Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Den ordinarie verksamheten tolkar jag då som att det för småhus är kommunen som väljer att lägga det på den som renoverar för att inte behöva betala ut bidrag om det väl uppstår ett behov - som flera av er sa.
Jag tolkar helheten som att Staten anser att husen egentligen tillhör Staten, och Staten därför har rätt att lägga sig i hur dom utformas. Ungefär som att Staten anser att resultatet av all tillväxt/produktion tillhör Staten, och Staten bestämmer hur mycket du skall få behålla. En sänkt skatt kallas till exempel oftast inte för en sänkt skatt, utan för en subvention.
Detta är ett tankesätt som går tillbaka till när Kungen (Kronan) ägde allt och hör inte hemma i en modern demokrati.
 
  • Gilla
andersda och 1 till
  • Laddar…
Det är inte så enkelsidigt. Det finns regler/lagar som också garanterar dig vård/omsorg om du blir sjuk, ålder, etc, ska kunna få den hjälpen i din bostad.
Så de som "fuskar" med att göra de anpassningar som diskuteras tråden ska sedan vara de som får de största bidragent.o.m. kostnadsfritt för anpassning när sedan t.ex. behovet uppstår. I ett mera individuellt samhälle uppfattas det som "staten bestämmer" när demokratiska värdering tillämpas, dvs gärna "demokrati" men bara på mina villkor.
 
  • Gilla
Nyfniken och 5 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Det är inte så enkelsidigt. Det finns regler/lagar som också garanterar dig vård/omsorg om du blir sjuk, ålder, etc, ska kunna få den hjälpen i din bostad.
Så de som "fuskar" med att göra de anpassningar som diskuteras tråden ska sedan vara de som får de största bidragent.o.m. kostnadsfritt för anpassning när sedan t.ex. behovet uppstår. I ett mera individuellt samhälle uppfattas det som "staten bestämmer" när demokratiska värdering tillämpas, dvs gärna "demokrati" men bara på mina villkor.
"Democracy must be something more than two wolves and a sheep voting on what to have for dinner"
 
R ribbones skrev:
"Democracy must be something more than two wolves and a sheep voting on what to have for dinner"
I sverige är arbetaren rovdjuret och höginkomsttagaren villebrådet. Omvända världen
 
Omvända världen? Du menar att tvärtom hade varit rätt och riktigt?
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
R ribbones skrev:
"Democracy must be something more than two wolves and a sheep voting on what to have for dinner"
Ogillar floskler utan substans eller relevans, åter till ämnet huruvida anpassningar vid renovering ska göras så att man kan bo kvar i sin bostad utan att samhället ska ta den kostnaden om man fuskat och inte följt gällande byggregler.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
I sverige är arbetaren rovdjuret och höginkomsttagaren villebrådet. Omvända världen
Lägg ned den politiska delen och fokusera på frågan, om man ska följa byggreglerna utifrån att bostaden ska anpassas för att själv kunna bo kvar om man drabbas av någon form av rörelsesvårigheter kort eller långvarigt. Eller om samhället ska bekosta det för de som fuskar med att göra anpassning vid renovering.
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Fairlane
R ribbones skrev:
Om du inte bygger nytt/utbyggnad med badrum hur kan kommunen veta?

Om du ska flytta ett fönster kan du ju skriva att det är i ett sovrum. Varför komplicera saker och ting?
Jag är inte helt säker på att jag förstår inlägget.
Menar du att man kan göra en förändring som är bygglovspliktig, utan att ansöka om bygglov eller menar du att man ansöker om bygglov för en sak och gör något annat, eller menar du något helt annat?
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
R ribbones skrev:
Om du inte bygger nytt/utbyggnad med badrum hur kan kommunen veta?

Om du ska flytta ett fönster kan du ju skriva att det är i ett sovrum. Varför komplicera saker och ting?
Att flytta ett fönster är inte en åtgärd som är så stor att du kommer att tvingas handikappanpassa resten av huset. Reglerna om anpassning gäller när du gör en såpass stor ombyggnad/tillbyggnad att en anpassning troligen är en försumbar kostnad. Tex att sätta in en bredare badrumsdörr när du ändå renoverar hela badrummet.
 
Men att ni ska prata kostnad hela tiden. Det är inte pengarna som är problemet utan att jag tvingas göra en icke optimal lösning för att tillmötesgå några jävla politiker som vill styra och ställa.
 
  • Gilla
andersda och 1 till
  • Laddar…
Som sagt var, om du bryter båda benen och inte kan ta dig runt i bostaden i rullstol. Vem ska då ta kostnaden för att du måste bo på ett vårdhem några månader?
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Men att ni ska prata kostnad hela tiden. Det är inte pengarna som är problemet utan att jag tvingas göra en icke optimal lösning för att tillmötesgå några jävla politiker som vill styra och ställa.
Därför att din "icke optimala lösning" kan generera stora kostnader för kommunen som har skyldighet att hjälpa dig om något händer, så att du ska kunna få vård eller klarar dig själv och som finansieras av samtliga skattebetalare. Så enkelt är det och det är inte för att göra politikerna glada utan för att jag med flera inte vill betala för dina och andras "icke optimala lösningar" som måste åtgärdas/hanteras den dagen en olycka skulle inträffa.
Det är kostnader för samhället som infört gällande regelverk, men framför allt kunna ge oss en möjlighet att bo kvar i våra bostäder.
Sedan förstår jag att alla inte gillar det men så är det med alla regelverk.
 
  • Gilla
Nyfniken och 3 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Därför att din "icke optimala lösning" kan generera stora kostnader för kommunen som har skyldighet att hjälpa dig om något händer
Det är väl snarare den i Anders ögon "optimala lösningen" som kan bli kostsam för samhället. ;)
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
Förstår inte ens varför jag är kvar i denna tråd, individualismen är död, jag är den enda förespråkaren av det på detta forum iaf.. är detta ett forum för hyresrättsfolk eller bostadsägare, man börjar ju undra..
 
  • Gilla
Boan och 2 till
  • Laddar…
Vi förstår inte heller.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.