungerar. Det blir nog bra. Men jag är oroligt vad gäller den fastnade kabeln och det är anledningen för att jag skriver det här. Hur tycker ni att man ska hantera denna situation?
Om vi med förenade krafter drar i kabeln och misslyckas med att få ut den, hur mycket får man tjata om det? Hans inställning verkar ju vara att det är något som man måste räkna med när man vill dra en kabel genom en kabelrör som man inte själv har installerad. Med andra ord: han menar att det är inte deras fel utan mitt eftersom jag föreslog att använda kanalen. Men jag påpekade också att kabeln var väldigt tjock (aldrig sett ett så tjockt nätverkskabel) men litade på att de vet vad de gör. När det gick svårt kom jag med silikonspray och frågade om de vill försöka med den för att få kabeln glide lite bättre. Det ville de inte. När de drog och drog som galningar undrade jag som sagt om det var så det skulle gå till men jag tvekade tyvärr att sätta stop eftersom jag inte ville vara den typ av kund som vet bättre så jag tvingade mig att lita på deras expertis och jobbade istället med mina grejer medan de höll på.
Ni kanske undrar: varför är detta reservrör så viktigt för mig? Jo, generellt tycker jag att det är bra att ha ett sådant rör eftersom det kan spara mig tiotusentals kronor framöver när någon ledning behöver dras in till elcentralen. Det var faktiskt aktuell redan häromdagen när elektrikern skulle dra in ett backup uttag från växelriktaren till elcentralen, dvs ett uttag som kommer att fungera vid strömavbrott (Fronius PV-point, för den som känner dessa prylar). Elcentralen hade ju varit det perfekta stället (eftersom den sitter i mitten av huset) men eftersom röret var blockerat fick de borra ytterligare ett hål och sätta uttaget i ett hörn i vardagsummet. Vad är skillnaden? Från elcentralen kan jag lätt dra en sladd till kylen och frysen när det blir aktuell med strömavbrott. Från vardagsrummet blir det mycket krångligare. - Okej, det blir nog sällan som den kommer att användas, men jag tänker helt enkelt att hantverkare inte ska få kunna göra på det sättet, dvs. "förstöra" ett kabelrör och sedan säga att det inte var så farligt.
Sorry, nu blev det en lång berättelse. Om du har läst hela vägen hit har du kanske ett tipps på vad jag kan göra?
Senare visade det sig att kabeln som fastnade var kvar i kabelröret samt att kabeln som de hade dragit genom väggen inte fungerar. Jag meddelade att det behöver åtgärdas, dvs. återställa kabelröret i det ursprungliga skicket samt laga nätverkskabeln. Förra veckan var chefen här på plats för att kolla läget.
Han började med att påstå att kabeln fungerar, men hade inte heller någon kabeltestare med sig för att bevisa det. Efter lite diskussion insåg han att kabeln faktiskt är trasig/felkopplad och lovade att den skulle fixas.
Vad gäller kabeln som fastnade i röret menade han att den inte gick att få ut. Jag menade att det borde väl gå att få ut den när man fått in den. - Inte utan risk, menade han. - Vad är risken? frågade jag. Han menade att det fiunns risk att skada elcentralen när man med våld försöker dra in kabeln ditt. - Mitt svar var att det är utåt som det måste dras, eftersom de drog inåt när de förskte få in den. Han menade att det inte stämmer men jag visste ju att det var så eftersom jag stod bredvid killen i hallen när han drog som en häst för att få genom kabeln och jag undrade om det verkligen var så man gör detta. Jag föreslog att vi kollar röret i elmätarskåpet. Om jag har rätt borde det ju kabeländan synas där. Han sa att han inte hade nyckeln med sig men när jag gick in för att hämta en tång så öppnade han elmätarskåpet ändå. Och där var kabeln så att han insåg att det var utåt som den behövde dras. Jag hämtade en tång för att få grepp i kabeln och dra, men han ville inte göra det nu utan när de lagar nätverkskabeln.
Det besöket är nu bokat till måndag morgon och jag hoppas att de denna gång har en kabeltestare för att säkerställa att den nya kabeln fungerar. Det blir nog bra. Men jag är oroligt vad gäller den fastnade kabeln och det är anledningen för att jag skriver det här. Hur tycker ni att man ska hantera denna situation?
Om vi med förenade krafter drar i kabeln och misslyckas med att få ut den, hur mycket får man tjata om det? Hans inställning verkar ju vara att det är något som man måste räkna med när man vill dra en kabel genom en kabelrör som man inte själv har installerad. Med andra ord: han menar att det är inte deras fel utan mitt eftersom jag föreslog att använda kanalen. Men jag påpekade också att kabeln var väldigt tjock (aldrig sett ett så tjockt nätverkskabel) men litade på att de vet vad de gör. När det gick svårt kom jag med silikonspray och frågade om de vill försöka med den för att få kabeln glide lite bättre. Det ville de inte. När de drog och drog som galningar undrade jag som sagt om det var så det skulle gå till men jag tvekade tyvärr att sätta stop eftersom jag inte ville vara den typ av kund som vet bättre så jag tvingade mig att lita på deras expertis och jobbade istället med mina grejer medan de höll på.
Ni kanske undrar: varför är detta reservrör så viktigt för mig? Jo, generellt tycker jag att det är bra att ha ett sådant rör eftersom det kan spara mig tiotusentals kronor framöver när någon ledning behöver dras in till elcentralen. Det var faktiskt aktuell redan häromdagen när elektrikern skulle dra in ett backup uttag från växelriktaren till elcentralen, dvs ett uttag som kommer att fungera vid strömavbrott (Fronius PV-point, för den som känner dessa prylar). Elcentralen hade ju varit det perfekta stället (eftersom den sitter i mitten av huset) men eftersom röret var blockerat fick de borra ytterligare ett hål och sätta uttaget i ett hörn i vardagsummet. Vad är skillnaden? Från elcentralen kan jag lätt dra en sladd till kylen och frysen när det blir aktuell med strömavbrott. Från vardagsrummet blir det mycket krångligare. - Okej, det blir nog sällan som den kommer att användas, men jag tänker helt enkelt att hantverkare inte ska få kunna göra på det sättet, dvs. "förstöra" ett kabelrör och sedan säga att det inte var så farligt.
Sorry, nu blev det en lång berättelse. Om du har läst hela vägen hit har du kanske ett tipps på vad jag kan göra?
Är nog på hantverkarens sida, svårt att se hur de skall lova att de kan få genom en kabel i ett rör de inte monterat själv och bli tvungna att ordna ett funktionellt rör ifall något är fel. Kan ju vara en knäck någonstans ( verkar ju så eftersom inte dragfjäder går igenom)
Det var det andra röret där dragfjädern inte gick igenom. I den blockerade kanalen fungerade det utmärkt att få igenom fjädern och om man hade använt ett tunnare ethernetkabel hade den nog inte fastnat.T topmount skrev:
Hursomhelst: jag förväntar mig inte att hantverkaren får igenom kabeln utan att de avbryter försöket på rätt tidpunkt, dvs. när det fortfarande går att dra tillbaks kabeln.
Vad är det för diameter på rören? 16/20mm? En kabel som är 8mm borde de ha fått igenom t.o.m. ett 12mm-rör (drog ca 8m EQQ 3g1,5 genom ett sådant rör med 2 st 90-gradersböjar förra helgen (MYCKET glidmedel och våld)), om det inte är en knäck på röret eller sitter en skruv i det. Någonting verkar vara på tok med bägge rören.T tophee skrev:Vi fick solceller på taket och i samband med detta behövdes ett nätverkskabel till uteförråd där växelriktaren sitter. Som tur har vi två tomma reservkabelrör från elmätarskåpet (i uteförrådet) till elcentralen (där even media centralen sitter) så att mitt förslag var att använda en av dessa kanaler för att dra nätverkskabeln (gissningsvis 7-10 m). Problemet var dock att den kabeln som hantverkarna hade med sig var alldeles för tjock (skulle gissa på ca. 8 mm), med mycket isolering så att den inte heller var så flexibel. De lyckades dra in den kanske 2/3 av vägen sedan gick det inte vidare. De provade även med det andra tomma röret men där fungerade det inte heller. Om jag förstått rätt gick fjädern inte genom denna. I alla fall bestämde vi att övergå till plan B och borra hål genom väggen.
Bild på den tjocka nätverkskabeln och kanske en ände på något rör?
Anledningen till att kabeln inte går att backa är väl det stora våldet som användes för att dra in den
..
Det tycker jag inte man ska göra så jag hade sagt att de får ta med sig sin kabel och hur de gör det får de lösa själva.....
..
Det tycker jag inte man ska göra så jag hade sagt att de får ta med sig sin kabel och hur de gör det får de lösa själva.....
Varför ska hantverkaren ta ansvar för rör som dem inte har installerat.
Har du bett dem att andvända röret och det visar sig att något fel, varför blir det felet deras?
Har du bett dem att andvända röret och det visar sig att något fel, varför blir det felet deras?
Så himla tröttsam inställning...D Du och 19till skrev:
Man ser framför sig nån kränkt hantverkare.
"Använda DITT rör? Jasså och hur är det lagt? Det är behörighetskrav på det vet du. Har du klamrat det enligt gällande regler?
Grabbar! Hon vill att vi använder HENNES rör! Fattar ni? Det ska vi allt se om det går! Lasse! Ta fram den transatlantiska nätverkskabeln och väck Bojan med luktsalt så får han dra. Vi ska nog se om det går att använda hennes eget dragna rör."
Man får inte dra en kabel får hårt. Då blir den skadad och en nätverkskabel tål ju mycket mindre dragkraft än en installationskabel t ex.
Det var säkert en nätverkskabel för utomhusbruk och som är godkänd för att ligga i markrör. De brukar vara svarta till färgen.
Det var säkert en nätverkskabel för utomhusbruk och som är godkänd för att ligga i markrör. De brukar vara svarta till färgen.
Kunde de inte få igenom en ethernetkabel för utomhusbruk i röret så kommer de inte heller få igenom en starkströmskabel i röret. Så det hade inte spelat någon roll om de fick ur datakabeln eller ej.T tophee skrev:Det var faktiskt aktuell redan häromdagen när elektrikern skulle dra in ett backup uttag från växelriktaren till elcentralen, dvs ett uttag som kommer att fungera vid strömavbrott (Fronius PV-point, för den som känner dessa prylar). Elcentralen hade ju varit det perfekta stället (eftersom den sitter i mitten av huset) men eftersom röret var blockerat fick de borra ytterligare ett hål och sätta uttaget i ett hörn i vardagsummet.
Rören är ju uppenbart inte rätt förlagda så varför hålla på och bråka om det? Det kan väl inte någon hjälpa?
Om det är så viktigt för dig att få ur den gamla kabeln kan du väl dra ut den själv? Vad ska du sen med ett rör som inte går att använda till?
Om du lägger en nätverkskabel intill en starkströmskabel en ”längre sträcka” så måste nätverkskabel vara avskärmad, helst ”dubbelt avskärmad” för att den skall fungera. Det blir för mycket störningar i den annars.
En avskärmad nätverkskabel är av förståliga skäl tjockare än en oskärmad, och de tål verkligen inte heller att dragas i för kung och fosterland.
En avskärmad nätverkskabel är av förståliga skäl tjockare än en oskärmad, och de tål verkligen inte heller att dragas i för kung och fosterland.
Vad är det för störningar du tänker på?M mikaelzzz skrev:Om du lägger en nätverkskabel intill en starkströmskabel en ”längre sträcka” så måste nätverkskabel vara avskärmad, helst ”dubbelt avskärmad” för att den skall fungera. Det blir för mycket störningar i den annars.
Möjligen om den hamnar jämte en oskärmad kabel till en frekvensstyrd motor skulle det kanske bli problem.
Men annars är det inget att bekymra sig om.
Skärmad nätverkskabel hör inte hemma i en villa i alla fall och är mycket krångligare att installera korrekt och kan dessutom skapa problem om man inte är 100% säker på hur man designar ett skärmat nät.
Om en oskärmad nätverkskabel (t.ex. en UTP-kabel) förläggs parallellt med en starkströmskabel över en längre sträcka kan följande problem uppstå:snaggletooth skrev:Vad är det för störningar du tänker på?
Möjligen om den hamnar jämte en oskärmad kabel till en frekvensstyrd motor skulle det kanske bli problem.
Men annars är det inget att bekymra sig om.
Skärmad nätverkskabel hör inte hemma i en villa i alla fall och är mycket krångligare att installera korrekt och kan dessutom skapa problem om man inte är 100% säker på hur man designar ett skärmat nät.
1. Elektromagnetisk störning (EMI):
Starkströmskablar genererar elektromagnetiska fält när strömmen varierar. Detta kan inducera störningar i nätverkskabelns signal, särskilt om den är oskärmad. Resultatet kan bli:
• Minskad signalintegritet
• Ökad paketförlust
• Lägre överföringshastighet
• Felsökning och driftsstörningar i nätverket
2. Signaldegradering:
Störningar från starkströmskabeln kan orsaka brus och distorsion i nätverkssignalen, vilket påverkar kvaliteten på kommunikationen. Detta är särskilt problematiskt i höghastighetsnätverk (t.ex. Gigabit Ethernet).
3. Överhörning:
I vissa fall kan de elektromagnetiska fälten orsaka överhörning (crosstalk) i nätverkskabelns ledare, vilket ytterligare försämrar nätverkets prestanda.
Hur man undviker problemen:
1. Använd avståndsregler:
En vanlig regel är att hålla minst 30 cm avstånd mellan nätverkskablar och starkströmskablar. Avståndet minskar de elektromagnetiska störningarna.
2. Skärmade kablar:
Använd en skärmad nätverkskabel (t.ex. STP eller FTP-kabel) för att minska risken för störningar. Givetvis måste skörmen jordas ner, annars har du byggt en radiosändare.
3. Korsningar:
Om kablarna måste mötas, låt dem korsa varandra i rät vinkel i stället för att gå parallellt.
4. Separation:
Förlägg kablar i separata kabelkanaler eller rör.
5. Filter och jordning:
Använd jordade kablar och eventuella filter för att minska störningar.
Att ignorera dessa riktlinjer kan leda till instabilitet i nätverket och kan kräva dyrbar felsökning och omdragning i framtiden.