Metoo Anders ;) Nog f_n kan man/den/det ta sig fram oavsett om dörröppningen är 70 eller 90, klämma in en rulle genom en 70 öppning går bra. Leva lite trångt/obekvämt några månader om man är tillfälligt skadad eller väntar på plats på ett annat typ av boende osv. Men icke i såsseSvärje, där ska alla ha det lika jävligt eller om man drar vinstlotten får man dispens om man råkar ha en otillgänglig tomt.
 
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Hur blir det vid en försäljning av fastigheten?
Ska den gamla ägaren (byggaren) fortsätta stå för avtalet?
Eller upphör avtalet?
Eller ska den nya ägaren skriva på ett nytt avtal?
Eller ...?
När du köper ett hus får du själv bestämma om handikappsanpassning är viktigt för dig eller inte, välj med plånboken. Du tvingas aldrig köpa ett hus.
 
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
Men frågan handlar ju inte om nu, frågan handlar om vad som kan hända i framtiden.

Eftersom kommunen enligt lagen är skyldig att hjälpa dig att bo kvar så kommer det att kosta mer för kommunen om det händer nåt i framtiden och bostaden inte är handikappanpassad.

I mina ögon är det i alla fall helt rätt att kommunen har bestämmelser som gör att man kan minimera framtida kostnader, för att på så vis hushålla med skattepengarna.

Visst, om nån väljer att inte renovera så får kommunen den höga kostnaden i framtiden ändå, men det är ingen anledning till att inte passa på att handikappanpassa när nån väl bygger om så pass mycket att det går att göra utan större kostnader.

Vänd på det hela. Säg att du bor i en handikappanpassad bostad, men din granne gör det inte. Grannen går och blir förlamad i benen på äldre dar och bostaden måste handikappanpassas. Tycker du då att det är bra att dina skattepengar går till att anpassa grannens bostad bara för att grannen sket i reglerna när han renoverade?
 
  • Gilla
-Andy- och 4 till
  • Laddar…
Martin_B
Demmpa Demmpa skrev:
Hur blir det vid en försäljning av fastigheten?
Ska den gamla ägaren (byggaren) fortsätta stå för avtalet?
Eller upphör avtalet?
Eller ska den nya ägaren skriva på ett nytt avtal?
Eller ...?
Nej, och detta har jag också tänkt på, det är ett problem.
Oavsett är det ju inte rimligt, och den intressanta frågan är snarare den som jag har ställt förut, dvs. men får betala kalaset av handikappanpassning om byggaren väljer att inte bygga ut p.g.a käppar i hjulen av kommunen?
Svaret är: Kommunen!

Så vad leder det till att man ställer krav till den grad att folk kanske får ge sig, och inte bygga ut? Leder ju bara till massa negativt, mindre skatteintäkter och allt, och kommunen får ändå betala i slutändan.
 
Martin_B
N Nerre skrev:
Vänd på det hela. Säg att du bor i en handikappanpassad bostad, men din granne gör det inte. Grannen går och blir förlamad i benen på äldre dar och bostaden måste handikappanpassas. Tycker du då att det är bra att dina skattepengar går till att anpassa grannens bostad bara för att grannen sket i reglerna när han renoverade?
Nej men det är sådant man får ta då, ur den gemensamma kassan.
Fortfarande bättre, anser jag, än att i förebyggande syfte lägga ut en massa pengar och energi "ifall att"...."IFALL att det händer någonting, någon gång, i framtiden"

Varför inte likväl handikappanpassa alla nya bilar? Det blir ju billigare att göra det från början, än senare.
Sen skiter vi i att alla som köper nya bilar får betala extra för en handikappanpassning som de förmodligen inte ens behöver.
 
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
BirgitS
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Vissa kommuner är tydligen generösare än andra. Korttidsboende fanns inte att tillgå. Fick man lösa genom att hyra in sig på ett långtidsboende.

Var det ramper inomhus? Här erbjöds ingen ramp till entrén men det kanske har att göra med att det är utomhus?
Det var ett souterränghus med entré och tvättstuga där nere samt kök och sovrum där uppe. Kommunen byggde ramp upp till ytterdörren (2-3 trappsteg) och från altandörren (utrymningsväg för övre planet) samt ramp till badrumsdörren, samtliga nödvändiga för en rullstolsburen person. Så vitt jag har kunnat märka så är långtidsboenden att föredra framför korttidsboenden, eftersom de är bara avsedda för två veckor finns inga aktiviteter eller någonting att göra förutom att titta på teve och läsa, samt att de flesta på korttidsboenden är något dementa så för den som inte är det finns det ingen att prata med.
 
Martin_B Martin_B skrev:
Varför inte likväl handikappanpassa alla nya bilar? Det blir ju billigare att göra det från början, än senare.
Sen skiter vi i att alla som köper nya bilar får betala extra för en handikappanpassning som de förmodligen inte ens behöver.
Blir så fel med icke relevanta jämförelser. Så jag hoppas att vi avslutar denna med mitt svar.
Finns inga lagar med krav på att kommunen ska betala för att anpassa en bil så du kan köra den om du under viss period pga skada/sjukdom är förhindrad.
Finns inga lagar med krav på kommunen att bilen ska anpassas om du pga ålder har svårt att köra den i normalutförande.

Så jag tror att vi ska fortsätta hålla oss till regelverk för byggnation vid renovering av bostad.
Och utgå från de lagar och regelverk som idag finns i vårt samhälle.
Tar vi exemplet med en lite bredare dörr, så är det i de flesta fall en skitsak att sätta in när ett badrum renoveras. Det är trots allt en av de små sakerna du själv kan göra, så se det som en försäkring om just du skulle drabbas eller anhörig, ävn om den breda dörren blir en "icke optimal lösning". Sedan förstår jag att vissa känner sig trampade på fötterna när man inte får bestämma allt själv, men så det i hela livet att ibland bstämmer någon annan.
 
  • Gilla
Hemmakatten och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Så vitt jag har kunnat märka så är långtidsboenden att föredra framför korttidsboenden, eftersom de är bara avsedda för två veckor finns inga aktiviteter eller någonting att göra förutom att titta på teve och läsa, samt att de flesta på korttidsboenden är något dementa så för den som inte är det finns det ingen att prata med.
Finns inga garantier för ett boende då det kan vara väntetider på månader och dina behov ska vara speciella för att få förtur. Så istället kan reultatet bli att personal från omsorgen kan få släpa dig ut och in när du t.ex. ska gå på toaletten om en rullstol inte går in och det är för litet utrymme.
Och det är även utifrån att du ska kunna klara dig själv och få en värdig behandling.
De som tycker att det bara är trams kommer nog att se de lite annorlunda om de under en period behöver "släpas" in av hemtjänstpersonal och få ytterligare hjälp. Få funderar i dessa banor och tycker det är trams utifrån vad som skrivs i den här tråden.
 
Claes Sörmland
BirgitS BirgitS skrev:
Så vitt jag har kunnat märka så är långtidsboenden att föredra framför korttidsboenden, eftersom de är bara avsedda för två veckor finns inga aktiviteter eller någonting att göra förutom att titta på teve och läsa, samt att de flesta på korttidsboenden är något dementa så för den som inte är det finns det ingen att prata med.
Det finns inga aktiviteter för de flesta som bor hemma heller. Inte heller var de äldre som bodde på långtidsboendet i det här fallet speciellt klara i knoppen. De bodde ju där just för att de inte klarade eget boende med hemhjälp. Våningen under på samma långtidsboende var en ren demensavdelning.

Men nu driver vi, frågan var ursprungligen vem som betalar om man inte kan bo kvar hemma p g a funktionsnedsättning. Svaret är att du (eller dina anhöriga) som vanligt löser frågan och du betalar. Du är ansvarig för att organisera ditt eget liv så långt som möjligt. Du betalar hög hyra och höga serviceavgifter för att finansiera långtidsboendet. Saknar du förmåga/anhöriga/medel är du som vanligt i händerna på kommunens sociala insatser.

Sen som framgår av tråden kan du få hjälp med viss anpassning av hemmet. Kommunen kan låna ut nåt handtag, ramp eller t o m en trapphiss. Inte bygger de om ditt hus helt - du uppmanas att flytta. Men det är ju småkostnader jämfört med den löpande arbetskostnaden för den kraftigt subventionerade hemhjälpen.
 
Jag tycker att ett rimligare krav från kommunen är att det inte får bli sämre vid renovering.
 
  • Gilla
AndersPS
  • Laddar…
Fairlane
Det verkar finnas två spår här till varför man inte vill handikappanpassa när man gör en större renovering (det är ju i de tillfällena som man enligt regelverket ska göra det)

1. Estetiska skäl
2. Ekonomiska skäl

Om vi tittar på de estetiska skälen så undrar jag om det verkligen blir så mycket sämre, men det är såklart en smaksak. Däremot är jag rätt övertygad om att en senare ombyggnad blir klart sämre estetiskt.

Om man ser på den ekonomiska biten och att vissa undviker att bygga om överhuvudtaget pga av att de inte anser sig ha råd att handikappanpassa, så är det ett eget val. För kommunen blir det samma kostnad om du bygger om utan handikappanpassning som om du låter bli att bygga om. För dig personligen blir kostnaden högre vid en direkt handikappanpassning, men bredare dörr och bättre rörelseutrymme har ju något värde i sig också.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Det finns faktiskt ett tredje spår, men det är lite mera obehagligt att säga "Det händer inte mig".
 
Fast faller den inte in under en av de två Fairlane skriver.

"Det händer inte mig, så jag behöver inte förfula mitt boende"
"Det hände rinte mig, så jag behöver inte betala för det"
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Eftersom kommunen enligt lagen är skyldig att hjälpa dig att bo kvar så kommer det att kosta mer för kommunen om det händer nåt i framtiden och bostaden inte är handikappanpassad.
Det är ju just detta som är problemet. Varför skall ett handikapp berättiga detta? Varför inte arbetslöshet? Eller långtidssjukskrivning? Eller något annat som gör att du inte har råd att bo kvar?

Det är helt orimligt att alla fastigheter skall pådyvlas dessa kostnader med tanke på hur få som kommer att behöva utnyttja dem. Det är långt många fler som i så fall får problem med långtidssjukskrivning eller arbetslöshet. Eller att man har för låg pension av en eller annan anledning.

Min granne har ett hus som inte är handikappanpassat i alla delar, han har pga skador på ryggen hamnat i rullstol och tvingats byta sovrum till ett som ligger i markplan. Det behöver inte vara svårare än så. Det stora problemet är dock att han står i kö för ett serviceboende sedan många år tillbaka (innan han hamnade i rullstol), men att han fortfarande inte är tillräckligt prioriterad för detta. Det är lättare för kommunerna att vältra över kostnaderna på ALLA bostäder och fördyra för samhäller i stort än att se till att det finns serviceboenden för de som behöver. Bara hemtjänsten som min granne får hjälp av flera gånger om dagen är mycket dyrare i slutänden än en plats på ett serviceboende, men det är ju en annan budget.

Det som saknas är ett helhetsgrepp runt de handikappades situation, men det är nog för mycket att begära då det är olika delar av kommunen som hanterar kostnaderna.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Metoo Anders ;) Nog f_n kan man/den/det ta sig fram oavsett om dörröppningen är 70 eller 90, klämma in en rulle genom en 70 öppning går bra. Leva lite trångt/obekvämt några månader om man är tillfälligt skadad eller väntar på plats på ett annat typ av boende osv. Men icke i såsseSvärje, där ska alla ha det lika jävligt eller om man drar vinstlotten får man dispens om man råkar ha en otillgänglig tomt.
100 år av samma sorts politiskt inflytande, inte bra för ett land.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.